Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

kytkimen säätö

5 posters

Siirry alas

kytkimen säätö Empty kytkimen säätö

Viesti  taavetti reistailee To Joulu 19 2013, 00:35

taavetin kytkin tuli rempattua ja nyt kyselen säätö ohjeita... asetelman kannessa on kolme pulttia mitä tapahtuu jos esim kierrän auki päin niitä?

taavetti reistailee

Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  jusape To Joulu 19 2013, 00:44

Onko yksois, vaiko tuplakytkin ?

Ruuveilla säädetään käpälien korkeus tietystä pinnasta tiettyyn mittaan, jotta toimii oikein, ajo ja VOA säätöruuvien toiminta käpälien korkeuteen taisi olla ristiin, vaikee mun on selittää sanoin tätä...

Sanasepot ja viiisaammat neuvoo.... ( mä kyllä tekisin itten tuon homman, mut vaikee sanoin mun on ohjeita antaa ... )
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  erkki To Joulu 19 2013, 07:32

Niillä kolmella ruuvilla säädetään ulosoton kytkimen toimintaa. Perussäätö: löysää lukkomutterit ja kierrä ruuvit pohjakosketukseen, peruuta siitä puolitoista kierrosta ja lukitse paikalleen.

Siihen on olemassa ohjeita, miten rakotulkilla mitataan välys pultin alapäästä ja myös tuosta aukikiertämisen määrästä käsitykset voivat hieman vaihdella.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  taavetti reistailee La Joulu 28 2013, 21:30

olisko kellään tietoa mikä sen kytkimen välyys kuuluu olla? tolla perus säädöllä ei pelaa.

taavetti reistailee

Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  taavetti reistailee La Joulu 28 2013, 21:31

tai mistä sitä vois kysellä?

taavetti reistailee

Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  TIKO La Joulu 28 2013, 22:12

taavetti reistailee kirjoitti:tai mistä sitä vois kysellä?

Eiköhän ne ammattitietäjät löydy täältä. Mikä kone kyseessä?? kun jotain kyselee niin parempi mainita taavin mallinro, helpompi vastata.  Jos kovin vanha/kulunut levy niin ei auta säädöt, poikki vain ja uusi levy. Jos kampiakselin stefa valskaa niin luistatapa vähän kytkintä ensin isolla vaihteella. Levy öljyyntynyt eikä irroita kunnolla vapaa-asentoon vaihteistoa.

Jos uudempia koneita niin ensin tarkistettava toimiiko kytkinsylinteri ym vivustot/nivelet oikein ennenkuin noita säätöjä muuttelee. Yhtenä aamuna ihmettelin kun kytkinpoljin ei vastannut 1490 taavissa, oli tappi kytkinsylinterin päästä pudonnut pois..
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  taavetti reistailee La Joulu 28 2013, 22:21

taavetti on 995 vm 73 kaksoiskytkin
.

taavetti reistailee

Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  taavetti reistailee La Joulu 28 2013, 22:24

ja kytkin on uusittu

taavetti reistailee

Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  outsider La Joulu 28 2013, 23:17

Asetelman kannessa on kolme säätöpulttia lukittuna muttereilla:aukeavat muistaakseni 13mm:n tai puolen tuuman avaimella.
Niiden mutterien sisällä on kuusikoloavaimella säädettävät ohuet pultit.(voi olla myös neliökantapultit)
Nämä säätöpultit näkyy alaluukusta ja myös säätö onnnistuu sieltä jos vain lukkomutterit saa auki.
Säätö onnistuu myös kytkinkopan päällä olevasta pikku luukusta jos polttoainetankki on pois.

Noiden pulttien ja välipainelevyn rako säädetään ohjeen mukaan 1,78mm:iin tai kuten Erkki mainitsi tietty kierrosmäärä aukipäin.

Kaksoiskytkimessä en ole käpälien päissä nähnyt säädettäviä pultteja vaan siinä on painelevy käpälien nokassa jousilla kiinni.

Itse kytkimen säätö tapahtuu ulkopuolelta.
Kytkinakselin päässä on "välivipu" jossa on lukkopultti.
Sillä säädetään kytkimen vapaaliike 25-40mm.

Alaluukusta näkee painelaakerin aseman kytkinkäpälien painelevyyn nähden.Pieni välys siinä pitäisi olla ettei painelaakeri pyöri jatkuvasti mukana.

Jos kytkinasetelma on kulunut (saranatapit) niin uusi levy ei vättämättä riitä oikeisiin säätöihin.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

kytkimen säätö Empty Vs: kytkimen säätö

Viesti  Vierailija Su Joulu 29 2013, 08:26

Etelliset ohjeet on uudelle koneelle määrätyt tehdassäätöarvot ja jos rattorisi on käytössä kulunu jo niin et saa sitä noilla vättämättä toimimaan,jos ei toimi kokkeile tätä vaihtoehtosäätöä.

Vo kytkimelle ei riitä liikevaraa jos vivustoissa kuluneisuutta,jotain mahollisuutta se on saaha toimiman kun puolitat nuo arvot,0,8-0,9mm tulukki välliin ja ruuvit siihen säätöön ja lukitus kiinni,esim.rautasahan terä hyvä mitta.

Sitten painelaakeri sääjetään niin lähelle paininlevyä kun mahollista mutta ei kuitenkaa jää pyörimään kytkimen mukana polokimen ollessa ylhäällä,tarkista alaluukusta.

Kuorma-autopuolella sama homma,tehdasarvoilla ei saa irroittamaan kun paikat kulunu vaijkka asetemahi uus vaan säätö on hajettava.

Sitten käytössä on seurattava että säätö suoritettan uuvestaan ennenkun kytkin kantaa ja vaikka lingotessa luistaa ja polttaa levyn nyt kun mitat on pienennetty.tuollain meijän vanhuksesta oon kytkimen laittanu ja toimii.

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa