Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pumpun ajoitus

4 posters

Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Pumpun ajoitus

Viesti  25D To Toukokuu 08 2014, 22:18

Taavetin ajoitus tuottaa harmaita hiuksia...
Joku ei nyt täsmää,  kirjan mukaan pisteiden kohdatessa pumpun ratas on seuraavassa asennossa:

Pumpun ajoitus G49v

Vaan ei ole:

Pumpun ajoitus Izp4

Pumpun ajoitus 9lmk

Kumman mukaan ratas pitäisi laittaa, niin että pisteet kohtaavat, vai että akseli on tuossa asennossa?
Kirjan kuva kai voisi olla vanhemman mallin pumpunrattaasta, ei tuo ainakaan samanmalliselta näytä.

Pumpun ratasta kun kääntää yhden neljänneksen eteenpäin, niin pisteet kohtaisivat. Mutta silloin tuo akselin asento ei ole oikea?
Tarkasti kun katsoo, niin huomaa että moottoria pyöritettäessä pumpunrattaan merkit kohtaavat vasta välirattaan vastakkaisen puolen merkin kanssa. Merkit ovat samoilla paikoilla, kuin vanhoissa rattaissa suhteessa segmenttikiilan asentoon.

Olin katsovinani vanhoja rattaita irrottaessa että kaikki merkit on vastakkain, mutta en ole ihan varma. Mitenköhän tälläinen pitäisi sitten ajoittaa, että sytytysjärjestys on oikea?  Rolling Eyes
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  erkki Pe Toukokuu 09 2014, 07:05

Englantilaisten palstalla nimimekki DB2D osaa tuon asian todennäköisesti selvittää ellei tiedä sitä suoralta kädeltä. Minulla on Cliffille sähköpostiosoite, laita PM jos haluat kokeilla sitä kanavaa.

Toinen vaihtoehto on kokeilla pyrittää konetta ja katsoa suihkuputkesta milloin ykköspytyn linjaan nousee polttoaine. Ykköspytyn yläkuolokohta ja ruiskutuksen aloituskohta on uudemmissa Taaveissa merkitty vauhtipyörälle siten, että vauhtipyöräkotelossa on noin 8 mm poraukset, joista voi pujottaa jämtin tapin vauhtipyörässä olevaan reikään. 25:ssä voi olla joku muu systeemi, mutta kyllä nuo kohdat on tavalla tai toisella vauhtipyörään merkitty.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  outsider Pe Toukokuu 09 2014, 08:19

Enpä ole moiseen ennen törmännyt mutta itse kyllä laittaisin merkit kohdakkain.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  25D Pe Toukokuu 09 2014, 19:01

Joo, ohjekirjassa sanotaan, että kun ykkössylinteri on yläkuolokohdassaan (= merkki näkyy tarkistusluukusta), niin kampiakselin ja nokka-akselin kiilat on alaspäin, kuten ne nyt ovat.

Pumpun ajoitus Ancu

Eli kone on nyt yläkuolokohdassaan, ja katson vain pumpun ratasta pyörittämällä, missä kohtaa tulee ykköslinjasta löpöä, jos ymmärsin oikein? Pumpun ratasta pyörittäessä tuntuu aina pykälä, kun se pumppaa nestettä liikkeelle.
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  25D Pe Toukokuu 09 2014, 19:36

Eikun hetkinen...

Pumpun ajoitus 9z50

Eli ruiskutuksen vauhtipyörässä loppuajankohta on 25° ennen ykköspyty yläkuolokohtaa.
Joten pyörittelenkö koneen tuohon asentoon, ja pumpun rattaan siihen kohtaan, jossa ykköslinjasta löpön tulo loppuu?  Idea
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  erkki Pe Toukokuu 09 2014, 20:07

Rivipumppukoneessa on ruiskutuksen alkupiste vakio ja lopetuspiste muuttuu sen mukaan miten isolla pumpun syöttö on. Eikös se "hanhenkaulaputkella" tehtävä ajoitus mene jotenkin niin, että laitetaan hanhenkaulan muotoinen putki ykköspytyn linjaan ja pyöritetään konetta. Kun putken päässä pinta liikahtaa niin ruiskutus alkaa ja merkit laitetaan sen mukaan kohdalleen?

Noin minä sen olen käsittänyt. 25 asteen ennakko tuntuu kaikin päin järkevältä nimenomaan ruiskutuksen alkamiskohdaksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  25D Pe Toukokuu 09 2014, 20:10

Eli tuo spill off cut point olisi se ykköspytyn ruiskutuksen alkamisajankohta ja yläkuolokohta loppumisajankohta?
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  OlleK Pe Toukokuu 09 2014, 20:22

Niin, S/P on ruiskutuksen alkamiskohta ja ruiskutuksen loppumiskohta on kiinni ruiskutettavasta polttoainemäärästä joka taas riippuu tehon tarpeesta ja moottorin kierrosluvusta. Yläkuolonkohta kertoo vain kampiakselin asennon jolloin mäntä on täysin ylhäällä eikä tällä kohdalla ole mitään tekemistä ruiskutuspumpun ennakon tai ruiskutuksen loppumisen kanssa. Ruiskutus voi loppua ennen yläkuolonkohtaa tai sen jälkeen, riippuen ruiskutettavasta polttoainemäärästä

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  25D Pe Toukokuu 09 2014, 22:28

Joo eli veivaan nyt moottorin tuohon 25° ennen yläkuolokohtaa ja pumpun rattaan siihen kohtaan, mistä ruiskutus ykköslinjaan alkaa.  Question
25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  erkki La Toukokuu 10 2014, 07:32

Ehkä kannataa kuitenkin edetä niin, että laitat hammaspyörien merkit kohdalleen ja kokeile konetta pyörittämällä onko ykköspytyn ruiskutuksen alkamisajankohta oikealla hehtaarilla. Todennäköisesti on.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  25D Su Toukokuu 11 2014, 11:03

Merkit vastakkain ja ajoitus täsmäsi!  Smile 

Päätin eilen ihan huvikseen raottaa vähän öljyproppua, ja katsoa josko sieltä vielä tulisi vettä.
No, proppu auki ja desin verran tuli keltaista nestettä, minkä jälkeen alkoi tulla öljyä.

Voisihan se olla moottorinhuuhteluainetta, joka sinne kipattiin koneremontin jälkeen, tai sitten glykolia. Jäähdytysnesteet laskettiin pois ennen jakopään avausta, mutta konetta ehdittiin muutaman kerran käyttää ennen jakopään avausta. Toivotaan vaan, ettei ole dieseliä, voisikos naftapumpun kautta päästä dieselit öljyn sekaan?

25D
25D

David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Pumpun ajoitus Empty Vs: Pumpun ajoitus

Viesti  outsider Su Toukokuu 11 2014, 13:58

Kyllä nafta-pumpun päästä voi mennä polttoaine öljyn sekaan.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa