Pumpun ajoitus
4 posters
Sivu 1 / 1
Pumpun ajoitus
Taavetin ajoitus tuottaa harmaita hiuksia...
Joku ei nyt täsmää, kirjan mukaan pisteiden kohdatessa pumpun ratas on seuraavassa asennossa:
Vaan ei ole:
Kumman mukaan ratas pitäisi laittaa, niin että pisteet kohtaavat, vai että akseli on tuossa asennossa?
Kirjan kuva kai voisi olla vanhemman mallin pumpunrattaasta, ei tuo ainakaan samanmalliselta näytä.
Pumpun ratasta kun kääntää yhden neljänneksen eteenpäin, niin pisteet kohtaisivat. Mutta silloin tuo akselin asento ei ole oikea?
Tarkasti kun katsoo, niin huomaa että moottoria pyöritettäessä pumpunrattaan merkit kohtaavat vasta välirattaan vastakkaisen puolen merkin kanssa. Merkit ovat samoilla paikoilla, kuin vanhoissa rattaissa suhteessa segmenttikiilan asentoon.
Olin katsovinani vanhoja rattaita irrottaessa että kaikki merkit on vastakkain, mutta en ole ihan varma. Mitenköhän tälläinen pitäisi sitten ajoittaa, että sytytysjärjestys on oikea?
Joku ei nyt täsmää, kirjan mukaan pisteiden kohdatessa pumpun ratas on seuraavassa asennossa:
Vaan ei ole:
Kumman mukaan ratas pitäisi laittaa, niin että pisteet kohtaavat, vai että akseli on tuossa asennossa?
Kirjan kuva kai voisi olla vanhemman mallin pumpunrattaasta, ei tuo ainakaan samanmalliselta näytä.
Pumpun ratasta kun kääntää yhden neljänneksen eteenpäin, niin pisteet kohtaisivat. Mutta silloin tuo akselin asento ei ole oikea?
Tarkasti kun katsoo, niin huomaa että moottoria pyöritettäessä pumpunrattaan merkit kohtaavat vasta välirattaan vastakkaisen puolen merkin kanssa. Merkit ovat samoilla paikoilla, kuin vanhoissa rattaissa suhteessa segmenttikiilan asentoon.
Olin katsovinani vanhoja rattaita irrottaessa että kaikki merkit on vastakkain, mutta en ole ihan varma. Mitenköhän tälläinen pitäisi sitten ajoittaa, että sytytysjärjestys on oikea?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: Pumpun ajoitus
Englantilaisten palstalla nimimekki DB2D osaa tuon asian todennäköisesti selvittää ellei tiedä sitä suoralta kädeltä. Minulla on Cliffille sähköpostiosoite, laita PM jos haluat kokeilla sitä kanavaa.
Toinen vaihtoehto on kokeilla pyrittää konetta ja katsoa suihkuputkesta milloin ykköspytyn linjaan nousee polttoaine. Ykköspytyn yläkuolokohta ja ruiskutuksen aloituskohta on uudemmissa Taaveissa merkitty vauhtipyörälle siten, että vauhtipyöräkotelossa on noin 8 mm poraukset, joista voi pujottaa jämtin tapin vauhtipyörässä olevaan reikään. 25:ssä voi olla joku muu systeemi, mutta kyllä nuo kohdat on tavalla tai toisella vauhtipyörään merkitty.
Toinen vaihtoehto on kokeilla pyrittää konetta ja katsoa suihkuputkesta milloin ykköspytyn linjaan nousee polttoaine. Ykköspytyn yläkuolokohta ja ruiskutuksen aloituskohta on uudemmissa Taaveissa merkitty vauhtipyörälle siten, että vauhtipyöräkotelossa on noin 8 mm poraukset, joista voi pujottaa jämtin tapin vauhtipyörässä olevaan reikään. 25:ssä voi olla joku muu systeemi, mutta kyllä nuo kohdat on tavalla tai toisella vauhtipyörään merkitty.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Pumpun ajoitus
Enpä ole moiseen ennen törmännyt mutta itse kyllä laittaisin merkit kohdakkain.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Pumpun ajoitus
Joo, ohjekirjassa sanotaan, että kun ykkössylinteri on yläkuolokohdassaan (= merkki näkyy tarkistusluukusta), niin kampiakselin ja nokka-akselin kiilat on alaspäin, kuten ne nyt ovat.
Eli kone on nyt yläkuolokohdassaan, ja katson vain pumpun ratasta pyörittämällä, missä kohtaa tulee ykköslinjasta löpöä, jos ymmärsin oikein? Pumpun ratasta pyörittäessä tuntuu aina pykälä, kun se pumppaa nestettä liikkeelle.
Eli kone on nyt yläkuolokohdassaan, ja katson vain pumpun ratasta pyörittämällä, missä kohtaa tulee ykköslinjasta löpöä, jos ymmärsin oikein? Pumpun ratasta pyörittäessä tuntuu aina pykälä, kun se pumppaa nestettä liikkeelle.
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: Pumpun ajoitus
Eikun hetkinen...
Eli ruiskutuksen vauhtipyörässä loppuajankohta on 25° ennen ykköspyty yläkuolokohtaa.
Joten pyörittelenkö koneen tuohon asentoon, ja pumpun rattaan siihen kohtaan, jossa ykköslinjasta löpön tulo loppuu?
Eli ruiskutuksen vauhtipyörässä loppuajankohta on 25° ennen ykköspyty yläkuolokohtaa.
Joten pyörittelenkö koneen tuohon asentoon, ja pumpun rattaan siihen kohtaan, jossa ykköslinjasta löpön tulo loppuu?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: Pumpun ajoitus
Rivipumppukoneessa on ruiskutuksen alkupiste vakio ja lopetuspiste muuttuu sen mukaan miten isolla pumpun syöttö on. Eikös se "hanhenkaulaputkella" tehtävä ajoitus mene jotenkin niin, että laitetaan hanhenkaulan muotoinen putki ykköspytyn linjaan ja pyöritetään konetta. Kun putken päässä pinta liikahtaa niin ruiskutus alkaa ja merkit laitetaan sen mukaan kohdalleen?
Noin minä sen olen käsittänyt. 25 asteen ennakko tuntuu kaikin päin järkevältä nimenomaan ruiskutuksen alkamiskohdaksi.
Noin minä sen olen käsittänyt. 25 asteen ennakko tuntuu kaikin päin järkevältä nimenomaan ruiskutuksen alkamiskohdaksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Pumpun ajoitus
Eli tuo spill off cut point olisi se ykköspytyn ruiskutuksen alkamisajankohta ja yläkuolokohta loppumisajankohta?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: Pumpun ajoitus
Niin, S/P on ruiskutuksen alkamiskohta ja ruiskutuksen loppumiskohta on kiinni ruiskutettavasta polttoainemäärästä joka taas riippuu tehon tarpeesta ja moottorin kierrosluvusta. Yläkuolonkohta kertoo vain kampiakselin asennon jolloin mäntä on täysin ylhäällä eikä tällä kohdalla ole mitään tekemistä ruiskutuspumpun ennakon tai ruiskutuksen loppumisen kanssa. Ruiskutus voi loppua ennen yläkuolonkohtaa tai sen jälkeen, riippuen ruiskutettavasta polttoainemäärästä
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Pumpun ajoitus
Joo eli veivaan nyt moottorin tuohon 25° ennen yläkuolokohtaa ja pumpun rattaan siihen kohtaan, mistä ruiskutus ykköslinjaan alkaa.
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: Pumpun ajoitus
Ehkä kannataa kuitenkin edetä niin, että laitat hammaspyörien merkit kohdalleen ja kokeile konetta pyörittämällä onko ykköspytyn ruiskutuksen alkamisajankohta oikealla hehtaarilla. Todennäköisesti on.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Pumpun ajoitus
Merkit vastakkain ja ajoitus täsmäsi!
Päätin eilen ihan huvikseen raottaa vähän öljyproppua, ja katsoa josko sieltä vielä tulisi vettä.
No, proppu auki ja desin verran tuli keltaista nestettä, minkä jälkeen alkoi tulla öljyä.
Voisihan se olla moottorinhuuhteluainetta, joka sinne kipattiin koneremontin jälkeen, tai sitten glykolia. Jäähdytysnesteet laskettiin pois ennen jakopään avausta, mutta konetta ehdittiin muutaman kerran käyttää ennen jakopään avausta. Toivotaan vaan, ettei ole dieseliä, voisikos naftapumpun kautta päästä dieselit öljyn sekaan?
Päätin eilen ihan huvikseen raottaa vähän öljyproppua, ja katsoa josko sieltä vielä tulisi vettä.
No, proppu auki ja desin verran tuli keltaista nestettä, minkä jälkeen alkoi tulla öljyä.
Voisihan se olla moottorinhuuhteluainetta, joka sinne kipattiin koneremontin jälkeen, tai sitten glykolia. Jäähdytysnesteet laskettiin pois ennen jakopään avausta, mutta konetta ehdittiin muutaman kerran käyttää ennen jakopään avausta. Toivotaan vaan, ettei ole dieseliä, voisikos naftapumpun kautta päästä dieselit öljyn sekaan?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: Pumpun ajoitus
Kyllä nafta-pumpun päästä voi mennä polttoaine öljyn sekaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Similar topics
» AD4/30 ajoitus
» dB 996 ajoitus
» 990 Jakajapumpun ajoitus
» 1390 remppa vihdoinkin aloitettu
» 880 selecta ajoitus
» dB 996 ajoitus
» 990 Jakajapumpun ajoitus
» 1390 remppa vihdoinkin aloitettu
» 880 selecta ajoitus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa