Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
+5
Jarkki
kaheli
Tommi
ikilika
Selectamatic
9 posters
Sivu 1 / 1
Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Tuossa suunnittelin 990 selectamaticiin ohjaustehostinta ja olisi hyllyssä pajerosta purettu tehostinpumppu.
Ajattelin kytkeä tuon sillälailla, että hommaan kahdella hihnapyörällä olevan laturin ja otan siitä toisesta remmin tuolle pumpulle. Orbitrooli olisi ihan järkihintaan tiedossa, jonka pienellä sovittamisella saanee käymään taavettiin.
Riittääkö tuossa tuotto vai tuleeko hidaskääntöinen?
Tiukassa on alkuperäiset ohjaustehostimet ja kalliita, jos sattuukin löytämään.
Ajattelin kytkeä tuon sillälailla, että hommaan kahdella hihnapyörällä olevan laturin ja otan siitä toisesta remmin tuolle pumpulle. Orbitrooli olisi ihan järkihintaan tiedossa, jonka pienellä sovittamisella saanee käymään taavettiin.
Riittääkö tuossa tuotto vai tuleeko hidaskääntöinen?
Tiukassa on alkuperäiset ohjaustehostimet ja kalliita, jos sattuukin löytämään.
Selectamatic- Viestien lukumäärä : 13
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Itseasiassa sama kiinnostais minuakin, etukuormaajan laiton jälkeen ei tehostin jaksa enää. On pakko liikuttaa traktoria hiukan että saa renkaita käännettyä, tämä siis jos on hiukankin kuormaa piikeissä. Onko esim sellanen mahdollista että ottas hydraulipumpusta paineen tehostajalle? Vai onko jotain muuta korjauskonstia? Uus tehokkaampi pumppu tietysti, mutta...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Tuota samaa asiaa on joskus mietitty,kyllähän sen prioriteettiventtiilillä voi ryöstää öljyn pääpaineputkesta,ja ohjaus kääntyis taatusti,siihen pitäs vaan tietenki laittaa paineenrajoitusventtiili,mutta sitten se kuormain vasta hidas olis.
Jos laittas ns. nuuskivan orbitrolin,sellaisiakin kuulemma on,niin se ottais silloin öljyä vaan tarpeeseen.
Paras vaihtoehto olis tandem pumppu,josta nokkimainen olis sen kokoinen,että öljy menis varoventtiilin kautta vaan orbitrolille.
Helpoin konsti on tilata vaikka Farmilaitteelta uusi visu pumppu ohjaukseen www.farmilaite.fi noin 500 euroa,sehän menee sen pari kolmekymmentä vuotta oikein huollettuna.
Noin parin - kolmen vuoden välein kun vaihtaa öljyt ja suodattimen sinne pumpun säiliöön,niin kestää,yritän terottaa tuota asiaa aina uusille käyttäjille.
Taitaa olla se Pajeron pumppu piikanen näihin hommiin.
Jos laittas ns. nuuskivan orbitrolin,sellaisiakin kuulemma on,niin se ottais silloin öljyä vaan tarpeeseen.
Paras vaihtoehto olis tandem pumppu,josta nokkimainen olis sen kokoinen,että öljy menis varoventtiilin kautta vaan orbitrolille.
Helpoin konsti on tilata vaikka Farmilaitteelta uusi visu pumppu ohjaukseen www.farmilaite.fi noin 500 euroa,sehän menee sen pari kolmekymmentä vuotta oikein huollettuna.
Noin parin - kolmen vuoden välein kun vaihtaa öljyt ja suodattimen sinne pumpun säiliöön,niin kestää,yritän terottaa tuota asiaa aina uusille käyttäjille.
Taitaa olla se Pajeron pumppu piikanen näihin hommiin.
Vieraili- Vierailija
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Mullahan on tandempumppu nokalla... ja kuormain on kyllä aika nopea. Olis sillä hiukan varaakin hidastua, koska eihän kuormainta juurikaan samalla nostella kun pyöriä käännellään. Mitenkäs tämmösen mahtais oikein käytännössä saada toimimaan? Mielenkiinto kokeiluun heräs!
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Veikkaan että Pajeron pumpussa on liian vähän tuottoa, josta seuraisi se että orbi olisi hidas.
Minulla on BM Volvossa kolmikammioinen nokkapumppu, josta kolmas kammio käyttää ohjauksen tehostinta, ja on kierrostilavuudelta 8 kuutiosenttiä. Elikkä nimelliskierroksilla 2300 tuottoa on 18.4 litraa minuutissa. Käytän omatekoista tehostinta, joka toimii siten että olen löysännyt simpukkatangon kiristettävää palloniveltä simpukan juurelta, ja laittanut simpukkatangon päälle tavallisen suuntaventtiilin. Simpukan varsi ohjaa suuntaventtiilin karaa, ja avaa sitä jompaan kumpaan suuntaan ennen simpukkatangon liikettä, jolloin öljyvirta pääsee työsylinteriin, joka on lähempänä raidetankoa. Päädyin tällaiseen systeemiin, kun valmiita tehostajia ei Volvoon saanut, ja en halunnut rikkoa alkuperäistä systeemiä orbitroolilla. Muuten, tuosta suuntaventtiilistä lähtee tilavuusvirta sarjaliitäntänipalla toiselle kaksilohkoiselle lohkolle, josta toinen käyttää tarvittaessa vaikka metsäkärryn aisaohjausta, sekä toinen lohko vetokoukkua. Lopuksi kaikkien kolmen pumpun kammion tuotto summautuu takana isossa venttiilipöydässä, jolla voi käyttää vaikka kourakuormaajaa. Siellä on virtausta 120 litraa minuutissa nimelliskierroksilla. Keskimmäinen lohko käyttää etukuormaajaa, ja virtausta on noin 45 litraa minuutissa.
Mutta tuosta voisi saada viitettä vaikka Ikilian suunnitelmaan.
Minulla on BM Volvossa kolmikammioinen nokkapumppu, josta kolmas kammio käyttää ohjauksen tehostinta, ja on kierrostilavuudelta 8 kuutiosenttiä. Elikkä nimelliskierroksilla 2300 tuottoa on 18.4 litraa minuutissa. Käytän omatekoista tehostinta, joka toimii siten että olen löysännyt simpukkatangon kiristettävää palloniveltä simpukan juurelta, ja laittanut simpukkatangon päälle tavallisen suuntaventtiilin. Simpukan varsi ohjaa suuntaventtiilin karaa, ja avaa sitä jompaan kumpaan suuntaan ennen simpukkatangon liikettä, jolloin öljyvirta pääsee työsylinteriin, joka on lähempänä raidetankoa. Päädyin tällaiseen systeemiin, kun valmiita tehostajia ei Volvoon saanut, ja en halunnut rikkoa alkuperäistä systeemiä orbitroolilla. Muuten, tuosta suuntaventtiilistä lähtee tilavuusvirta sarjaliitäntänipalla toiselle kaksilohkoiselle lohkolle, josta toinen käyttää tarvittaessa vaikka metsäkärryn aisaohjausta, sekä toinen lohko vetokoukkua. Lopuksi kaikkien kolmen pumpun kammion tuotto summautuu takana isossa venttiilipöydässä, jolla voi käyttää vaikka kourakuormaajaa. Siellä on virtausta 120 litraa minuutissa nimelliskierroksilla. Keskimmäinen lohko käyttää etukuormaajaa, ja virtausta on noin 45 litraa minuutissa.
Mutta tuosta voisi saada viitettä vaikka Ikilian suunnitelmaan.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Sillonhan se onnistuu,siitä tandemista,eli se taitaa olla se nokkimmainen pumppu,sen painelinjaan laitetaan säädettävä prioriteettiventtiili,sen jälkeen varoventtiili ja putki orbitrolin paineeseen,ja paluu takasillan päällä olevaan aukkoon vaikka t-haaralla.
Virtaus pitää säätää vaan sopivaksisehän ei tarvi paljoa,taisi vähän reilut 10 litraa minuutissa olla.
Paine pitäs pudottaa 90 baarin paikkeille.
Ohjauksen pumppu vaan sitten kokonaan pois ja läppä aukkoon.
Virtaus pitää säätää vaan sopivaksisehän ei tarvi paljoa,taisi vähän reilut 10 litraa minuutissa olla.
Paine pitäs pudottaa 90 baarin paikkeille.
Ohjauksen pumppu vaan sitten kokonaan pois ja läppä aukkoon.
Vieraili- Vierailija
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Eli käytännössä tämä tarkottais sitä että öljy virtaa aina toisen pumpun kautta takasin perään? Eli jos oikein ymmärsin niin kuormainta käyttäisi vain yksi pumppu? Ajatuksena oli että pumpulta otetaan paine ainoastaan sillon kun pyöriä käännetään ja muun ajan sama pumppu olisi mukana kuormaimella. Mut nythän se pumppu tekisi "turhaa" työtä, pumpatessaan öljyä vaan takasin perään sillon kun pyöriä ei käännetä...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Joo,se ottas öljyä sen määrän minkä ohjaus tarvii,kylläkin jatkuvasti,ja ylimääräinen osa menis normaaliin käyttöön etukuormaimelle.
Jäis siitä vielä etukuormaimeenki.
Tuolla orbitroolilla tuo sinun suunnitelma voi olla vaikea toteuttaa.
Jäis siitä vielä etukuormaimeenki.
Tuolla orbitroolilla tuo sinun suunnitelma voi olla vaikea toteuttaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Mikäs ton tehostimen pumpun paine kuuluis olla? Olen vaihtanut tiivistesarjan siihen ja öljyinä on 10w-30 universal:it. Saako painetta kotikonstein nostettua jostain vai onko pumppu vaan oikeesti loppu kun ei se tehosta kunnolla enää? Saako pumpun jollain korjaus-sarjalla järkevästi kuntoon vai mitä kannattais tehdä? Mahtaako takapaino auttaa asiaa, talvella tulee kauhan ja lumen paino vielä päälle, sillon ei varmasti enää mennä kun suoraan... Niin, tallissa olis -90 chevy pickup:in ohjaustehostimen pumppu, ei siinäkään varmasti ole 1394 ohjaukseen tarvittavaa tuottoa tai painetta??
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Ei onnistu paineen nosto,taitaa tulla pumppukauppaan meno,muistaakseni 135 kilon paikkeilla -94 sarjalaisissa paine kuuluu olla,eli aika korkea kumminki loppujen lopuksi.
www.farmilaite.fi
www.farmilaite.fi
Vieraili- Vierailija
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Nostellaan vanhaa aihetta ja kysytään olisiko mitään järkeä laittaa 990 taavettiin pajerosta koko tehostettu ohjaus, simpukka ja pumppu. Simpukan saisi kiinni etu akselin kohdalle rungon kylkeen ja pumpunkin saisi koneen kupeeseen kiinni. Ratti akselin kyllä joutuisi rakentamaan. Syy aatokseen on että olisi ko. paketti olemassa. Ajatuksia?
kaheli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Aiheeseen liittyen: minulla on ylimääräisenä 990 Selectan vm. 1968 ohjaustehostimen pumppu. Pumppu pitäisi kunnostaa, vuotaa painetta öljysäiliöön.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
No tuota eikös orbitolilla tehtävä ohjaus ole hydrostaattinen eli täyshydraulinen ohjaus. Siinä ei puhuta tehostajsta. Tehostaja on lähinnä autoissa mekaanista ohjausta tehostava systeemi.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Juuri näin on, Pakki. Ohjaussysteemeitä on näin äkkiä ajatellen kolmenlaisia, mekaaninen, mekaaninen tehostettu ja hydrostaattinen. Olle varmaan muistaa tämän paremmin kuin minä, mutta arvelisin, että Taaveteissa tuli hydrostaattinen ohjaus ekaksi 996 malliin joskus 70-luvun alkupuolella (-73?) ja siitä sitten myöhemmin levisi muihin malleihin. Sitä ennen ohjaus oli mekaaninen, ulkopuolisella sylinterillä tehostettuna joko vakiona tai sitten lisävarusteena saatavilla. Ja siis mekaaninenhan tarkoittaa sitä, että hanskasta kääntyvään pyörään on "katkeamaton" vipujen ja nivelten ketju.
Hydrostaattisen ohjauksen sydän, orbitrolventtiili on näppärä keksintö. Ilman sitä paineettoman ohjauksen kääntämien olisi mahdotonta. No, sammuksissa olevan traktorin ohjaus kyllä on äärettömän raskas, mutta periaatteessa käännettävissä. Olen vissiin joskus ennenkin kirjoittanut tänne siitä kun veneeseen tehtiin "tehostamaton" hydrostaattinen ohjaus pelkällä orbitrolventtiilillä.
Autoissa hydrostaattinen ohjaus ei ole sallittu. Ajoneuvoissa, joiden nopeus on yli, olikos se 60km/h, pitää olla mekaaninen yhteys ratista etupyöriin. On vissiin jonkin sortin turvallisuusjuttu, lainsäätäjät luottavat enempi kovaan rautaan kuin letkuissa ja putkissa liikkuvaan öljyyn. Mutta tuohon Pajeroon palatakseni, sen ohjauksen rakenne on minulle tuntematon, mutta satun tietämään, että ulkopuolisella sylinterillä toteutettu tehostus on automaailmassa harvinaisuus. Tehostinsylinteri ja ohjausventtiili ovat yleensä samaa palaa ohjausvaihteen kanssa oli se sitten hammastanko tai simpukka.
Hydrostaattisen ohjauksen sydän, orbitrolventtiili on näppärä keksintö. Ilman sitä paineettoman ohjauksen kääntämien olisi mahdotonta. No, sammuksissa olevan traktorin ohjaus kyllä on äärettömän raskas, mutta periaatteessa käännettävissä. Olen vissiin joskus ennenkin kirjoittanut tänne siitä kun veneeseen tehtiin "tehostamaton" hydrostaattinen ohjaus pelkällä orbitrolventtiilillä.
Autoissa hydrostaattinen ohjaus ei ole sallittu. Ajoneuvoissa, joiden nopeus on yli, olikos se 60km/h, pitää olla mekaaninen yhteys ratista etupyöriin. On vissiin jonkin sortin turvallisuusjuttu, lainsäätäjät luottavat enempi kovaan rautaan kuin letkuissa ja putkissa liikkuvaan öljyyn. Mutta tuohon Pajeroon palatakseni, sen ohjauksen rakenne on minulle tuntematon, mutta satun tietämään, että ulkopuolisella sylinterillä toteutettu tehostus on automaailmassa harvinaisuus. Tehostinsylinteri ja ohjausventtiili ovat yleensä samaa palaa ohjausvaihteen kanssa oli se sitten hammastanko tai simpukka.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Mulla on 996:ssa letukan tehostimen pumppu missä myös säiliö (siis chevyvanista). Hyvin pelittää. Vaan en tiedä tuon spekseistä mitään.
jamba- David Brown : 996 -77
Viestien lukumäärä : 31
Paikkakunta : Ruhtinansalmi
Vs: Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
Chevyn tehostimen pumpun max paineet on noin 80bar. Pumppu 7-lapainen ja siis lamellityyppinen. Öljynä pitäisi käyttää siinä joko ATF tai PSF öljyjä. Myös 32 hydrauliikkaöljy kelpaa.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» käykö
» David Brown implematic -65 3 pyttynen punakeula
» 990 Selectamatic, käykö laihalla?
» Ohjaustehostin
» ohjaustehostin
» David Brown implematic -65 3 pyttynen punakeula
» 990 Selectamatic, käykö laihalla?
» Ohjaustehostin
» ohjaustehostin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa