990 Selectamatic, käykö laihalla?
3 posters
Sivu 1 / 1
990 Selectamatic, käykö laihalla?
Toisessa ketjussa pohdiskelin moottorin huohotusta kansirempan jälkeen (https://www.taavetti-talli.net/t4492-moottorin-huohotus), ja kaipaisin neuvoja myös toiseen "potentiaaliseen ongelmaan".
Nokkelana korvasin alkuperäisen ilmansuodattimen biltemasta hankitulla halvalla race -tyyppisellä kartiosuodattimella
Vanha suodatin kun ei pidä öljyjä, ja puhtauskin epäillytti.
Mutta nyt aloin miettimään että onko kuinka suuri riski että nyt motti käy liian laihalla? Kyllä vielä mustaa putkesta tulee jos kaasua runttaa, mutta ei toki siihen malliiin kuin ennen remppaa.
Aiemmin olen lueskellut juttuja CAV pumpun "turboruuvista", mutta olisiko viisainta kuitenkin laittaa alkuperäinen suodatin takaisin paikalleen, ettei käy köpelösti? Pölyisessä ympäristössä ei tule ajettua.
Alla kuva vielä tästä nokkelasta viritelmästä
Nokkelana korvasin alkuperäisen ilmansuodattimen biltemasta hankitulla halvalla race -tyyppisellä kartiosuodattimella
Vanha suodatin kun ei pidä öljyjä, ja puhtauskin epäillytti.
Mutta nyt aloin miettimään että onko kuinka suuri riski että nyt motti käy liian laihalla? Kyllä vielä mustaa putkesta tulee jos kaasua runttaa, mutta ei toki siihen malliiin kuin ennen remppaa.
Aiemmin olen lueskellut juttuja CAV pumpun "turboruuvista", mutta olisiko viisainta kuitenkin laittaa alkuperäinen suodatin takaisin paikalleen, ettei käy köpelösti? Pölyisessä ympäristössä ei tule ajettua.
Alla kuva vielä tästä nokkelasta viritelmästä
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: 990 Selectamatic, käykö laihalla?
Köh. Diesel käy aina laihalla muulloin kun vetäessään kaikin voimin ja mustan savun pöllytessä pakoputkesta. Musta savu on on nokihiukkasia, joiden polttamiseen happi ei ole riittänyt männän päällä. Dieselin taloudellisuus perustuu juuri siihen, että se saa ilmaa aina niin paljon kuin sylinteriin mahtuu, joskus vielä ahtimen saattelemana. Sekaan ruiskutettu polttoainemäärä on pienellä kuormalla pieni ja isolla kuormalla iso. Sen säätää pumpun säädin kun kuljettaja on ensin säätänyt kaasuvivulla haluamansa kierrosluvun. Ilmanputsarissa on tärkeintä, että se on olemassa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Vs: 990 Selectamatic, käykö laihalla?
kiitos Erkki vastauksesta! Eli ei huolta sitten, että männät sulaisivat Omat kokemukset onkin vain moottoripyörän kaasareiden neuloista ja suuttimista seoksia säätäessä , siitä nämä ajatukset kumpuavat.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 42
Paikkakunta : Janakkala
Vs: 990 Selectamatic, käykö laihalla?
Niin, bensiini- ja dieselmoottorin toimintaperiaate on aivan erilainen vaikka saman näköisistä osista kasattu. Bensiinimoottori vaatii kaikissa käyntiolosuhteissa tarkan seossuhteen eli happea pitää olla juuri sen verran, että kaikki polttoaine palaa. Tätä säädellään kaasuläpällä kuristamalla ja nykymoottoreissa polttoaineen määrää ohjauspurkin ruiskutusajan pituutta muuttamalla. Diesel taas, joskus on kuvailtu, että on kuin kompressori johon syötetään polttoainetta sen verran että pysyy pyörimässä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Selectamatic, käykö laihalla?
Juu, bensakäyttöisen traktorin tekee omanlaisekseen juuri se, että kun koko latausta säännöstellään kaasuläpällä, jää puristuspaine pienillä kierroksilla surkean matalaksi, jolloin teho menee lähelle nollaa eikä moottorin sitkeydestä voi juuri puhua. Vanhanajan mekaaniset säätimet olivat niin karkeita, että kierrosluku bensakoneella vaelteli herkästi aika laajalla alueella. Kun kyntäessä tuli vaon päähän ja polkaisi kytkintä niin kierrokset ryntäsi rutkasti ylöspäin jos ei samaan aikaan osannut löysätä kaasua juuri sopivasti. Kun DB Cropmasterin dielsel tuli markkinoille vuonna 1949, se saavutti nopeasti suosiota juuri siksi, että sen veto oli niin sitkeää, jota bensa/petroli -koneella ei ollut nähty, vaikka hevosvoimia oli suunnilleen saman verran molemmissa. Bensiinimoottoriin oli helppo rukata lisää kierroksia ja se oli nopea tiellä ja hyvä käynnistymään vaikka veivillä, joten sillekin riitti kysyntää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5098
Similar topics
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» David Brown implematic -65 3 pyttynen punakeula
» Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
» 880 Selectamatic ryömintävaihteisto
» DB 880 -69 Selectamatic Hydrauliikkasuodatin
» David Brown implematic -65 3 pyttynen punakeula
» Käykö Pajeron ohjaustehostin taavettiin?
» 880 Selectamatic ryömintävaihteisto
» DB 880 -69 Selectamatic Hydrauliikkasuodatin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa