1690:n loodan ykkönen jodlaa
2 posters
Sivu 1 / 1
1690:n loodan ykkönen jodlaa
Se on vuoden '82 1690 kovalla eli Syncro-laatikolla. Päävaihteiston ykkönen rahisee, mutta häiritsevästi vain nopeimmalla perällä. Pykälä pysyy päällä myös vedossa, toistaiseksi. Muut vaihteet eivät sen kummemmin ääntele.
Laakeri?
Olen tottunut Taavetin jodlaamiseen, vanha Sele 990 tekee sitä suurimmalla osalla vaihteitaan. Mutta tuo metakka on pahenemaan päin. Panenko radion kovemmalle?
Jos radion äänivarat eivät piisaa, niin sehän joka tapauksessa purattaa lodjun. Eikö se paneta silloin koneen kolmeen pätkään; hyttiä ylös, kytkimestä poikki, looda perästä irti ja looda auki?
Vai riittääkö hytin nosto sivuun lodjuun kajoamiseksi, kuten 990:ssä oli laita? On mulla tähän service tai peräti shop manualkin, jossain...
Rahisevin tervaksin
Kauko Ollila
Laakeri?
Olen tottunut Taavetin jodlaamiseen, vanha Sele 990 tekee sitä suurimmalla osalla vaihteitaan. Mutta tuo metakka on pahenemaan päin. Panenko radion kovemmalle?
Jos radion äänivarat eivät piisaa, niin sehän joka tapauksessa purattaa lodjun. Eikö se paneta silloin koneen kolmeen pätkään; hyttiä ylös, kytkimestä poikki, looda perästä irti ja looda auki?
Vai riittääkö hytin nosto sivuun lodjuun kajoamiseksi, kuten 990:ssä oli laita? On mulla tähän service tai peräti shop manualkin, jossain...
Rahisevin tervaksin
Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690:n loodan ykkönen jodlaa
1690 vaihteistossa on välirunko joka estää näkemästä juuri mitään jos vaihteiston kansi irrotetaan. Hytti pois ja takasillan pultit irti vaihteiston rungosta. Traktori katkaistaan siis takasillan ja vaihteiston rungon välistä, ei kytkimen kohdalta. Tämä ohje pätee kaikkiin Selectamatic malleihin joissa on synkronoitu vaihteisto. Koko vaihteisto täytyy irrottaa vain, jos lautaspyöräpari täytyy vaihtaa. Tämän jälkeen tuetaan vaihteisto taka-akseliin levyn avulla jossa on 4 reikää takasillassa olevien kierteistettyjen reikien kohdalla ja yksi reikä vaihteiston takapäädyssä olevan kierteistetyn reiän kohdalla jonka jälkeen vaihteiston rungon alle laitetaan kunnon tuenta ja kiilataan etuakseli niin, että traktori ei pääse kallistumaan.. Nyt sitten kytketään voimanotto päälle ja irrotetaan koko takasilta vaihteiston rungosta pyörittämällä kiinni olevista takapyöristä. Pyörät ja kaikki takana olevat osat jäävät paikoillaan, joten takasillassa kiinni oleva vaihteisto roikkuu tämän jälkeen kiinni traktorin takaosassa. Sitten vaan purkamaan vaihteisto etupäätyä ensin irrottamalla. Pitkä voimanoton akseli ei ole este purkamiselle, kaikki osat paitsi pienen vetopyörästön akseli ja lautaspyörä purkaantuvat eteenpäin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1690:n loodan ykkönen jodlaa
Suuri Kiitos tästä OlleK! On sentään helpompi savotta pääpiirteiltään kuin ajattelin. Projekti mennee ensi keväälle. Yhdistelen lähemmin sitten, jos kysyttävää tai raportoitavaa ilmaantuu. Onko tuo mainitsemasi viisireikäinen levy siis erikoskapine tai -työkalu, joka pitäisi hommata tai jonka mahdollisesti voi valmistaa levyaihiosta?
t. Kauko Ollila
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690:n loodan ykkönen jodlaa
Se viisireikäinen levy on kyllä eräänlainen erikoistyökalu, mutta ei ostettavissa. Mainittu purkutapa on kokonaan Suomen huoltoverkoston yhdessä maahantuojan kanssa aikanaan kehittämä systeemi työajan lyhentämiseksi. Ota ensin hytti ja vaihteiston kansi pois päältä, niin näet mitä tarkoitan. Valmiista levy itse (levyn paksuus pitää olla noin 6-10 mm) ja hitsaa siihen vaihteiston takapäätyyn ruuvattavan pultin päähän lenkki niin, että voit työntää kolmipyöräisen moottorinosturin takasillan alle ja kannatella vaihteistoa nosturilla. Vaihteisto ja siihen kiinni kytketty takasilta on nimittäin painavaa tavaraa ja se putoaa varmasti jos sitä ei kannatella.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa