kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
+7
Casemies
Tessu
imple880
jusape
outsider
erkki
Taavi
11 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Tossa lueskelin 990 implestä, jossa vuoti jäähdytin nestettä öljytilaan, niin tuli mieleen, että onkos tällainen miten yleistä ollut 60-luvun Taaveteissa? Eli vuotoa o-renkaista tai lohkon hiushalkeamista tms. Tarkoitan siis "sisäänpäin" vuotoa..
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Ei se mitenkään tavallista tainnut olla. Pakkasvaurio katkaisee helposti pyttyjen välisiä kannaksia, joten sitä kyllä tapahtui. Nykyaikaisilla tököteillä sellaisenkin saa kuulemma aika hyvin pitämään. Tuo, mikä on kummastuttanut, että uutena varaosana voi nykyään saada jossain vinkuintiassa tehtyjä sylinteriputkia, jotka vuotaa jo uutena. Tämä ei ole huhua vaan arkielämää, valitettavasti. Jos moottorissa ei ole pidetty pakkasnesteitä, niin kyllä niistä aikaa myöten lahoaa putkien alapäät ja niiden poraukset, sehän on tuttu juttu kaikissa 50...60 vuotta vanhoissa märkäputkikoneissa.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Joulu 18 2014, 08:08, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Juu, aloin vaan miettimään, että josko se on mitenkäkin yleistä, kun koneen osalta meillä ei ole muuta tehty periaatteessa, kuin kansiremontti ja alakerta taitaapi olla alkuperäiskunnossa. Jäähdytinnesteet on ollut aina, että jäätymistä ei ole käynyt, mutta vaihtoväli on jossain vaiheessa päässyt aika pitkäksi (ainakin 10-vuotta) ja nyt muutaman vuoden aikana ne on vaihdettu pariin kertaan ja yritetty huuhdella. Vuotojen kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta yleensä kun jostakin viasta kuulee, niin ajatuksiin tulee, että kai omakin kone sittuu samasta paikasta.
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Kokenut huoltomies minua aikoinaan neuvoi että sylinteriputkia ei kannata irroitella jollei ole tarvetta.Huolimaton irroittelukin voi kuulemma katkaista alapään kannaksen.
Jos kerran yli 50 vuotta pelannut hyvin niin en itse ainakaan menisi putkia irroittelemaan.
Niitähän voi paikoillaan hoonatakin jos on tarvis.
Alkuperäisputket on myös parempaa laatua kuin uudet tarvikeputket kuten kirjoitteluista on ilmennyt.
Jos kerran yli 50 vuotta pelannut hyvin niin en itse ainakaan menisi putkia irroittelemaan.
Niitähän voi paikoillaan hoonatakin jos on tarvis.
Alkuperäisputket on myös parempaa laatua kuin uudet tarvikeputket kuten kirjoitteluista on ilmennyt.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Juu ei suotta kannata ottaa pois. Siksi en viimetalvena oman nuffin henkiinherätysrempassa ( n.20v levon jälkeen ) putkia otanut pois, enkä nytkään meinaa ottaa joulunaikaan tapahtuvassa koneen aukaisussa, vaikka palikkaa vaihtuukin sisuksiin. Ei todellakaan kannata ottaa irti, jollei oikein todellista syytä ole.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Hyvä juttu. En oikein tiennyt niistä alapään tiivisteistä, että onko ne miten haavoittuvaisia, mutta hiushalkeama on ilmeisesti suurempi riski..
Tosiaan ongelmia ei ole ollut moottorissa tuon kansiremontin jälkeen, silloin käytin moottorikoneistamossa ja uusittiin (muistaakseni) pakoventtiilit ja 2 seetirengasta. Jokunen ohjuri olisi periaatteessa pitänyt vaihtaa, mutta alkoivat puhua niin isoista rahoista, että en siihen vielä lähtenyt. Suutin kärjet uusittiin myös silloin. Sen jälkeen alkoi jo kuulostamaan ihan oikealle traktorille! Käyntiin lähtö parani, kun ennen ei meinannut parinkympin lämpötilassakaan käynnistyä, niin nyt lähtee pakkasenpuolellakin ilman lämmityksiä tarvittaessa.
Vesipumpussa vaan tuntuu välystä, että kaipa se seuraava hankinta... ...Sen vaihdon jälkeen uskaltaa uusia puhkiruostuneen syylarinkorkin
Tosiaan ongelmia ei ole ollut moottorissa tuon kansiremontin jälkeen, silloin käytin moottorikoneistamossa ja uusittiin (muistaakseni) pakoventtiilit ja 2 seetirengasta. Jokunen ohjuri olisi periaatteessa pitänyt vaihtaa, mutta alkoivat puhua niin isoista rahoista, että en siihen vielä lähtenyt. Suutin kärjet uusittiin myös silloin. Sen jälkeen alkoi jo kuulostamaan ihan oikealle traktorille! Käyntiin lähtö parani, kun ennen ei meinannut parinkympin lämpötilassakaan käynnistyä, niin nyt lähtee pakkasenpuolellakin ilman lämmityksiä tarvittaessa.
Vesipumpussa vaan tuntuu välystä, että kaipa se seuraava hankinta... ...Sen vaihdon jälkeen uskaltaa uusia puhkiruostuneen syylarinkorkin
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Vesipumpun laakeri saattaa toimia tuhanisa tunteja vaikka siinä tuntuisi klappia. Harvoin niitä vaihdetaan ennenkuin alkavat vuotaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Juu, siihen laitettiin korjaussarja aikoinaan... ...Varmaa 25-vuotta takaperin ja muistaakseni se oli joku vanha kyläseppä joka sen korjas. Muistaakseni sanoi, että se piti prässätä, mutta voi olla, että muistan väärin...
Taavi- Viestien lukumäärä : 27
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Monasti vespumpun korjuu ei oikein luonaa ilman prässiä. Nuffis oli sama juttu, kun sen pumpun korjasin.
Osamyyjä satsia tilatessani totesi, että yleensä hän suosittelee kyllä koko pumpun ostamista ja vaihtoa, mutta mulle hän uskaltaa kyllä myydä korjuusarjankin, kun tietää, että osaamista ja työvälinettä löytyy tarpeeksi......
Osamyyjä satsia tilatessani totesi, että yleensä hän suosittelee kyllä koko pumpun ostamista ja vaihtoa, mutta mulle hän uskaltaa kyllä myydä korjuusarjankin, kun tietää, että osaamista ja työvälinettä löytyy tarpeeksi......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Juu itsekin meinasin korjaussarjan laittaa 880 vesipumppuun mutta juoksupyörää ei saanut ehjänä akselista irti vaan halkesi.. Olisi varmaan jollain erikoistyökalulla onnistunut.. Piti sitten kuitskin koko pumppu laittaa uusiksi. Tarkoitus oli säästää mutta tuli kalliimmaksi
imple880- David Brown : 880 implematic
Viestien lukumäärä : 23
Ikä : 31
Paikkakunta : Salo
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Korjaussarjan ja uuden pumpun hintaero ei taida olla paria kymppiä enempää?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Tämä hintaerokin riippuu tietty laitteesta........ Esim Nuffis korjuusatsi oli n.80 ja uus pumppu olis n.170ekee .....
Jos hintaero on muutama kymppi, ei kannata alkaa ollenkaan korjaamaan, jos uuden saa reippaasti alle satkulla.
Mutta jos hinnat on 70-100€ korjuusatsista ja uusi pumppu maksaa ~160-180ekee, niin silloin tilanne on jo toinen..... Itte "säästin" tuossa korjaamalla reippaan 80ekee tuon nuffin pumpun kanssa.
Toki remontin onnistumisvastuu on puhtaasti tietenkin tekijällä itsellään.......
Jos hintaero on muutama kymppi, ei kannata alkaa ollenkaan korjaamaan, jos uuden saa reippaasti alle satkulla.
Mutta jos hinnat on 70-100€ korjuusatsista ja uusi pumppu maksaa ~160-180ekee, niin silloin tilanne on jo toinen..... Itte "säästin" tuossa korjaamalla reippaan 80ekee tuon nuffin pumpun kanssa.
Toki remontin onnistumisvastuu on puhtaasti tietenkin tekijällä itsellään.......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Juu ei maksa vaivaa purkaa vesipumppua jos ei hintaeroa paljon ole,ja pikku klappi ei haittaa jos taas vuotaa ja ajoa on paljon, pumppu paha saada, irti eikä sitä heti uutta tilalle saa kannattaa varautua ennemmin.
Totta oli tuokin että turhaa ei kannata mitään purkaa jos toimii vanhat ruostuneet haperotkin osat kestää jollei niitä vääntele eikä kolhi,tuon opin jo putkitöissä kun isäukko opetti että älä pura vanhaa jollei ole pakko,ne hajoo käsiin!
Totta oli tuokin että turhaa ei kannata mitään purkaa jos toimii vanhat ruostuneet haperotkin osat kestää jollei niitä vääntele eikä kolhi,tuon opin jo putkitöissä kun isäukko opetti että älä pura vanhaa jollei ole pakko,ne hajoo käsiin!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Tuosta alkuperäsestä aiheesta... Tallissa 990 Selecta -66 jossa sama moottori AD4.47 ku 990 Imlessä eli lohko ilman pakkastulppia (valitettavasti) ja jakopäässä ohjaus hyde pumpun paikka ruiskupumpun puolella.
Ostin ku halavalla sain ja arvasinkin että remonttia varmasti löytyy kun sen paskakerroksen saa siitä pestyä, no lohko oli hitsattu eli joku apina on siihen aikoinaan jättäny pelekät veet tms. Hitsaus oli tehty ihan ok mutta se hikoili muutamista kohti nestettä läpi, no siinä mietin että prkle mille aletaan lohkon kans ja ajattelin että kun nykyään on kaikenlaista kemiallista metallia ym ja niinpä surffaileen internetin ihmeelliseen mualimaan ja sieltä "oppineena" ostin ns lakupötköä eli Bison epoxy repair! No ensin tietysti piti nestejärjestelmä paineistaa ja tutkia tarkat vuotopaikat jonka jälkeen nesteet pois ja lohkon kylyki puhtaaksi pesten ja hioen ja vielä kuumailmapuhaltimella kunnolla kuivaksi ja eiku pötköstä palaa ja veivaa se mössö tasaväriseksi massaksi ja leipomaan lohkon kylykeen. Vuorokauden jälkeen vedet järjestelmään ja painetta perrään... eipä vuoja ennää ja siistin näkönen tuli! Moottorista olin jo laskenu öljyt pois ja huomasin että vettä lirahti hieman ja aattelin että olisko nestettä... no sitähän se ku lohkon hitsaussaumat alko pitää nii sieltähän sitä 3. ja 4. kohilta alko hiljalleen tippasee. No eiku vedet ulos, kansi pois, männät yläkautta ulos ja putkia irrottellee, ensin 4. putki jonka jälkeen jo huomasin että hiushalkeamahan se siellä 3. ja 4. putkien välisessä alakannaksessa. Mutta kyllä tuo remontti siinä mielessä hyvvää tekkee tuolle moottorille että saa sen lohkon sieltä sisältä nestetilasta putsattua kunnolla, on nimittäin sen verran pinttymää ettei varmasti millään huuhteluilla liukene.
Rojekti on nyt siinä vaiheessa että 2. putki on ihan h...vetin tiukassa eli tarttee jonku kunnon työkalun muut lähti ku alakautta pullotunkilla nosti putkesta eturenkaat ilmaan ja anto iskua perrään vaan tämä kakkonen ei halua suostua siihen, 1. ja 2. välissä ei oo hiushalkeamaa.
Ostin ku halavalla sain ja arvasinkin että remonttia varmasti löytyy kun sen paskakerroksen saa siitä pestyä, no lohko oli hitsattu eli joku apina on siihen aikoinaan jättäny pelekät veet tms. Hitsaus oli tehty ihan ok mutta se hikoili muutamista kohti nestettä läpi, no siinä mietin että prkle mille aletaan lohkon kans ja ajattelin että kun nykyään on kaikenlaista kemiallista metallia ym ja niinpä surffaileen internetin ihmeelliseen mualimaan ja sieltä "oppineena" ostin ns lakupötköä eli Bison epoxy repair! No ensin tietysti piti nestejärjestelmä paineistaa ja tutkia tarkat vuotopaikat jonka jälkeen nesteet pois ja lohkon kylyki puhtaaksi pesten ja hioen ja vielä kuumailmapuhaltimella kunnolla kuivaksi ja eiku pötköstä palaa ja veivaa se mössö tasaväriseksi massaksi ja leipomaan lohkon kylykeen. Vuorokauden jälkeen vedet järjestelmään ja painetta perrään... eipä vuoja ennää ja siistin näkönen tuli! Moottorista olin jo laskenu öljyt pois ja huomasin että vettä lirahti hieman ja aattelin että olisko nestettä... no sitähän se ku lohkon hitsaussaumat alko pitää nii sieltähän sitä 3. ja 4. kohilta alko hiljalleen tippasee. No eiku vedet ulos, kansi pois, männät yläkautta ulos ja putkia irrottellee, ensin 4. putki jonka jälkeen jo huomasin että hiushalkeamahan se siellä 3. ja 4. putkien välisessä alakannaksessa. Mutta kyllä tuo remontti siinä mielessä hyvvää tekkee tuolle moottorille että saa sen lohkon sieltä sisältä nestetilasta putsattua kunnolla, on nimittäin sen verran pinttymää ettei varmasti millään huuhteluilla liukene.
Rojekti on nyt siinä vaiheessa että 2. putki on ihan h...vetin tiukassa eli tarttee jonku kunnon työkalun muut lähti ku alakautta pullotunkilla nosti putkesta eturenkaat ilmaan ja anto iskua perrään vaan tämä kakkonen ei halua suostua siihen, 1. ja 2. välissä ei oo hiushalkeamaa.
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Ilkeä homma on tuo kun on joku vedet sisään jättäny!
Meillä meni -70 luvulla niin pahasti halki 900 Taavi että se sai purkutuomion,oli vanhaisäntä jättäny kans vedet sisälle ja tääl kun AINA 3-5 astetta enempi pakkasta ja huomattavasti aikasemmin kuin muualla ja myöhemminkin.
No semmonen kahvipaketin kokonen laatta irtos vasemmaltapuolelta ja isäukko sen hitsas mutta aina se vettä jostain öljysekaan mätti,empä enää tänäpäivänä vältämättä purkais osiksi mutta sillon homma toinen.
Ei oo kiva yllätys jos ei ole tuommoista huomannu ostaessa? toivottavasti oli edullinen ettei tullu pahaa tappiota?
Semmosta vesijäähdytystä ei tässä talossa sitten sen jälken enää oo ollukkaan missä ei ois pakkasnesteet sisällä tuon haaverin jälkeen,niinpaljon SE opetti!
Meillä meni -70 luvulla niin pahasti halki 900 Taavi että se sai purkutuomion,oli vanhaisäntä jättäny kans vedet sisälle ja tääl kun AINA 3-5 astetta enempi pakkasta ja huomattavasti aikasemmin kuin muualla ja myöhemminkin.
No semmonen kahvipaketin kokonen laatta irtos vasemmaltapuolelta ja isäukko sen hitsas mutta aina se vettä jostain öljysekaan mätti,empä enää tänäpäivänä vältämättä purkais osiksi mutta sillon homma toinen.
Ei oo kiva yllätys jos ei ole tuommoista huomannu ostaessa? toivottavasti oli edullinen ettei tullu pahaa tappiota?
Semmosta vesijäähdytystä ei tässä talossa sitten sen jälken enää oo ollukkaan missä ei ois pakkasnesteet sisällä tuon haaverin jälkeen,niinpaljon SE opetti!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
kirjoittaja hymeristi
Ei ole onneksi noin ikäviä kokemuksia 60 luvun Taaveteista joita löytyy kaksikin, 950 vm. -60 ja 990 vm.-62 ns.3 keppinen.
Aikoinaan 25D n. vm.-56 moottorista löytyi kyllä nestevuoto, joka saatiin paikallistetuksi ykkös-sylinterin juureen. Sylinteri
ylös ja samalla paljastui vuodon syy. Tehtaalla moottoria kasatessa oli sylinterin alapään tiivisteenä oleva O-rengas oli,
päässyt urastaan ja venynyt lenkiksi yhdestä kohdin. Tämän lenkin yläosa ylettyi vesitilaan osittain eikä näin ollen tiivistänyt
kunnolla.
Aikoinaan 25D n. vm.-56 moottorista löytyi kyllä nestevuoto, joka saatiin paikallistetuksi ykkös-sylinterin juureen. Sylinteri
ylös ja samalla paljastui vuodon syy. Tehtaalla moottoria kasatessa oli sylinterin alapään tiivisteenä oleva O-rengas oli,
päässyt urastaan ja venynyt lenkiksi yhdestä kohdin. Tämän lenkin yläosa ylettyi vesitilaan osittain eikä näin ollen tiivistänyt
kunnolla.
hymeristi- Viestien lukumäärä : 3
Ikä : 79
Paikkakunta : Hamina
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Lohkon hiushalakeama paikattu porraamalla 4mm reikä ylemmän o-renkaan kohalle kannaksen läpi ja siihen sopiva pätkä o-renkaasta moottorisilikoonilla ja sitä silikoonia vielä vähän kannaksen molemmin puolin ja sylinteriputket o-renkaineen reilun vaseliinin kera paikoilleen.
Moottorin kasailin muuten ja uusin tarvittavat kuluneet osat ja kunnes se oli kasassa nii taas veet sissään ja painetta n. hieman reilu puoli killoo ja taavetti oli muutaman päivän tallissa eikä yhtää tullu vettä ennää kampikammion puolelle. Kunnes sain moottorin kokonaan käyntikuntoon nii käyttelin sen lämpimäksi ja koko sen ajan oli nestetila paineistettu eikä vuotoja, ei myöskään tippuneet paineet vaikka oli usseita päiviä vielä sen jäläkeen paineet sisässä. Aika näyttää miten ne ulukopuolen paikkaukset tullee pysymään. Rojekti etenee, kaikki valakoset osat vanteet ml. lähtee hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi nii itelle jää vaan niitten osalta kokkoonpano ja tarrojen liimaus
Työn alla takapyörän stefojen uusinta ja kaikkee muuta pientä. Alakuperäsen johtosarjan fiksailin ja lisäsin päävirtakytkimen ja myös releitä ja sulakkeita jotta saa varmistettua että Mr. Lucaksen rakennelmat toimii. Aikoinaan Maatalouskoneasentajakoulussa tekniikan ope sano että Luukas se oel ilimeesen hyvä suarnamies mutta sähkölöistäpä se ee palijo ymmärtännä Ja opetti myös omin sanoin että öljypumppua kasatessa ee sua unohtee siemennestettä
Moottorin kasailin muuten ja uusin tarvittavat kuluneet osat ja kunnes se oli kasassa nii taas veet sissään ja painetta n. hieman reilu puoli killoo ja taavetti oli muutaman päivän tallissa eikä yhtää tullu vettä ennää kampikammion puolelle. Kunnes sain moottorin kokonaan käyntikuntoon nii käyttelin sen lämpimäksi ja koko sen ajan oli nestetila paineistettu eikä vuotoja, ei myöskään tippuneet paineet vaikka oli usseita päiviä vielä sen jäläkeen paineet sisässä. Aika näyttää miten ne ulukopuolen paikkaukset tullee pysymään. Rojekti etenee, kaikki valakoset osat vanteet ml. lähtee hiekkapuhallettavaksi ja maalattavaksi nii itelle jää vaan niitten osalta kokkoonpano ja tarrojen liimaus
Työn alla takapyörän stefojen uusinta ja kaikkee muuta pientä. Alakuperäsen johtosarjan fiksailin ja lisäsin päävirtakytkimen ja myös releitä ja sulakkeita jotta saa varmistettua että Mr. Lucaksen rakennelmat toimii. Aikoinaan Maatalouskoneasentajakoulussa tekniikan ope sano että Luukas se oel ilimeesen hyvä suarnamies mutta sähkölöistäpä se ee palijo ymmärtännä Ja opetti myös omin sanoin että öljypumppua kasatessa ee sua unohtee siemennestettä
Casemies- David Brown : Case 1594 HS, DB 990 Sel
DBTCF:n jäsen nro : 6
Viestien lukumäärä : 43
Ikä : 46
Paikkakunta : Oulu, Kuusamo
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Joo tähän vuotokeskusteluun olen ottanut kantaa jossain aiemmassa tropikissa.
Kirjoitan vain tämän oman kokemuksen vanhojen taavien vuotojen tukkimisesta.
Kiukutti aikaisemmin kun havaitsin nesteiden hiljalleen tihkuvan öljyn sekaan.
Nyt 2 vuoden kokemuksella olen ”lääkinnyt” vanhuksia oikealla tervalla jota olen lisännyt koneen käydessä jäähdyttimen korkista. Kone ensin tyhjäksi ja puhdas vesi sisään ja täysin lämpimään koneeseen tervaa n litran verran veden kiertäessä kunnolla.
Tähän halpaan konstiin päädyin edellisvuonna kesäkelillä. Koneella ajettu reiluissa töissä mm kyntöä äestystä ym. joissa lämmöt nousi reiluihin lukemiin.
No nyt olen seurannut kuukausia vedenpintaa ja se on pysynyt samana joten sain vuodon tilkittyä putkissa ja niiden tiivisteissä. Laskin veden pois ja laitoin nesteet sisään. Täällä ollut jo -6 asteen pakkasia aamuisin joten vesi ei enää ole koneessa.
Kirjoitan vain tämän oman kokemuksen vanhojen taavien vuotojen tukkimisesta.
Kiukutti aikaisemmin kun havaitsin nesteiden hiljalleen tihkuvan öljyn sekaan.
Nyt 2 vuoden kokemuksella olen ”lääkinnyt” vanhuksia oikealla tervalla jota olen lisännyt koneen käydessä jäähdyttimen korkista. Kone ensin tyhjäksi ja puhdas vesi sisään ja täysin lämpimään koneeseen tervaa n litran verran veden kiertäessä kunnolla.
Tähän halpaan konstiin päädyin edellisvuonna kesäkelillä. Koneella ajettu reiluissa töissä mm kyntöä äestystä ym. joissa lämmöt nousi reiluihin lukemiin.
No nyt olen seurannut kuukausia vedenpintaa ja se on pysynyt samana joten sain vuodon tilkittyä putkissa ja niiden tiivisteissä. Laskin veden pois ja laitoin nesteet sisään. Täällä ollut jo -6 asteen pakkasia aamuisin joten vesi ei enää ole koneessa.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Noinhan se vanha kansa sanoo että jos ei sauna terva ja wiina auta on se kuolemaksi,pätee näköjää myös koneisiinkin HEH!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Joo, vaihtelin tuossa öljyt moottoriinkin, kun edellinen omistaja on joskus 6 v sitten vaihtanut. Tunteja ei minulla ole paljoa tullut (riippuen lumitilanteesta). Noh, öljypropustahan tuli ensin hyvin juoksevaa glykolilirua ehkö 0,5 litraa. Jäähdytysnestettä olen vain kerran lisännyt 5-6 v aikana (nyt syksyllä). Otin myös öljypohjan irti, pohjalla melko jankkia ja putsaan imusihdin. Öljy ei kuitenkan nyt, eikä koskaan ole mennyt harmaaksi? Termostaattia ei vissiin ole (en ole jaksut katsoa), tällä ilmeisesti pyritty vähentämään jäähdytysnesteen paineistumista.
Mistä voi päätellä onko vuoto kannentiivisteessä vai niissä sylinteriputkissa?
Nyt pukkaa kohta aurauskautta päälle, niin aattelin ensiavuksi laittaa jotain jäähdyttimen paikkausainetta?
Mistä voi päätellä onko vuoto kannentiivisteessä vai niissä sylinteriputkissa?
Nyt pukkaa kohta aurauskautta päälle, niin aattelin ensiavuksi laittaa jotain jäähdyttimen paikkausainetta?
WKW- David Brown : 880 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 17
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Vähäisillä käyttötunneilla ja vähäisillä kerta-ajomäärillä öljy ei välttämäti ehdi menee harmaaks, ts. pakkasliemi ei ehdi riittävästi lähteen sotkeutumaan öljyn mukaan kun ei öljy kunnolla lämpeä ja virtaukset on pieniä nurkka-ajossa ? .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Pienen vuodon paikalliistaminen voi olla hanlkala homma. Semmoinen kokemus on joskus tullut autoista, että jos kansipahvi vuotaa, niin lämmöt alkaa vaellella omituisesti ja jos termostaatti on paikallaan, niin kone keittää helposti. Jos kannetiiviste vuotaa, niin sitä tuskin saa pitämään paikka-aineilla koska männän päällä työpaine on kymmeinä bareja ja pystyy pullauttamaan paikka-aineen pois rakosen päältä. Jos vuoto on putkien alapäässä, siellä ei ole paljoa painetta ja paikka-aineet toimii selvästi paremmin. Glykoli on laakereille myrkkyä. Jos sitä on öljyn seassa niin laakerit loppuu nopeasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Syitä pikku vuotoon voi olla moniakin.
Yksi voi olla sylinteriputkien o-renkaiden kovettuminen ,nämähän ei ole enää mitään tyttösiä.
Voi olla myös ruostesyöpymiä jos nesteitä harvakseltaan vaihdettu.
Pakin hyväksitestaamaa tervaa kokeilisin ehkä ensin.
On noita teollisia toki hyviä ,mm barsia on kehuttu.
Noita joitain minäkin kokeilisin ensin.
Sitten vain öljyproppua raottaa seisonnan jälkeen niin näkee tehoaako.
Yksi voi olla sylinteriputkien o-renkaiden kovettuminen ,nämähän ei ole enää mitään tyttösiä.
Voi olla myös ruostesyöpymiä jos nesteitä harvakseltaan vaihdettu.
Pakin hyväksitestaamaa tervaa kokeilisin ehkä ensin.
On noita teollisia toki hyviä ,mm barsia on kehuttu.
Noita joitain minäkin kokeilisin ensin.
Sitten vain öljyproppua raottaa seisonnan jälkeen niin näkee tehoaako.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
No nyt ollaan jo kasausvaiheessa. Öljypohjaan ei löytynyt mistään BSF-pulttia, mutta olikin jo normi M8:lla korvattu. Myös tyhjennyspropussa oli vääränlainen tulppa, siihen löytyi sopiva.
Mihin väliin öljynsuodattimeen tulee tuo http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48585ar175263bi3775063-4
osa numero 4 locating plate? Jos sen laittaa moottorilohkoa vasten kuten tuossa kuvassa, niin sehän pääsee pulttia pitkin liukumaan eestaas, kun on pienempi kuin suodattimen reikä.
Mihin väliin öljynsuodattimeen tulee tuo http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48585ar175263bi3775063-4
osa numero 4 locating plate? Jos sen laittaa moottorilohkoa vasten kuten tuossa kuvassa, niin sehän pääsee pulttia pitkin liukumaan eestaas, kun on pienempi kuin suodattimen reikä.
WKW- David Brown : 880 Implematic -64
Viestien lukumäärä : 17
Vs: kysymystä 60-luvun Taavettien märkäputkikoneista
Locating plate eli lukkolevy,mulla ainakin Natikassa ja vanhoissa Ford autoissakin tulee ihan vaan siihen pultin ympärille joko jenka kohtaan tai uraan.
Suodatin kun kiristyy niin painuu syvemmälle ja siellä pysyy,koska jousihan siellä painaa.
Kaikki noi putsarit on melkein samantyylisiä hieman erilaisilla osilla vaan kasattuja.
Pikku vinkki kun kiristät suodatinta ja kun se kuppi tapaa tiivistepinnan ÄLÄ sillon enää kierrä kuppia ainoastaan pultttia, toisella kädellä painat kuppia pohjaan ja toisella kiristät,jos pyörittää niin tiivari menee ruttuun ja varmasti vuotaa!
Kerran kun niin on käyny niin uudelleen en sitä virhettä tee,sama pätee kaikkiin noihin missä tiivari on siellä rungossa ja on vaihtofiltteri
Suodatin kun kiristyy niin painuu syvemmälle ja siellä pysyy,koska jousihan siellä painaa.
Kaikki noi putsarit on melkein samantyylisiä hieman erilaisilla osilla vaan kasattuja.
Pikku vinkki kun kiristät suodatinta ja kun se kuppi tapaa tiivistepinnan ÄLÄ sillon enää kierrä kuppia ainoastaan pultttia, toisella kädellä painat kuppia pohjaan ja toisella kiristät,jos pyörittää niin tiivari menee ruttuun ja varmasti vuotaa!
Kerran kun niin on käyny niin uudelleen en sitä virhettä tee,sama pätee kaikkiin noihin missä tiivari on siellä rungossa ja on vaihtofiltteri
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Db 1390 kysymystä
» 990 -74 pari kysymystä.
» Auttakaapa Case 685 XL joku 90 luvun syöttöpumppu ongelma
» Taavettien kylmäkäynnistyvyys ja pumppu asiaa
» Taavettien öljynsuodattimet
» 990 -74 pari kysymystä.
» Auttakaapa Case 685 XL joku 90 luvun syöttöpumppu ongelma
» Taavettien kylmäkäynnistyvyys ja pumppu asiaa
» Taavettien öljynsuodattimet
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa