DB 990 -71 väljä ohjaus
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 -71 väljä ohjaus
Taavetissani( 990 -71 ) on mennyt väljäksi ohjausvaihde ( simpukka) ja ohjauspyörässä on klappia aika paljon. Pystyykö sitä mistään säätämään tarkemmaksi vai täytyykö vaihtaa kokonaan uuteen? Jos uuden vaihto on ainut keino saada kuntoon, niin osaisko joku sanoa mistä niitä saa ja minkä hintaisia suunnilleen?
roxul- Viestien lukumäärä : 15
Vs: DB 990 -71 väljä ohjaus
Jos ratissa on yhtään pystyväljyyttä niin sen saa tiukattua yläpään laakerilla.
Uutta simpukkaa löytyy Marjakankaalta ainakin 880seen. http://www.konekorjaamo.fi/index.php
Uutta simpukkaa löytyy Marjakankaalta ainakin 880seen. http://www.konekorjaamo.fi/index.php
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
erkki
Ohjausvaihde on siinä kuulamutteri. Tavalisesti välys tulee juuri tuosta ratin alla olevan laakerin välyksestä, sitä ei tarvi olla kovin paljon niin klappia on ratissa äkkiä puolanväli.
Jollekin on käynyt niinkin, että vaaka-akselin kiilaura on levennyt. Sen saa käsiin kuin purkaa systeemin ja naputtaa akselin irti. Itte korjasin sen tahkoamalla kiilatangosta levinneeseen uraan jämptisti sopivan kiilan, josta toinen puoli piti siotten sattua jämptistis haarukan uraan. Menihän siinä aikaa, mutta onistuu kyllä kun on malttia hinkata.
Huhuja olen kuullut, mutten tiedä onko kukaan aikuisten oikeesti kokeillut vaihtaa kuularuuviin hitusen isommat kuulat.
Jollekin on käynyt niinkin, että vaaka-akselin kiilaura on levennyt. Sen saa käsiin kuin purkaa systeemin ja naputtaa akselin irti. Itte korjasin sen tahkoamalla kiilatangosta levinneeseen uraan jämptisti sopivan kiilan, josta toinen puoli piti siotten sattua jämptistis haarukan uraan. Menihän siinä aikaa, mutta onistuu kyllä kun on malttia hinkata.
Huhuja olen kuullut, mutten tiedä onko kukaan aikuisten oikeesti kokeillut vaihtaa kuularuuviin hitusen isommat kuulat.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 -71 väljä ohjaus
Tervehdys, itselläni olisi myös edessä 990:n väljän ohjauksen korjaus.
Palstalla ollutkin juttua mistä ns. Korjaussarjan saa tilattu.
Minkälainen on hommana purkaa? Ovatko haulit heti siinä ratin 'alla' vai vähän nii kuin lattian tasolla putken alapäässä?
Kiitos vastauksista
Jori
Palstalla ollutkin juttua mistä ns. Korjaussarjan saa tilattu.
Minkälainen on hommana purkaa? Ovatko haulit heti siinä ratin 'alla' vai vähän nii kuin lattian tasolla putken alapäässä?
Kiitos vastauksista
Jori
Jori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 19
Vs: DB 990 -71 väljä ohjaus
Kun saa ratin irti niin sitten vaan rattiakselin mutterien varmistuspelti suoraksi ja mutterit auki. Ne mutterit on matalat ja ratti saattaa olla aika tiukasti kartiossa kiinni joten järkevä järjestys voi olla niin, että koputtele varmistuspelti suoraksi ja tekaise noin 4...5 mm levystä rälläköimällä avain, joka passaa ratin alla olevaan mutteriin. Seuraavaksi tee levystä sopivan paksuinen täyte ratin navan ja rattiakselin ylemmän mutterin väliin, niin ylempää mutteria avaamalla sillä saa painetua ratin irti kartiosta. Muutoin se on hankala irrottaa ilman että ratin navasta murtuu muovia. Mutta jos laakerissa on vielä kiristysvaraa, niin rattia ei tarvitse irrottaa, vaan kierrä alempaa mutteria syvemmälle niin että välys menee lähes nollaan. Usein nuo osat on niin kuluneita ettei kiristysvara riitä. Yhden 990 implen ohjauksen tiivistin vaihtamalla laakeriin 8 mm kuulat alkuperäisten 5/16" kuulien tilalle. Ihan hyvä tuli. Mutta tietenkin kokonaan uusittu laakeri on kuin uusi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 -71 väljä ohjaus
Aluksi kannattaa heti katsoa onko ohjaus lyöny yli ja simpukan kuori halki!
Jos näin on alkaakin isompi remontti,siinä ei rattiakselin kuulien kiristys auta vaan koko tolppa irti vaihelootan kannesta.
Jos näin on alkaakin isompi remontti,siinä ei rattiakselin kuulien kiristys auta vaan koko tolppa irti vaihelootan kannesta.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 -71 väljä ohjaus
Olka-akseleiden alapäissä on noin neljännesympyrän suuruiset estepalat hitsattuna juuri siinä tarkoituksessa, ettei pyörät pääse täysin linkkuun ja siten ohjausvaihteen akselin vipu pääse lyömään simpukan kuoreen. Jos inflaatio on ehtinyt syömään palat irti, niin kannattaa korjata tilanne ajoissa. Alumiininen kuori ei kestä kovin isoa kolaria ja jos siihen pääsee tulemaan halkeama, sitä on vaikea saada hitsaamalla parsittua niin että se on suunnilleen mitoissaan ja kestää vielä käyttöäkin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 -71 väljä ohjaus
Juu ainakin meillä oli 900 Taaavissa ne palat taipunu jo pois tieltä,eikä ne auttanu kyllä 850 yhtään mitään niin meni rikki kun papalla pyörähti ratti liukkaassa juuressa metässä,hyvä että takasin sieltä saatiin talliin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa