Laturi 1200s
5 posters
Sivu 1 / 1
Laturi 1200s
Tervehdys taas
Marjakankaalta ostin ja samalla tavalla palaa latausvalo tyhjäkäynnillä.
Onkohan se jännitteensäädin seuraavana ostoslistalla...tai siis olisi pitänyt vissiin ostaa ennen laturia. No oli se vanha todella ruosteessa kun putsasin sisuskaluja.
Marjakankaalta ostin ja samalla tavalla palaa latausvalo tyhjäkäynnillä.
Onkohan se jännitteensäädin seuraavana ostoslistalla...tai siis olisi pitänyt vissiin ostaa ennen laturia. No oli se vanha todella ruosteessa kun putsasin sisuskaluja.
tapiootti- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi
Vs: Laturi 1200s
Siis se on tasavirtalaturi vai? Sammuukos se valo kierroksilla? Jos sammuu ja jännitteet vaikkapa akun napojen väliltä mitattuna nousee sinne 14V tietämille, niin ei ongelmaa. Tasavirtalaturille ei ole lainkaan tavatonta ettei se jaksa ladata tyhjäkäynnillä. Takavirtarele napsahtaa auki ja lamppu syttyy.
Jos tuntuu, ettei se jaksa lähtä ollenkaan lataamaan, niin ennenkuin mitään isompaa alkaa puuhaamaan niin kannattais kokeilla polarisoida se uudelleen eli kääntää laturin napaisuus. Johdon pätkällä akkusähköä laturin virtaliittimeen suoraan sekunti pari, liitin takaisin kiinni ja kokeilemaan.
Tämä siis tasavirtalaturille. Jos vaihtovirtalaturi niin latauspiirin liitoksien ja johtojen eheyden tutkimista tiedossa. Ja ehkä johdonpätkä traktorin rungon ja laturin rungon väliin varmistamaan laturin maadoittuminen. Normaalisti saa maata kiinnityspulttien kautta, mutta ei aina.
Jos tuntuu, ettei se jaksa lähtä ollenkaan lataamaan, niin ennenkuin mitään isompaa alkaa puuhaamaan niin kannattais kokeilla polarisoida se uudelleen eli kääntää laturin napaisuus. Johdon pätkällä akkusähköä laturin virtaliittimeen suoraan sekunti pari, liitin takaisin kiinni ja kokeilemaan.
Tämä siis tasavirtalaturille. Jos vaihtovirtalaturi niin latauspiirin liitoksien ja johtojen eheyden tutkimista tiedossa. Ja ehkä johdonpätkä traktorin rungon ja laturin rungon väliin varmistamaan laturin maadoittuminen. Normaalisti saa maata kiinnityspulttien kautta, mutta ei aina.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Laturi 1200s
Hankin jo uuden laturin eikä sekään työnnä kuin reilut 12 V vaikka on kierroksiakin koneessa. Elikkä saman minkä se vanha laturi... Tasavirta kapine kyseessä. Täytyy ruveta maadoitusta tarkistelemaan.
tapiootti- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi
Vs: Laturi 1200s
Kokeile kuitenkin ensin sitä polarointikikkaa, helppo eikä maksa paljon.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Laturi 1200s
Näyttäs olevan ihan normaalia että tasavirtalaturit polttaa valoa tyhjäkäynnillä,niin ne on aina mulla tehny,amperimittari näyttäs paremmin toteen kaiken,ja mulla ainakin Natikassa näyttää just sen että ei ainakaa valot päällä tyhjäkäynnillä tapahdu muuta kuin purkua jollei kaasua anna.
Semmosia ne on,jos virtaa haluu ja enempi vaikka valoa niin vaihtovirtalaturi sitten melkei pakosti,tasavirta relekin osaa kyllä pelleillä hienosti kun sille päälle sattuu heh
Semmosia ne on,jos virtaa haluu ja enempi vaikka valoa niin vaihtovirtalaturi sitten melkei pakosti,tasavirta relekin osaa kyllä pelleillä hienosti kun sille päälle sattuu heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Laturi 1200s
Täytyy polarisoida ennen kuin relettä alkaa ostamaan. Ihmetyttää vaan kun ei minkäänlaista sähkövimpainta päällä niin polttaa valoa .
tapiootti- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi
Vs: Laturi 1200s
Onko kyseessä + vai - maadotteinen laturi entinen ja nykynen?? toiset väittää et käy mutta kun EI käyny ainakaan -80 luvulla mun Cortinaan missä - maassa Taavin laturi missä onkin + maassa niin alko pärisee rele pirusti ja sen koomin en oo ikinä kokeillu.
Joillain juhannustaioilla pitäs saada startit ja laturit käymään sekasin mutta en oo perehtyny kun ei oo tarvetta enkä oo sanu myöskään käymään?
Joillain juhannustaioilla pitäs saada startit ja laturit käymään sekasin mutta en oo perehtyny kun ei oo tarvetta enkä oo sanu myöskään käymään?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Laturi 1200s
+ ja - maadotteisissa säätimissä on kaiketi eroa ???
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Laturi 1200s
Tuo johtokikka tarkoittaa juuri napaisuuden , eli siis laturissa olevan (jäännös)magneetin oikeistamista. Tasavirtalaturi tosiaan toimii sekä + että - maasysteemissä. On todettu monta kertaa. Jostain syystä laturi saattaa menettää latauskykynsä kun sitä vain käyttää irti. Tuolla se palautuu.
Ja Jusape näköjään ehti kirjoittaan väliin. Minusta vanhat täysmekaaniset releet on ihan samanlaisia riippumatta napaisuudesta. Sitten kun sinne on lisätty puolijohteita, niin enää ei käykkään. Mutta voinhan muistaa väärinkin.
Ja Jusape näköjään ehti kirjoittaan väliin. Minusta vanhat täysmekaaniset releet on ihan samanlaisia riippumatta napaisuudesta. Sitten kun sinne on lisätty puolijohteita, niin enää ei käykkään. Mutta voinhan muistaa väärinkin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Laturi 1200s
Jep itekkää en muuta tiedä kuin tuon kokemuksen minkä nuorena koin,no eipä noita tasavirta latureita enää emilläkään ole kuin traktoreissa ja antiikki autoissa.
En oo viittiny raksaoihinkaan lähtee vaihtovirtaa asentamaan kun ei sitä valoa tarvi olla yllinkyllin,muuten ois kyl ihan pakko!
En oo viittiny raksaoihinkaan lähtee vaihtovirtaa asentamaan kun ei sitä valoa tarvi olla yllinkyllin,muuten ois kyl ihan pakko!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Laturi 1200s
Muistaakseni joskus johkin vanhaan verkuun hommasin täysin mekaanisen säädinreleen, ja paketin päällä oli nimenomaan maininta että + on maa.
Releen ( Boshin tekele, ja viimeinen / ainoa sen varaosaliikkeen hyllyssä ollut , eikä uutta enää luvanneet varastoon hyllyyn tilata ) hintakin taisi olla 30-50% enempi mitä - maadotteisen systeemin vastaava.....
Releen ( Boshin tekele, ja viimeinen / ainoa sen varaosaliikkeen hyllyssä ollut , eikä uutta enää luvanneet varastoon hyllyyn tilata ) hintakin taisi olla 30-50% enempi mitä - maadotteisen systeemin vastaava.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Laturi 1200s
Pieni tarkennus tuohon polarisointiin. Luin oman ohjeeni läpi ja lisäisin siihen. Johto saa olla mieluusti ohut ja kosketaan siihen F:llä merkittyyn lattaan laturin kyljessä.
Releiden rakenteiden yksityiskohdissa on eroja valmistajittain ja vaikka samalla valmistajallakin + ja - maadoitetuissa, jos ei muita niin merkinnöissä ja värikoodeissa.
Releiden rakenteiden yksityiskohdissa on eroja valmistajittain ja vaikka samalla valmistajallakin + ja - maadoitetuissa, jos ei muita niin merkinnöissä ja värikoodeissa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Laturi 1200s
No joo tämähän olisi hyvä ohje tuonne UKK:hon mutta ehkä vielä tarkennuksia olis hyvä lisätä. Eli tasavirtalaturin napaisuuden vaihto: Pitääkö kaikki johdot olla ensin auki ja millä virtajohdolla kosketetaan mihin kun vaihdetaan napaisuutta maa + päin/ maa - päin. Ja sitten se rele ??
Tiedän että tuo konsti pelaa kun sen osaa oikein tehdä mutta ...
Tiedän että tuo konsti pelaa kun sen osaa oikein tehdä mutta ...
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Laturi 1200s
Otin startille tulevasta kaapelista virran ja tökkäsin sen laturin paksuimpaan liittimeen muutamaksi sekunniksi liekö mennyt oikein? Ei se tosin vaikuttanut lataukseen saman 12 V työntää. No tilaan releen jos se auttaisi asiaan.
tapiootti- David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi
Vs: Laturi 1200s
Juu ja releen saa kyllä lataamaan MUTTA... penskana niitä tuli rassattua JA saatto akut kiehua eheeh!
Että kyllä lataa maailman tappiin mutta kaikki sitten kyllä lopuksi palaa,ei oikein Cortina jaksanu ladata halogeenivaloilla niin pitihän sitä relettä ruuvata,johdotus tosin virtalukolla melkein suli!
Kaikki tietty onnistuu kun oikein tekee mutta vois aina olla terveellisempi vaihtaa se vaihtovirtalaturi,ite kyl oon aina noihin autoihinkin laitellu samanlaisen laturin kuin niissä on enkä oo alkanu säveltää muuta,pitäs vaan perehtyä noihin asioihin siinäpä se pulma ainoostaan on ja hyvin ne pitää tehdä eikä erkkaliitoksilla,niitäkin kun on nähty!
Että kyllä lataa maailman tappiin mutta kaikki sitten kyllä lopuksi palaa,ei oikein Cortina jaksanu ladata halogeenivaloilla niin pitihän sitä relettä ruuvata,johdotus tosin virtalukolla melkein suli!
Kaikki tietty onnistuu kun oikein tekee mutta vois aina olla terveellisempi vaihtaa se vaihtovirtalaturi,ite kyl oon aina noihin autoihinkin laitellu samanlaisen laturin kuin niissä on enkä oo alkanu säveltää muuta,pitäs vaan perehtyä noihin asioihin siinäpä se pulma ainoostaan on ja hyvin ne pitää tehdä eikä erkkaliitoksilla,niitäkin kun on nähty!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Ostetaan DB 1200s keularauta
» DB 1200s summa rivipumppu
» 1200s vm.71 yläpään tiivistesarja
» Kiertokannen momentti? DB 1200s vm.71
» laturi 45A vai 70A
» DB 1200s summa rivipumppu
» 1200s vm.71 yläpään tiivistesarja
» Kiertokannen momentti? DB 1200s vm.71
» laturi 45A vai 70A
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa