1390 takapyörän laakerinvaihto
+3
erkki
otsoni
jounitapio
7 posters
Sivu 1 / 1
1390 takapyörän laakerinvaihto
Takapyörän laakeri tuntuu olevan loppu, klonksuu monta senttiä. Linkin löysin räjäytys kuvaan http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr60178ar1288132. Tarviiko jotain erikoistyökaluja tai tietää ja huomioida mitään erikoista, kun rupee remontteeraamaan?
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Ei siinä ihmeempiä työkaluja tarvi.Siellä akselin sisäpäässä on sellainen sakaramutteri mutta sen saa kyllä jollain tuurnallakin auki ja kiinni. Laakerivälys säädetään shimmeillä mitkä on ulkolaipan välissä. Ei saa lonksua mutta pitää pyöriä herkästi. Laakerit pitäisi löytyä laakerikaupasta ja stefatkin. Infosta löytyvässä korjauskirjassa on asia myös esitetty.
EDIT: Tuolta noin sivulla 75
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/I%20J%20CASE%20%28DAVID%20BROWN%29%201190%201290%201390%201490%201690%20Korjaamok%e4sikirja%2001.pdf
EDIT: Tuolta noin sivulla 75
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/I%20J%20CASE%20%28DAVID%20BROWN%29%201190%201290%201390%201490%201690%20Korjaamok%e4sikirja%2001.pdf
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Hyvä homma, jos onnistuu perustyökaluilla. Pitää huomenissa räjäyttää paketti tallin lattialle. Mites on, onko tuosta kuin pitkä matka, jos laittas samalla jarruttelut kuntoon? Pittää aina välillä ilmata, niin uusis tiivisteet.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Jarrunesteen kanssa tekemisissä olevat osat ovat suht näkyvillä. Pääsylinteri on kopissa kojetaulun sisällä ja käyttösylinterit jarrujen kohdalla taka-akselin alapuolella. Kojetaulu on helppo irrottaa. Neljä ruuvia sivuilla, mittarivaijeri. oikeassa alalaidassa sähköliitin, ratti, kaasuvipu, lämmönsäätönupit. Siinä enimmät mitä mieleen tuli, jos HS-vipu, niin se myös. Erkki muuten selosti tänä aamuna lyhyen ytimekkäästi nopeutustopicissa napa-akselin irroituksen
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
No nii, aukasuhan oli heleppo homma. Eihän siellä ees oo mitään laakeria rikki, kun shimmit puuttuu. Perältä tuleva pienempi hammasratas oli vähä ottanu siipeensä, mutta en rupee sitä nyt remontteeraamaan. Soittelin Marjakankaalle shimmejä, vaan ei ollu hyllyssä. Minkähän kokoset ne on, vois laserilla pyöräyttää töissä. Onkohan ne ihan mustaa rautaa? Kuvittelin sen jarrujen alasylinterin olevan vaikeamassakin paikassa, samalla menee siihenkin uudet tiivisteet ja pikkusen hoonilla pyöräyttää.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Tilaahan uudet laakerit,ne taitaa olla lopussa jos välystä vaikka shimmit poistettu....
Vierailija- Vierailija
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Katsoppa tarkempaan, että puuttuuko mitään. Muistaakseni se menee niin päin, että laakeri kiristyy shimmejä poistamalla, jolloin laakeripesän kansi painuu syvemmälle ja painaa samalla kartiorullalaakerin ulkokoolia sisäänpäin.
1200:ssa ja joissakin muissakin malleissa laakerin kiristys tapahtuu kiristämällä isoa pulttia portaalin vastapuolella. Pultin takana on porauksessa laippa, joka painaa sisäpuolen kartiolaakerin ulkokoolia eteenpäin, siis tiukemmalle.
Kaivelin muistini uumeina ja siellä oli tulevainaan vastaan sellainenkin tapaus, että kirrasin 880:n takalaakeria sillä hakamutterilla, joka pitää isoa lautaspyörää paikallaan. Mutteri ajaa hammaspyörän edellä olevaa laakerin sisäkoolia tiukemmalle ulkokoolinkia vasten.
Anteeksi huterat neuvot, mutta tarkoitus on vilpitön.
1200:ssa ja joissakin muissakin malleissa laakerin kiristys tapahtuu kiristämällä isoa pulttia portaalin vastapuolella. Pultin takana on porauksessa laippa, joka painaa sisäpuolen kartiolaakerin ulkokoolia eteenpäin, siis tiukemmalle.
Kaivelin muistini uumeina ja siellä oli tulevainaan vastaan sellainenkin tapaus, että kirrasin 880:n takalaakeria sillä hakamutterilla, joka pitää isoa lautaspyörää paikallaan. Mutteri ajaa hammaspyörän edellä olevaa laakerin sisäkoolia tiukemmalle ulkokoolinkia vasten.
Anteeksi huterat neuvot, mutta tarkoitus on vilpitön.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Se hakamutterin kiristäminen ei tule vaikuttaa millään tavalla pyöränakselin laakerivälykseen. Jos näin on, on joku asia pielessä kokoonpanossa. hakamutteri kiristetään aina todella tiukkaan ja lukitaan paikalleen lukituslaatalla. 1390 mallissa kiristetään takapyörän laakerit poistamalla laipan alta säätölevyjä, katso oheinen linkki http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr60178ar1288072
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
No hakamutterihan oli ihan löysällä. Mutta tuosta kuvastahan tuo shimmilevyn paikkakin ja malli selevis. Eli 0.3 tuumaa vahavoja 0.254 x 3 = 0.762 mm. Meniköhän oikeen?
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
0.3 x tuuma (25.4mm) = 7.62mm ..... 0.030" x 25.4mm = 0.762mm....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Shimmilevyjä on useaa eri paksuutta,kuten varaosakuvastakin näkee.
Jos laittaa uudet laakerit niin shimmejä voi tarvita.
Vetelistä löytyy iso laatikollinen käytettyjä.
Jos laittaa uudet laakerit niin shimmejä voi tarvita.
Vetelistä löytyy iso laatikollinen käytettyjä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Eipä tuu veteliin ennen vappua asiaa, eiköhän niitä nyt parissa päivässä tuu tuohon alavieskaankin.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Kasaappa vielä pyöränvälitys kokeeksi ja mutteri tiukalle ennenkun tilaat mitään,jos hakamutteri on pyöriny irti on välystä vaikka kuinka,tiedän tuon omasta kokemuksesta kun omissa koneissa noita on jouduttu hitsaamaan kiinni kun pyörivät auki ja kyykähtelivät tienposkiin,mutterin lukitus on alkujaan heppoinen systeemi,lukkolevylle ei ole kunnollista pykälää pyörässä.
Vierailija- Vierailija
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Mulla ei auttanu uudet laakerit,eikä shimmin poisto.mä jouduin tekemähän sen sisemmän (pienen) laakerin ulkokoolingin kokoisen "prikan" sinne akselin päähän,jotta sai välykset pois.Kone on 1394 mutta systeemi lienee sama ku 1390.Ja ainakin vielä on systeemi pelannu....
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
helmi 1972 kirjoitti:Mulla ei auttanu uudet laakerit,eikä shimmin poisto.mä jouduin tekemähän sen sisemmän (pienen) laakerin ulkokoolingin kokoisen "prikan" sinne akselin päähän,jotta sai välykset pois.Kone on 1394 mutta systeemi lienee sama ku 1390.Ja ainakin vielä on systeemi pelannu....
Noin minäkin ole yhteen koneeseen tehnyt ja hyvin toimi.
1200:n laakerinkiristys on periaatteeltaan sama,sisempää laakeria viedään ulospäin.
Ei uusia laakereita kannata ostella jos vanhat ei oo saanu kipeetä.
Maalaisjärjen käyttö on sallittua.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Jos uudet osat eivät poista välystä voi syynä olla se, että jompikumpi laakeri on leikannut kiinni ja ulkokehä tai sisäkehä on sorvannut pois materiaalia laakeritilasta. Tai sitten jompikumpi laakeri on väärän mallinen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
Pikkulaakerin puolelle ei kannata shimmejä laittaa jos laakeri pyörähtäny ja ei kiri uusillakaa laakereilla,laipasta vaan sopiva lastu pois sorvilla.
Vierailija- Vierailija
Vs: 1390 takapyörän laakerinvaihto
No niinhän se oliki, laakeri oli ehyt ja kirrasin vaan hakamutterin uudestaan. Pittää vielä huomenissa tarkistella toinenki puoli, kun en oo vielä uusia öljyjä pistännä sissään.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Similar topics
» takapyörän laakerit
» Takapyörän laakeri
» Implematic takapyörän laakerin säätö
» 1394 takapyörän laakeri
» Tiivisteen vaihto takapyörän takaa
» Takapyörän laakeri
» Implematic takapyörän laakerin säätö
» 1394 takapyörän laakeri
» Tiivisteen vaihto takapyörän takaa
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa