1694 käyntihäitiö
+4
tv43
jusape
OlleK
Mikueel
8 posters
Sivu 1 / 1
1694 käyntihäitiö
Tollanen tuli vaihdossa ja välillä kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla. Jonkun aikaa käy normaalisti kunnes hörinä alkaa. Hetken kuluttua saattaa taas käynti tasaantua. Onko joku törmännyt vastaavaan ongelmaan? Hankintalistalla valmiina uusi löpösuodatin ja (ehkä) siirtopumppu.
Mikueel- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: 1694 käyntihäitiö
Kuulostaa siltä, että ongelma johtuu syöttöpumpun säätimeen kuuluvan hammastangon takertelusta. Tarkista, että syöttöpumpussa on tarpeeksi puhdasta öljyä ja vaihda / lisää öljyä tarpeen mukaan. Ohjeet tähän löydät traktorin ohjekirjasta. Taso ja täyttötulppa löytyy syöttöpumpun ulkopinnasta ja tyhjennystulppa pumpun pohjasta. Pumpussa kuuluu olla moottoriöljyä. Polttoainesuodatin ja siirtopumppu eivät ole tässä tapauksessa syypäitä. Polttoainesuodattimien vaihto on kyllä muuten ihan järkevä huoltotoimenpide.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1694 käyntihäitiö
Jos säätötangon tai säätimen takertelusta on kyse, niin muutaman tunnein välein voi vaihtaa sen lirauksen ( puolisen litraa tai ehkä allekkin ), ihan useampaan kertaankin.
Omas Nuffis alkoi käynti tasaantumaan vasta 5-8 krt öljyt vaihdettua, 1-3h ajon välein ......
Omas Nuffis alkoi käynti tasaantumaan vasta 5-8 krt öljyt vaihdettua, 1-3h ajon välein ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1694 käyntihäitiö
Kiitokset vastauksista. Syöttöpumppu kävi auki ja siitä meni laakerit vaihtoon, muuten ok. Suuttimien paluuletkun mutterissa halkeama ja sieltä tihkui löpöä. Polttoaine suodattimet oli täynnä mutua. Kai noita öljyjä nyt vois vaihdella ja katsoa auttaako.
Mikueel- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: 1694 käyntihäitiö
Minulla 1490 hurahteli kun kaivelin hyvin kaltevaa tiemaata . Lopulta sammui kotimatkalla
ylämäkeen . Siirtopumppu lasikuppineen mustaa moskaa täynnä . Varmaan sinnepäin
kalteva rinne joltapuolen imu tankista , ja veteli vuosikymmenien mujut pumppuun .
ylämäkeen . Siirtopumppu lasikuppineen mustaa moskaa täynnä . Varmaan sinnepäin
kalteva rinne joltapuolen imu tankista , ja veteli vuosikymmenien mujut pumppuun .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: 1694 käyntihäitiö
Tarvii ennen talvea vaihtaa vielä suodattimet ja huuhdella tankki jos moskaa tulee vielä. Ihan asiasta viidenteen, kytkimen ja jarrujen pääsylinterien tiivisteiden vaihto edessä ja kojelautaa tossa illalla purin, niin hätävilkkujen kytkin otti hiukan taakiin tai sitten se oli valmiiksi sökö. Tuleeko tosiaan kyseiseen kytkimeen 6 johtoa kiinni? Ja onko sen korjaamatta jättämisellä itse vilkkujen toiminnan kannalta merkitystä?
Mikueel- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: 1694 käyntihäitiö
Saattaapi hyvinkin vilkkujen virta kulkea hätäkytkimen kautta......
Näin on monissa koneissa ja autoissa.
Tuohon laitteeseen mulla ei ole kytkykaaviota, niin en voi ko. tapauksen kohdalta asiaa tarkistaa paperilta, ja oma kokemus ei noissa, tässä tapauksessa, sähköihin niin syvällisesti kokemuspohjalta riitä vastaamaan.....
Näin on monissa koneissa ja autoissa.
Tuohon laitteeseen mulla ei ole kytkykaaviota, niin en voi ko. tapauksen kohdalta asiaa tarkistaa paperilta, ja oma kokemus ei noissa, tässä tapauksessa, sähköihin niin syvällisesti kokemuspohjalta riitä vastaamaan.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1694 käyntihäitiö
Vilkkujen virrat tosiaan kiertää hätävilkkukatkaisijan kautta, eli vilkut eivät toimi jollei hätävilkkukatkaisija ole kunnossa. Hätävilkkukatkaisijasta on pohja herkkä lähtemään irti (ainakin katkaisijan osuessa johonkin), itsellänikin on irronnut pohja ainakin parista katkaisijasta, mutta sen kyllä saa kiinni takaisin (tarkastat vaan että siellä on kaikki osat tallessa ennenkuin kasaat katkaisijan), eli että se potikka mikä yhdistää napoja on paikoillaan, ja olikohan siinä vielä jokin "keskitysjousikin" ja pieni kuula...tämän jälkeen laitat pohjan paikoilleen ja puristat jollain pihdeillä katkaisijan rungon alareunoja lisää (niiltä kohdin mistä tehtaallakin on puristettu pohjan kiinni pitävät "haitat"...
Sähkökaaviot kyseiseen koneeseen löytynevät tuolta "Info-osiosta", ohessa esimerkkinä linkki vilkkujen sähkökaavioon: http://taavettitalli.kuvat.fi/kuvat/Ohjekuvat/image0-6.jpg
Sähkökaaviot kyseiseen koneeseen löytynevät tuolta "Info-osiosta", ohessa esimerkkinä linkki vilkkujen sähkökaavioon: http://taavettitalli.kuvat.fi/kuvat/Ohjekuvat/image0-6.jpg
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: 1694 käyntihäitiö
Jees vilkkuhomma tuli reeraan mutta käynti ei. Päivitystä tilanteeseen: Siirtopumpussa sentin liejukerros, kaasupolkimen palautusjousi kuoleentunut ja kaasuvivuston "kääntäjä" (tai mikä lie onkaan) pyörähtää vartin verran tyhjää. Eli siis se osa mikä on kaasupolkimen puolella sen poikittain menevän tangon päässä. Missä sijaitsee alkuperäinen palautinjousi? Tässä oli heti polkimen jälkeen hytin ulkopuolella ja oli kieltämättä hieman virityksen näköinen Pakki päällä tuntuu olevan pahinta tuo rykiminen esim. tyhjäkäynti normaali, pakki päälle, kytkin ylös ja lakki lähtee päästä. Myös sellaiseen olen kiinnittänyt huomion että pakittaessa alamäkeen rykimistä ei ole oikeastaan laisinkaan.
Mikueel- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: 1694 käyntihäitiö
Nyt on alkanut kaiken lisäksi tiputtamaan öljyä tai nafta- noki seosta pakosarjan välistä.
Mikueel- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: 1694 käyntihäitiö
Mikueel kirjoitti:Nyt on alkanut kaiken lisäksi tiputtamaan öljyä tai nafta- noki seosta pakosarjan välistä.
Tuo piki on merkki siitä että on aika taluttaa taavetti kunnon töihin.
Liian helpolla kun on niin alkaa pikeämään.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1694 käyntihäitiö
Mikueel kirjoitti:Tollanen tuli vaihdossa ja välillä kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla. Jonkun aikaa käy normaalisti kunnes hörinä alkaa. Hetken kuluttua saattaa taas käynti tasaantua. Onko joku törmännyt vastaavaan ongelmaan? Hankintalistalla valmiina uusi löpösuodatin ja (ehkä) siirtopumppu.
Moi, ratkesko tää koskaan lopullisesti, et missä vika oli?
Meillä samanlaisessa koneessa samanlaista oiretta ja Jusapen kuvaama syöttöpumpun öljynvaihtobrosessi meneillään. Mutta sellainen sivujuonne, että kuulostaa melkein enemmän siltä kuin kuormituspuolella (hydrauliikka tms.) jokin muuttuisi säännöllisesti. Eli kuormitus päälle/pois tyyppiseltä tuntuu tuo hörpöttely. Välillä myös päästelee hydraulipumpun kurnutuksen/huudon kaltaista ääntä hän.
Nostolaitevipu yläasennossa jää pumppu kuormittamaan moottoria. Voiko olla et mulla on joku hydrauliikan tai nostolaitteen vivuista väärässä asennossa, kun aika on patinoinu merkinnät sekä käyttöohjekirjan melko huonoksi, enkä oikein osaa tulkita mistä tapahtuu mitäkin..?
HS öljyt vaihdettiin viime vkonloppuna ja putsattiin imusihti, sihdissä oli jonkun verran mujua, mutta ei mitään dramaattista, melkein päin vastoin. Öljyt oli vain vähän tummuneet, ei vettä eikä muuta poikkeavaa. Samoin hydr. suodatin oli siisti.
Talvella oli tankin kumimutka hapertunu lopullisesti, joten uudet naftatkin tankissa sekä suodattimet vaihdettu.
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Vs: 1694 käyntihäitiö
Onko nostovivun liikeradan takapäässä jousikuormitettu alue? Siis, että vipu liikahtaa ehkä kolmisen senttiä eteenpäin kun siitä päästää irti? Tavallisessa ajossa ei pitäisi hydrauliikan olla mahdollista kuormittua muutoin kuin noston aikana, joko nostolaitteen tai etukuormainen, mutta jos vivun vastajousi on poissa pelistä ja vipu pääsee itsekseen ihan taakse, niin silloin ohivirtausventtiili sulkeutuu ja pumppu ajaa täydellä paineella öljyä ylipaineventtiilin läpi. Muita syitä itsekseen kuormittumiseen ei oikein ole. Tyhjällä traktorilla tilanteen tunnistaa siitä, että kun nostovipu on normaalissa nostoasennossa, eli sen jousipaineen siirtämän verran edessä ihan takimmaisesta asennosta, nostovarret eivät ole tiukasti ylimmässä asennossa, vaan vetokoukun nostotangot ovat löysällä ja varsia voi nostaa käsipelillä ehkä viitisen senttiä.
Jos systeemissä olisi jokin hiipivä vika, esim. tukkeumaa ohivirtausventtiilin yläpuolelta lähtevässä kanavassa, se aiheuttaisi haamunostoa, eli tyhjät varret tulisivat ylös aina kun moottori käy.
Jos systeemissä olisi jokin hiipivä vika, esim. tukkeumaa ohivirtausventtiilin yläpuolelta lähtevässä kanavassa, se aiheuttaisi haamunostoa, eli tyhjät varret tulisivat ylös aina kun moottori käy.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Huhti 30 2021, 11:30, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Selecta1200 likes this post
Vs: 1694 käyntihäitiö
Kiitos Erkki, tämä selvensi nostolaitteen osalta asian! Siitä on jousi varmaan karannut, ei toimi tuo palautus. Muuten toimii kuten selostit. Nostolaite on kyllä mainostetun tarkka, lanasin tietä taannoin ja tuli melkein liian hyvää jälkeä. Eikä mitään haamunostoja tms. esiinny.
Voi olla että olen turhan herkkä, traktori on vaan ollu paljon odotettua parempi, niin ei viitsis ihan omaa osaamattomuutta rikkoa sitä. Mä jatkan tuolla syöttöpumppuosastolla ja palaan kyselemään puolityhmiä jos ei sitä kautta ratkea.
Tää on erittäin hyvä foorumi ja kerho, kiitos kaikille aktiiveille siitä ja hyvät vaput tällä erää!
Voi olla että olen turhan herkkä, traktori on vaan ollu paljon odotettua parempi, niin ei viitsis ihan omaa osaamattomuutta rikkoa sitä. Mä jatkan tuolla syöttöpumppuosastolla ja palaan kyselemään puolityhmiä jos ei sitä kautta ratkea.
Tää on erittäin hyvä foorumi ja kerho, kiitos kaikille aktiiveille siitä ja hyvät vaput tällä erää!
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Vs: 1694 käyntihäitiö
Nostolaitevivustossa hytin alla on kierteellä oleva tanko sillä säädetään vivusto niin että nostolaitevivun ollessa vapaassa taka-asennossa pumppu ei pumppaa.
Siihen tankoon yltää hytin takaa ,pitää olla kaksi kiintoavainata toisella pitää kiinni säätömutterista kun avaa lukitusmutterit molemmista päistä. Muuten helposti rikkoo vivuston joko ylä tai alapäästä.
En nyt muista ulkoa kummassa päässä on oikeankätinen kierre ja kummassa vasenkätinen.
Toimenpide ei vie kauaa aikaa jos mutterit ei ole ruosteessa .
Pidä trakrori kuitenkin sammuksissa kun säädät ettei vahingossa jää puristuksiin jos nostolaite nousee.
Siihen tankoon yltää hytin takaa ,pitää olla kaksi kiintoavainata toisella pitää kiinni säätömutterista kun avaa lukitusmutterit molemmista päistä. Muuten helposti rikkoo vivuston joko ylä tai alapäästä.
En nyt muista ulkoa kummassa päässä on oikeankätinen kierre ja kummassa vasenkätinen.
Toimenpide ei vie kauaa aikaa jos mutterit ei ole ruosteessa .
Pidä trakrori kuitenkin sammuksissa kun säädät ettei vahingossa jää puristuksiin jos nostolaite nousee.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Selecta1200 likes this post
Vs: 1694 käyntihäitiö
outsider kirjoitti:Nostolaitevivustossa hytin alla on kierteellä oleva tanko sillä säädetään vivusto niin että nostolaitevivun ollessa vapaassa taka-asennossa pumppu ei pumppaa.
Siihen tankoon yltää hytin takaa ,pitää olla kaksi kiintoavainata toisella pitää kiinni säätömutterista kun avaa lukitusmutterit molemmista päistä. Muuten helposti rikkoo vivuston joko ylä tai alapäästä.
En nyt muista ulkoa kummassa päässä on oikeankätinen kierre ja kummassa vasenkätinen.
Toimenpide ei vie kauaa aikaa jos mutterit ei ole ruosteessa .
Pidä trakrori kuitenkin sammuksissa kun säädät ettei vahingossa jää puristuksiin jos nostolaite nousee.
https://webparts.pvassociates.net/cnh/launch.php?DealerID=PVA-9SYXB-5VB3&DataSet=001CSIH
Tuon linkin kuvasssa nro 12 jousi joka vastaa nostolaitevivun takimmaisessa asennossa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Selecta1200 likes this post
Vs: 1694 käyntihäitiö
Pitääpä perehtyä, kiitos vinkeistä! Tuon olisi kyllä hyvä olla oikein säädetty + jousen toiminnassa, muuten käy äkkiä joku hasardi kun muutkin ajaa koneella, itsellehän niin ei koskaan käy..
Selecta1200- David Brown : DB 1200, Case 1694, Dexta -58, Deutz 3.90
Viestien lukumäärä : 17
Ikä : 47
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa