885 Lämpömittarin toiminta
2 posters
Sivu 1 / 1
885 Lämpömittarin toiminta
885 vm -75. Termostaatti on vaihdettu ja toimii ja kone lämpenee. Lämpömittari on ollut pitkään poissa pelistä. Mittari on ok, mutta anturi oli rikki. Uusi anturi paikalleen ja nyt kun kone saavuttaa käyntilämpötilan jatkaa mittarin neula rivakasti täysin oikeaan reunaan. Eli anturin lämpötilakäyrä on väärä.
Tässä mallissa on ns. Taavi-ohjaamo, ja lämpömittari on mustavalkoinen, jossa on cold-run-hot tekstit ja alueet. Kaikki netistä löytämäni kuvat lämpömittarista ovat sellaisia, jossa on valkoinen kasvava kiila ja vain oikeassa reunassa on punainen alue. Veikkaan, että tämä anturi on tarkoitettu tuolle mittarille, eikä sille joka minulla on. Varaosakuvissa olevat lämpötila-anturit ovat just sen näköisiä jonka minkä minä onnistuin ostamaan (sekin piti tilata kun ei löytynyt mistään hyllystä).
Tästähän selviää kun virittää alueen kohdalleen etu- ja tai sivuvastuksilla. Pitäisi vaan tietää alkuperäisen anturin arvoja. Onkohan kukaan mitoittanut niitä ja tietäisi sopivan virityskytkennän?
t,
Jukka
Tässä mallissa on ns. Taavi-ohjaamo, ja lämpömittari on mustavalkoinen, jossa on cold-run-hot tekstit ja alueet. Kaikki netistä löytämäni kuvat lämpömittarista ovat sellaisia, jossa on valkoinen kasvava kiila ja vain oikeassa reunassa on punainen alue. Veikkaan, että tämä anturi on tarkoitettu tuolle mittarille, eikä sille joka minulla on. Varaosakuvissa olevat lämpötila-anturit ovat just sen näköisiä jonka minkä minä onnistuin ostamaan (sekin piti tilata kun ei löytynyt mistään hyllystä).
Tästähän selviää kun virittää alueen kohdalleen etu- ja tai sivuvastuksilla. Pitäisi vaan tietää alkuperäisen anturin arvoja. Onkohan kukaan mitoittanut niitä ja tietäisi sopivan virityskytkennän?
t,
Jukka
Juski- Viestien lukumäärä : 2
Vs: 885 Lämpömittarin toiminta
Minulla tuli Case 1394 mittariin jokin vika ja se alkoi näyttämään juuri samoin kuin sinunkin taavetin mittari. Vaihdoin myös termostaatin ja mittarin anturin. Ensimmäisellä anturilla ei homma korjaantunut joten hommasin toisen ja sama juttu mittari aivan toiseen laitaan. Minä mittasin sopivan etuvastuksen koon yleismittarilla. Eli mittarin anturin ohmimäärän kylmänä sitten sen ohmimäärän kun viisari sopivassa kohdassa mittarilla ja lopuksi ohmimäärän anturilla silloin kun termostaatti on auki. Loppu olikin matematiikkaan eli laskin tuloksista kuinka suuren vastuksen laitan anturin johtoon että saan siirrettyä mittarissa viisaaria sopivampaan kohtaan. Minun tapauksessa vastuksen koko oli muistaakseni noin 80 ohmia. Virtaahan sen vastuksen ei paljon tarvitse kestää eli oliko kolmisen vuotta sitten tuollaisen vastuksen hinta jotain 50 centtiä. Laitoin tuon vastuksen johdon väliin laitettavaan sulakekoteloon suojaan.
Ostaessani tuota toista Case 1394 oli sen mittarissa sama vika ja asensin senkin lämpömittarin anturin johtoon tuon etuvastuksen jolloin senkin mittari alkoi näyttämään paremmin totta. Mittarin näyttämissä on hieman eroa noiden kahden 1394 välillä tuolla samankokoisella vastuksella, mutta jos mittarin näyttämä muuttuu totutusta tiedän alkaa etsimään vian aiheuttajaa.
Ostaessani tuota toista Case 1394 oli sen mittarissa sama vika ja asensin senkin lämpömittarin anturin johtoon tuon etuvastuksen jolloin senkin mittari alkoi näyttämään paremmin totta. Mittarin näyttämissä on hieman eroa noiden kahden 1394 välillä tuolla samankokoisella vastuksella, mutta jos mittarin näyttämä muuttuu totutusta tiedän alkaa etsimään vian aiheuttajaa.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Similar topics
» Thermostartin toiminta
» Ulosoton toiminta?
» Kytkimien toiminta
» 990 Selecta -68 ohjaustehostimen toiminta
» Selectamatic hydrauliikan toiminta
» Ulosoton toiminta?
» Kytkimien toiminta
» 990 Selecta -68 ohjaustehostimen toiminta