990 ei käynnisty
+5
Pakki
otsoni
outsider
erkki
unanko
9 posters
Sivu 1 / 1
990 ei käynnisty
Taavetti (990) jo pitemmän ajan tehoton, Viimeksi käytössä helmi-maalkiskuun vaihteessa, jolloi ajettu talliin. Pari viikkoa myöhemmin ei enää suostunut käynnistymään millään, ei pilotilla eikä ilman.
Syöttöpumppu vaihdettu, suuttimista( 2 uusittu) tulee suihkut, mutta ei käynnisty. Pilotilla käy,mutta heti kun lopettaa pilotin sammuu. Suuttimet irrotettu ja kaikista tulee hyvät suihkut.
Voikos syöttöpumpun vaihdon yhtydesä ajoitus mennä niin pieleen ettei käynnistyminen onnistu? Miten ajoitus voidaan tarkistaa? Syöttöpumpun asentoa koetettu vaihtaa(reiän rajoissa), ilman vaikutusta.
Onko pumpun akselilla tietty asento hammaspyörällä. Jos on niin miten merkitty?
Voisiko olla niin "harva" ettei enää käy lainkaan?
Syöttöpumppu vaihdettu, suuttimista( 2 uusittu) tulee suihkut, mutta ei käynnisty. Pilotilla käy,mutta heti kun lopettaa pilotin sammuu. Suuttimet irrotettu ja kaikista tulee hyvät suihkut.
Voikos syöttöpumpun vaihdon yhtydesä ajoitus mennä niin pieleen ettei käynnistyminen onnistu? Miten ajoitus voidaan tarkistaa? Syöttöpumpun asentoa koetettu vaihtaa(reiän rajoissa), ilman vaikutusta.
Onko pumpun akselilla tietty asento hammaspyörällä. Jos on niin miten merkitty?
Voisiko olla niin "harva" ettei enää käy lainkaan?
unanko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: 990 ei käynnisty
Tarkennatko vielä, että kun moottoria pyörittää startilla, niin tuleeko pakopukesta paksu, harmaa usva? Sitä pitää tulla kunnon pössäyksinä, pieni haiku ei riitä. Jos ei tule putkesta usvaa, niin ei kyllä sitten lähde käyntiinkään. Miten systeemi on ilmattu pumpun vihdon jälkeen?
Pumppua ei taida saada asennettua väärille spooreille. Jos jakopyörästöön ei ole kajottu, niin ajoituksen pielessäolo mahdollisuus on mielestäni poissuljettu. Pumpun kiinnityslaippaan on stanssattu merkki, joka pitää olla kohdakkain rungon puolella olevan merkin kanssa niin ajoitus on aika tavalla kohdallaan.
Puristukset alenevat moottorista hyvin hitaasti hiipimällä jos sen aiheuttaa männänrenkaiden ja sylintereiden kuluminen. Puristukset pystyy hävittämään myös nopeasti, esim käyttelemällä tukevia annoksia starttipilottia, jolloin männistä pystyy katkeamaan renkaiden väisiä kannaksia ja myös renkaita.
Pumppua ei taida saada asennettua väärille spooreille. Jos jakopyörästöön ei ole kajottu, niin ajoituksen pielessäolo mahdollisuus on mielestäni poissuljettu. Pumpun kiinnityslaippaan on stanssattu merkki, joka pitää olla kohdakkain rungon puolella olevan merkin kanssa niin ajoitus on aika tavalla kohdallaan.
Puristukset alenevat moottorista hyvin hitaasti hiipimällä jos sen aiheuttaa männänrenkaiden ja sylintereiden kuluminen. Puristukset pystyy hävittämään myös nopeasti, esim käyttelemällä tukevia annoksia starttipilottia, jolloin männistä pystyy katkeamaan renkaiden väisiä kannaksia ja myös renkaita.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Huhti 22 2016, 07:29, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 ei käynnisty
Ilma on pyritty poistamaan pitämällä ruiskuputkia avoinna kunnes polttoainetta tulee ja sitten suljettu.
Startatessa koneesta tulee savua, mielestäni niin paljon että se osoittaa jonkin sortin polttoaineen palamista.
Olen itse päätymässä siihen, että kone on harva ja olenkin "henkisesti valmistautunut" moottorin avaamiseen, "viimeisenä oljenkortena"
Traktori on jouduttu viime aikoina käynnistämään pilotilla, joten se selittäisi mahdolliset männnänrengasvauriot.
Ennen avaamista pitää vielä varmistaa tuo ajoitus.
Pitää odotella, että ilmat hieman lämpenee jotta tarkenee purkaa konetta, ensi viikolla olettettavasti,
Startatessa koneesta tulee savua, mielestäni niin paljon että se osoittaa jonkin sortin polttoaineen palamista.
Olen itse päätymässä siihen, että kone on harva ja olenkin "henkisesti valmistautunut" moottorin avaamiseen, "viimeisenä oljenkortena"
Traktori on jouduttu viime aikoina käynnistämään pilotilla, joten se selittäisi mahdolliset männnänrengasvauriot.
Ennen avaamista pitää vielä varmistaa tuo ajoitus.
Pitää odotella, että ilmat hieman lämpenee jotta tarkenee purkaa konetta, ensi viikolla olettettavasti,
unanko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: 990 ei käynnisty
Kyllä minäkin veikkaan että kone on harva.Pilotilla ne menee pilalle.
Onko kysessä imple vai selecta ?
Onko kysessä imple vai selecta ?
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 ei käynnisty
Saahan varmasti ilmaa?? Jos vaikka putsari tukossa? Kokeile vielä ilman putsaria.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 990 ei käynnisty
Niin se pilotin käyttö on kyllä turmiollista. Kyllä taavetit yleensä käynnistyy viileämmästäkin kun ennakkoruuvin avaa ja startti kunnolla pyörittää.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 990 ei käynnisty
imple selecta? Tarkoititko Simple tai selecta?
En kyllä tiedä. Valm. nron viimeinen merkkii on -S, olettaisin noista vaihtoehdoista, että Simple ("karvalakkimalli")
Ilman puutetta se ei ole, sillä ilmanputsari on irrotettu tykkänään niinkuin syylarikin, pois tieltä.
Tarttee varmaan valmistautua moottoriremonttiin.
Kyselin jo sen verran hintojakin Järviseudun Traktorista, että 2-300 ekeä tarvitaan.
Männänrenkaat 30-40 ekeä/reikä ja öljypohjan tiiviste, venttiilin ohjarikumit ainakin.
En kyllä tiedä. Valm. nron viimeinen merkkii on -S, olettaisin noista vaihtoehdoista, että Simple ("karvalakkimalli")
Ilman puutetta se ei ole, sillä ilmanputsari on irrotettu tykkänään niinkuin syylarikin, pois tieltä.
Tarttee varmaan valmistautua moottoriremonttiin.
Kyselin jo sen verran hintojakin Järviseudun Traktorista, että 2-300 ekeä tarvitaan.
Männänrenkaat 30-40 ekeä/reikä ja öljypohjan tiiviste, venttiilin ohjarikumit ainakin.
unanko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: 990 ei käynnisty
Tässä tarkoitettiin varmaan että onko Implematic 61-65 ja väritykseltään punakeltainen vai Selectamatic 65-> joka väriltään valkoinen.
Kurahousu- Viestien lukumäärä : 17
Vs: 990 ei käynnisty
Niin, hyvinki voi olla että tarvii männät uusiksi, Marjakankaalla esim 85€/kpl <- 65 ( 92mm mäntä ) ja 65-> 88€/kpl ( 100mm mäntä ) , runkolaakerit ( n. 35-65ekee / srj ) ja kk ( myös n. 35-75ekee / srj ) , sekä päittäislaakerit kampiakselille ( jokusen kympin nekin ) samalla kantsii ilman muuta laittaa myös
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 ei käynnisty
Jos ja kun moottori on harva, niin kyllä venttiilitkit taitaa vaatia ainakin hiomisen. Siitä hiukan vaihtelee mielipiteet, että kannattaako kansiremontti tehdä aina täydellisenä, eli kansi pajalle ja uudet venttiilit, vai tyytyäkö tahnahiontaan. Joitakin moottorita on pika-aikataululla tiivistetty tivistetty pelkällä venttiilien hionnalla ja ihan hyvin nekin on pelittäneet. Oikein huonoja ei tietenkään saa hyviksi pelkällä hionnalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 ei käynnisty
Mielestäni 990 on v:lta 1970 ja väriltään puna-valkoinen ja oletan orig. väriseksi.
Kyseessä kimppatraktori ja molemissa osakkaissa "tarkan vikaa", joten saapa nähdä minkälaiseen budjettiin syntyy yksimielisyys.
Avataan nyt ensin "paketti" ja tuumataan sitten mitä tehdään.
Kyseessä kimppatraktori ja molemissa osakkaissa "tarkan vikaa", joten saapa nähdä minkälaiseen budjettiin syntyy yksimielisyys.
Avataan nyt ensin "paketti" ja tuumataan sitten mitä tehdään.
unanko- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: 990 ei käynnisty
Monasti vaan on niin, että jos männänrenkaat on vaikka katkenneet, niin ei selviä pelkällä renkaiden vaihdolla, kun palaset on takoneet männästä uran piloille.
Tai josko reilulla pilotilla rykitty käymään, niin männistä tosiaan voi isojakin palasia olla irti renkaiden väliseltä alueelta.
Siksi kannattaa jo ennakkoon asennoitua sihen, että tonni voi mennä kunnostukseen, jos vaikka koneistamossakin saattaa joitan osia kenties joutua käyttämään.....
Jos alkuajatus on että 3-5sataa menee että on kunnossa, niin tuskin riittää ( juuri koskaan ) ja sit harmittaa kun onkin kalliimpaa, mut jos sen tonnin+ ottaa ennakkovarauksena, ja jääkin alle loppukustannus, niin on parempi mieli ....
Tai josko reilulla pilotilla rykitty käymään, niin männistä tosiaan voi isojakin palasia olla irti renkaiden väliseltä alueelta.
Siksi kannattaa jo ennakkoon asennoitua sihen, että tonni voi mennä kunnostukseen, jos vaikka koneistamossakin saattaa joitan osia kenties joutua käyttämään.....
Jos alkuajatus on että 3-5sataa menee että on kunnossa, niin tuskin riittää ( juuri koskaan ) ja sit harmittaa kun onkin kalliimpaa, mut jos sen tonnin+ ottaa ennakkovarauksena, ja jääkin alle loppukustannus, niin on parempi mieli ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 ei käynnisty
Aika loppuun on sitten Taavi saatu ajettua jos ei enää käyntiin lähde...
Ettei vaan olis se putsari kokonaan tukossa? tai jotain muuta pielessä pahasti,meinaan vaan kun tuo meijänkin on ollu yhtä laiska jo vuoskymmeniä.ettei olis siinä toisessa pumpussa jotain vikaa?
Eetteri ei riko mitään jos sitä käyttää oikein,johan se lukee käyttöohjeissakin ettei( sillon saatavaa eetteriliuosta) saanut koskaan kaataa suoraan imusarjaan,myöskään sitä spraypilottia EI tarvitse laskea puolta purkkia sinne imusarjaan,jos kerran tirauttaa niin sen kestää.
Kylmillä ilmoilla kyllä ennemmin käyttäsin lämmittimiä ja kunnon öljyjä kuin mitään pilotteja,sillon kyllä ne moottorit ennen rikottiin kun ei sähköjäkään paljon ollu ja mennä piti,ehjä kone käynnistyy väljä taas ei yhtähelpolla.
Huvittaa netissäkin cold start videot pakkasta -20 ja startti pyörittää hitaasti ja eetteriä mennee pullollinen,EI hyvä eikä järkevää.
Ja olihan Transiteissakin oikein eetteripumppu asennettuna joskus -70 luvun lopulla,liekö niistä koneita sitten menny?
Ettei vaan olis se putsari kokonaan tukossa? tai jotain muuta pielessä pahasti,meinaan vaan kun tuo meijänkin on ollu yhtä laiska jo vuoskymmeniä.ettei olis siinä toisessa pumpussa jotain vikaa?
Eetteri ei riko mitään jos sitä käyttää oikein,johan se lukee käyttöohjeissakin ettei( sillon saatavaa eetteriliuosta) saanut koskaan kaataa suoraan imusarjaan,myöskään sitä spraypilottia EI tarvitse laskea puolta purkkia sinne imusarjaan,jos kerran tirauttaa niin sen kestää.
Kylmillä ilmoilla kyllä ennemmin käyttäsin lämmittimiä ja kunnon öljyjä kuin mitään pilotteja,sillon kyllä ne moottorit ennen rikottiin kun ei sähköjäkään paljon ollu ja mennä piti,ehjä kone käynnistyy väljä taas ei yhtähelpolla.
Huvittaa netissäkin cold start videot pakkasta -20 ja startti pyörittää hitaasti ja eetteriä mennee pullollinen,EI hyvä eikä järkevää.
Ja olihan Transiteissakin oikein eetteripumppu asennettuna joskus -70 luvun lopulla,liekö niistä koneita sitten menny?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 990 ei käynnisty
Kannattaa tarkastaa se polttoainelinjan ilmaus kunnolla ja järjestelmällisesti. Jakajapumppu on joskus yllättävän vaikea ilmattava. Myös mahdollinen ruiskutuksen ajoituksen muuttuminen huonontaa entisestään huonoa käyntiinlähtöä. Voihan sitä hieman muuttaa ajoitusta siitä syöttöpumpun merkistä ja kokeilla auttaako se käynnistykseen.
Muita keinoja olisi tehdä dieselöljystä ja pilotista pieni seos ja sumuttaa sitä imusarjaan paineilman avulla. Olen joskus jakajapumpullisessa autossa ruiskuttanut imusarjaan tuota seosta pienellä kynäruiskulla kun toinen alkanut käynnistämään ja ilmannut näin vaikeasti ilmattavan moottorin ilman pitkää käynnistinmoottorin käyttöä. Toki polttoainelinja on ilmattava ensin kohuullisen hyvin.
Toinen huomioitava seikka on startin antama pyörimisnopeus käynnistettäessä. Tiensä ehtoopuolella oleva käynnistinmoottori ja huono akku ovat tehokas yhdistelmä estämään käynnitymisen. Tämäkin tapahtuu pikkuhiljaa ja pyytämättä ja on vaikeahko huomata ellei sitä tule mietittyä.
Eetterisekoituksesta eli pilotista on monta eri mielipidettä. Pilotin käyttäminen on hyvin tarkkaa ja sillä saa rikottua koneen herkästi mutta oikein käytettynä se on turvallinen käynnistäjä. Jos kone "kalisee" käynnistyksessä on pilottia tullut liikaa. Pilottikäynnitys pitää alkaa maltilla hyvin pienellä määrällä ja odottaa kun pilotti ehtii sylintereihin ja sitten vasta hiukan lisää jos on tarvis. Start-Pilot laitteita (annostelija) on ollut paljon eri koneissa mm. Sisun kuorma-autoissa armeijassakin vielä 1990-luvullakin ja valmistaja on näitä asennellut ja pitänyt turvallisina koneille joten oikealla käytöllä kyllä kone kestää pilot-käynnistyksen. Kuitenkin lohkolämmitin tai vastaava on se paras kylmäkäynnystys apulaite kovalla pakkasella etenkin kun kaikki osat ovat kylmiä ja öljy tahmeaa.
Muita keinoja olisi tehdä dieselöljystä ja pilotista pieni seos ja sumuttaa sitä imusarjaan paineilman avulla. Olen joskus jakajapumpullisessa autossa ruiskuttanut imusarjaan tuota seosta pienellä kynäruiskulla kun toinen alkanut käynnistämään ja ilmannut näin vaikeasti ilmattavan moottorin ilman pitkää käynnistinmoottorin käyttöä. Toki polttoainelinja on ilmattava ensin kohuullisen hyvin.
Toinen huomioitava seikka on startin antama pyörimisnopeus käynnistettäessä. Tiensä ehtoopuolella oleva käynnistinmoottori ja huono akku ovat tehokas yhdistelmä estämään käynnitymisen. Tämäkin tapahtuu pikkuhiljaa ja pyytämättä ja on vaikeahko huomata ellei sitä tule mietittyä.
Eetterisekoituksesta eli pilotista on monta eri mielipidettä. Pilotin käyttäminen on hyvin tarkkaa ja sillä saa rikottua koneen herkästi mutta oikein käytettynä se on turvallinen käynnistäjä. Jos kone "kalisee" käynnistyksessä on pilottia tullut liikaa. Pilottikäynnitys pitää alkaa maltilla hyvin pienellä määrällä ja odottaa kun pilotti ehtii sylintereihin ja sitten vasta hiukan lisää jos on tarvis. Start-Pilot laitteita (annostelija) on ollut paljon eri koneissa mm. Sisun kuorma-autoissa armeijassakin vielä 1990-luvullakin ja valmistaja on näitä asennellut ja pitänyt turvallisina koneille joten oikealla käytöllä kyllä kone kestää pilot-käynnistyksen. Kuitenkin lohkolämmitin tai vastaava on se paras kylmäkäynnystys apulaite kovalla pakkasella etenkin kun kaikki osat ovat kylmiä ja öljy tahmeaa.
koneharrastaja- David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 10
Vs: 990 ei käynnisty
Edelleen paras käynnistysapu omassa kokemuspiirissäni on sähköllä käyvä kuumailmapuhallin. Imusarjassa on iso proppu eetterihuopaa varten, uudemmissa traktoreissa siinä on hehkutulppa. Kun propun reijästä puhaltaa kuumaa ilmaa sisään ja pyöräyttä starttia, niin lähtee jos on lähteäkseen. Pari viikkoa sitten viimeksi herätin 1200:n pihasta. Akku oli sen verran purkaantunut, ettei ensin lähtenyt startilla kone pyörimään, mutta muutaman yrityksen jälkeen meni kerran puristuksen yli ja moottori käynnistyi heti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 ei käynnisty
Niin missä mahtaa olla vika kun ladossa talven lokakuusta asti seissyt 880 imble tärähti käyntiin vajaan kahden sekunnin starttauksella.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 990 ei käynnisty
Pakki kirjoitti:Niin missä mahtaa olla vika kun ladossa talven lokakuusta asti seissyt 880 imble tärähti käyntiin vajaan kahden sekunnin starttauksella.
Sehän on taavi huippukunnossa
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 990 ei käynnisty
Nuffiki talven seisos ( joulukuun alusta -> maalis/huhtikuun taitteeseen ) ja kolmannesta puristuksesta tärähti käyntiin...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» DB 850 ei käynnisty, vm-73
» 995 ei käynnisty
» 880 implematic -63 ei käynnisty omin voimin
» david sammui eikä käynnisty
» 995 ei käynnisty
» 880 implematic -63 ei käynnisty omin voimin
» david sammui eikä käynnisty
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa