Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

996 nostolaite ja hydrauliikka, paineet kadoksissa.

2 posters

Siirry alas

996 nostolaite ja hydrauliikka, paineet kadoksissa. Empty 996 nostolaite ja hydrauliikka, paineet kadoksissa.

Viesti  aliikone-1 Ma Elo 22 2016, 23:20

Ongelmana 996 david:n hydrauliikka ja nostolaite. Kylvöhommissa hinattavalla kylvökoneella jäi hydrauliikka "jatkuvalle" pumppaukselle, jonka seurauksena hydrauliikan paineet katosivat lähes kokonaan. Nostolaite jaksaa juuri ja juuri nosta nypyttämällä kevyen sorminiittokoneen, ei juuri muuta. Ulkoisessa hydraliikassa ei ole painetta. Esim. hinattava kylvökone ei nouse ylös tyhjänäkään.

Perä on purettu ja ylipaine/paineenrajoitusventtiili sekä hydrauliikkapumppu tarkistettu. Putketkin tuntuisivat olevan kunnossa. Ulkoisia vuotoja ei ollut.  Mistähän vikaa lähtisi etsimään? Kolmitieventtiilistä? Venttiilipesäkkeestä?

Onko jotain mitä pitäisi tietää ennen kuin venttiilipesäkettä alkaa purkamaan?

Ennen tätä hydrauliikka ja nostolaitteet toimivat moitteitta. Traktori on ollut kevyessä maatalouskäytössä.

aliikone-1

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1

Takaisin alkuun Siirry alas

996 nostolaite ja hydrauliikka, paineet kadoksissa. Empty Vs: 996 nostolaite ja hydrauliikka, paineet kadoksissa.

Viesti  erkki Ti Elo 23 2016, 06:33

Jos niittokoneet noistaa ylös ja sammuttaa moottorin, niin miten nopeasti varret tulee alas?

Heikko paine ja nostolaitteen pito ovat toisistaan riippumattomia asioita, eli heikollakin paineella noussut nostolaite pysyy ylhäällä jos ei ole vuotoja missään ja vastaavasti, vaikka olisi hyvät paineet, niin varret kyllä laskeutuvat jos on vuoto.

Heikkoon paineeseen voi olla syynä:

- Pumppu, sieltä tiivisteet rikki tai pesä kulunut. -tuo on kai pois suljettu vaihtoehto, koska pumppu on tarkastettu.
-Ylipaineventtiili ei sulkeudu kunnolla. - on myös tarkistettu.
-Pumpun ja painelinjan välinen liitos vuotaa, 0-rengas rikki. -on kai tarkistettu kun pumppu oli irti.
- Venttiilipesän ja painelinjan välinen liitos vuotaa. O-rengastiivistys, toimii kyllä 99.999%:sti, mutta kaikki on mahdollista.
- Putkilinja vuotaa, putki rikki. On harvinainen vika, mutta tunnetaan tapauksia, joissa putki on hankautunut perän lautaspyörään ja alkanut vuotaa.
- Ohivirtausventtiilin verkkosuodatin lähes tukossa, venttiili ei sulkeudu kunnolla. Helppo tarkistaa ja korjata.
- Pitoventtiilin porauksen pohjalevy pullahtanut osittain pois paikoiltaan. Harvinainen juttu, mutta ei täysin tuntematon. Ei ole korjattavissa ilman, että ottaa venttiilipesän pöydälle.
- Shokkiventtiilin kara pois istukalta. Erittäin harvinainen juttu, teoriassakin lähes mahdottomuus, mutta tunnetaan ainakin yksi tapaus.
- Ohjausventtiiliin kulunut niin iso kolo, ettei pitoventtiili pysy kunnolla suljettuna. On harvinainen vika ja vaatii syntyäkseen tuhansia ja tuhansia tunteja. Vaikea korjata, helpompi vaihtaa ehyt venttiilipesä.
- Ojausventtiilin kara ei laskeudu kunnolla alas saakka kun nostovipu on takana. Karan pää näkyy saman luukun kautta kuin ohivirtausventtiili. Jos kara ei mene ihan venttiilipesän pintaa vasten, stä voi auttaa ruuvimensselin kärjellä työntämällä ja herkistää venttiiliä nitkuttamalla.
- Pitoventtiili ei sulkeudu kunnolla, jumittaa poraukseensa. On harvinainen juttu aktiivikäytössä olevalla traktorilla. Vika on korjattavissa avaamalla pitoventtiili ja herkistämällä sen liikkeet. Oireena on semmoinen, että kun laskeutumisnopeuden säädön ruuvaa ihan hitaimpaan asentoon, niin nostovoima kasvaa.

Jos nostolaite nypyttää ja laskeutuu nopeasti kun moottorin sammuttaa, pitää vikaa etsiä:
- Nostosylinterin männän tiivisteet kuluneet. Männän kunnon voi testata nostamalla työkoneen ylös ja kääntämällä kolmitieventtiilin asentoon "1" tai "2" ja sitten nostovipu eteen. Jos tiiviste on kunnossa, niin nostolaite pysyy ylhäällä tuntikausia, jopa päiväkausia.
- Pudotusventtiilin tiivisteet vuotaa. Pudotusventtiili on nostovivun takana olevan luukun kannessa pystyssä ja siihen voi vaihtaa 0-renkaat. j
-Pitoventtiilin pohjalevy vuotaa. Ei pysty korjaamaan ottamatta venttiiliä päydälle.
-Painelinja venttiilipesältä sylinterille vuotaa. Oikein harvinainen juttu, lähes mahdottomuus.
-Ohjausventtiili vuotaa niin runsaasti, että nostolaite alkaa nypyttää. On harvinainen, mutta mahdollinen vika, vaatii syntyäkseen tuhansia ja tuhansia tunteja sekä ahkeraa hydrauliikan käyttöä. Vaikea korjata.
- Pitoventtiili ei sulkeudu kunnolla, vaan jumittaa. Korjattavissa herkistämällä venttiili.

Tuossa ovat mahdolliset ongelmakohdat. Itse kyllä aloittaisin testaamalla männän tiivistet tuolla yksinkertaisella kolmitieventtiili-testillä. Sen jälkeen nostovivun takana oleva luukku auki ja siellä sijaitseva ohivirtausventtiili ja pitoventtiili puhdistukseen sekä pudotusventtiiliin uudet 0-renkaat. Samalla tarkistus, että ohjausventtiili laskeutuu kunnolla alas saakka. Noiden toimenpiteiden jälkeen todennäköisesti pelit pelaa mainiosti. Jos ei pelaa niin on etsittävä vikaa muualta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5097

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa