990 Selectamatic ja sisu takakuormaaja
4 posters
Sivu 1 / 1
990 Selectamatic ja sisu takakuormaaja
Tevehdys kaikille. Uusi taavetin omistaja pähkäilee näitten härveleiden kanssa. Yritän saada tolkkua kuinka tämmöisen sisu (onkohan mallinumero 350?) takakuormaajan tulisi toimia tässä 990 traktorissa. Kuormaajassa siis yksi sylinteri eikä paluuletkua.
Traktorista tulee vasemmalta puolelta hydrauliikkaletku joka kytketty kolmitieventtiilin ylempään, ohjekirjan mukaan ykkösaukkoon ja oikealta puolelta tulee toinen letku (ilmeisesti paluu) Tätä ei kai kuormaajan kanssa tarvita.
Kytkin kuormaimen vasemmanpuoleiseen letkuun ja sain hienosti nosteltua sitä traktorin omalla nostolaitteella, mutta samalla kuormaimen sylinteri pikkuhiljaa oikeni ja kauha nousi. Kuitenkaan en saanut kuormaimen sylinteriä laskemaan veivailemalla penkin oikealla puolella olevaa nosto/laskuvipua. Traktorin omat nostolaitteet liikkuivat kyllä hienosti. Ohjekirjan mukaan kolmitieventtiilin ollessa asennossa 1/L menee ohjaus sekä nostolaitteeseen, että aukkoon 1. Myöskään muut asennot eivät vaikuttaneet kuormaimen sylinteriin että olisin saanut sen alas.
Asennossa 1 pitäisi ilmeisesti pystyä ohjaamaan pelkkää kuormaimen sylinteriä. En vaan ymmärtänyt käytetäänkö siihen tätä samaa penkin oikealla puolella olevaa vipua jolla myös nostolaitetta ohjataan, vai pitääkö traktoriin ostaa tätä varten joku erillinen joystikki?
Asento 2 ohjaus aukkoon 2 on ohjekirjan mukaan tarkoitettu peräkärryn kippiä varten. Tähän aukkoon ei ole kytketty mitään.
Asento L ohjaa pelkkää nostolaitetta ja se toimii normaalisti.
Sain lopulta kauhan alas ja kuormaimen sylinterin kasaan ainoastaan irroittamalla hydrauliikkaletkun kuormaimesta ja päästämällä sitä kautta öljyt ulos sylinteristä. Nyt en ole uskaltanut kokeilla uudestaan kun talveksi pitää saada linko kiinni. Traktori on muutenkin tuolla 200 kilometrin päässä mökillä ja pääsen vasta ensi viikonloppuna kokeilemaan uudestaan. Ohjekirjastakaan ei ollut apua. Olisin kiitollinen jos jollakulla olisi kokemusta kuinka tämä härveli on saatu toimimaan.
Traktorista tulee vasemmalta puolelta hydrauliikkaletku joka kytketty kolmitieventtiilin ylempään, ohjekirjan mukaan ykkösaukkoon ja oikealta puolelta tulee toinen letku (ilmeisesti paluu) Tätä ei kai kuormaajan kanssa tarvita.
Kytkin kuormaimen vasemmanpuoleiseen letkuun ja sain hienosti nosteltua sitä traktorin omalla nostolaitteella, mutta samalla kuormaimen sylinteri pikkuhiljaa oikeni ja kauha nousi. Kuitenkaan en saanut kuormaimen sylinteriä laskemaan veivailemalla penkin oikealla puolella olevaa nosto/laskuvipua. Traktorin omat nostolaitteet liikkuivat kyllä hienosti. Ohjekirjan mukaan kolmitieventtiilin ollessa asennossa 1/L menee ohjaus sekä nostolaitteeseen, että aukkoon 1. Myöskään muut asennot eivät vaikuttaneet kuormaimen sylinteriin että olisin saanut sen alas.
Asennossa 1 pitäisi ilmeisesti pystyä ohjaamaan pelkkää kuormaimen sylinteriä. En vaan ymmärtänyt käytetäänkö siihen tätä samaa penkin oikealla puolella olevaa vipua jolla myös nostolaitetta ohjataan, vai pitääkö traktoriin ostaa tätä varten joku erillinen joystikki?
Asento 2 ohjaus aukkoon 2 on ohjekirjan mukaan tarkoitettu peräkärryn kippiä varten. Tähän aukkoon ei ole kytketty mitään.
Asento L ohjaa pelkkää nostolaitetta ja se toimii normaalisti.
Sain lopulta kauhan alas ja kuormaimen sylinterin kasaan ainoastaan irroittamalla hydrauliikkaletkun kuormaimesta ja päästämällä sitä kautta öljyt ulos sylinteristä. Nyt en ole uskaltanut kokeilla uudestaan kun talveksi pitää saada linko kiinni. Traktori on muutenkin tuolla 200 kilometrin päässä mökillä ja pääsen vasta ensi viikonloppuna kokeilemaan uudestaan. Ohjekirjastakaan ei ollut apua. Olisin kiitollinen jos jollakulla olisi kokemusta kuinka tämä härveli on saatu toimimaan.
Muussi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: 990 Selectamatic ja sisu takakuormaaja
Kysymyksessä on maataloudessa aivan yleisesti käytössä olevasta laitteesta ja siihen liittyvästä hydrauliikan käyttötavasta. 3-tie venttiili pitää olla asennossa "L", kun käytät nostolaitetta ja asennossa "1", kun käytät kuormaimen sylinteriä. Vain yksi sylinteri on hallittavissa kerralla, ei kumpaakin yhtaikaa. Kummatkin sylinterit nostavat ja laskevat käyttäen samaa vipua, nostolaitteen käyttövipua. Mitähän sinä oikein "veivaat" siellä istuimen oikealla puolella. Koko homma hoituu parhaiten valitsimen ollessa asennossa TCU/Ulkopuoliset, eli viiksi oikealle käännettynä. Muista pitää käyttövipu täysi takana, kun käännät valitsinta, muussa tapauksessa voit hajottaa takasillan sisällä olevan siirtohaarukan. Nostolaite nousee tai kuormaimen sylinteri pitenee pitämällä käyttövipu täysin takana jousivoimaa vasten ja sylinterit (traktorin tai kuormaimen) pysyvät paikoillaan, kun annat käyttövivun siirtyä eteenpäin palautusjousen työntämänä. Laskuasento löytyy, kun käyttövipu työnnetään eteenpäin johonkin kaaren puoliväliin, siis ei täysin eteen. Kohta jossa lukunopeus on suurin löytyy siirtämällä käyttövipua niin, että huomaat laskunopeuden olevan suurin mahdollinen. 3-tieventtiilin asentoa "2" tai "1/L" ei tule käyttää. Valitsin tulee tässä tapauksessa olla asennossa TCU/Ulkopuoliset, kuten aikaisemmin mainitsin, eikä korkeuden säädöllä (viiksi keskellä) eikä vetovastussäädöllä (viiksi vasemmalle). Korkeuden säätö käytetään vain silloin, kun käytössä on pelkkä nostolaite ja syvyydensäätö on tarkoitettu vain kyntötöihin. Sanoit "ja oikealta puolelta tulee toinen letku (ilmeisesti paluu)". Mitähän sinä tällä tarkoitat ja mihin se mainitsemasi letku on kytketty? 3-tieventtiilin aukkoon "2" oli normaalisti kiinnitetty kippiputki, mutta kippi toimii ihan yhtä hyvin aukkoon "1" kytketyn putken avulla. Pitää vain katsoa, että 3-tieventtiili on asennossa "1", kun kipataan. Lue nyt se ohjakirja uudelleen ajatuksella, siihen on kyllä kirjoitettu kaikki tarvittavat ohjeet.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Selectamatic ja sisu takakuormaaja
Kiitos paljon selkeästä vastauksesta
Tuntuu, että nyt ymmärsin tuon toimintaperiaatteen. Ilmeisesti minulla oli tuo valitsin keskiasennossa, eli korkeudensäädöllä. Mielestäni yritin kokeilla jotain toistakin asentoa, mutta vipu ei tosiaan liikkunut "herkästi" joten en uskaltanut kovemmin kääntää. Käyttövipu siis taakse tätä asentoa muutettaessa.
Tuo nostolaitteen toiminta varmaan hämmensi kun oletin sen toimivan ylös-alas tyyppisesti, mutta tuossa korkeudensäätöasennossahan vivun asento vastaa nostolaitteen asentoa. Tämähän ei ymmärettävästikään toimi kuormaimen sylinterin kanssa samalla tavalla.
Tuo mainitsemani toinen hydrauliikkaletku tulee tosiaan istuimen oikealta puolelta ja sukeltaa jonnekin oikean taka-akselin alapuolelle. En tutkinut tarkemmin minne se päätyy. Letkun vapaa pää ei kuitenkaan ole kiinnitetty traktoriin kiinteästi samalla lailla kun kolmitieventtililtä tulevan letkun pää, joten olettaisin sen olevan jokin jälkiasenteinen viritys. Pitää tutkia tarkemmin kunhan pääsen taas traktorin luokse.
On huomattavasti levollisempi olo nyt kun tietää, miten nuo tulisi kytkeä ettei riko mitään. Täytyy tosiaan ottaa ohjekirja kunnolla iltalukemiseksi. On kullanarvoinen olemassa ja ihme, että on säilynyt tallessa sen 50 vuotta.
Tuntuu, että nyt ymmärsin tuon toimintaperiaatteen. Ilmeisesti minulla oli tuo valitsin keskiasennossa, eli korkeudensäädöllä. Mielestäni yritin kokeilla jotain toistakin asentoa, mutta vipu ei tosiaan liikkunut "herkästi" joten en uskaltanut kovemmin kääntää. Käyttövipu siis taakse tätä asentoa muutettaessa.
Tuo nostolaitteen toiminta varmaan hämmensi kun oletin sen toimivan ylös-alas tyyppisesti, mutta tuossa korkeudensäätöasennossahan vivun asento vastaa nostolaitteen asentoa. Tämähän ei ymmärettävästikään toimi kuormaimen sylinterin kanssa samalla tavalla.
Tuo mainitsemani toinen hydrauliikkaletku tulee tosiaan istuimen oikealta puolelta ja sukeltaa jonnekin oikean taka-akselin alapuolelle. En tutkinut tarkemmin minne se päätyy. Letkun vapaa pää ei kuitenkaan ole kiinnitetty traktoriin kiinteästi samalla lailla kun kolmitieventtililtä tulevan letkun pää, joten olettaisin sen olevan jokin jälkiasenteinen viritys. Pitää tutkia tarkemmin kunhan pääsen taas traktorin luokse.
On huomattavasti levollisempi olo nyt kun tietää, miten nuo tulisi kytkeä ettei riko mitään. Täytyy tosiaan ottaa ohjekirja kunnolla iltalukemiseksi. On kullanarvoinen olemassa ja ihme, että on säilynyt tallessa sen 50 vuotta.
Muussi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: 990 Selectamatic ja sisu takakuormaaja
Muussi kirjoitti:Kiitos paljon selkeästä vastauksesta
Tuntuu, että nyt ymmärsin tuon toimintaperiaatteen. Ilmeisesti minulla oli tuo valitsin keskiasennossa, eli korkeudensäädöllä. Mielestäni yritin kokeilla jotain toistakin asentoa, mutta vipu ei tosiaan liikkunut "herkästi" joten en uskaltanut kovemmin kääntää. Käyttövipu siis taakse tätä asentoa muutettaessa.
Tuo nostolaitteen toiminta varmaan hämmensi kun oletin sen toimivan ylös-alas tyyppisesti, mutta tuossa korkeudensäätöasennossahan vivun asento vastaa nostolaitteen asentoa. Tämähän ei ymmärettävästikään toimi kuormaimen sylinterin kanssa samalla tavalla.
Tuo mainitsemani toinen hydrauliikkaletku tulee tosiaan istuimen oikealta puolelta ja sukeltaa jonnekin oikean taka-akselin alapuolelle. En tutkinut tarkemmin minne se päätyy. Letkun vapaa pää ei kuitenkaan ole kiinnitetty traktoriin kiinteästi samalla lailla kun kolmitieventtililtä tulevan letkun pää, joten olettaisin sen olevan jokin jälkiasenteinen viritys. Pitää tutkia tarkemmin kunhan pääsen taas traktorin luokse.
On huomattavasti levollisempi olo nyt kun tietää, miten nuo tulisi kytkeä ettei riko mitään. Täytyy tosiaan ottaa ohjekirja kunnolla iltalukemiseksi. On kullanarvoinen olemassa ja ihme, että on säilynyt tallessa sen 50 vuotta.
Otappa mukaan nelivetosuihketta vai mitä crc sprayta niin alkaa herkemmin vivut toimia. Vasta sitten näkee onko oikea jumi jossain. Laitappa kuvaa tuosta letkuvirityksestä, eli mistä-mihin niin joku osaa heti sanoa mikä se on. Olisiko joku vapaa-paluu letku tuo näin heti arvioiden. kuva kertoo parhaiten.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 990 Selectamatic ja sisu takakuormaaja
TIKO kirjoitti:
Otappa mukaan nelivetosuihketta vai mitä crc sprayta niin alkaa herkemmin vivut toimia. ....
Nelivetosuihke = WD-40 .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 990 Selectamatic ja sisu takakuormaaja
jusape kirjoitti:TIKO kirjoitti:
Otappa mukaan nelivetosuihketta vai mitä crc sprayta niin alkaa herkemmin vivut toimia. ....
Nelivetosuihke = WD-40 .....
Aivan oikein! 10 pojoa ja papukaijamerkki
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Similar topics
» 996:een takakuormaaja
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» 880 Selectamatic
» DB 990 selectamatic -68
» Keulapainoteline DB 990 selectamatic
» 880 Selectamatic ja polttoainepumppupulma...
» 880 Selectamatic
» DB 990 selectamatic -68
» Keulapainoteline DB 990 selectamatic
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa