DB 950 entisöinti
4 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
DB 950 entisöinti
Terve kaikille.
Kävipäs niin että etsittiin traktoriin uutta takarengasta vanhan hajonneen tilalle. Tuttava kertoi että pellon reunassa noin 10 vuotta seisoneessa taavetissaan olisi käypäiset. Käytiin toteamassa että renkaat eivät kuitenkaan olleet sopivat. Kävi kuitenkin niin että taavetti vaihtoi omistajaa, ja tarkoitus on entisöidä traktori käyttökuntoon.
Yllättävän hyvin lähti taavetti tulille, apuvirran avulla. Ajettiin muutama kilometri kotiin. Onneksi ei ehditty sen pitempään käyttämään, nesteitä ja suodattimia vaihtaessa tuli nimittäin niin huonoa tavaraa ulos ettei uskokkaan. Vikaakin traktorista löytyy. Nostolaite ei toimi.
Pikainen analyysi tehtiin (noin viikko siinä meni, päivät pitkät laittelin) ja todettiin että mäntä jumiutunut sylinteriin, nostotangon oikealla puolella olevan vivun kaikki kolme tappia poikki, toinen pumpun venttiileistä jumiutunut kiinni. Ja tietysti o-renkaat eivät tiivistäneet oikeastaan missään. Nämä korjattiin ja nyt nostolaite liikkuu ja todellakin nostaa.
Ainut ongelma on että se ei laskeudu omin avuin. Tämän pystyi oikeastaan jo ennustamaan kun pumpun venttiilisysteemi oli pöydällä. Pitoventtiiliä saatiin avautumaan vain hieman, jos sitäkään, kun tangosta veti. Myös korjauskäsikirja tunnistaa tämän lasku ongelman, ja tarjoaa korjaukseksi pumpun venttiilien säätöä. Ongelma on ettei korjauskirjakaan kerro miten tämä säätö tapahtuu. Venttiileissähän on säätörenkaita, pitääkö niitä nyt sitten etsiä jostain lisää ja lisätä jolloin venttiili pääsisi periaattessa avautumaan enemmän? Mihin asti? Pitäisikö venttiilien tulppien olla samalla tasolla?
Tämä kun saataisiin korjattua, niin päästäisiin jarrujen pariin, jonka jälkeen luultavasti maalaus ja sähköjen uudestaan rakentaminen. Lisäksi joitain ulkoisia osia tullaan uusimaan, ja ainakin lokasuojia pitää korjailla.
Tähän asti Ohjekirjapalvelusta tilatuista käsikirjasta ja hydraulijärjestelmän korjauskirjasta on ollut hyvä apu. Voisin myös myöhemmin ladata kuvia projektin etenemisestä. Vielä ei olla varmoja myydäänkö traktori entisöinnin jälkeen, vai jäteäänkö omiin kokoelmiin.
Kävipäs niin että etsittiin traktoriin uutta takarengasta vanhan hajonneen tilalle. Tuttava kertoi että pellon reunassa noin 10 vuotta seisoneessa taavetissaan olisi käypäiset. Käytiin toteamassa että renkaat eivät kuitenkaan olleet sopivat. Kävi kuitenkin niin että taavetti vaihtoi omistajaa, ja tarkoitus on entisöidä traktori käyttökuntoon.
Yllättävän hyvin lähti taavetti tulille, apuvirran avulla. Ajettiin muutama kilometri kotiin. Onneksi ei ehditty sen pitempään käyttämään, nesteitä ja suodattimia vaihtaessa tuli nimittäin niin huonoa tavaraa ulos ettei uskokkaan. Vikaakin traktorista löytyy. Nostolaite ei toimi.
Pikainen analyysi tehtiin (noin viikko siinä meni, päivät pitkät laittelin) ja todettiin että mäntä jumiutunut sylinteriin, nostotangon oikealla puolella olevan vivun kaikki kolme tappia poikki, toinen pumpun venttiileistä jumiutunut kiinni. Ja tietysti o-renkaat eivät tiivistäneet oikeastaan missään. Nämä korjattiin ja nyt nostolaite liikkuu ja todellakin nostaa.
Ainut ongelma on että se ei laskeudu omin avuin. Tämän pystyi oikeastaan jo ennustamaan kun pumpun venttiilisysteemi oli pöydällä. Pitoventtiiliä saatiin avautumaan vain hieman, jos sitäkään, kun tangosta veti. Myös korjauskäsikirja tunnistaa tämän lasku ongelman, ja tarjoaa korjaukseksi pumpun venttiilien säätöä. Ongelma on ettei korjauskirjakaan kerro miten tämä säätö tapahtuu. Venttiileissähän on säätörenkaita, pitääkö niitä nyt sitten etsiä jostain lisää ja lisätä jolloin venttiili pääsisi periaattessa avautumaan enemmän? Mihin asti? Pitäisikö venttiilien tulppien olla samalla tasolla?
Tämä kun saataisiin korjattua, niin päästäisiin jarrujen pariin, jonka jälkeen luultavasti maalaus ja sähköjen uudestaan rakentaminen. Lisäksi joitain ulkoisia osia tullaan uusimaan, ja ainakin lokasuojia pitää korjailla.
Tähän asti Ohjekirjapalvelusta tilatuista käsikirjasta ja hydraulijärjestelmän korjauskirjasta on ollut hyvä apu. Voisin myös myöhemmin ladata kuvia projektin etenemisestä. Vielä ei olla varmoja myydäänkö traktori entisöinnin jälkeen, vai jäteäänkö omiin kokoelmiin.
Tale- David Brown : 950 Implematic
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 950 entisöinti
Ainoa säätö mikä minulla on tiedossa, on tuon venttiileitä nostavan keskitapin kohdalla seuraava: Vedä nostovipu taakse, nostoasentoon ja kiristä ulosottovahteen päällä olevan aukon kautta tangon säätömutteria, kunnes mutterin alla oleva prikka lakkaa pyörimästä vapaasti. Tästä asennosta avaa mutteria kaksi täyttä kierrosta.
Vanhassa pelissä on joskus nuo vipuvälitykset niin kuluneet, että säädöt on etsittävä kokeilemalla. Tunnetaan tapauksia, että tappi, joka menee taka-akselin kuoren valun läpi nostolaitevivun takana, jumittelee porauksessaan. Siellä voi olla kovasti kulumisvikaa niin, ettei kotelon sisällä osat oikein natsaa toisiinsa.
Onko nostoakselin oikeassa päässä oleva rotanloukku toiminnassa? Jos siellä on helbeet tallessa ja rotanloukku toimii, niin sen saa suunnilleen säätöihinsä seuraavasti: Lukitse nostoakselin päässä oleva pikkuvipu nostoakselin päähän painamalla se vasemmalle nin, että se alkaa liikkua samaa matkaa nostoakselin kanssa. Nosta varret ihan ylös, että rotanloukku naksauttaa nostolaitteen pitoasentoon. Kiristä kierretangossa olevaa nylock-mutteria kunnes mutterin alla oleva holkki alkaa kääntää rotanloukkua pitoasennosta. Siitä asennosta avaa mutteria neljä täyttä kierrosta.
Vanhassa pelissä on joskus nuo vipuvälitykset niin kuluneet, että säädöt on etsittävä kokeilemalla. Tunnetaan tapauksia, että tappi, joka menee taka-akselin kuoren valun läpi nostolaitevivun takana, jumittelee porauksessaan. Siellä voi olla kovasti kulumisvikaa niin, ettei kotelon sisällä osat oikein natsaa toisiinsa.
Onko nostoakselin oikeassa päässä oleva rotanloukku toiminnassa? Jos siellä on helbeet tallessa ja rotanloukku toimii, niin sen saa suunnilleen säätöihinsä seuraavasti: Lukitse nostoakselin päässä oleva pikkuvipu nostoakselin päähän painamalla se vasemmalle nin, että se alkaa liikkua samaa matkaa nostoakselin kanssa. Nosta varret ihan ylös, että rotanloukku naksauttaa nostolaitteen pitoasentoon. Kiristä kierretangossa olevaa nylock-mutteria kunnes mutterin alla oleva holkki alkaa kääntää rotanloukkua pitoasennosta. Siitä asennosta avaa mutteria neljä täyttä kierrosta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 entisöinti
Tähän ketjuun sotkeutuen kysyisin samalla että mistä noita rotanloukun osia saa ostaa? Itselläni ainakin yksi vipstaaki on vääntynyt ja toista viilailtu. Lisäksi tuo vipu mikä siinä rotanloukussa on, menee sisään vaaka-asennossa, eikä pystyssä kuten jostain ketjuista olen lukenut.
Mikey74- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 entisöinti
Purkuosiin pitää todennäköisesti turvautua.
Se pikkuvipu pyörii nostoakselin mukana vasemmalle painettuna. Vivussa on pari pientä nastaa, jotka menee nostoakselin päässä oleviin reikiin ja kun nostoakseli kääntyy niin mukana pyörivä vimpstaaki kääntää laukaisumekanismin pitoasentoon.
Ihan välttämätön se ei ole olemassa, mutta käyttäjän ei saa silloin unohtaa nostovipua taka-asentoon ettei pumppu jää jurraamaan ylipaineventtiiliä vastaan. Paljon on varmaan ajettu pumppuja harvaksi ennenaikaisesti kuin vivun asennosta ei ole piitattu tai sitten on ollut säädöt pielessä.
Se pikkuvipu pyörii nostoakselin mukana vasemmalle painettuna. Vivussa on pari pientä nastaa, jotka menee nostoakselin päässä oleviin reikiin ja kun nostoakseli kääntyy niin mukana pyörivä vimpstaaki kääntää laukaisumekanismin pitoasentoon.
Ihan välttämätön se ei ole olemassa, mutta käyttäjän ei saa silloin unohtaa nostovipua taka-asentoon ettei pumppu jää jurraamaan ylipaineventtiiliä vastaan. Paljon on varmaan ajettu pumppuja harvaksi ennenaikaisesti kuin vivun asennosta ei ole piitattu tai sitten on ollut säädöt pielessä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 entisöinti
Rotanloukku löytyy ja toimii. Säädöt tein ohjeiden mukaan ja pistettiin tulille. Ei tule vielä omin voimin alas, mutta jalalla kevyesti painamalla tulee, herkistyi myös kun öljy lämpeni ja notkistui. Voi olla että vielä pienellä säädöllä ja rasvaamalla rasvanippoja tulisi itsestään. Mutta jokatapauksessa, niin pieni asia että ei haittaa käyttöä, nuo nostovarrethan muutenkin jaloilla laitetaan paikalleen. Seuraavaksi sitten muitten osien kimppuun.
Noita rotanloukkuja ei kyllä ole näkynyt missään myynnissä, pitänee tosissaan purkuosiin turvautua tai itse tehdä?
Noita rotanloukkuja ei kyllä ole näkynyt missään myynnissä, pitänee tosissaan purkuosiin turvautua tai itse tehdä?
Tale- David Brown : 950 Implematic
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 950 entisöinti
Se on pian kokeiltu, että kokeile kiristää sitä venttiilien nostotangon mutteria vaikka vajaat pari kierrosta niin näet että vaikuttaako se mitään laskeutumiseen. Jos laskeutuminen sillä tempulla nopeutuu, niin siellä on taka-akselikotelon sisällä vivustot sen verran kuluneet, ettei se nosta tuota pulttia ihan normaalin ylös.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 entisöinti
Nostovarret ja muut takaa irroitetut osat pistetty takaisin paikalleen. Vähän tuntuu savuttavan, ja otimmekin suuttimet irti tarkastusta varten. Kolme neljästä lähti hyvin irti kun heiluteltiin niitä ensin kolossaan, ja yksi tarvitsi vähän enemmän heiluttelua. Suuttimet toivottavasti on tarkistettu tänään, ja mahdollisesti suutinkärjet vaihdettu jos tarvetta. Viikonloppuna viedään suunnitelmien pitäessä traktori höyrypesuun ja maalienkuorintaan.
Tässä muutama kuva projektin etenemisestä. Niinkuin kuvista näkyy, oli edellinen omista vaihtanut tähän laturin ja startin. Itse uusittiin myös jo siirtopumppu.
Tässä muutama kuva projektin etenemisestä. Niinkuin kuvista näkyy, oli edellinen omista vaihtanut tähän laturin ja startin. Itse uusittiin myös jo siirtopumppu.
Tale- David Brown : 950 Implematic
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 950 entisöinti
Meillä lie käyny juuri tuo 850 että rotanloukku risa... ei ole koskaan mitään itte laukassu vaan on ihan omissakäsissä tuo nosto/lasku.
Joo ja muistan joskus-70-80 luvullakin kun puitiin että juu siellä se kahva YLHÄÄLLÄ tais olla kun puimakonetta pyöritettiin...
Ainakin se oli aina ylhäällä kun lava oli perässä,koukun kun joku laittanu ketjuilla nousevaksi,että ei oo tainnu hyvää tehdä tuo homma... no kaikkeahan sillon ei voitu tietää kun ei netistä ollu hajuakaan!
Joo ja muistan joskus-70-80 luvullakin kun puitiin että juu siellä se kahva YLHÄÄLLÄ tais olla kun puimakonetta pyöritettiin...
Ainakin se oli aina ylhäällä kun lava oli perässä,koukun kun joku laittanu ketjuilla nousevaksi,että ei oo tainnu hyvää tehdä tuo homma... no kaikkeahan sillon ei voitu tietää kun ei netistä ollu hajuakaan!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» DB 880 -62 entisöinti
» Entisöinti asiaa
» Entisöinti aihio hieman kauempana
» DB 990 selectamatic entisöinti/perusteellinen huolto
» David Brown 850 implematic-entisöinti
» Entisöinti asiaa
» Entisöinti aihio hieman kauempana
» DB 990 selectamatic entisöinti/perusteellinen huolto
» David Brown 850 implematic-entisöinti
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa