DB 880 -62 entisöinti
4 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
DB 880 -62 entisöinti
Moro kaikille Tampereen kupeesta.
Olen uusi täälä ja traktoreiden parissa!
Alkutalvesta tuli ostettua tuommonen 880 ja olis tarkoitus hiljaksiin entisöidä kuntoon koko häkkyrä.
Nyt talven aikana lähinnä perusasioiden kanssa touhunnut. Vanhojen öljyjen lapioiminen pois ja moottorin huuhtelu sekä pumpun tiivistys.
Nostolaitteiden pikku korjauksia ja ylipäänsä tutustumista / vikojen ulos ajamista talven ajan lumitöiden varjolla.
Takapään pelti osat on melko tavalla huonossa kunnossa. Lokasuojat, työkalulaatikot ym. On ajan saatossa kadonnut maailmaan. Hintoja hetken katteltua totesin, että taidan muutaman illan istua tigin kanssa pöydän ääressä ja hitsuilla ne uudelleen pala palalta. Aloitin homman akkulaatikoiden kansista jo nyt.
Olen uusi täälä ja traktoreiden parissa!
Alkutalvesta tuli ostettua tuommonen 880 ja olis tarkoitus hiljaksiin entisöidä kuntoon koko häkkyrä.
Nyt talven aikana lähinnä perusasioiden kanssa touhunnut. Vanhojen öljyjen lapioiminen pois ja moottorin huuhtelu sekä pumpun tiivistys.
Nostolaitteiden pikku korjauksia ja ylipäänsä tutustumista / vikojen ulos ajamista talven ajan lumitöiden varjolla.
Takapään pelti osat on melko tavalla huonossa kunnossa. Lokasuojat, työkalulaatikot ym. On ajan saatossa kadonnut maailmaan. Hintoja hetken katteltua totesin, että taidan muutaman illan istua tigin kanssa pöydän ääressä ja hitsuilla ne uudelleen pala palalta. Aloitin homman akkulaatikoiden kansista jo nyt.
Badbubble- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: DB 880 -62 entisöinti
Tuohan ei näytä ollenkaan isotöiseltä projektilta. Ainakin konepelti ja lokasuojat ovat pääseet tähän saakka pienillä kolhuilla. Onko moottori soiva peli? Tuo 950:stä periytyvä moottori on aika kova luu maailmaa vastaan, joten jos se on normaalin tuntuisessa käyntikunnossa niin sen remontoinnin kanssa ei kannata hätäillä. Tuon ikäisissä koneissa on aika usein nostoakselin oikean pään luukun takana sijaitseva "rotanloukku" epäkunnossa. Se kannattaa tarkistaa ja herkistää ennekuin traktorin ottaa aktiivisiin töihin. Jos hydraulipumppu jatkaa pumppaamista varsien ollessa ylhäällä, se kuluttaa itsensä väljäksi aika nopeasti.
Mistä pumpun tiivistyksestä on postauksessasi kyse? Moottorin öljypumppu on niin yksinkkertainen ja varma aparaatti, että siinä taitaa olla hyvin harvoin mitään korjattavaa. Ylipaineventtiilissä pystyy olemaan roska jos öljynpaineet on huonot.
Mistä pumpun tiivistyksestä on postauksessasi kyse? Moottorin öljypumppu on niin yksinkkertainen ja varma aparaatti, että siinä taitaa olla hyvin harvoin mitään korjattavaa. Ylipaineventtiilissä pystyy olemaan roska jos öljynpaineet on huonot.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 880 -62 entisöinti
Juu ei tuo pahimmasta päästä ole.
Konepeitto ja keulapala oli aika pahoin mutkalla. Kuvassa jo pahimmat oiottu. Keväällä tarkotus olis oikoa kunnolla, sooda puhaltaa ja märkämaalata.
Takalokasuojat on kyllä suorat, mutta tuo luontainen poistuma on tarttunut varsin massiivisesti ja joku hitsaillut paikkoja ja tukia niihin.
Niiden hinnat vaan näkyy olevan sillä tasalla, että tig käteen ja jokunen tunti istuskelua ja naputtelua edessä.
Kuten kuvasta näkyy oli öljypumppu aika tukossa, kun vaikka öljypohjan otti pois kesti öljyjen valumisessa astiaan silti 4 tuntia. Öljypumpun myöskin kyllä avasin, mutta tuo tiivistys mistä kommentoin oli siis syöttöpumpun tiivistys, kun vuoti liki joka kolosta. Varmaan käytän kyllä vielä säädösaä, kun tuntuu, että joku on tainnut koittaa ”ottaa lisää savua”
Nostolaitteen venttiili oli jumissa, mutta kopauttamalla sain pelaan. Tuota ”rotanloukkua” en olekkaan avannut. Kone on nyt ollut lumihommissa vähäisissä kylläkin tänä talvena. Vaihteistosta jostain jotkin jouset on poikki, mutta en vielä ole paikallistanut mistä. Tuli siis pari semmosia tuplajousia öljynvaihdon yhteydessä ulos. Itellä tietysti diagnosointia hankaloittaa vähän sekin, ettei ole kuvanpalaa, mitä mistäkin oikeasti pitäis tapahtua
Konepeitto ja keulapala oli aika pahoin mutkalla. Kuvassa jo pahimmat oiottu. Keväällä tarkotus olis oikoa kunnolla, sooda puhaltaa ja märkämaalata.
Takalokasuojat on kyllä suorat, mutta tuo luontainen poistuma on tarttunut varsin massiivisesti ja joku hitsaillut paikkoja ja tukia niihin.
Niiden hinnat vaan näkyy olevan sillä tasalla, että tig käteen ja jokunen tunti istuskelua ja naputtelua edessä.
Kuten kuvasta näkyy oli öljypumppu aika tukossa, kun vaikka öljypohjan otti pois kesti öljyjen valumisessa astiaan silti 4 tuntia. Öljypumpun myöskin kyllä avasin, mutta tuo tiivistys mistä kommentoin oli siis syöttöpumpun tiivistys, kun vuoti liki joka kolosta. Varmaan käytän kyllä vielä säädösaä, kun tuntuu, että joku on tainnut koittaa ”ottaa lisää savua”
Nostolaitteen venttiili oli jumissa, mutta kopauttamalla sain pelaan. Tuota ”rotanloukkua” en olekkaan avannut. Kone on nyt ollut lumihommissa vähäisissä kylläkin tänä talvena. Vaihteistosta jostain jotkin jouset on poikki, mutta en vielä ole paikallistanut mistä. Tuli siis pari semmosia tuplajousia öljynvaihdon yhteydessä ulos. Itellä tietysti diagnosointia hankaloittaa vähän sekin, ettei ole kuvanpalaa, mitä mistäkin oikeasti pitäis tapahtua
Badbubble- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: DB 880 -62 entisöinti
Jos englannin kieli luontuu, niin linkistä löytyy paljon hyödyllistä luettavaa. Jos ei suju kovin hyvin, niin kuvakirjana sitä voi käyttää.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA
Siinä on 850, 950, 880 ja 990 Implematicien korjaustietoa. Monet ohjeet ovat yhteisiä kaikille malleille, sillä ne ovat rakenteellisesti "samaa perhettä". Niinkuin Erkki tuossa yllä kirjoitaa, 950 ja 880 ovat moottorienkin osalta hyvin samanlaisia. 990 moottori eroaa kaikista eniten näistä muista (läpihengittävä kansi ym.).
Tosiaan, oli vissiin öljyt jääneet ainakin kerran vaihtamatta. Ja jos sinulla olisi kuva siitä vieteristä vakion vertailuesineen (tulitikkuaski) kanssa kuvattuna, niin voisi porukalalla miettiä mistä se on pois.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA
Siinä on 850, 950, 880 ja 990 Implematicien korjaustietoa. Monet ohjeet ovat yhteisiä kaikille malleille, sillä ne ovat rakenteellisesti "samaa perhettä". Niinkuin Erkki tuossa yllä kirjoitaa, 950 ja 880 ovat moottorienkin osalta hyvin samanlaisia. 990 moottori eroaa kaikista eniten näistä muista (läpihengittävä kansi ym.).
Tosiaan, oli vissiin öljyt jääneet ainakin kerran vaihtamatta. Ja jos sinulla olisi kuva siitä vieteristä vakion vertailuesineen (tulitikkuaski) kanssa kuvattuna, niin voisi porukalalla miettiä mistä se on pois.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 -62 entisöinti
Mahtava kirja. Englanti taipuu ja tuo täytyykin päntätä hyvin.
Moottoria huuhtelin muistaakseni 5 kertaa ennenkö oli puhdasta. Sitten vielä kevyehkö nafta pesu ja öljyt sisään.
Koitan katsoa josko hallilta löytyis vielä nuo jousen palaset.
Oli sellainen siis tuplajousi ulomman jousen halkaisija ehkä 30mm ja sisempi ehkä noin 20mm pituutta ollut ehkä 70 - 100mm.
Tuosta kirjasta katselin, että ainakin kytkimellä näkyy olevan joku tuplajousi, mutta miksikään kytkimen jouseksi kovin hento. Ulomman lanka vahvuus ehkä 1mm ja sisempi hiukan vahvempi.
Moottoria huuhtelin muistaakseni 5 kertaa ennenkö oli puhdasta. Sitten vielä kevyehkö nafta pesu ja öljyt sisään.
Koitan katsoa josko hallilta löytyis vielä nuo jousen palaset.
Oli sellainen siis tuplajousi ulomman jousen halkaisija ehkä 30mm ja sisempi ehkä noin 20mm pituutta ollut ehkä 70 - 100mm.
Tuosta kirjasta katselin, että ainakin kytkimellä näkyy olevan joku tuplajousi, mutta miksikään kytkimen jouseksi kovin hento. Ulomman lanka vahvuus ehkä 1mm ja sisempi hiukan vahvempi.
Badbubble- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: DB 880 entisöinti
Tuo kuvaus että jousenpalat olivat öljyn mukana vaihteistossa ei käy yksiin että olisivat kytkimestä.Kytkin ei ole tekemisissä vaihteistoöljyn kanssa,joten sieltä ei ole yhteyttä vaihteistoon.
Voisiko jousenpalat olla vaihtestoöljynsuodattimesta?Siinä on se jonkinlainen jousikuormitteinen venttiili ja melko hentoiset jouset.
Voisiko jousenpalat olla vaihtestoöljynsuodattimesta?Siinä on se jonkinlainen jousikuormitteinen venttiili ja melko hentoiset jouset.
pauli- David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti
Vs: DB 880 -62 entisöinti
Aivan juu olimpas hölmö Pläräsin vaan tuplajousta tuolta kirjasta. Vaihteiston suodattimen purkasin kyllä, mutta en huomannut venttiiliä katella. Nyt keväällä ennen maalausta ajattelin nostaa sen vaihteiston kannen irti.
Badbubble- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: DB 880 -62 entisöinti
Hmmm.
Kuvauksen perusteella ei ala yhtään vähää raksuttamaan mistä tuollaiset jouset voisivat olla peräisin, mutta minusta tehtaalla ei ole sisään tuollaisia asennettu. Se on kylläkin tullut omin silmin nähtyä, että 990:aan oli asennettu pumpun päällä olevan venttiilin "apuvoimaksi" kierrejousi venttilin karan ja kotelossa olevan tulpan väliin. Kun venttiili likaantuu kunnolla, sen liikkuminen saattaa alkaa ahdistamaan niin siihen auttaa kyllä tuo jousipaineen lisääminen karan päälle. Voisiko olla mahdollista, että löytämäsi jäänteet olisivat jälkiasennuksia tuohon tarkoitukseen?
Jos moottoriöljy olivat todella paksua puuroa, niin saattaa olla että uusi ja ohut öljy alkaa kulumaan aika reippaasti. Jos kulutus menee kovin villiksi niin edessä saattaa olla koneen rengastus. Herkästi saat neuvoja vaihtaa uudet putket, mutta vanhojen irrotuksessa pystyy tulemaan sekin, että katkeaa alapäästä välikannas, joten asiaa kannattaa harkita tarkkaan. Jos vilkaiset mitä kiertokangen laakereille kuuluu, niin sekin kertoo jotain.
Kuvauksen perusteella ei ala yhtään vähää raksuttamaan mistä tuollaiset jouset voisivat olla peräisin, mutta minusta tehtaalla ei ole sisään tuollaisia asennettu. Se on kylläkin tullut omin silmin nähtyä, että 990:aan oli asennettu pumpun päällä olevan venttiilin "apuvoimaksi" kierrejousi venttilin karan ja kotelossa olevan tulpan väliin. Kun venttiili likaantuu kunnolla, sen liikkuminen saattaa alkaa ahdistamaan niin siihen auttaa kyllä tuo jousipaineen lisääminen karan päälle. Voisiko olla mahdollista, että löytämäsi jäänteet olisivat jälkiasennuksia tuohon tarkoitukseen?
Jos moottoriöljy olivat todella paksua puuroa, niin saattaa olla että uusi ja ohut öljy alkaa kulumaan aika reippaasti. Jos kulutus menee kovin villiksi niin edessä saattaa olla koneen rengastus. Herkästi saat neuvoja vaihtaa uudet putket, mutta vanhojen irrotuksessa pystyy tulemaan sekin, että katkeaa alapäästä välikannas, joten asiaa kannattaa harkita tarkkaan. Jos vilkaiset mitä kiertokangen laakereille kuuluu, niin sekin kertoo jotain.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» DB 950 entisöinti
» Entisöinti asiaa
» Entisöinti aihio hieman kauempana
» DB 990 selectamatic entisöinti/perusteellinen huolto
» David Brown 850 implematic-entisöinti
» Entisöinti asiaa
» Entisöinti aihio hieman kauempana
» DB 990 selectamatic entisöinti/perusteellinen huolto
» David Brown 850 implematic-entisöinti
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa