996 saa ilmaa jostain
+4
Pakki
Jyryytin
OlleK
janne06
8 posters
Sivu 1 / 1
996 saa ilmaa jostain
eli traktori toimii tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla ajaessa normaalisti, mutta vetää ilmaa sisuksiinsa ja sammuu heti kun vetoja tarvitaan kunnolla. Ja ilmaamisen jälkeen taas toimii kunnes sama juttu. Tankki on puolillaan ainetta, suodattimet ja o-renkaat on uusittu eikä missään näy silmällä kattoen vuotoa tai kuplimista. Siirtopumppu(IKH) on uusi ja putkia on toki ollu irti sitä vaihtaessa. Voisko tuo uusi siirtopumppu olla hajalla jo valmiiksi vai onko kukaan törmänny samaan ongelmaan?
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Joku letku, putki tai liitos tankin ja siirtopumpun välillä päästää ilmaa sisälle. Tai sitten tankin sisäpuolella oleva imuputki on ruostunut puhki tai putken päähän pääsee tankissa olevaa roskaa. Tankissa oleva alipaine voi kasvaa jos tankin korkki ei päästä ilmaa sisälle. Et kerro tarkemmin mikä ohjaamo traktorissa on, joten tarkempia syitä en voi antaa. Ilmavuoto ei yleensä näy polttoaineen vuotona, joten siitä ei ole apua. Käy siis ensin läpi kaikki liitokset ja letkut. Siirtopumpun lasikuppi on myös imupuolella, joten vuotava kupin tiiviste voi päästää ilmaa sisään. Löysää kuppi hieman, käännä kuppi edestakaisin ka kirtistä samalla.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Tarkistitko siirtopumpun käyttötapin pituutta samalla kun uusit siirtopumpun ?
Viimekeväänä erääseen 996 taavettiin tehtiin kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput, koska siinä oli juuri samanlaiset oireet. Kevyellä käytöllä toimi ihan ok, mutta sitten kun tienpäälle piti mennä tai kun oikeasti tehoa tarvittiin moottorista, niin moottori sammui röpöttäen. Ja tämä vika paheni ajan kuluessa aina vaan pahemmaksi.
Viaksi lopuksi paljastui tuon siirtopumpun käyttötapin kuluminen parimilliä lyhyemmäksi kuin se alunperin oli ollut.
Hitsasin sitten siihen tapin päähän pikkuisen tavaraa lisää (muistaakseni uuden tapin kokonaismitta oli 36mm) Ja sillä korjauksella taavetti alkoi taas toimimaan kunnolla.
Sen hitsaamalla korjatun tapin piti olla vain sen aikaa käytössä, että uusi tappi saatiin tilattua seuraavalla viikolla koneeseen, mutta edelleen se sama korjaushitsattu tappi on siellä paikoillaan.
Eli se tappi ei välittänyt kunnolla nokka-akselilta liikettä siirtopumpulle ja siksi kone sammui aina sitten kuormitettaessa polttoaineen puutteeseen.
Viimekeväänä erääseen 996 taavettiin tehtiin kaikki mahdolliset ja mahdottomat temput, koska siinä oli juuri samanlaiset oireet. Kevyellä käytöllä toimi ihan ok, mutta sitten kun tienpäälle piti mennä tai kun oikeasti tehoa tarvittiin moottorista, niin moottori sammui röpöttäen. Ja tämä vika paheni ajan kuluessa aina vaan pahemmaksi.
Viaksi lopuksi paljastui tuon siirtopumpun käyttötapin kuluminen parimilliä lyhyemmäksi kuin se alunperin oli ollut.
Hitsasin sitten siihen tapin päähän pikkuisen tavaraa lisää (muistaakseni uuden tapin kokonaismitta oli 36mm) Ja sillä korjauksella taavetti alkoi taas toimimaan kunnolla.
Sen hitsaamalla korjatun tapin piti olla vain sen aikaa käytössä, että uusi tappi saatiin tilattua seuraavalla viikolla koneeseen, mutta edelleen se sama korjaushitsattu tappi on siellä paikoillaan.
Eli se tappi ei välittänyt kunnolla nokka-akselilta liikettä siirtopumpulle ja siksi kone sammui aina sitten kuormitettaessa polttoaineen puutteeseen.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 996 saa ilmaa jostain
kiitokset vastauksista, ongelma ratkaistu ja kone toimii taas. Nyt on pakko myöntää että vika oli itsessä eli kiireessä olin unohtanu koko sen käyttötapin pöydälle:cheers: ja sitten tuli jo täältä kysyttyä ja tehtyä kaikki mahdollinen traktorille joka olis auttaa voinu noh muutama viikko sitten tein samaan koneeseen täyden moottoriremontin jotta toivotaan ettei sieltä puutu kovin montaa tappia eikä mitään muutakaan
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Joo turhasta kiireestä joutuu "maksamaan" ja pinna senkun kiistyy. Kokemusta on
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Olipas mukava lukea myös tarinan loppu, ja varsinkin kun se oli tuollainen - öö- opettavainen. Monta kertaa ketjun aloittajalla unohtuu sulkea tapaus, kun ongelma selviää. Yleensä (me) kaukoparantajat, jotka yritämme auttaa ongelmissa, haluttaisiin tietää miten kävi ja kenen arvaus osui oikeimpaan. Tällä tavalla lisätään yhteistä tietämystä.
Kiitos Janne
Kiitos Janne
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Juurikin näin! Olisi tosiaan kohtuullista ja kohteliasta muita kohtaan kertoa lopputulos. Moni on kiireinen ja avun saatuaan unohtaa kertoa toisille miten kävi.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Hieman varmaan nolottava ( jälkikäteen hyvinkin naurattava kenties ) vika paljastui syyksi, mut kuten sanotaan, tekevälle joskus sattuu, ja jos ei tee mitään, ei satukkaan mitään ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 996 saa ilmaa jostain
..nolottaa ja ketuttaa vähintään yhtä paljon kun useampi tunti piti ettiä vikaa ennenku tajus irrottaa siirtopumpun uudelleen, mutta näitä sattuu! Useita kertoja täältä on kuitenkin apua saanu ja nopeasti kun on ollut muita ongelmia, jotta kiitokset niistä!
Asiasta toiseen, kauanko olette ajaneet moottorirempan jälkeen ensimmäisillä öljyillä?
Asiasta toiseen, kauanko olette ajaneet moottorirempan jälkeen ensimmäisillä öljyillä?
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Itte olen omiin talon koneisiin vaihtanut, tai asiakastapauksessa koneen omistajalle sanonut, että viimeistään 50h ajon jälkeen vaihtoon.
Öljy kuitenkin koko remppahommaan nähden tosvaiheessa "halpaa" kestotakuuta jatkolle ......
Öljy kuitenkin koko remppahommaan nähden tosvaiheessa "halpaa" kestotakuuta jatkolle ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Älä välitä,ekan kerran vaihoin autoon jakohihnaa niin aattelin että helpostippas se meni pyörien päälle,noo siinä katellessa olikin uusi hihna pöydällä heh,no ei tuossa vahinkoa mitään mutta paljon tekee paljon unohtaakin.
Olin merkannu valkotussilla vielä kaiken mahdollisen molempiin hihnoihin niin ihmekkös tuo kun samoilta näytti!
On sitä vaihettu leikkuriin öljyjäkin JA ollu pohjaroppu pöydällä,sitten huomas kun alko lattia lainehtia ,että sattuuhan noita.
Olin merkannu valkotussilla vielä kaiken mahdollisen molempiin hihnoihin niin ihmekkös tuo kun samoilta näytti!
On sitä vaihettu leikkuriin öljyjäkin JA ollu pohjaroppu pöydällä,sitten huomas kun alko lattia lainehtia ,että sattuuhan noita.
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm Pe Kesä 16 2017, 15:27, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Jaa eikös se ollut oikein jos vanha hihna jäi pöydälle ja uusi koneeseen
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Hyvä että korjasit siis UUSI hihna oli pöydällä heh jälleen kirjoitin mitä sattu,että noin se käy kun ajatukset on muualla!
Että piti ihan tekstikin korjailla
Että piti ihan tekstikin korjailla
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Tämä 996 pukkaa sinistä savua kun se käy vartin tai puolisen tuntia tyhjäkäynnillä ja lähdet siitä ajamaan ni sinertävä savu on melkoinen.
Moottorilla jarrutuksen jälkeen vaikka pidemmässä alamäessä tapahtuu sama juttu, kun jarrutuksen jälkeen painat kaasua saat reippaan sinisen pilven taivaalle.
Muutoin normiajossa ei savuta, öljyä ei katoa moottorista yhtään.
Suuttimet käytetty testissä viimeksi kolme vuotta sitten, olivat korjaamon mukaan kunnossa eikä niille tehty mitään. Ilmansuodatin huollettu, ei vaikutusta asiaan.
Onko vika suuttimissa vai mikä mättää?
Moottorilla jarrutuksen jälkeen vaikka pidemmässä alamäessä tapahtuu sama juttu, kun jarrutuksen jälkeen painat kaasua saat reippaan sinisen pilven taivaalle.
Muutoin normiajossa ei savuta, öljyä ei katoa moottorista yhtään.
Suuttimet käytetty testissä viimeksi kolme vuotta sitten, olivat korjaamon mukaan kunnossa eikä niille tehty mitään. Ilmansuodatin huollettu, ei vaikutusta asiaan.
Onko vika suuttimissa vai mikä mättää?
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Veikkaisin, että saa imuventtiilien ohjureiden kautta öljyä pesään.
Pienikin määrä riittää saamaan savua aikaan, eikä välttämättä huomaa pinnan laskua öljytikusta.
Pienikin määrä riittää saamaan savua aikaan, eikä välttämättä huomaa pinnan laskua öljytikusta.
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Kansi on rempattu kans kolme vuotta sitten, sinne vaihdettiin ihan kaikki mahdollinen, mutta siltähän se kuulostaa mitä kerroit. Toki se tekee tätä vaan moottorijarrutuksen tai pitkän tyhjäkäynnin jälkeen. Kun taas tietäs ettei turhaan ota kantta irti
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Veikkaukseni on, että sylinteriseinämät ovat lasittuneet, minkä vuoksi öljyä pääsee öljypohjasta mäntien päälle. Mainittu tapahtuma on seurausta moottorin käyttämisestä pitkiä aikoja pienellä kuormalla ja/tai tyhjäkäynnillä ja turboahdetuille moottoreille tarkoitettu öljy vain tehostaa tapahtumaa. Klapikone on yksi pahemmista sylinteriseinämien lasitusta aikaansaavista työkoneista. Pistä traktori kunnon raskaisiin töihin muutamasi kymmeneksi tunniksi ja katso mitä tapahtuu. Imuventtiileissä ei muistaakseni enää ole tiivisteitä vuodesta 1976 jälkeen, eli noin Sekura S74 ohjaamon käyttöönoton jälkeen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Minkälaisessa käytössä kone on?
Jos on kovin kevyessä käytössä, esim. klapikoneen pyörityksessä tms. voi tokeentua ihan sillä jos pääsee oikein kunnolla töihin.
Esimerkiksi vetämään äestä tai muuta sellaista hommaa jossa moottoria rasitetaan kunnolla ja rasitus kestää sen verran pitkään, että se on tosissaan lämmin.
Oudolta se ohjurien väljyys tai tiivisteen vuoto tosiaan kuulostaa jos kansi kerran on hiljakkoin tehty..
Edit: Olle ehti väliin ihan samoin ajatuksin
Jos on kovin kevyessä käytössä, esim. klapikoneen pyörityksessä tms. voi tokeentua ihan sillä jos pääsee oikein kunnolla töihin.
Esimerkiksi vetämään äestä tai muuta sellaista hommaa jossa moottoria rasitetaan kunnolla ja rasitus kestää sen verran pitkään, että se on tosissaan lämmin.
Oudolta se ohjurien väljyys tai tiivisteen vuoto tosiaan kuulostaa jos kansi kerran on hiljakkoin tehty..
Edit: Olle ehti väliin ihan samoin ajatuksin
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: 996 saa ilmaa jostain
lohko on porattu tänä keväänä ja kaikki sisuskalut on uusittu. Ajoa on ollut sen jälkeen kaikkea mahdollista, on saanu kunnolla kyytiä, mutta on myös ollu kevyempää hommaa.
Ei se lasittuminenkaan oikeen sovi tähän. Entäs sitte tuo syöttöpumpun ajoitus, jos se on oikeen paljon hukassa ? Käyntiäänestä en kyllä mitään erikoista kuule, lämmöt pysyy normissa.
Ei se lasittuminenkaan oikeen sovi tähän. Entäs sitte tuo syöttöpumpun ajoitus, jos se on oikeen paljon hukassa ? Käyntiäänestä en kyllä mitään erikoista kuule, lämmöt pysyy normissa.
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Ei sovi kyllä kuvaus siihen, että olisi ajoitus pielessä. Jos olisi kovasti myöhässä, niin savuaisi jatkuvasti ja olisi todennäköisesti nahkeampi käynnistymään. Liian aikaisella taas käyntiäänen pitäisi tulla teräväksi.
Kyllä se vahvasti viittaa siihen, että jotakin kautta saadaan öljyä pesään kun kuormitusta ei ole. Reittejä ei oikein ole muita, kuin nuo epäillyt imuventtiilien ohjurit tai sitten sylinterin seinämiä myöten.
Jos on vastikään remontoitu moottori, niin vaiva saattaa -niin erikoiselta kuin se kuulostaakin- poistua itsellään ajan myötä kun uudet osat hakee paikkansa.
Kyllä se vahvasti viittaa siihen, että jotakin kautta saadaan öljyä pesään kun kuormitusta ei ole. Reittejä ei oikein ole muita, kuin nuo epäillyt imuventtiilien ohjurit tai sitten sylinterin seinämiä myöten.
Jos on vastikään remontoitu moottori, niin vaiva saattaa -niin erikoiselta kuin se kuulostaakin- poistua itsellään ajan myötä kun uudet osat hakee paikkansa.
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Ettei hoonaus porauksen jälkeen olis ollu liian kiillottava TAI vaihtoehtosesti liian karkea?
Kaksi tapausta olen kuullu moista,toinen oli veljeni ihan uusi auto joka parani kun ajoi,öljyn kulutus loppui,toinen tapaus oli että ei parantunu vaan meni takuuseen,siinä oli tehtaalta tullessa liian kiiltävät sylinterit,veljelläni taas oli liian karkeat ja aikansa kun ajoi niin haki renkaat paikkansa ja kaikki ok.
Kaksi tapausta olen kuullu moista,toinen oli veljeni ihan uusi auto joka parani kun ajoi,öljyn kulutus loppui,toinen tapaus oli että ei parantunu vaan meni takuuseen,siinä oli tehtaalta tullessa liian kiiltävät sylinterit,veljelläni taas oli liian karkeat ja aikansa kun ajoi niin haki renkaat paikkansa ja kaikki ok.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Eikös tää tapaus ollu sellanen että lohko porattiin ja laitettiin kuivat putket, ja vanhoilla männillä mutta uudet renkaat kuitenkin ....
Melkein epäilisin ensimmäiseksi sitä sylinterien pinnan karkeutta, että on turhan karkea hoonijälki ?
Melkein epäilisin ensimmäiseksi sitä sylinterien pinnan karkeutta, että on turhan karkea hoonijälki ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 996 saa ilmaa jostain
voihan se olla, jotta ajan myötä loppuu turha savuaminen. Öljyä ei katoa tikusta seurattuna yhtään ja ne on pysyny tosi kirkkaina pitkään.
Melko kiiltävät ne putket oli poraamisen jälkeen noin mitä yleensä on porattuja tullu vastaan ovat olleet paljonki karkeammalla jäljellä. Takimmaisen sylinterin olivat putkittaneet kun oli vettä menny joskus ja melko huonossa kunnossa oli ja muut porattu ylikokoon eli männät renkaineen on uudet. Muistit jonkun toisen tapauksen kai
Öljynä on Teboilin super HPD 10w-30, kai sen pitäis kelvata? Paineet ei laske alle 3barin edes lämpimänä.
Ei kai tässä auta muu kun ajella ja seurata mitä alkaa tapahtua
Melko kiiltävät ne putket oli poraamisen jälkeen noin mitä yleensä on porattuja tullu vastaan ovat olleet paljonki karkeammalla jäljellä. Takimmaisen sylinterin olivat putkittaneet kun oli vettä menny joskus ja melko huonossa kunnossa oli ja muut porattu ylikokoon eli männät renkaineen on uudet. Muistit jonkun toisen tapauksen kai
Öljynä on Teboilin super HPD 10w-30, kai sen pitäis kelvata? Paineet ei laske alle 3barin edes lämpimänä.
Ei kai tässä auta muu kun ajella ja seurata mitä alkaa tapahtua
janne06- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 31
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Hyvät ovat öljynpaineet, osoittaa että laakerivälykset ovat kunnossa. Öljynpaine ei kutenkaan vaikuta siniseen savuun, koska öljy pääsee mäntien päälle paikoista (männät tai imuventtiilit) jotka eivät ole yhteydessä öljypumppuun ja öljykanaviin moottorissa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 996 saa ilmaa jostain
Tuos parivuotta sitten kun kaverin traktoriin tein konerempan, uudet putket, männät, renkaat, laakerit ja kansi laitettiin, niin söi öljyä ja savutteli josko vähänkin hissuksemmin käytti.
Ajeli sitten sepelikuorma perässä mäkistä maantietä vaihtelevasti yhden 50-70 h kunnes asettui ......
Kyseisistä putkista toisaalta kuullut juttua, että voi olla kovinkin karkeita ja saattaa vaatia kunnon ajoa yhden 200h jopa, kun taas toinen putkisetti voi olla heti sellainen, ettei sinistä savuttele tai muutakaan murhetta .....
Ajeli sitten sepelikuorma perässä mäkistä maantietä vaihtelevasti yhden 50-70 h kunnes asettui ......
Kyseisistä putkista toisaalta kuullut juttua, että voi olla kovinkin karkeita ja saattaa vaatia kunnon ajoa yhden 200h jopa, kun taas toinen putkisetti voi olla heti sellainen, ettei sinistä savuttele tai muutakaan murhetta .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» 1210 jostain rikki?
» 1490 ilmaa polttoainejärjestelmässä?
» DB Case1390 - moottori ottaa ilmaa
» DB990 selectamatik
» DB 990 vm 1973 Sammuu kesken ajon !
» 1490 ilmaa polttoainejärjestelmässä?
» DB Case1390 - moottori ottaa ilmaa
» DB990 selectamatik
» DB 990 vm 1973 Sammuu kesken ajon !
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa