Seelctamatic hydrauliikan niksi
Sivu 1 / 1
Seelctamatic hydrauliikan niksi
Kun kirjoittelin uusimpaan Traktoripostiin juttua selectamatic -hydrauliikasta, pullahti mieleen, että onko mitään keinoa puhdistaa ohivirtausventtiiliä systeemin omalla öljynpaineella, siis yhtään ruuvia avaamatta. Teoriassa siihen on olemassa seuraavanlainen kikka:
Kun nostolaite alkaa hidastella, eli oireilla tukkeentumassa olevasta ohivirtausventtiilistä, niin voi kokeilla seuraavaa kikkaa:
Nosta nostolaite ylös, mielellään raskaan työkoneen kanssa. Ruuvaa laskeutumisnopeuden säätö hyvin hitaalle. Paina hallintavipu taakse ja käännä valitsin TCU:lle. Sammuta moottori ja tyrkkää hallintavipu salamannopeasti ihan eteen.
Tällöin kay teoriassa niin, että kun öljyn virtaus pumpulta loppuu, alkaa työkone painaa öljyä takaisinpäin nostosylinteristä. Öljy pääsee pito-laskuventtiiliille, mutta koska laskeutumisnopeus on säädetty mahdollisimman hitaalle, öljy ei pakene sylinteristä silmänräpäyksessä, vaan se tunkeutuu myös pito/laskuventtiilin lävitse poraukseen, joka johtaa karaventtiilin kautta TCU-venttiilille ja sieltä öljypohjaan. Kun TCU on säädettynä maksimipaineelle, se läpäisee öljyvirtausta hitaasti, jolloin öljy virtaa myös nopeutusventtiilin kautta ohivirtausventtiilin päälle ja periaatteessa ampuu hitulat pois karaventtiilin kuristusprikasta ja sen alla olevasta nylon -siivilästä.
En ole tuota koskaan itse kokeillut, että mahtaisiako toimia käytännössäkin, mutta tilaisuuden tullen pitää kokeilla.
Kun nostolaite alkaa hidastella, eli oireilla tukkeentumassa olevasta ohivirtausventtiilistä, niin voi kokeilla seuraavaa kikkaa:
Nosta nostolaite ylös, mielellään raskaan työkoneen kanssa. Ruuvaa laskeutumisnopeuden säätö hyvin hitaalle. Paina hallintavipu taakse ja käännä valitsin TCU:lle. Sammuta moottori ja tyrkkää hallintavipu salamannopeasti ihan eteen.
Tällöin kay teoriassa niin, että kun öljyn virtaus pumpulta loppuu, alkaa työkone painaa öljyä takaisinpäin nostosylinteristä. Öljy pääsee pito-laskuventtiiliille, mutta koska laskeutumisnopeus on säädetty mahdollisimman hitaalle, öljy ei pakene sylinteristä silmänräpäyksessä, vaan se tunkeutuu myös pito/laskuventtiilin lävitse poraukseen, joka johtaa karaventtiilin kautta TCU-venttiilille ja sieltä öljypohjaan. Kun TCU on säädettynä maksimipaineelle, se läpäisee öljyvirtausta hitaasti, jolloin öljy virtaa myös nopeutusventtiilin kautta ohivirtausventtiilin päälle ja periaatteessa ampuu hitulat pois karaventtiilin kuristusprikasta ja sen alla olevasta nylon -siivilästä.
En ole tuota koskaan itse kokeillut, että mahtaisiako toimia käytännössäkin, mutta tilaisuuden tullen pitää kokeilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Similar topics
» DB 950 hydrauliikan imusihti yms.
» hydrauliikan imusihti
» 950 hydrauliikan muutos
» 990 selectamatic hydrauliikan paine
» hydrauliikan ulosotto
» hydrauliikan imusihti
» 950 hydrauliikan muutos
» 990 selectamatic hydrauliikan paine
» hydrauliikan ulosotto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa