DB 950 implematic -63
+7
OlleK
Tessu
käyttäjä
mattkau
Pakki
outsider
Artturi1947
11 posters
Sivu 1 / 3
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
DB 950 implematic -63
Missä sijaitsee pakkas roppu k.o traktorissa, johon voisin laittaa lohkolämmittimen ?
Minne ja miten kytkisin lohkolämmittimen, antakaa hyvä neuvo
Letkulämmitintä alaletkuun en haluaisi asentaa
Minne ja miten kytkisin lohkolämmittimen, antakaa hyvä neuvo
Letkulämmitintä alaletkuun en haluaisi asentaa
Artturi1947- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 32
Vs: DB 950 implematic -63
Ei ole implen lohkossa pakkasproppua.
Alavesiletkussa yleensä letkulämmitin.
Alavesiletkussa yleensä letkulämmitin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 950 implematic -63
Näin on asia ja hyvin on toiminut minulla jo 40 vuotta letku lähtee kyljen tyhjennyshanan liittimestä ja vie kuuman veden vesipumpun liittimeen. DB 900 on sillä lämminnyt 1-2 tunnissa pakkasesta riippuen. 950 ssähän on sama bloki.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 950 implematic -63
Sitten nykyään on kiertopumpulla olevia vaihtoehtoja tuohon Pakin mainitsemaan letkusysteemiin, jos ei satu uskomaan vapaaseen kiertoon. Joka sekin kyllä toimii.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 950 implematic -63
outsider kirjoitti:Ei ole implen lohkossa pakkasproppua.
Alavesiletkussa yleensä letkulämmitin.
Kyllä on pakkasroppu implen lohkossa.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: DB 950 implematic -63
Anteeksi, mutta ihan tyhmänä tässä kysyn, että missähän kohtaa se proppu on? Minun mielestä ei siinä eikä vanhemmissakaan putkikoneissa ole lohkon kylkeen tehty tulpattuja reikiä.
Ja itse asiassa se reikä ei ole tehty pakkasessa laukiivaa tulppaa varten vaan ymmärtääkseni on valmistustekninen juttu. Vesitilan keerna pitää saada jotenkin pysymään paikallaan ja se on ratkaistu kyljen rei'illä. Sitten niihin reikiin pantu tulpat joita nimitetään täällä kylmässä maassa pakkaspropuksi. Putkikone ei tarvitse valmistuksessa tämmöistä kun valun aikana sylinterien kohdat on auki ja keernat tuetaan sieltä.
Ja itse asiassa se reikä ei ole tehty pakkasessa laukiivaa tulppaa varten vaan ymmärtääkseni on valmistustekninen juttu. Vesitilan keerna pitää saada jotenkin pysymään paikallaan ja se on ratkaistu kyljen rei'illä. Sitten niihin reikiin pantu tulpat joita nimitetään täällä kylmässä maassa pakkaspropuksi. Putkikone ei tarvitse valmistuksessa tämmöistä kun valun aikana sylinterien kohdat on auki ja keernat tuetaan sieltä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 950 implematic -63
No tuota Imblessä kyllä eli 880 on roppu mutta 25, 900 ja 950 ei tuota tulppaa ole ainakaan omissa vehkeissäni. Mitä tulee yleensä roppuun asennettavaa lämmitintä on se aika riskaapeli traktoreissa.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 950 implematic -63
Niin taitaa olla tuo roppu myöskin 850 Taavissa? ellen väärin muista joku plommi siellä lohkossa on.Nyt pitääkin Pakilta kysyä että mihin vesipumpunliittimeen olet sen työkonelämmittimen kytkeny? meinaan vaan että ei meillä ollu 900 eikä ole 850 Taavissa mitään muita letkuja kuin isot ylä ja alavesiletkut... Natikassa meillä onkin juuri tuossa letkussa lämmitin mikä menee lohkosta vesipumpulle,mutta empä ole Taaveista tuommosia löytäny,vai onko jälleen erilaisia pumppuja ym??
Taitaa käydä Taaviin semmoinen isompaankinletkuun tarkoitettu lämmitin mutta aika ahdas muistaakseni on se väli mihin sen ainoastaan sais?
Semmonen letkulämmitin missä vastus tulee ulos sieltä itse putkiosasta ON kyllä arveluttava,kaveri poltti sillä letkunsa puhki autossa!
Olisi hyvä löytää sellainen malli missä ei ole putken ulkopuolella mitään vastusosaa,sellaisen jostain löysin vanhaan B-Kadettiin,siihen kun ei isot lohkarit käy proppureikä olemattoman pieni eikä itseäkään oikein vaikuttanu laittaa letkunsisälle semmoista siansaparovastusta!
Mikä on muutes se ongelma mikä tulee eteen jos traktoriin sitten laittaa lohkarin sinne proppuun?
Taitaa käydä Taaviin semmoinen isompaankinletkuun tarkoitettu lämmitin mutta aika ahdas muistaakseni on se väli mihin sen ainoastaan sais?
Semmonen letkulämmitin missä vastus tulee ulos sieltä itse putkiosasta ON kyllä arveluttava,kaveri poltti sillä letkunsa puhki autossa!
Olisi hyvä löytää sellainen malli missä ei ole putken ulkopuolella mitään vastusosaa,sellaisen jostain löysin vanhaan B-Kadettiin,siihen kun ei isot lohkarit käy proppureikä olemattoman pieni eikä itseäkään oikein vaikuttanu laittaa letkunsisälle semmoista siansaparovastusta!
Mikä on muutes se ongelma mikä tulee eteen jos traktoriin sitten laittaa lohkarin sinne proppuun?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 implematic -63
Muistikuvani mukaan on niin, että 4-sylintereisissä Implematic moottoreissa ei ole niin sanottuja "pakkasproppuja". 880 Implematic mallissa oli ensin 4-sylinterinen moottori, ja siihen tuli myöhemmässä vaiheessa 3-sylinteerinen moottori, jossa oli "pakkasproppuja" lohkon vasemmalla puolella. Joten. Implematic malleissa on pakkasproppuja ja ei ole pakkasproppuja, riippuu moottorista. Kasikissa moottoreissa on "pakkasproppu" lohkon takaseinämässä, välilevyn takana. Tämä ei ole "pakkasproppu", vaan nokka-akselin porausta tiivistävä proppu. Mainitun propun takana on lisäksi O-rengas tiivisteenä öljyä vasten.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 implematic -63
Oikein varmaan muistat Olle. Kolmosessa on kyljellä kaksi 1 3/4 proppua ja kannen takapäässä tuumainen kolikkoplommi (Welch plug, mitä se sitten lieneekin suomeksi). Nelosiin tuli proput lohkoon, kun moottori muuttui suoraan lohkoon poratuksi eli 990 alkaen joskus -68 (?).
Edit: Tai siis tehtiinhän 1200 jo vuonna 1967 ja siinä oli putketon nelonen eli aiemmin kuin 990.
Edit: Tai siis tehtiinhän 1200 jo vuonna 1967 ja siinä oli putketon nelonen eli aiemmin kuin 990.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 950 implematic -63
No tuota tuota kyllä minun 4 pyttysessä 3 keppisessä 880 on nuo proput. Löysin kuvankin ja laitan tänne kunhan ehdin. Aika huommamattomiahan ne on mutta kun itseltä on jo kaksi pettänyt niin siitä tiedän. Osaa ruostua reijän reunat niin että plommi alkaa vuotaa. Toiseen sain vaihdettua uuden taitaa olla sinkkiä tai jotain pehmeämpää seosta mutta toiseen oli pakko tehdä katajasta tappi kun reikä niin syöpynyt ettei uusi siihen millää istunut. Katajatappi on helppo vaihtaa ja on se nyt pitänyt nesteet sisällä jo 10 vuotta.
4 noita näkyy olevan kaikkiaan. Mm. edellämainitusta syystä en laittaisi reikään mitään lämmitysvirityksiä kun ei tiedä milloin vuotaa tai laukeaa. Jos en löydä kuvia koneeltani (näytti juuri olevan 6000 menossa) niin nappasen uusia kunhan käyn pelien luona joku päivä.
4 noita näkyy olevan kaikkiaan. Mm. edellämainitusta syystä en laittaisi reikään mitään lämmitysvirityksiä kun ei tiedä milloin vuotaa tai laukeaa. Jos en löydä kuvia koneeltani (näytti juuri olevan 6000 menossa) niin nappasen uusia kunhan käyn pelien luona joku päivä.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 950 implematic -63
Sepäs mielenkiintonen juttu, ja neljä proppua vielä. Yleensä niitä pitäisi olla nelosessa kolme eli osutettu sylinterien väleihin. Olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä miten ne siellä ovat.
880:n nelonen periaatteessa on sama kuin 950:ssä. 880 tehtiin ymppäämällä 850:n rautoihin poistuvan 950:n tehokkaampi moottori. Näin saatiin pienikokoinen mutta tehokkaampi kuin 850, yksitraktorisen tilan ainoaksi koneeksi sopiva peli. Näin mainosmiehet sen muotoilivat.
880:n nelonen periaatteessa on sama kuin 950:ssä. 880 tehtiin ymppäämällä 850:n rautoihin poistuvan 950:n tehokkaampi moottori. Näin saatiin pienikokoinen mutta tehokkaampi kuin 850, yksitraktorisen tilan ainoaksi koneeksi sopiva peli. Näin mainosmiehet sen muotoilivat.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 950 implematic -63
Sen tiedän että -58 900 ei meillä proppuja ollu kun lohko halkesi mutta... pitääpi käydä päivällä oikeen lampun kanssa kattelee että olikos siinä 850 -61 sitten jo proput? muistaakseni siellä jotain pyöreitä kiekkoja oli,käyttötarkotuksia niille en sitte kuiteskaan tiedä mitä ovat jos löytyy...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 implematic -63
No tässä kuvaa vuosien takaa 880 blogin kyljestä.
Kanness näkyy kaksi paksua valutappia ja niiden oikealla puolella 2 proppua ja vasemmalla polttoaineputkien kahta puolta toiset kaksi. Eli 1 ja 2 uusittu ja 3 ja 4 vanhat. Tuo 4 oikeassa päässä on juuri se johon kostrukoin katajasta tapin (ei ole tässä kuvassa) Niin että jos ovat kunnolla lian peitossa ei niitä huomaa helpolla varsinkaan kun on putsarit paikoillaan.
Tuli jo loppina opittua noiden pakkasroppujen merkitys 50-luvulla kun iskällä oli Buikissa 8 pyttynen rivikone jonka kyljestä noita rupesi pakkasen jäleltä turpoomaan ulos. Yhtenä kunnon pakkasaamuna tsiikattiin moottorin käytyä lämpimäksi että mistäs vettä lirittää ja hoksattiin että monta roppua oli pullistunut kyljestä ulos, yksi pudonnutkin siihen reunaan. Ei muuta kuin sopivalla puutapilla naputeltiin takaisin paikalleen. Kyllä sitten laitettiin nesteet vikkelään vaikka syyläri vähän vuotikin.
Kanness näkyy kaksi paksua valutappia ja niiden oikealla puolella 2 proppua ja vasemmalla polttoaineputkien kahta puolta toiset kaksi. Eli 1 ja 2 uusittu ja 3 ja 4 vanhat. Tuo 4 oikeassa päässä on juuri se johon kostrukoin katajasta tapin (ei ole tässä kuvassa) Niin että jos ovat kunnolla lian peitossa ei niitä huomaa helpolla varsinkaan kun on putsarit paikoillaan.
Tuli jo loppina opittua noiden pakkasroppujen merkitys 50-luvulla kun iskällä oli Buikissa 8 pyttynen rivikone jonka kyljestä noita rupesi pakkasen jäleltä turpoomaan ulos. Yhtenä kunnon pakkasaamuna tsiikattiin moottorin käytyä lämpimäksi että mistäs vettä lirittää ja hoksattiin että monta roppua oli pullistunut kyljestä ulos, yksi pudonnutkin siihen reunaan. Ei muuta kuin sopivalla puutapilla naputeltiin takaisin paikalleen. Kyllä sitten laitettiin nesteet vikkelään vaikka syyläri vähän vuotikin.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 950 implematic -63
Kuvaa katsomalla selvisi asia, 880 4-syl. moottorin lohkossa ei ole pakkasproppuja. Kuvassa näkyvät proput ovat sylinterikannessa, ei lohkossa. Lisäksi nämä proput ovat melko pieniä ja niiden kohtiin ei voida asentaa lohkolämmitintä, koska neste ei lähde kiertämän, kun vastus on vesitilan yläosassa. Aikaisemmat kirjoitukset ovat siis oikein, 4-syl. 880 moottoriin ei voida asentaa LOHKOLÄMMITINTÄ, vaan ainoa ratkaisu on letkulämmitin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 implematic -63
No juu eihän tuosta nyt kannata hermostua. Siis pakkasropput on kannessa ei lohkossa mutta moottorissa kuitenkin.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 950 implematic -63
Ei tässä nyt kukaan ole hermostunut. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että kannessa olevia proppuja ei voida käyttää lohkolämmittimen asentamiseen. Syyt olen selvittänyt aikaisemmassa postatuksessa. OP Artturi1947 kysyi "Missä sijaitsee pakkas roppu k.o traktorissa, johon voisin laittaa lohkolämmittimen?" Tähän kysymykseen olen yrittänyt antaa mahdollisimman täydellisen vastauksen, ja lopputulema on edelleen, että ei voi, koska sellaista pakkasproppua ei ole.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 implematic -63
No tropikin aloittaja kysyy onko DB 950 roppua johon voi asentaa lämmittimen ja itse kerroin mitä asiasta tiedän. Tuo asennustapa on monelle autoista tuttu ja siksi kysyjää tietysti kiinnostaa. Mutta eiköhön hän nyt ole jo saanut selvät vastaukset kuin muutkin että ei voi asentaa kuin letkuihin. Tessu ja muutkin kiinnostuneet saavat kuvan letkulämppärin asennuksista jahka ehdin käydä kuvaamassa.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 950 implematic -63
Joissain automalleissa "lohkolämmitin" asennetaan juurikin kannen vesiprikkaan, koska itse lohkossa ei ole moista paikkaa. Esim taisi jotkut volkkarin ja pösön koneet olla moisia.
Eli niissä "lohkolämmitin" asennetaan kannen päässä olevaan paikkaan.
Eli niissä "lohkolämmitin" asennetaan kannen päässä olevaan paikkaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 950 implematic -63
Joo ei hermostuta päinvastoin, on hyvä että tuli tuokin asia käsiteltyä kun itseäkin nuo proput mietityttäny.
Jusape on oikeassa, mullakin on yhdessä autossa lämmitin kannen päässä kun on siihen jonkui helppo ollu laittaa,sitä ittekkin mietiny että käykö kansi kuumana ja lohko kylmänä? sekin vielä etä jos on erimerkkinen vastus niin eipä mahdukkaan tuohonkaan kanteen heh! tuossa yksi kaveri tokas että kansihan se pitääkin kuuma olla että varsinkin vanha diesel syttyy käyntiin,no näihin asioihin en uskalla sanoa mitään viisaammat saa niistä kertoa.
Ja tuli se 850 tarkistettua oli sielläkin 4kpl proppuja kannessa ja rautaa ovat kun magneetti tarttu,aika ahdas on tuo alavesiletkun kohta että pitää hyvin saada letkunvälivastus kiinni ettei ajaudu pyöriviinosiin...
Mulle on myös sanottu että letkulämmitin on alavesiletkun väliin tuleva vastus ja työkonelämmitin on se pönttö missä vastus lämpiää ja kytketään pikkuletkuilla moottoriin,tuo ainakin selventää oudoille millanen lämmitin kyseessä on.
ittellä tuli mieleen että jos joku haluaa tulipalopakkasilla moottorin käyntiin niin ois hyvä olla se vastus siellä öljypohjassa,takavuosina vaan kun pakkanen laski -30.stä siedettäviin lukemiin ja lunta alkoi tulla niin aika kauan ois saanu työkonelämmitin olla päällä,puhallin kans kun oli öljypohjan alla jonkui aikaa niin pyöritti paljon paremmin,semmonenkin testi tuli kokeiltua.
Jusape on oikeassa, mullakin on yhdessä autossa lämmitin kannen päässä kun on siihen jonkui helppo ollu laittaa,sitä ittekkin mietiny että käykö kansi kuumana ja lohko kylmänä? sekin vielä etä jos on erimerkkinen vastus niin eipä mahdukkaan tuohonkaan kanteen heh! tuossa yksi kaveri tokas että kansihan se pitääkin kuuma olla että varsinkin vanha diesel syttyy käyntiin,no näihin asioihin en uskalla sanoa mitään viisaammat saa niistä kertoa.
Ja tuli se 850 tarkistettua oli sielläkin 4kpl proppuja kannessa ja rautaa ovat kun magneetti tarttu,aika ahdas on tuo alavesiletkun kohta että pitää hyvin saada letkunvälivastus kiinni ettei ajaudu pyöriviinosiin...
Mulle on myös sanottu että letkulämmitin on alavesiletkun väliin tuleva vastus ja työkonelämmitin on se pönttö missä vastus lämpiää ja kytketään pikkuletkuilla moottoriin,tuo ainakin selventää oudoille millanen lämmitin kyseessä on.
ittellä tuli mieleen että jos joku haluaa tulipalopakkasilla moottorin käyntiin niin ois hyvä olla se vastus siellä öljypohjassa,takavuosina vaan kun pakkanen laski -30.stä siedettäviin lukemiin ja lunta alkoi tulla niin aika kauan ois saanu työkonelämmitin olla päällä,puhallin kans kun oli öljypohjan alla jonkui aikaa niin pyöritti paljon paremmin,semmonenkin testi tuli kokeiltua.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 implematic -63
Juu, kyllä lohkon ja kannen lämmityksessä on "molempi parempi" -tilanne. Lohkolämmittimen lämmittämä vesi nousee ensin kanteen, mutta jos lämmittääkin pelkästään kannesta, niin aika lämmin pitää nesteen olla ennekuin lämpö alkaa levitä lohkoon.
Lämmin kansi helpottaa dieselin käynnistymistä todella tehokkaasti, mutta kyllä on niinkin, että jos laakeripukit on pikkasen plussan puolella, niin kampiakselikin pyörähtää huonollakin akulla paljon vikkelämmin kuin pakkasessa. Sehän on tunnetusti tärkeä asia dieselin kylmäkäynnistyksessä.
Omien dieseleitten kanssa kylmäkäynnistykseen on löytynyt lääke ylitse kaikkien muiden: Bilteman kuumailmapuhaltimella kuumaa ilmaa suoraan imusarjaan ja samalla pikku pyöräytys startilla. Nelipyttyisten imusarjassa on proppu sarjan etupäässä (tai siinä hehkutulppa) , johon kuumailmapistoolin nokka sopii kuin nakutettu ja teholtaan kuumailmapuhallin hakkaa hehkutulpan ihan selkeästi. Jos talossa on saatavana verkkovirtaa traktorin läheisyyteen, ei ole ainoatakaan syytä käyttää ns. starttipilottia, jola monet moottorit on tässä maassa pilattu.
Lämmin kansi helpottaa dieselin käynnistymistä todella tehokkaasti, mutta kyllä on niinkin, että jos laakeripukit on pikkasen plussan puolella, niin kampiakselikin pyörähtää huonollakin akulla paljon vikkelämmin kuin pakkasessa. Sehän on tunnetusti tärkeä asia dieselin kylmäkäynnistyksessä.
Omien dieseleitten kanssa kylmäkäynnistykseen on löytynyt lääke ylitse kaikkien muiden: Bilteman kuumailmapuhaltimella kuumaa ilmaa suoraan imusarjaan ja samalla pikku pyöräytys startilla. Nelipyttyisten imusarjassa on proppu sarjan etupäässä (tai siinä hehkutulppa) , johon kuumailmapistoolin nokka sopii kuin nakutettu ja teholtaan kuumailmapuhallin hakkaa hehkutulpan ihan selkeästi. Jos talossa on saatavana verkkovirtaa traktorin läheisyyteen, ei ole ainoatakaan syytä käyttää ns. starttipilottia, jola monet moottorit on tässä maassa pilattu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 implematic -63
Juu ja ei tulis mieleenkään lähteä käynnistämään kylmää moottoria ilman lämmitystä ja sillä starttipilotin liiallisella käytöllä kyllä koneet hajoo kun kovassa pakkasessa puoli pulloa sinne lasketaan ja kolina käy,eli sillon on jo väärin toimittu!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 implematic -63
Letkulämppäri toteutus DB 900
Lähtö veden poistohanan liitin ja meno termostaatin liitin
Lähtö veden poistohanan liitin ja meno termostaatin liitin
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 950 implematic -63
Ahaa tuo termostaatin kohtaan on sitten itse laitettu letkunippa,no juu noinhan se kyllä käy ja on samalla tavoin kuin Natikassa meillä sillä erolla että vain toisella puolella,ja nesteethän voi laskea pois kun ottaa letkun lohkosta irti,eli hanakaan ei ole pakollinen jotain tuommoista itsekkin tuli ajateltua...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 implematic -63
Tässä 900 kansi jossa ei näy roppuja. Jos 950 sama kansi niin ei siinäkään.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Sivu 1 / 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa