DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Terve vaan palstalaisille!
Ihka uusi taavetin omistaja, ja yhteinen taival tuon 1200:sen kanssa alkoi heti vähän tahmeasti.
Taavetti oli seissyt muutaman kuukauden ulkosalla, pysäytinvipu sammutus asennossa. Oli kuulemma varkauden esto.
Kun halusin ruveta lumia ajelemaan, ei vehje käynnistynytkään. Sammutusvipu oli jumittunut sammutus asentoon. Hetken sammutusvipua heiluteltuani palautui se kai käyntiasentoon ja sain koneen käyntiin.
Nyt se ei kuitenkaan pelaa niin kuin sen kuuluisi: sammutus/käynti asennot ovat välillä päinvastoin, pakkosyöttönuppi takertelee ja kerran kone jopa ryntäsi ihan älyttömille kierroksille. Sain sen onneksi sammumaan rukkasella.
Olen kyllästynyt pelleilemään ja haluaisin vaihtaa/ korjauttaa syöttöpumpun. Sammutusmekanismiin ei kait pääse käsiksi kuin pumpun irrottamalla. Millainen homma tuon pumpun irroittaminen on? Ajoitus pitää kait katsoa, ja sitävarten ainakin alavesiletku irroittaa?
Yksityiskohtaiset ohjeet olisivat tervetulleet. Kamppeessa on Simms pumppu.
Arvoisa raati auttakkee aloittelijaa!
Ihka uusi taavetin omistaja, ja yhteinen taival tuon 1200:sen kanssa alkoi heti vähän tahmeasti.
Taavetti oli seissyt muutaman kuukauden ulkosalla, pysäytinvipu sammutus asennossa. Oli kuulemma varkauden esto.
Kun halusin ruveta lumia ajelemaan, ei vehje käynnistynytkään. Sammutusvipu oli jumittunut sammutus asentoon. Hetken sammutusvipua heiluteltuani palautui se kai käyntiasentoon ja sain koneen käyntiin.
Nyt se ei kuitenkaan pelaa niin kuin sen kuuluisi: sammutus/käynti asennot ovat välillä päinvastoin, pakkosyöttönuppi takertelee ja kerran kone jopa ryntäsi ihan älyttömille kierroksille. Sain sen onneksi sammumaan rukkasella.
Olen kyllästynyt pelleilemään ja haluaisin vaihtaa/ korjauttaa syöttöpumpun. Sammutusmekanismiin ei kait pääse käsiksi kuin pumpun irrottamalla. Millainen homma tuon pumpun irroittaminen on? Ajoitus pitää kait katsoa, ja sitävarten ainakin alavesiletku irroittaa?
Yksityiskohtaiset ohjeet olisivat tervetulleet. Kamppeessa on Simms pumppu.
Arvoisa raati auttakkee aloittelijaa!
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Tervetuloa foorumille.
Syöttöpumpun irroitusta varten pitää alavesiletku muistaakseni irroittaa. Jakopäärattaiden kannessa lienee syöttöpumpun kohdalla pienempi luukku, reilut 10cm halkaisijaltaan,se irti.
Syttöpumpun hammasratas on nyt näkyvillä, se on kiinni yhdellä mutterilla,jousiprikka tai lukitusprikka siinä alla.Mutteri irti,sitten pumpusta putket irti ja kolme pulttia,joilla pumppu on kiinni.
Ulosvetäjällä tai koputtelemalla pumppu irti em hammasrattaasta.
Ajoitus pysyy kohdallan, jos et poista hammasratasta tai sitten merkkaat hampaat.
Pumpusta en osaa paljoa sanoa,en ole niitä avannut.
Nettikoneessa on myytävänä uutta pumppua 700 euron hintaan ja mulla on yksi huollettu pumppu hyllyssä jos tarvii.Lähtee pikkurahalla.
Syöttöpumpun irroitusta varten pitää alavesiletku muistaakseni irroittaa. Jakopäärattaiden kannessa lienee syöttöpumpun kohdalla pienempi luukku, reilut 10cm halkaisijaltaan,se irti.
Syttöpumpun hammasratas on nyt näkyvillä, se on kiinni yhdellä mutterilla,jousiprikka tai lukitusprikka siinä alla.Mutteri irti,sitten pumpusta putket irti ja kolme pulttia,joilla pumppu on kiinni.
Ulosvetäjällä tai koputtelemalla pumppu irti em hammasrattaasta.
Ajoitus pysyy kohdallan, jos et poista hammasratasta tai sitten merkkaat hampaat.
Pumpusta en osaa paljoa sanoa,en ole niitä avannut.
Nettikoneessa on myytävänä uutta pumppua 700 euron hintaan ja mulla on yksi huollettu pumppu hyllyssä jos tarvii.Lähtee pikkurahalla.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Eli kiinnittyykö pumppu em. rattaaseen vain yhdessä asennossa, joka takaa ajoituksen säilymisen?
Pääseekö ratas itsekseen irtoamaan kun pumppua irroittelee?
Pääseekö ratas itsekseen irtoamaan kun pumppua irroittelee?
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Mahtaako pumpussa olla sisällä öljyä, naftaa vai ilmaa? Sen sisuskalut on aika yksinkertaiset, säätäjä siellä taitaa jumitella, mutta saattaa elpyä jos saat sinne jotain voitelevaa ainetta sisälle ja pääset huuhtomaan sieltä vanhat moskat pois.
Jos olet öljynvaihtoa ja lutraamista jo kokeillut niin ei taida olla muuta keinoa kuin ottaa pumppu irti ja vilkaista sisään.
Jos olet öljynvaihtoa ja lutraamista jo kokeillut niin ei taida olla muuta keinoa kuin ottaa pumppu irti ja vilkaista sisään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Siinä on kiilaura pumpun akselissa.Ajoitus pysyy kohdallaan ,jollet hammasratasta poista.Hammasratas voi olla edes vaikea saada pois kohdaltaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Tervetuloa vaan talliin minunki puolesta,sinulla onki ylväs peli,itse en löysää edes vesiletkua,se taipuu senverran,että pikkuluukku sopii lähtemään pois,ratas on sellaisessa kotelossa,että ajoitus ei pääse pyörähtämään sekaisin,pyörä pikkuisen tippuu alaspäinja sivulle vaan,itse ostaisin Orimukselta uuden pumpun ehottomasti,se remontti maksaa enemmän jos se tehdään kunnolla kun nuo pumput,ja menee paikalleen heittämällä siihen.
Polttoöljyä ja vettä taitaa olla sen sun pumpun öljytilassa sisässä kun on tuollaiset oireet..
Polttoöljyä ja vettä taitaa olla sen sun pumpun öljytilassa sisässä kun on tuollaiset oireet..
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Jos sammutinvipu ei halua liikkua käyntiasentoon niin syötönsäätötanko siellä jumittaa. Samaten moottorin ryntääminen on merkki siitä. Pumpun takapäässä törröttää taaksepäin pikkutillin pään kokoinen nappula, joka on yhdellä pienellä ruuvilla kiinni. Syötönsäätötangon pää on laakeroitu sinne sisälle. En ole ihan varma, että kärsiikö sen päästää auki, että saako sen takaisin paikalleen tyrkkäämällä ilman, että mitään voi loksahtaa sisällä pois paikoiltaan, mutta jos minulle tulee joskus tuollainen ongelma, niin ekaksi laitan jotakin ohkaista öljyä pumppuun ja lämmitän sen laakeroinnin vaikka kuumailmapuhaltimella, että jos siellä on töhnää niin se pehmenee ja pääsee tuoretta voiteluainetta tilalle. Keskipakosäätäjä liikuttaa tankoa kun kaasuttelee paikallaan.
Kyllä uusi pumppu on tietysti aina uusi, mutta jos vanhassa on elementit kunnossa niin suotta kai sitä vaihtaa. Voiteluhuolto ei kuitenkaan maksa juuri mitään ja peli voi tulla sillä kuntoon.
Kyllä uusi pumppu on tietysti aina uusi, mutta jos vanhassa on elementit kunnossa niin suotta kai sitä vaihtaa. Voiteluhuolto ei kuitenkaan maksa juuri mitään ja peli voi tulla sillä kuntoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
fordeissani on nuota samoja pumppuja, olen kunnostuttanut niitä tuolla seinäjoen rengastiellä pihlajalla. siellä pumppu tuloo torellakin kuntohon. hiljattain laitatin tuon 6700:sen pumpun, siihen laitettiin uudet laakerit nokka-aksilaan ja elementin jousi, jonka vuoksi se vietiinkin. täyd. tiivistesarja ja penkissä ajo. homma maksoi mielestäni n.400e. harvemminhan nuota elementtejä tarvii uusia.
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Kiitos kaikille vastaajille, nopeasti tuli tietoa! Ja hyvää Taavetin päivää!
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Tervehdys hyvät herrat! Kiitokset VeliMatille suosituksista. Tässä voisinkin kehua teidän erittäin asiallista foorumianne. Hieno huomata, että joka merkillä on omat fanaattiset kannattajansa.
Nyt olis sellanen tilanne, että 1kpl kyseisiä uusia vallun 4-syl minimeccejä olis enää jäljellä näillä näkymin ja 700€ hintaan. Joten, jos joku uskoo tulevaisuudessa tarttevansa kyseenlaista pumppua olis ns. viimeinen tilaisuus hankkia sellainen. Tosin pari hyllyssä ollutta ajan patinaa saanuttakin vielä olisi tallin nurkassa. Niistä voisin luopua halvemmalla, uusia jokatapauksessa nekin.
Vaikka Vallun vankka asiantuntemus löytyykin, niin muitakin mekaanisia rivipumppuja voin vilkaista.
p. 040 5001762 Sami
(ps. 1690 ja oliko se 1490 malliin sopivia (VeliMatti vois jeesata) 6-syl mallejakaan ei montaa uutta enää ole.
Nyt olis sellanen tilanne, että 1kpl kyseisiä uusia vallun 4-syl minimeccejä olis enää jäljellä näillä näkymin ja 700€ hintaan. Joten, jos joku uskoo tulevaisuudessa tarttevansa kyseenlaista pumppua olis ns. viimeinen tilaisuus hankkia sellainen. Tosin pari hyllyssä ollutta ajan patinaa saanuttakin vielä olisi tallin nurkassa. Niistä voisin luopua halvemmalla, uusia jokatapauksessa nekin.
Vaikka Vallun vankka asiantuntemus löytyykin, niin muitakin mekaanisia rivipumppuja voin vilkaista.
p. 040 5001762 Sami
(ps. 1690 ja oliko se 1490 malliin sopivia (VeliMatti vois jeesata) 6-syl mallejakaan ei montaa uutta enää ole.
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Juu,sieltä vaan pumppuja tilaukseen jos vanha on heikossa hapessa,nuo nelosen Minimecit käy 1200,1210,1212,1410 ja 1412 malleihin heittämällä,muihin malleihin putket ja hampipyörä jakopäähän pitäs vaihtaa.
Nuo kuutosen pumput käy 1594,1690 ja 1694 malleihin sitten.
Nuo kuutosen pumput käy 1594,1690 ja 1694 malleihin sitten.
Vieraili- Vierailija
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
No uushan se täytyi tilata. Vanha oli kuulemma niin täynnä ruostetta ettei korjausmies lähtenyt sitä laittamaan. Olisi kuulemma tullut luvattoman kalliiksi.
Entinen omistaja ei ollut liiemmin huoltanut, pumpussa ei ole ollut öljyä vuosiin.....
Entinen omistaja ei ollut liiemmin huoltanut, pumpussa ei ole ollut öljyä vuosiin.....
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Tuo on vanhalle traktorille tyypillinen tarina. Kerran herätettiin henkiin 3511 Zetoria. Siinä oli pumppu niin kuiva, että säätötanko piti liottaa CRC:llä ja naputtaa vasaralla ja taltalla liikkelle. Polttoainesuodattimen kotelon sisällä ei ollut minkäälaista patruunaa, mutta pohjalla oli paksu kerros moskaa. Molemmat öljyputsarit olivat kivettyneet mustiksi möhkäleiksi, joita ei saatu pehmenemään bensiinissä liottamalla. Luultavasti niitä ei oltu avattu koskaan. Kaikkin nipat olivat tukossa ja yksi kansi jäätynyt halki. Kaikki pakoventtiilit olivat kuin rotan järsimiä.
Ihmeesti se vaan oli liikkunut siihen saakka että oli lakannut liikkumasta vaikka kaikki huolto oli ilmeisesti laimilyöty lähes uudesta saakka. Mutta kyllä se vaan heräsi ja kurnutti ihan kummasti kun sitä vähän entrattiin.
Ihmeesti se vaan oli liikkunut siihen saakka että oli lakannut liikkumasta vaikka kaikki huolto oli ilmeisesti laimilyöty lähes uudesta saakka. Mutta kyllä se vaan heräsi ja kurnutti ihan kummasti kun sitä vähän entrattiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 1200 Syöttöpumppu reistailee
Vähän jännityksellä tätäkin ostosta tutkitaan, mitäköhän seuraavaksi ilmenee. Ainakin vaihteistoöljyn mittatikku oli aika kuiva...
Ohjaustehostimen säiliöön on lisäilty mitä milloinkin on ollut käsillä. Kaikkea crc:stä vaseliiniin
Ohjaustehostimen säiliöön on lisäilty mitä milloinkin on ollut käsillä. Kaikkea crc:stä vaseliiniin
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa