DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
4 posters
Sivu 1 / 1
DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Sain edellisen remontin tehtyä ja koneen pihalle, vaihdoin trukkipiikit etukuormaajaan kauhan tilalle ja
Kerkisin hetken tuossa pihalla touhuumaan niin ei meinannut nostolaite nostaa takapaino enää, etukuormaajakin hetken oikutteli, mutta se kuitenkin edelleen toimii. Tänään ajelin traktorin talliin ja kurkin alle katsomaan että nostolaitevivusto liikkuu siellä venttiiliksikön päässä kun poika hytistä veteli vipua edes takaisin. Mistähän tuossa kannattaisi alkaa nyt tuia vikaa etsimään? Takapyörän joutuu mitä ilmeisimmin ottamaan pois jos sinne venttiiliksikön pitää mennä tutkailemaan tarkemmin?
Taustatietona, että jouduin edellisessä remontissa vaihteisto/ peråöljyt laskemaan pois, suodatin ne mielestäni huolellisesti ennen takaisinlaittoa ja lisäksi tuli laitettua kymmenen litraa uutta et sain sinne mittatikun puoliväliin. Nyt näytti olevan alarajalla. Voiko olla jotain ilmaongelmaa? Etukuormain toimii kumminkin ihan ok nyt, vaikkei takana tapahdu mitään...
Kerkisin hetken tuossa pihalla touhuumaan niin ei meinannut nostolaite nostaa takapaino enää, etukuormaajakin hetken oikutteli, mutta se kuitenkin edelleen toimii. Tänään ajelin traktorin talliin ja kurkin alle katsomaan että nostolaitevivusto liikkuu siellä venttiiliksikön päässä kun poika hytistä veteli vipua edes takaisin. Mistähän tuossa kannattaisi alkaa nyt tuia vikaa etsimään? Takapyörän joutuu mitä ilmeisimmin ottamaan pois jos sinne venttiiliksikön pitää mennä tutkailemaan tarkemmin?
Taustatietona, että jouduin edellisessä remontissa vaihteisto/ peråöljyt laskemaan pois, suodatin ne mielestäni huolellisesti ennen takaisinlaittoa ja lisäksi tuli laitettua kymmenen litraa uutta et sain sinne mittatikun puoliväliin. Nyt näytti olevan alarajalla. Voiko olla jotain ilmaongelmaa? Etukuormain toimii kumminkin ihan ok nyt, vaikkei takana tapahdu mitään...
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Jos etukuormain toimii, niin imuputken tai pumpun stefan vuotamisesta johtuvaa ilmaongelmaa traktorissa ei ole.
DB:n hydrauliikassa niksipaikka on ohivirtausventtiilin karan sisällä olevan sihdin tai kuristinlevyn reiän tukkeutuminen. Sen aukaisuun on hytin alla aika ahtaat paikat, joten jos ei ole tuota ennen tarvinnut tehdä, kannattaa irrottaa oikean puolen takapyörä ja hytin takakiinnike niin että hyttiä pystyy tunkkaamaan etuoikealle sen verran kuin se suostuu sovinnolla menemään.
Sitten täytyy kaivautua ohjaamon alle, paikkaan, johon tulee pudotusventtiilin käyttötanko. Sitten tanko irti, pudotusventtiili irti, pieni luukku kokonaan pois ja luukun alta oikealta proppu auki. Propun alla on jousi ja porauksessa on pyöreä luisti, joka on kätevin onkia ylös kartioksi vuollulla puutapilla. Se saa olla noin lyijykynän paksuinen tuoreesta puusta veistetty nappula, jonka saa painettua luistin sisään niin että se tarttuu sinne hyvin ja sitten saa nostettua luistin ylös.
Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, sen alla kuristinlevy, jossa on pieni reikä keskellä. Levyn alla on nylonverkkosuodatin, joka estää roskia menemästä kuristimen reikää tukkimaan. Nuo osat pitää puhdistaa. Verkkosuodatin on usein sen verran puristunut koloonsa, ettei se lähde ulos vaikka luistia kopauttaa alassuon pöydän kanteen. Ei pidä törkkiä millään puikolla siihen sihtiin luistin pohjassa olevan reiän kautta, koska sillä saattaa tehdä ison reiän verkkoon. Parempi on puhaltaa vaikka paineilmaa yläkautta, että verkon alapintaan tarttuneet partikkelit lähtevät lentoon sieltä.
Sitten vaan puhtaat osat takaisin paikalleen ja kokeilemaan joko homma toimii.
Tuossa on sen verran purkamista, että kannattaa kuitenkin ensin kokeilla, että lohkon karaventtiili liikkuu. Se saa tehtyä siten, että avaa nostoakselin oikean pään laakeripukin takakannen. Luukun takaa näkyy alareunassa muovinen siirtohaarukka, jonka välissä on ns. keinuvivun pää. Vedä nostovipu taakse ja tunge ruuvimensselin kärki haarukkaan niin, että sitä kampeamalla saat painumaan keinuvivun päätä jousipainetta vastaan alaspäin haarukassa. Kun mensselin nappaa sopivasti pois, saa keinuvinun räpäsähämään takaisin ylös, jolloin tuo puheena oleva karaventtiili vivun toisessa päässä napsahtaa alas ja jos se on alkanut jumitella, se toivottavasti napsahtaa vauhdilla alas saakka, jolloin nostolaite alkaa nostaa. Tuon karaventtiilin takertelu on aika harvinainen jutuu, mutta ei ihan mahdottomuus, omalle kohdalle se on osunut kerran kun öljyt oli saaneet hiukan kondenssivettä ja siitä tuli möhnää pikku pakkasella ja karaventtiili alkoi jumittaa ylös, laskuasentoon. Sitä piti hiukan räpsytellä, niin se alkoi laskeutumaan normaalisti. Voi olla, että korjaantuu tuolla räpsytyksellä, mutta todennäköisemmin pitää kaivaa ohivirtausventtiilin kara pois porauksesta ja putsata.
DB:n hydrauliikassa niksipaikka on ohivirtausventtiilin karan sisällä olevan sihdin tai kuristinlevyn reiän tukkeutuminen. Sen aukaisuun on hytin alla aika ahtaat paikat, joten jos ei ole tuota ennen tarvinnut tehdä, kannattaa irrottaa oikean puolen takapyörä ja hytin takakiinnike niin että hyttiä pystyy tunkkaamaan etuoikealle sen verran kuin se suostuu sovinnolla menemään.
Sitten täytyy kaivautua ohjaamon alle, paikkaan, johon tulee pudotusventtiilin käyttötanko. Sitten tanko irti, pudotusventtiili irti, pieni luukku kokonaan pois ja luukun alta oikealta proppu auki. Propun alla on jousi ja porauksessa on pyöreä luisti, joka on kätevin onkia ylös kartioksi vuollulla puutapilla. Se saa olla noin lyijykynän paksuinen tuoreesta puusta veistetty nappula, jonka saa painettua luistin sisään niin että se tarttuu sinne hyvin ja sitten saa nostettua luistin ylös.
Luistin sisällä on messinkinen ruuvi, sen alla kuristinlevy, jossa on pieni reikä keskellä. Levyn alla on nylonverkkosuodatin, joka estää roskia menemästä kuristimen reikää tukkimaan. Nuo osat pitää puhdistaa. Verkkosuodatin on usein sen verran puristunut koloonsa, ettei se lähde ulos vaikka luistia kopauttaa alassuon pöydän kanteen. Ei pidä törkkiä millään puikolla siihen sihtiin luistin pohjassa olevan reiän kautta, koska sillä saattaa tehdä ison reiän verkkoon. Parempi on puhaltaa vaikka paineilmaa yläkautta, että verkon alapintaan tarttuneet partikkelit lähtevät lentoon sieltä.
Sitten vaan puhtaat osat takaisin paikalleen ja kokeilemaan joko homma toimii.
Tuossa on sen verran purkamista, että kannattaa kuitenkin ensin kokeilla, että lohkon karaventtiili liikkuu. Se saa tehtyä siten, että avaa nostoakselin oikean pään laakeripukin takakannen. Luukun takaa näkyy alareunassa muovinen siirtohaarukka, jonka välissä on ns. keinuvivun pää. Vedä nostovipu taakse ja tunge ruuvimensselin kärki haarukkaan niin, että sitä kampeamalla saat painumaan keinuvivun päätä jousipainetta vastaan alaspäin haarukassa. Kun mensselin nappaa sopivasti pois, saa keinuvinun räpäsähämään takaisin ylös, jolloin tuo puheena oleva karaventtiili vivun toisessa päässä napsahtaa alas ja jos se on alkanut jumitella, se toivottavasti napsahtaa vauhdilla alas saakka, jolloin nostolaite alkaa nostaa. Tuon karaventtiilin takertelu on aika harvinainen jutuu, mutta ei ihan mahdottomuus, omalle kohdalle se on osunut kerran kun öljyt oli saaneet hiukan kondenssivettä ja siitä tuli möhnää pikku pakkasella ja karaventtiili alkoi jumittaa ylös, laskuasentoon. Sitä piti hiukan räpsytellä, niin se alkoi laskeutumaan normaalisti. Voi olla, että korjaantuu tuolla räpsytyksellä, mutta todennäköisemmin pitää kaivaa ohivirtausventtiilin kara pois porauksesta ja putsata.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr55169ar1303622
Tarkista nyt ensin että em kuvassa vipu numero3 on oikeassa asennossa, keskellä.
Öljymäärä varsinkin etukuormainkäytössä on hyvä olla ylämerkissä tai jopa 5 litraa yli.
Todennäköistä on että joku roska on mennyt selectamatic-venttiiliin ja joudut puhistamaan pito -ja ohivirtausventtiilit.
Ne löytyvät siitä oikealta takasillan paälltä .
Oikeanpuolen takarenkaan irroitus tosiaan helpottaa puhdistustyötä työtä.
Systeemin ilmausta en ole koskaan tarvinnut suorittaa .Se kyllä hoituu itsestään.
Tarkista nyt ensin että em kuvassa vipu numero3 on oikeassa asennossa, keskellä.
Öljymäärä varsinkin etukuormainkäytössä on hyvä olla ylämerkissä tai jopa 5 litraa yli.
Todennäköistä on että joku roska on mennyt selectamatic-venttiiliin ja joudut puhistamaan pito -ja ohivirtausventtiilit.
Ne löytyvät siitä oikealta takasillan paälltä .
Oikeanpuolen takarenkaan irroitus tosiaan helpottaa puhdistustyötä työtä.
Systeemin ilmausta en ole koskaan tarvinnut suorittaa .Se kyllä hoituu itsestään.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Kiitoksia Erkille yksityiskohtaisista ohjeista ja outsiderille samoin--varsinkin tuo oli hyvä kuulla että ilma ei pitäisi olla ongelma. Eilen tuota akselipukin luukkua tulikin availtua kun herkistelin jumittuneen valutsinvivun akselin ja varmisteli. Että vetovastustunnustelun vaijeri liikkuu odotetusti. En osannut tuota karaventtiilijuttua silloin tarkistaa, mutta yritän tänään aloittaa siitä kun töistä kotio pääsen.
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Tosiaan unohtu mainita että se valitsinvipu oli tuossa jumissa keskiasennossa aiemmin. Nyt herkistelin ja voitelun jälkeen kääntyy kolmeen suuntaan. Oletuksena olen pitänyt keskiasennossa sitä..
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
No niin karaventtiili räpsytelty, mutta ei tuonut eloa nostolaitteeseen. Siispä tunkkasin oikean takakulman ja otin takapyörän pois ja aloitin arkeologiset kaivaukset - mullan ja oljyn sekoitusta olikin kertynyt jonkin verran. En vielä kerennyt varsinaiseen kipukohtaan eilen. Jatkan taas tänään kun työpäivä on ohi. Huomasin eilen, että "dump valve" on jumissa ja putkisokka sitä liikuttaneen vivuston yhdestä kohdasta poikki. Mikä tuo dump valve on muuten suomeksi? Se on ollut tunnoton ehkä jonkin aikaa kenties..
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Jalmari kirjoitti:No niin karaventtiili räpsytelty, mutta ei tuonut eloa nostolaitteeseen. Siispä tunkkasin oikean takakulman ja otin takapyörän pois ja aloitin arkeologiset kaivaukset - mullan ja oljyn sekoitusta olikin kertynyt jonkin verran. En vielä kerennyt varsinaiseen kipukohtaan eilen. Jatkan taas tänään kun työpäivä on ohi. Huomasin eilen, että "dump valve" on jumissa ja putkisokka sitä liikuttaneen vivuston yhdestä kohdasta poikki. Mikä tuo dump valve on muuten suomeksi? Se on ollut tunnoton ehkä jonkin aikaa kenties..
Dumpvalve on Suomessa saanut nimityksen pudotusventtiili.
Venttiilin kun nykäisee yläasentoon niin tyhjät nostovarret saa ripeästi alas.
Venttiilin pitäsisi palautua ala-asentoon automaattisesti.
Tämän pudotusventtiilin alla on siis pitoventtiili.
Pudotusventtiilissä on o-renkaat jotka joskus joutuu vaihtaakin,siis jos vuotavat.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1935
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Nuo tuli nyt tehtyä js putsattua, muutama partikkeli siellä sihdissä ei kuitenkaan ihan tukossa. Dihdin laskin paineilmalla puhtaaksi. Varmistin prikan reiän paineilmalla ja vielä pienellä neulalla ja vslia vasten tiiraa alla että oli auki. Pudotusventtiili tuli herkisteltyä ja mielestäni kaikki osat tuli paikoilleen kuten ne oli avattaessa.
Tulikin vähän enemmän remonttia kun piti tän nostolaite homman lisäksi myös vuotavaa ruiskutuspumppua alkaa remonteeraamaan. Polttoainejärjestelmän ilmaus teetti aikalailla työtä. Tänään sain trktorin käyntiin ja tallissa kokeilin ensin nostolaitetta. Ensin ei mitään tapahdu pudorusventtiili kyllä toimii. Aikani kun rynkytin niin tyhjät varret nousi ja laski vivusta ja kokeilin että pudotusventtiili toimii. Siispä tyytyväisenä ajoin tallista pihalle ja aloin laittamaan peräpainoa taakse. Eipä sitten painon kanssa enää noussutkaan. Lisäsin öljyä muutaman litran sen mitä nurkissa sattui olemaan.. Ajattelin vielä lisätä kun tästä kaupoille pääsee. Tuntuu kuitenkin että voiko tuo nyt enää olla öljyn vähyydestä kiinni... Olisko ideoita mitä kannattaisi vielä tehdä että saisi toimimaan?
Tulikin vähän enemmän remonttia kun piti tän nostolaite homman lisäksi myös vuotavaa ruiskutuspumppua alkaa remonteeraamaan. Polttoainejärjestelmän ilmaus teetti aikalailla työtä. Tänään sain trktorin käyntiin ja tallissa kokeilin ensin nostolaitetta. Ensin ei mitään tapahdu pudorusventtiili kyllä toimii. Aikani kun rynkytin niin tyhjät varret nousi ja laski vivusta ja kokeilin että pudotusventtiili toimii. Siispä tyytyväisenä ajoin tallista pihalle ja aloin laittamaan peräpainoa taakse. Eipä sitten painon kanssa enää noussutkaan. Lisäsin öljyä muutaman litran sen mitä nurkissa sattui olemaan.. Ajattelin vielä lisätä kun tästä kaupoille pääsee. Tuntuu kuitenkin että voiko tuo nyt enää olla öljyn vähyydestä kiinni... Olisko ideoita mitä kannattaisi vielä tehdä että saisi toimimaan?
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Tulikin aika monta kirjoitusvirhettä, mutta toivottavasti tuosta saa tolkkua....
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Jos etukuormain toimii, niin öljyä on kyllä tarpeeksi myös nostolaitteelle.
Hmmm. Vai ei tepsinyt nuo helpot kikat. Nyt pitää miettiä asiaa tarkemmin.
Ongelmaa pitää lähestyä niin, että ensin otetaan selville, että sulkeutuuko ohivirtausventtiili niin kuin sen pitää sulkeutua, että nosto tapahtuu.
Toinen vaihe on tutkia, että jos ohivirtausventtiili sulkeutuu, niin sulkeutuuko pito/laskuventtiili. Jos se ei sulkeudu kunnolla, sylinteriin lähetetty öljy vuotaa pois verkostosta sen kautta ja myös, jos esim. tyhjät varret nousee ja traktorin sammuttaa, varret voi painaa alas käsipelillä.
Kolmas vaihe on, että jos ohivirtausventtiili sulkeutuu ja pito/laskuventtiili sulkeutuu, on saatava selville missä on vuoto pitoventtiilin ja sylinterin välillä. Tämä on hankalin juttu selvittää.
Puuhaa on kyllä jonkin verran tiedossa, mutta seuraava askel menee näin:
Avaa uudelleen tuo pikku luukku ja ohivirtausventtiilin proppu. Ongi ylös jousi ja korvaa se vaikka rautatangosta katkaistulla tapilla, joka on noin senttiä lyhyempi kuin jousi. Laita tappi jousen tilalle ja kiristä päälle proppu niin, että se painaa tapin välityksellä venttiilin karan porauksen pohjaan. Tapin pitää olla sopivan pituinen, että proppu menee muutaman kierroksen kierteelle, tai jos se menee pohjaan saakka, niin se ei saa painaa porauksen pohjalevyä niin kovaa, että pohjalevy pullahtaa pois paikaltaan. Tarkkana siis tässä paikassa.
Nyt kun käynnistät traktorin, varret pyrkii ylös koko ajan. Siellä on siis nosto päällä. Jos saat kiinni perään jotain raskaampaa, niin se nousee reippaasti ylös kun vipu on takana ja laskeutuu laiskasti kun vipu on edessä. Jos saat tämän tapahtumaan, niin se on selkeä merkki siitä, että systeemissä on jokin syy miksi ohivirtausventtiili ei sulkeudu. Jos tällä testillä nostolaite ei nosta tai siinä ei ole voimaa, niin jossain on vuoto.
Kun ohivirtausventtiili on alas lukittuna tuolla tapilla ja varsissa on kiinni painoa, mutta varret eivät nouse, niin kokeile seuraavaa temppua. Kun vipu on takana ja traktori käy, eikä varret lähde nousemaan, ruuvaa laskeutumisnopeuden säätöä hitaammalle, siis sormipyörä niin kiinni kun se menee. Jos sillä konstilla varret alkaa nousta, on systeemissä sellainen vika, että pito/laskuventtiili ei sulkeudu kunnolla.
Eteenpäin ei pääse juurikaan ilman noita edellä kuvattuja temppuja.
Kokeile ne ja kerro TARKASTI mitä löysit. Ollaan, nääs, ratkaisun kynnyksellä.
Hmmm. Vai ei tepsinyt nuo helpot kikat. Nyt pitää miettiä asiaa tarkemmin.
Ongelmaa pitää lähestyä niin, että ensin otetaan selville, että sulkeutuuko ohivirtausventtiili niin kuin sen pitää sulkeutua, että nosto tapahtuu.
Toinen vaihe on tutkia, että jos ohivirtausventtiili sulkeutuu, niin sulkeutuuko pito/laskuventtiili. Jos se ei sulkeudu kunnolla, sylinteriin lähetetty öljy vuotaa pois verkostosta sen kautta ja myös, jos esim. tyhjät varret nousee ja traktorin sammuttaa, varret voi painaa alas käsipelillä.
Kolmas vaihe on, että jos ohivirtausventtiili sulkeutuu ja pito/laskuventtiili sulkeutuu, on saatava selville missä on vuoto pitoventtiilin ja sylinterin välillä. Tämä on hankalin juttu selvittää.
Puuhaa on kyllä jonkin verran tiedossa, mutta seuraava askel menee näin:
Avaa uudelleen tuo pikku luukku ja ohivirtausventtiilin proppu. Ongi ylös jousi ja korvaa se vaikka rautatangosta katkaistulla tapilla, joka on noin senttiä lyhyempi kuin jousi. Laita tappi jousen tilalle ja kiristä päälle proppu niin, että se painaa tapin välityksellä venttiilin karan porauksen pohjaan. Tapin pitää olla sopivan pituinen, että proppu menee muutaman kierroksen kierteelle, tai jos se menee pohjaan saakka, niin se ei saa painaa porauksen pohjalevyä niin kovaa, että pohjalevy pullahtaa pois paikaltaan. Tarkkana siis tässä paikassa.
Nyt kun käynnistät traktorin, varret pyrkii ylös koko ajan. Siellä on siis nosto päällä. Jos saat kiinni perään jotain raskaampaa, niin se nousee reippaasti ylös kun vipu on takana ja laskeutuu laiskasti kun vipu on edessä. Jos saat tämän tapahtumaan, niin se on selkeä merkki siitä, että systeemissä on jokin syy miksi ohivirtausventtiili ei sulkeudu. Jos tällä testillä nostolaite ei nosta tai siinä ei ole voimaa, niin jossain on vuoto.
Kun ohivirtausventtiili on alas lukittuna tuolla tapilla ja varsissa on kiinni painoa, mutta varret eivät nouse, niin kokeile seuraavaa temppua. Kun vipu on takana ja traktori käy, eikä varret lähde nousemaan, ruuvaa laskeutumisnopeuden säätöä hitaammalle, siis sormipyörä niin kiinni kun se menee. Jos sillä konstilla varret alkaa nousta, on systeemissä sellainen vika, että pito/laskuventtiili ei sulkeudu kunnolla.
Eteenpäin ei pääse juurikaan ilman noita edellä kuvattuja temppuja.
Kokeile ne ja kerro TARKASTI mitä löysit. Ollaan, nääs, ratkaisun kynnyksellä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Kiitoksia ohjeista Erkki! Täytyy huomenna aamusta alkaa selvittämään ohjeittesi mukaan.
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Näyttää että tappi saa ollakin melkoisen lyhyt.. Kokeilin ensin 35mm pitkää, mutta tarvii siitäkin vielä lyhentää että saa tuon tulpan päälle ja kierteille. Jousisysteemi oli koko pituudessa tässä jotakin 47 tai 48mm
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Tappi nyt jousen paikalla proppu muutaman kierroksen kierteellä, pikku luukku laitettu kiinni ja kierretty se ohivirtausventtiili siihen paikalleen. Traktori käyntiin vedin nodtovivusts useampaan kertaan, ei mitään tapahdu. Kiersin lsskeutumisnopeuden säätöruuvin kiinni, ei mitään sittenkään tapahdu. Peräpuntti pysyy tukevasti maissa.....
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Alkoi nostamaan.
Putsasin vielä uudelleen nuo ohivirtaus ja pitoventtiilit kun otin tuon Tappi virityksen pois. Rymistelee Alas laskiessa. Kertaalleen meni hetkeksi taas oimimattomaksi sen jälkeen kun kääntelin tuota valitsinvipua. Kävin sen jälkeen räpsyttelemässä karaventtiiliä kuten aivan alussa. Ihan heti sen jälkeen ei vielä eloa, mutta käänsin hetkeksi hydrauliikan ulosottovipstaakia, siinä toivossa että saisin systeemiin paineiskun aikaiseksi - ajattelin jos siellä on jotain jumia jossakin josko se sillä aukenis tmv ja kas.. Alkoi nostolaite nostamaan! Nyt nostaa mielestäni tarkasti, mutta lasku on rymistelyä, ellei käyttövipua laita ihan eteen. Vähän mysteeri itselleni et mikä se juurisyy tuossa oli ja voiko tuo vika sitten uusiutua? Meinaan nyt yrittää nyt hommia jatkaa vihdoin tuon kanssa.
Putsasin vielä uudelleen nuo ohivirtaus ja pitoventtiilit kun otin tuon Tappi virityksen pois. Rymistelee Alas laskiessa. Kertaalleen meni hetkeksi taas oimimattomaksi sen jälkeen kun kääntelin tuota valitsinvipua. Kävin sen jälkeen räpsyttelemässä karaventtiiliä kuten aivan alussa. Ihan heti sen jälkeen ei vielä eloa, mutta käänsin hetkeksi hydrauliikan ulosottovipstaakia, siinä toivossa että saisin systeemiin paineiskun aikaiseksi - ajattelin jos siellä on jotain jumia jossakin josko se sillä aukenis tmv ja kas.. Alkoi nostolaite nostamaan! Nyt nostaa mielestäni tarkasti, mutta lasku on rymistelyä, ellei käyttövipua laita ihan eteen. Vähän mysteeri itselleni et mikä se juurisyy tuossa oli ja voiko tuo vika sitten uusiutua? Meinaan nyt yrittää nyt hommia jatkaa vihdoin tuon kanssa.
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Laskunopeuden säätövipstaaki ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Duoda duoda.
Taisi olla sellainen vika, ettei venttiilille tullut öljyä laisinkaan. Tuolla tappitempulla nimittäin nousee takuuvarmasti jos öljyä vaan tulee ohivirtausventtiilin poraukseen.
Liikuttelit siis kaksitoimiventtiilejä niin alkoi pelittää? Niissä on sellainen rakenne, että kun käytetään kaksitoimista sylinteriä, öljyn meno nostolaitteen venttiilille sulkeutuu ja siten öljy menee ulkopuoliselle sylinterille. Pystyykö olemaan niin, että kaksitoimiventtiili ei ollut kunnolla keskiasennossa, jolloin nostolaite ei saa öljyä?
Laskussa tapahtuva rymistely pitäisi kyllä rauhoittua kun kierrät laskeutumisnopeuden säätöä hitaampaan suuntaan.
Taisi olla sellainen vika, ettei venttiilille tullut öljyä laisinkaan. Tuolla tappitempulla nimittäin nousee takuuvarmasti jos öljyä vaan tulee ohivirtausventtiilin poraukseen.
Liikuttelit siis kaksitoimiventtiilejä niin alkoi pelittää? Niissä on sellainen rakenne, että kun käytetään kaksitoimista sylinteriä, öljyn meno nostolaitteen venttiilille sulkeutuu ja siten öljy menee ulkopuoliselle sylinterille. Pystyykö olemaan niin, että kaksitoimiventtiili ei ollut kunnolla keskiasennossa, jolloin nostolaite ei saa öljyä?
Laskussa tapahtuva rymistely pitäisi kyllä rauhoittua kun kierrät laskeutumisnopeuden säätöä hitaampaan suuntaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB1490 nostolaite lakkasi toimimasta
Juu, kaksitoimiventtiilien liikuttelun jälkeen alkoi nousemaan. Sellainen huomio tuossa kun olin sen tapin laittanut ja pikkuksnnen jonka jälkeen kiertelin sen ohivirtausventtiilin paikalleen, niin se ohivirtausventtiili tuntui menevän jotenkin vaikean oloisesti tietyn matkan jälkeen kierteillään. Olisiko mahdollista et se tiivisteprikka tai jousi ei ollut sitten osunut ihan kohdilleen tmv? Se prikka nousi ohivirtausventtiiliä seuraavan kerran poisottaessani sieltä mukana. Aiemmin se oli jäänyt nätisti sen venttiililihkon päälle makaamaan.. Voi hyvin olla että jotain tuossa onnistuin säheltämään....Viimeisellä kerralla koitin tarkasti sovitella prikan sinne lohkon päälle ja varmistin että jousi keskellä ennenkuin pikku luukun asennuksen jälkeen sovittelin sitä ohivirtausventtiiliä paikalleen. Eilen ehtoolla sain puita tuosta juonnettua ja takapaino nousi reippaasti. Täytyy kiertää sitä laskunopeus sormipyörää tänään vielä, niin saa tuon rymistelyn vielä pois. Kiitoksia kovasti tarkoista ohjeista! ei tämä muuten olis tullu kuntoon. Nyt on mieli hyvä kun traktori pelaa!
Jalmari- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Similar topics
» David Brown 880 Implematic nostolaite lakkasi toimimasta
» Case 1394 ulosotto lakkasi toimimasta
» 880 Selecta nostolaite lakkasi nostamasta
» DB1490 ohjaamon kahvat
» Laturinremmin vaihto DB1490
» Case 1394 ulosotto lakkasi toimimasta
» 880 Selecta nostolaite lakkasi nostamasta
» DB1490 ohjaamon kahvat
» Laturinremmin vaihto DB1490
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa