Db880 voimaton(ko)?
+3
erkki
mattkau
Jannenili
7 posters
Sivu 1 / 1
Db880 voimaton(ko)?
Hankin 880 david brownin ja korjauttanu nostolaitetta. Tänään laitettiin lana perään mutta se ei jaksa nostaa sitä. Vain hirveillä koerroksilla nostaa. Mitä alan tekemään. Lana on iso mutta kaks miestä sen jaksaa nostaa käsin. Mikä neuvoksi
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Ennenkuin voi edes yrittää alkaa miettimään mikä mättää, on syytä tietää minkä ikäinen 880 on. Punaisissa Implematiceissa on erilainen nostolaite kuin Selectamaticissa ja viat, mutta varsinkin neuvot ovat tyystin erilaisia. Jos sitä nostolaitetta on jo korjattu, niin ihmettelen miksei toimi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Aikasemmin korjailtiin vivustoa ja saatiin täysin kuollu nostolaite pelaamaan tyhjänä. Mutta laitetta ei jaksa nostaa kuin kierroksilla ja ko löysää kaasun se laskee alas
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Pumpun päällä on ohjausventtiili, jonka säätö pitää olla kohdallaan.
Vedä nostovipu taakse ja kiristä venttiili päällä olevassa sorkassa olevaa mutteria niin, että mutteri alkaa vastaamaan alustaansa, siis aluslevy alkaa ahdistaa. Siitä kohdasta avaa mutteria täydet kaksi kierrosta.
Ei ole kovin tavatonta, että venttiilit alkavat jumitella jos niihin on ajan myötä kertynyt tahmaa. Jos implematic lakkaa nostamasta, on ensimmäinen kikka avata tuon venttiilin yläpuolella ulosottovaihteen kotelossa oleva proppu ja kopauttaa jollain tangolla venttiili alas.
Toinen niksipaikka on nostoakselin oikeassa päässä. Sillä on nostoakselin laakeripukin takana näkyvissä TCU/vetovastussäädön venttiili. Tunnetaan tapauksia, että siitä on pullahtanut porauksen takaseinänä toimiva nappula pois paikaltaan kun seegerirengas on nuljahtanut pois urastaan. Myös sellaisesta tapauksesta olen kuullut, että tuolle samaiselle venttiilille menevä kupariputki on haljennut ja sen seurauksena nostosta meni voima ja nostolaite ei pysy ylhäällä.
Vuoto pystyy olemaan myös nostomännän tiivisteessä jos se on ihan muhjuna.
Vedä nostovipu taakse ja kiristä venttiili päällä olevassa sorkassa olevaa mutteria niin, että mutteri alkaa vastaamaan alustaansa, siis aluslevy alkaa ahdistaa. Siitä kohdasta avaa mutteria täydet kaksi kierrosta.
Ei ole kovin tavatonta, että venttiilit alkavat jumitella jos niihin on ajan myötä kertynyt tahmaa. Jos implematic lakkaa nostamasta, on ensimmäinen kikka avata tuon venttiilin yläpuolella ulosottovaihteen kotelossa oleva proppu ja kopauttaa jollain tangolla venttiili alas.
Toinen niksipaikka on nostoakselin oikeassa päässä. Sillä on nostoakselin laakeripukin takana näkyvissä TCU/vetovastussäädön venttiili. Tunnetaan tapauksia, että siitä on pullahtanut porauksen takaseinänä toimiva nappula pois paikaltaan kun seegerirengas on nuljahtanut pois urastaan. Myös sellaisesta tapauksesta olen kuullut, että tuolle samaiselle venttiilille menevä kupariputki on haljennut ja sen seurauksena nostosta meni voima ja nostolaite ei pysy ylhäällä.
Vuoto pystyy olemaan myös nostomännän tiivisteessä jos se on ihan muhjuna.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Luettelen nyt mitä on jo tehty.
-nostomännän tiiviste vaihettu
-vivuston väljyydet korjattu rotanloukulla
-pumpun päälä olevat 2 venttiiliä putsattu ja herkistetty
-pumpun takana oleva kolmion mallinen laippa jonka keskeltä tulee putki pumpulle, laippa oli 3mm irti rungosta ja o rengas puuttu putkesta, laippa kirittiin paikalleen ja o rengas laitettiin.
-hyd.öljyt vaihettu ja sihti putsattu
Seuraavaksi alkaa kattoo sitten tuota tcu juttua
-nostomännän tiiviste vaihettu
-vivuston väljyydet korjattu rotanloukulla
-pumpun päälä olevat 2 venttiiliä putsattu ja herkistetty
-pumpun takana oleva kolmion mallinen laippa jonka keskeltä tulee putki pumpulle, laippa oli 3mm irti rungosta ja o rengas puuttu putkesta, laippa kirittiin paikalleen ja o rengas laitettiin.
-hyd.öljyt vaihettu ja sihti putsattu
Seuraavaksi alkaa kattoo sitten tuota tcu juttua
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Semmonen oli erikoinen homma ettäkun pumppu oli pois paikaltaan, siinä oli sen takana iso hammaspyörä renkaiden suuntasesti, ja sen alla oli paksu kupariputki. Kuuluuko sen hammaspyörän pyöriä sen kupariputken läpi, ottaako se siitä voitelua vai onko se tahattomasti syöny itelleen hahlon siihen kupariin se oli niin siisti se kolo eikä putkesa ollu ruttaantumista havaittavissa että mietin kuuluuko sen olla puhki vähän matkaa sille rattaalle
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Semmonen oli erikoinen homma ettäkun pumppu oli pois paikaltaan, siinä oli sen takana iso hammaspyörä renkaiden suuntasesti, ja sen alla oli paksu kupariputki. Kuuluuko sen hammaspyörän pyöriä sen kupariputken läpi, ottaako se siitä voitelua vai onko se tahattomasti syöny itelleen hahlon siihen kupariin se oli niin siisti se kolo eikä putkesa ollu ruttaantumista havaittavissa että mietin kuuluuko sen olla puhki vähän matkaa sille rattaalle
Kuvassa punanen kohta on missä ratas menee putken läpi sentin syvästi. Ja oranssi kuvaa sitä hammasratasta
Kuvassa punanen kohta on missä ratas menee putken läpi sentin syvästi. Ja oranssi kuvaa sitä hammasratasta
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Se "iso hammaspyörä renkaiden suuntasesti" on lautaspyörä ja sen alapuolella kulkee putki jonka kautta öljy kulkeer pumpulta nostosylinteriin ja TCU venttiilille. Piutkessa ei saa olla reikiä, koska reiän kautta pääsee öljy karkaamaan, jolloin nostovoima pienenee ja pitoasento häipyy. Jos putkessa on reikä punaisella värillä merkityssä kohdassa on putki rikki ja vaatii korjausta. Lautaspyörä ei saa ottaa kiinni mihinkään. Voiteluputki (viite 11 kuvass) on pultattu kiinni pumpun kylkeen ja sen kautta saa voimansiirto voitelunsa. Pumppu ei syötä öljyä voiteluputkeen kun nostolaite nousee, vaan pumpun tuotto menee silloin nostosylintetiin.
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm La Heinä 11 2020, 21:07, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Kiitos mulla se pyörä on tosiaan syöny itele tilan siihen putkeen.
Onkohan se putki sen kokonen että sen sais helmiliittimillä korjattua. Koska se hahlo on niin syvä ja leviä että pakko vaihtaa koko putki tai paikata
Onkohan se putki sen kokonen että sen sais helmiliittimillä korjattua. Koska se hahlo on niin syvä ja leviä että pakko vaihtaa koko putki tai paikata
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Lie tuumakoon putkea, ja sellaisten helmiliittimien saanti on hieman hankalampaa.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Jos lautaspyörä on syönyt halkeaman sentin syvyyteen paineputkeen johtuu se todennäköisesti siitä että joku on taivuttanut putken väärään muotoon. Paras ratkaisu olisi varmaan vierailla traktoripurkamolla ja hankkia sieltä hyvä käytetty putki rikkinäisen putken tilalle. Tilaa lautaspyörän ja voimanottokotelon pohjan välillä on sen verran vähen että. mitkään liittimet eivät taiida mahtua siihen kohtaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Jos TCU:lle ja vetovastussäädölle ei ole käyttöä, putken voi tulpata kokonaan tuon vaurion vasemmalta puolelta. Silloin öljy menee nostosylinterille kuitenkin normaalisti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Erkin vinkki onkin hyvä koska meillä tuo säätö ei koskaan ole käytössä ollukkaan,kynnetty vissiin joskus -90 luvulla viimeksi,täytyypi tuo pitää mielessä ja kertoa toisillekkin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Putki on kunnossa ja tcu putsattu. Perä kasaan ja lana perään. Nosti niinkö tyhjää vaan ja pysy ylhäällä. Koskin kaasuun että kävi kierroksia niin lana vaipu maahan ja taas ei nosta ollenkaan. Kuoli koko nostolaite. Pumppu kuitenki pyörii ko laitoin letkun ulosottoliittimeen niin pukkaa öljyä tasasena jokena. Mikähän siitä nyt sitten petti taas huomena uudestaan perä auki eiköhän se nyt näy heti mikä sielä on porsinu. Ehkä
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
No, ainakin yks mikä on varmaa, tietää et ne pultit aukeaa suosiolla, toinen asia, et eikä tarvii hirveesti pohtia, mitä puretaan mistä ja miten ....
Se remontin korjuussa on etuna .... Että tulee kampe tutuksi, eikä ehdi pultit jumahtamaan eikä kone paskastumaan remontinkorjuun välillä .......
Se remontin korjuussa on etuna .... Että tulee kampe tutuksi, eikä ehdi pultit jumahtamaan eikä kone paskastumaan remontinkorjuun välillä .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Samaa olen miettiny onko rovaniemellä ketään taavetti miestä?
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Eli taavetti toimii nyt. Putki oli halennu sitten kokonaan, veikkaan syyksi että saatiin se tcu auki ja se pwlas vähän aikaa ja kun sinne pitkästä aikaa tuli oikia paine se putki antautu. Poistin koko tcu putken t haarasta tulppaamalla ja nyt pelaa nostin
Jannenili- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Jannenili kirjoitti:Samaa olen miettiny onko rovaniemellä ketään taavetti miestä?
Siinä naapurisa Ranualla ainakin on Hanhisuanto Jukka.velipoikansa Markku tarvikekeskuksessa myyjänä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Db880 voimaton(ko)?
Systeemissä on ylpaineventtili pitoventtiilin päällä. Jos se on kirrattu liian tiukkaan, niin paineet saattaa nousta niin korkeiksi, että putket halkeaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa