1390 vaihdelaatikon huohotin
+4
Paulig
1690 metsä
erkki
Tauno1390
8 posters
Sivu 1 / 1
1390 vaihdelaatikon huohotin
Mistä löytyy 1390:n vaihdelaatikon huohotin? Näyttää vuotavan öljyä kytkimelle.
Tauno1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Kun kukaan muu ei ota asiaan kantaa, niin kommentoin, että vanhemmissa selectoissa vaihdelaatikon huohotus käy mittatikun reiän kautta kun tikussa ei ole tiukkaa tiivistettä. Arvaukseni on, että samalla systeemillä mennään vielä 1390:ssäkin, mutta joku muu tietää paremmin. Vuotaako kytkinkopasta vaihteistoöljyä vai onko kytkimessä joki oire joka kertoo öljyyntymisestä? Mitä olen omia koneita ja keskustelupalstojen juttuja seurannut, niin öljyn vuoto vaihteistosta kytkimelle päin taitaa olla melko harvinainen tapaus. Laatikossa on öljyn pinta paljon kytkinakselin alapuolella. Jos se sieltä kuitenkin hiukan tihkuaa, niin kytkimelle se joutuu menemään niin pitkää akselia pitkin, ettei taida päästä perille. Jos ulosotolle menevän akselin ja pääakselin välinen stefa vuotaa, niin sieltä kyllä öljyä voi kulkeutua kytkimelle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Joo, en minäkään 1390 tiedä, mutta 1490 ja 1690 on vaihdelaatikon huohotus täyttöputken korkissa.
Kumpaisessakin edellä mainitussa Taavetissa oli ostaessa tuo huohotinkorkki korvattu tavallisella kartiokierre tulpalla.
Ja kierretty sen verta tiukkaan ettei sieltä ilma ainakaan kovin nopeasti pihissy.
Mistään muualta nuo ei tuntunu huohottavan. Se tuli testattua
Kumpaisessakin edellä mainitussa Taavetissa oli ostaessa tuo huohotinkorkki korvattu tavallisella kartiokierre tulpalla.
Ja kierretty sen verta tiukkaan ettei sieltä ilma ainakaan kovin nopeasti pihissy.
Mistään muualta nuo ei tuntunu huohottavan. Se tuli testattua
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Taavi hytillisessä tosiaan menis mittatikun reiän kautta, mutta entäs sekura kopillisessa, siinbähän on mittatikkuna se tarkastussilmä. mistä semmonen huohottaa ?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Vaihteiston huohotin sijaitsee muistikuvani mukaan nostoakselin oikaeanpuoleisessa kannattimessa. Seuraa valitsinvivun pystyakselia ohjaamosta nostoakselin kannattimeen. Akselin alaosassa on kaannattimeen kiinnitetty samanlainen pelti, kun vanhemmissa koneissa, jossa peltiin on liimattu valitsimen asentoja näyttävä tarra. Irrottamalla pelti tulee todennäköisesti näkyviin vaahtomuovin pala, joka on huohottimen suodatin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Kiitokset OlleK:lle tiedosta, enpä olisi arvannut huohotinta tuolta etsiä. Pitää avata ja putsata.
Kattelin alkutalvesta perän öljyn määrää ja kun vedin tikun reiästään näytti öljyä olevan hieman ylärajan yli (aivan kuten silloin kun traktoria ostaessani myyjä minulle vilkkain liikkein öljytikkua esitteli). Kuivasin tikun ja katsoin uudestaan ja tikku oli kuiva. Tikkuun oli varmaan ajaessa loiskunut öljyä. Lisättyäni seitsemän litraa öljyä oli pinta ylärajalla. Olen ajanut traktorilla aika vähän joten suurempaa vahinkoa ei liene ehtinyt tapahtua.
Viimeaikoina vaihteen ovat menneet kokoajan huonommin päälle. Paikaltaan lähtiessä ja vaihtaessa rusahtaa aina, ja kun painaa kytkintä pysäyttäessä vauhti ei hiljene ennenkuin painaa jarrua. Jos sitten kytkin pohjassa laittaa vaikka pakin päälle niin menee sievästi mutta jos käyttää kytkimen ylhäällä niin jo taas rutisee.
Kytkimen pää- ja työsylinteri ovat päällisin puolin kuivia, säiliö melkein täynnä vihreää nestettä. Kun kytkintä painaa vivusto liikkuu, paljonkohan työsylinterin männän liikkeen tulisi olla?
Irrotin kytkinkopan pohjasta tarkistusluukun, koppa on sisältä pikimäisen öljyn ja kytkinpölyn muodostaman mönjän peitossa. Kytkinkopassa poikittain olevan akselin pinnalla samoinkuin painelaakerin pinnalla on kirkas öljykalvo. Paineasetelma näyttää suht kuivalta ja ehjältä. Sanoisin että öljyä vuotaa vaihdelaatikosta kytkimeen.
Ajattelin kokeilla Red Line Seal Saveria. On vaan pirun kallista ainetta, yli 100 euroa vajavan litran purkki. Mistähän voisi liruttaa öljyjä vähemmäksi, pohjaropusta saatta tulla turhan reippaasti ja pääsee pian öljyntorjuntatöihin. Onko öljyn pinnan korkeudella merkitystä vuotoon eli vuotasko vähemmän jos pinta olisi alarajalla? Traktori seisoo 95% ajasta joten auttaisiko jos ajaisi eturenkaat seisonnan ajaksi vaikka 5 cm betonilaattojen päälle, olisi vähän takakenossa. Tästä voi tietenkin seurata että moottoriöljyä valuu kytkimelle. Hyviä neuvoja kaivataan!
Täältä palstalta olen lukenut että kytkintä pitää luistattaa niin se puhistuu ja toimii paremmin. Pitää joku päivä kokeilla.
Kattelin alkutalvesta perän öljyn määrää ja kun vedin tikun reiästään näytti öljyä olevan hieman ylärajan yli (aivan kuten silloin kun traktoria ostaessani myyjä minulle vilkkain liikkein öljytikkua esitteli). Kuivasin tikun ja katsoin uudestaan ja tikku oli kuiva. Tikkuun oli varmaan ajaessa loiskunut öljyä. Lisättyäni seitsemän litraa öljyä oli pinta ylärajalla. Olen ajanut traktorilla aika vähän joten suurempaa vahinkoa ei liene ehtinyt tapahtua.
Viimeaikoina vaihteen ovat menneet kokoajan huonommin päälle. Paikaltaan lähtiessä ja vaihtaessa rusahtaa aina, ja kun painaa kytkintä pysäyttäessä vauhti ei hiljene ennenkuin painaa jarrua. Jos sitten kytkin pohjassa laittaa vaikka pakin päälle niin menee sievästi mutta jos käyttää kytkimen ylhäällä niin jo taas rutisee.
Kytkimen pää- ja työsylinteri ovat päällisin puolin kuivia, säiliö melkein täynnä vihreää nestettä. Kun kytkintä painaa vivusto liikkuu, paljonkohan työsylinterin männän liikkeen tulisi olla?
Irrotin kytkinkopan pohjasta tarkistusluukun, koppa on sisältä pikimäisen öljyn ja kytkinpölyn muodostaman mönjän peitossa. Kytkinkopassa poikittain olevan akselin pinnalla samoinkuin painelaakerin pinnalla on kirkas öljykalvo. Paineasetelma näyttää suht kuivalta ja ehjältä. Sanoisin että öljyä vuotaa vaihdelaatikosta kytkimeen.
Ajattelin kokeilla Red Line Seal Saveria. On vaan pirun kallista ainetta, yli 100 euroa vajavan litran purkki. Mistähän voisi liruttaa öljyjä vähemmäksi, pohjaropusta saatta tulla turhan reippaasti ja pääsee pian öljyntorjuntatöihin. Onko öljyn pinnan korkeudella merkitystä vuotoon eli vuotasko vähemmän jos pinta olisi alarajalla? Traktori seisoo 95% ajasta joten auttaisiko jos ajaisi eturenkaat seisonnan ajaksi vaikka 5 cm betonilaattojen päälle, olisi vähän takakenossa. Tästä voi tietenkin seurata että moottoriöljyä valuu kytkimelle. Hyviä neuvoja kaivataan!
Täältä palstalta olen lukenut että kytkintä pitää luistattaa niin se puhistuu ja toimii paremmin. Pitää joku päivä kokeilla.
Tauno1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Öljyä saa vajennettua hallitusti ulkopuolisen hydrauliikan liitimestä (kippiliitin). Siihen pikaliittimellä varustettu letku ja kone käyntiin. Venttiilillä annostelee sopivan määrän kanisteriin.
Näinköhän siellä vuotaa kytkinakselien stefat. Koneella on sen verran ikää, että jos ovat alkuperäiset, niin hyvinkin tiensä päässä. Vaihto on vähän työläämpi mutta kotikonstein kuitenkin tehtävissä. Vaihteistossa roiskuu öljy sen verran, että vähätkin öljyt löytää tiensä akselistefoille.
Ulosoton kytkinakselia myöten öljy valuu ajokytkimen levylle ja aiheuttaa kuvatunlaisia oireita.
Stefan vaihto on sen verran työläs, että varmuus juuri niiden vuodosta olisi suotava.
Jos koneessa on vielä säädettävä tanko työsylinerin jatkeena on säätö syytä tarkastaa.
Näinköhän siellä vuotaa kytkinakselien stefat. Koneella on sen verran ikää, että jos ovat alkuperäiset, niin hyvinkin tiensä päässä. Vaihto on vähän työläämpi mutta kotikonstein kuitenkin tehtävissä. Vaihteistossa roiskuu öljy sen verran, että vähätkin öljyt löytää tiensä akselistefoille.
Ulosoton kytkinakselia myöten öljy valuu ajokytkimen levylle ja aiheuttaa kuvatunlaisia oireita.
Stefan vaihto on sen verran työläs, että varmuus juuri niiden vuodosta olisi suotava.
Jos koneessa on vielä säädettävä tanko työsylinerin jatkeena on säätö syytä tarkastaa.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Öljypinnan vajentamisesta en usko olevan edes tilapäistä helpotusta jos se merkkaa jo parkkipaikkaansa.
Riippumatta siitä vuotaako öljy moottorista vai vaihteistosta niin uuden tiivisteen asentaminen vaatii koneen katkaisun.
Kyllä noilla pehmentimillä on joku saanut stefoja elpymään, mutta kokeilematta sitä ei saa selville toimiiko se tässä tapauksessa.
Riippumatta siitä vuotaako öljy moottorista vai vaihteistosta niin uuden tiivisteen asentaminen vaatii koneen katkaisun.
Kyllä noilla pehmentimillä on joku saanut stefoja elpymään, mutta kokeilematta sitä ei saa selville toimiiko se tässä tapauksessa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Kurkkasin korjaamokirjasta työsylinterin ja säätöruuvin välykseksi 2mm. Säätöohje oli että välys ensin kiinni ja sen jälkeen 11/2- 2 kierrosta auki.
1690:n kytkinremontti ja akselistefojen vaihto onnistui ilman katkaisua, miten lienee 1390? Rakenne melko samanlainen. Meni juuri vuodon takia remonttiin. Noin lyhykäisyydessään koppi pois, vaihteiston ja kytkimen kansi pois, takareppu auki ja voimanoton akseli ulos, kykinakseliboori vaihteiston välistä auki, painelaakeripikari irti , paineasetelma irti ja rasvaletku irti.
1690:n kytkinremontti ja akselistefojen vaihto onnistui ilman katkaisua, miten lienee 1390? Rakenne melko samanlainen. Meni juuri vuodon takia remonttiin. Noin lyhykäisyydessään koppi pois, vaihteiston ja kytkimen kansi pois, takareppu auki ja voimanoton akseli ulos, kykinakseliboori vaihteiston välistä auki, painelaakeripikari irti , paineasetelma irti ja rasvaletku irti.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
otsoni kirjoitti:Kurkkasin korjaamokirjasta työsylinterin ja säätöruuvin välykseksi 2mm. Säätöohje oli että välys ensin kiinni ja sen jälkeen 11/2- 2 kierrosta auki.
1690:n kytkinremontti ja akselistefojen vaihto onnistui ilman katkaisua, miten lienee 1390? Rakenne melko samanlainen. Meni juuri vuodon takia remonttiin. Noin lyhykäisyydessään koppi pois, vaihteiston ja kytkimen kansi pois, takareppu auki ja voimanoton akseli ulos, kykinakseliboori vaihteiston välistä auki, painelaakeripikari irti , paineasetelma irti ja rasvaletku irti.
Onnistunee katkomatta, kun sen kopin nostaa pois ..... Mut helpompi reitti lie kuitenkin katkaisuhoito hyttiä irroittamatta .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Juu, DB:ssä oli jo vuonna 1938 lähtöpisteenä suunnittelulle että isotkin rempat pitää voida tehdä ilman katkaisua ja se sääntö pätee ihan tuotannon loppuun saakka, mutta jotka kytkinremontteja tekevät työkseen ovat kyllä pitäneen katkaisua nopeampana tapana saada homma pois käsistä. Molempi parempi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Tauno 1390 Kirjoitit "täynnä vihreää nestettä" ? Siis LHM öljyä vai jarrunestettä.
Nuo käsitteet on aika hankalia muistaa. Kun puhtaan jarrunesteestä tavallisesti mutta nässä kuitenkin pitää olla tuo öljy. Toinen hauska ajatus on kun puhutaan ohjaustehostajasta silloinkin kun kysymys on täyshydrauli ohjauksesta. Mm nämä seikat tarkoittavat että koneen ohjekirja on välttämätön ja myös lukea ja ymmärtää se. Tuli vaan mieleen hyvää laskiaista.
Nuo käsitteet on aika hankalia muistaa. Kun puhtaan jarrunesteestä tavallisesti mutta nässä kuitenkin pitää olla tuo öljy. Toinen hauska ajatus on kun puhutaan ohjaustehostajasta silloinkin kun kysymys on täyshydrauli ohjauksesta. Mm nämä seikat tarkoittavat että koneen ohjekirja on välttämätön ja myös lukea ja ymmärtää se. Tuli vaan mieleen hyvää laskiaista.
Viimeinen muokkaaja, Pakki pvm Ti Helmi 16 2021, 08:41, muokattu 2 kertaa
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Ilman muuta kytkinremppa on helpoin tehdä katkaisemalla mutta kun akselistefat täytyy vaihtaa, niin silloin täytynee päästä vaidelaatikon puolelta operoimaan.Vaidelaatikon kantta en ole koittanut aukaista koppi päällä mutta helpostihan nuo katkaisee taka-akselin edestäkin ja vetää rungon vaihdelaatikkoineen kopin alta pois.Sitten kaikki on tarjottimella. Konstit on monet mieltymysten mukaan ja kai tähänkin huoltoon oikea ratkaisukin on kehitetty, sillä nämä maallikon ajatukset saattaa täyttää kerettiläisyyden tunnusmerkit
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Pyydän anteeksi etten kertonut tarkemmin mitä kytkinnestesäiliössä on, tähän on syynsä: En tosiaankaan tiedä. Se voi olla LHM-öljyä mutta voi se olla vaikka Fairyä, liukkaita ja vihreitä molemmat. Todennäköisesti kuitenkin LHM-öljyä. Mutta en satavarmasti tiedä.
Tiedän että David Brownissani on täyshydrauliohjaus mutta silti kansan puheissa siinä on ohjaustehostin, aivankuten varaosamyyjät myyvät tähän traktoriin ohjaustehostajan pumppua (hyi heitä, mikä järkyttävä ja harhaanjohtava virheilmaus).
Minulla on traktorin ohjekirja ja olen lukenut sen. Ymmärtämisestä en sano mitään.
En ymmärrä traktoreista juuri mitään ja siksi kyselen itsestäänselviä ja tyhmiä kysymyksiä. Hyviä ohjeita olen täältä saanut ja tiedän jo paaaljon enemmän kuin viime syksynä kun traktorin ostin.
Tyhjän vittuilu ei auta yhtään. Siitä tulee vain paha mieli ja kynnys kysyä tulee niin korkeaksi (kun ei ole varma prikulleen oikeista termeistä) että jää kysymättä. Käsittääkseni tämä on keskustelupalsta, ei vaiennus- tai vittuilupalsta.
Liukasta laskiaista!
Tiedän että David Brownissani on täyshydrauliohjaus mutta silti kansan puheissa siinä on ohjaustehostin, aivankuten varaosamyyjät myyvät tähän traktoriin ohjaustehostajan pumppua (hyi heitä, mikä järkyttävä ja harhaanjohtava virheilmaus).
Minulla on traktorin ohjekirja ja olen lukenut sen. Ymmärtämisestä en sano mitään.
En ymmärrä traktoreista juuri mitään ja siksi kyselen itsestäänselviä ja tyhmiä kysymyksiä. Hyviä ohjeita olen täältä saanut ja tiedän jo paaaljon enemmän kuin viime syksynä kun traktorin ostin.
Tyhjän vittuilu ei auta yhtään. Siitä tulee vain paha mieli ja kynnys kysyä tulee niin korkeaksi (kun ei ole varma prikulleen oikeista termeistä) että jää kysymättä. Käsittääkseni tämä on keskustelupalsta, ei vaiennus- tai vittuilupalsta.
Liukasta laskiaista!
Tauno1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17
MikkoT and harrastaja like this post
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Ihan asiaa edellinen postaus.Selvennykseksi: "maallikon ajatuksilla" viitasin toki omiin sepustuksiini.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin
Juu tällä palstalla saa asiallisesti kysellä helppoja ja vaikeampia kysymyksiä aivan vapaasti. Vastauksen saat aina.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Similar topics
» db-950 öljyvuoto
» 996 huohotin
» DB 1390 -83 Kierroslukumittari
» DB 990 vaihdelaatikon irrotus
» 950 vaihdelaatikon tyhjennyskannen irroitus
» 996 huohotin
» DB 1390 -83 Kierroslukumittari
» DB 990 vaihdelaatikon irrotus
» 950 vaihdelaatikon tyhjennyskannen irroitus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa