Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1390 vaihdelaatikon huohotin

+4
Paulig
1690 metsä
erkki
Tauno1390
8 posters

Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  Tauno1390 Su Helmi 14 2021, 09:48

Mistä löytyy 1390:n vaihdelaatikon huohotin? Näyttää vuotavan öljyä kytkimelle.

Tauno1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  erkki Su Helmi 14 2021, 16:38

Kun kukaan muu ei ota asiaan kantaa, niin kommentoin, että vanhemmissa selectoissa vaihdelaatikon huohotus käy mittatikun reiän kautta kun tikussa ei ole tiukkaa tiivistettä. Arvaukseni on, että samalla systeemillä mennään vielä 1390:ssäkin, mutta joku muu tietää paremmin. Vuotaako kytkinkopasta vaihteistoöljyä vai onko kytkimessä joki oire joka kertoo öljyyntymisestä? Mitä olen omia koneita ja keskustelupalstojen juttuja seurannut, niin öljyn vuoto vaihteistosta kytkimelle päin taitaa olla melko harvinainen tapaus. Laatikossa on öljyn pinta paljon kytkinakselin alapuolella. Jos se sieltä kuitenkin hiukan tihkuaa, niin kytkimelle se joutuu menemään niin pitkää akselia pitkin, ettei taida päästä perille. Jos ulosotolle menevän akselin ja pääakselin välinen stefa vuotaa, niin sieltä kyllä öljyä voi kulkeutua kytkimelle.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  1690 metsä Su Helmi 14 2021, 17:09

Joo, en minäkään 1390 tiedä, mutta 1490 ja 1690 on vaihdelaatikon huohotus täyttöputken korkissa. 

Kumpaisessakin edellä mainitussa Taavetissa oli ostaessa tuo huohotinkorkki korvattu tavallisella kartiokierre tulpalla. 
Ja kierretty sen verta tiukkaan ettei sieltä ilma ainakaan kovin nopeasti pihissy. 
Mistään muualta nuo ei tuntunu huohottavan. Se tuli testattua

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  Paulig Su Helmi 14 2021, 18:22

Taavi hytillisessä tosiaan menis mittatikun reiän kautta, mutta entäs sekura kopillisessa, siinbähän on mittatikkuna se tarkastussilmä. mistä semmonen huohottaa ?
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  OlleK Su Helmi 14 2021, 18:52

Vaihteiston huohotin sijaitsee muistikuvani mukaan nostoakselin oikaeanpuoleisessa kannattimessa. Seuraa valitsinvivun pystyakselia ohjaamosta nostoakselin kannattimeen. Akselin alaosassa on kaannattimeen kiinnitetty samanlainen pelti, kun vanhemmissa koneissa, jossa peltiin on liimattu valitsimen asentoja näyttävä tarra. Irrottamalla pelti tulee todennäköisesti näkyviin vaahtomuovin pala, joka on huohottimen suodatin.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  Tauno1390 Ma Helmi 15 2021, 15:22

Kiitokset OlleK:lle tiedosta, enpä olisi arvannut huohotinta tuolta etsiä. Pitää avata ja putsata.
Kattelin alkutalvesta perän öljyn määrää ja kun vedin tikun reiästään näytti öljyä olevan hieman ylärajan yli (aivan kuten silloin kun traktoria ostaessani myyjä minulle vilkkain liikkein öljytikkua esitteli). Kuivasin tikun ja katsoin uudestaan ja tikku oli kuiva. Tikkuun oli varmaan ajaessa loiskunut öljyä. Lisättyäni seitsemän litraa öljyä oli pinta ylärajalla. Olen ajanut traktorilla aika vähän joten suurempaa vahinkoa ei liene ehtinyt tapahtua.
Viimeaikoina vaihteen ovat menneet kokoajan huonommin päälle. Paikaltaan lähtiessä ja vaihtaessa rusahtaa aina, ja kun painaa kytkintä pysäyttäessä vauhti ei hiljene ennenkuin painaa jarrua. Jos sitten kytkin pohjassa laittaa vaikka pakin päälle niin menee sievästi mutta jos käyttää kytkimen ylhäällä niin jo taas rutisee.
Kytkimen pää- ja työsylinteri ovat päällisin puolin kuivia, säiliö melkein täynnä vihreää nestettä. Kun kytkintä painaa vivusto liikkuu, paljonkohan työsylinterin männän liikkeen tulisi olla?
Irrotin kytkinkopan pohjasta tarkistusluukun, koppa on sisältä pikimäisen öljyn ja kytkinpölyn muodostaman mönjän peitossa. Kytkinkopassa poikittain olevan akselin pinnalla samoinkuin painelaakerin pinnalla on kirkas öljykalvo. Paineasetelma näyttää suht kuivalta ja ehjältä. Sanoisin että öljyä vuotaa vaihdelaatikosta kytkimeen.
Ajattelin kokeilla Red Line Seal Saveria. On vaan pirun kallista ainetta, yli 100 euroa vajavan litran purkki. Mistähän voisi liruttaa öljyjä vähemmäksi, pohjaropusta saatta tulla turhan reippaasti ja pääsee pian öljyntorjuntatöihin. Onko öljyn pinnan korkeudella merkitystä vuotoon eli vuotasko vähemmän jos pinta olisi alarajalla? Traktori seisoo 95% ajasta joten auttaisiko jos ajaisi eturenkaat seisonnan ajaksi vaikka 5 cm betonilaattojen päälle, olisi vähän takakenossa. Tästä voi tietenkin seurata että moottoriöljyä valuu kytkimelle. Hyviä neuvoja kaivataan!
Täältä palstalta olen lukenut että kytkintä pitää luistattaa niin se puhistuu ja toimii paremmin. Pitää joku päivä kokeilla.

Tauno1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  otsoni Ma Helmi 15 2021, 18:49

Öljyä saa vajennettua hallitusti ulkopuolisen hydrauliikan liitimestä (kippiliitin). Siihen pikaliittimellä varustettu letku ja kone käyntiin. Venttiilillä annostelee sopivan määrän kanisteriin.
Näinköhän siellä vuotaa kytkinakselien stefat. Koneella on sen verran ikää, että jos ovat alkuperäiset, niin hyvinkin tiensä päässä. Vaihto on vähän työläämpi mutta kotikonstein kuitenkin tehtävissä. Vaihteistossa roiskuu öljy sen verran, että vähätkin öljyt löytää tiensä akselistefoille.
Ulosoton kytkinakselia myöten öljy valuu ajokytkimen levylle ja aiheuttaa kuvatunlaisia oireita.
Stefan vaihto on sen verran työläs, että varmuus juuri niiden vuodosta olisi suotava.
Jos koneessa on vielä säädettävä tanko työsylinerin jatkeena on säätö syytä tarkastaa.

otsoni

Viestien lukumäärä : 445

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  erkki Ma Helmi 15 2021, 19:10

Öljypinnan vajentamisesta en usko olevan edes tilapäistä helpotusta jos se merkkaa jo parkkipaikkaansa.

Riippumatta siitä vuotaako öljy moottorista vai vaihteistosta niin uuden tiivisteen asentaminen vaatii koneen katkaisun.

Kyllä noilla pehmentimillä on joku saanut stefoja elpymään, mutta kokeilematta sitä ei saa selville toimiiko se tässä tapauksessa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  otsoni Ma Helmi 15 2021, 20:03

Kurkkasin korjaamokirjasta työsylinterin ja säätöruuvin välykseksi 2mm. Säätöohje oli että välys ensin kiinni ja sen jälkeen 11/2- 2 kierrosta auki.

1690:n kytkinremontti ja akselistefojen vaihto onnistui ilman katkaisua, miten lienee 1390? Rakenne melko samanlainen. Meni juuri vuodon takia remonttiin. Noin lyhykäisyydessään koppi pois, vaihteiston ja kytkimen kansi pois, takareppu auki ja voimanoton akseli ulos, kykinakseliboori vaihteiston välistä auki, painelaakeripikari irti , paineasetelma irti ja rasvaletku irti.


otsoni

Viestien lukumäärä : 445

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  jusape Ti Helmi 16 2021, 01:24

otsoni kirjoitti:Kurkkasin korjaamokirjasta työsylinterin ja säätöruuvin välykseksi 2mm. Säätöohje oli että välys ensin kiinni ja sen jälkeen 11/2- 2 kierrosta auki.

1690:n kytkinremontti ja akselistefojen vaihto onnistui ilman katkaisua,  miten lienee 1390?  Rakenne melko samanlainen. Meni juuri vuodon takia remonttiin. Noin lyhykäisyydessään koppi pois, vaihteiston ja kytkimen kansi pois, takareppu auki ja voimanoton akseli ulos, kykinakseliboori vaihteiston välistä auki, painelaakeripikari irti , paineasetelma irti ja rasvaletku irti.


Onnistunee katkomatta, kun sen kopin nostaa pois ..... Mut helpompi reitti lie kuitenkin katkaisuhoito hyttiä irroittamatta .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  erkki Ti Helmi 16 2021, 06:56

Juu, DB:ssä oli jo vuonna 1938 lähtöpisteenä suunnittelulle että isotkin rempat pitää voida tehdä ilman katkaisua ja se sääntö pätee ihan tuotannon loppuun saakka, mutta jotka kytkinremontteja tekevät työkseen ovat kyllä pitäneen katkaisua nopeampana tapana saada homma pois käsistä. Molempi parempi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  Pakki Ti Helmi 16 2021, 07:39

Tauno 1390 Kirjoitit "täynnä vihreää nestettä" ?  Siis LHM öljyä vai jarrunestettä.
Nuo käsitteet on aika hankalia muistaa. Kun puhtaan jarrunesteestä tavallisesti mutta nässä kuitenkin pitää olla tuo öljy. Toinen hauska ajatus on kun puhutaan ohjaustehostajasta silloinkin kun kysymys on täyshydrauli ohjauksesta. Mm nämä seikat tarkoittavat että koneen ohjekirja on välttämätön ja myös lukea ja ymmärtää se. Tuli vaan mieleen hyvää laskiaista.


Viimeinen muokkaaja, Pakki pvm Ti Helmi 16 2021, 08:41, muokattu 2 kertaa
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  otsoni Ti Helmi 16 2021, 08:20

Ilman muuta kytkinremppa on helpoin tehdä katkaisemalla mutta kun akselistefat täytyy vaihtaa, niin silloin täytynee päästä vaidelaatikon puolelta operoimaan.Vaidelaatikon kantta en ole koittanut aukaista koppi päällä mutta helpostihan nuo katkaisee taka-akselin edestäkin ja vetää rungon vaihdelaatikkoineen kopin alta pois.Sitten kaikki on tarjottimella. Konstit on monet mieltymysten mukaan ja kai tähänkin huoltoon oikea ratkaisukin on kehitetty, sillä nämä  maallikon ajatukset saattaa täyttää kerettiläisyyden tunnusmerkit Very Happy

otsoni

Viestien lukumäärä : 445

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  Tauno1390 Ti Helmi 16 2021, 14:03

Pyydän anteeksi etten kertonut tarkemmin mitä kytkinnestesäiliössä on, tähän on syynsä: En tosiaankaan tiedä. Se voi olla LHM-öljyä mutta voi se olla vaikka Fairyä, liukkaita ja vihreitä molemmat. Todennäköisesti kuitenkin LHM-öljyä. Mutta en satavarmasti tiedä.
Tiedän että David Brownissani on täyshydrauliohjaus mutta silti kansan puheissa siinä on ohjaustehostin, aivankuten varaosamyyjät myyvät tähän traktoriin ohjaustehostajan pumppua (hyi heitä, mikä järkyttävä ja harhaanjohtava virheilmaus).
Minulla on traktorin ohjekirja ja olen lukenut sen. Ymmärtämisestä en sano mitään.
En ymmärrä traktoreista juuri mitään ja siksi kyselen itsestäänselviä ja tyhmiä kysymyksiä. Hyviä ohjeita olen täältä saanut ja tiedän jo paaaljon enemmän kuin viime syksynä kun traktorin ostin.
Tyhjän vittuilu ei auta yhtään. Siitä tulee vain paha mieli ja kynnys kysyä tulee niin korkeaksi (kun ei ole varma prikulleen oikeista termeistä) että jää kysymättä. Käsittääkseni tämä on keskustelupalsta, ei vaiennus- tai vittuilupalsta.
Liukasta laskiaista!

Tauno1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 17

MikkoT and harrastaja like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  otsoni Ti Helmi 16 2021, 19:22

Ihan asiaa edellinen postaus.Selvennykseksi: "maallikon ajatuksilla" viitasin toki omiin sepustuksiini.

otsoni

Viestien lukumäärä : 445

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 vaihdelaatikon huohotin Empty Vs: 1390 vaihdelaatikon huohotin

Viesti  Paulig Ti Helmi 16 2021, 21:25

Juu tällä palstalla saa asiallisesti kysellä helppoja ja vaikeampia kysymyksiä aivan vapaasti. Vastauksen saat aina.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa