Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 990 vaihdelaatikon irrotus

2 posters

Siirry alas

DB 990 vaihdelaatikon irrotus Empty DB 990 vaihdelaatikon irrotus

Viesti  juugend Ti Elo 31 2010, 19:06

Osaisiko joku kertoa miten DB 990 vaihdelaatikon saa irrotettua helpoiten?

juugend

Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Noormarkku

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 vaihdelaatikon irrotus Empty Vs: DB 990 vaihdelaatikon irrotus

Viesti  erkki Ti Elo 31 2010, 20:42

Siinä taitaa olla parikin mahdollisuutta, joista toinen voi olla hieman helpompi kuin toinen.

Kytkinkopan yläpuoliska pois, vaihdelaatikon kansi pois ja liukuholkki kytkinakselista taakse. En muista onko 990:ssa pultit kiilapalan läpi ohjausvaihteen sisältä, mutta sen näkee kun purkaa. Vaihdelaatikon kanteen tulee pultit läpi taka-akselinkotelon yläreunasta. Ne kannattaa muistaa irrottaa ennekuin kantta alkaa kampeamaan irti. Moni on kuulemma särkenyt kannen kun ei ole tuota hoksannut.
Sitten ulosottovaihteen kotelo pois, jos se uudempi malli niin muista irrottaa alta imuputkeen menevä alipainetunnistin, joka ohjaa suodattimen tukkeutumisen merkkivaloa, ennekuin vedät kopan ulos.
Jos se on kaksoiskytkinmalli niin sitten otetaan myös ulosottovaihteelta kytkimelle menevä pitkä akseli ulos.
Hydraulipumppu pois, tasauspyörästön takakansi pois ja sitten tasauspyörästöä vaihdelaatikkoon pitelevät pultit auki. Huom: Kansien alla on kierreholkit joilla passataan tasauspyörästön hammasvälys poikittain: paikka kannattaa merkitä niin, että osat tulee tarkasti oikeisiin asemiin kokoonpannessa!
Sitten vaan vaihdelaatikko irti rungosta ja loota ylös. Sen pitäisi mahtua tulemaan sieltä jotenki ujuttaen eteen/yläviistoon, mutta kai se on aika tarkalla se mahtuminen.

Jos laatikkoa ei halua ottaa pajan pöydälle, niin sekin on mahdollista, että irroittaa vain hydrauliikkaputkituksen pumpusta ja irrottaa koko taka-akselikotelon rungosta ja rullaa sen vaihdelaatikon kanssa takapyörien varassa eri palaksi etupään kanssa. Tuota en ole nähnyt koskaan tehtävän, mutta ei ole kuulemma hankala homma. Vaihteisto purkautuu eteenpäin, joten sille saa jotain tehtyä vaikka se on taka-akselissa kiinni.
Etupää pitää jättää tanakasti pukkien varaan.

Jos tasauspyörästöä ei kiinnosta irrottaa vaihteistosta, on tietenkin mahdollista irrottaa molemmat kynkät ja vetää vetoakselit ulos niin laatikko nousee etuviistoon tasauspyörästö mukanaan. Pitää muistaa lukita tasauspyörästön lukko pohjaan ennen oikean puolen kynkän irrotusta.

Jos tarkoitus on vaihtaa koko höskä niin tuo viimeinen vaihtoehto taitaa olla ainoa oikea koska tasauspyörästön kissapyörä ja lautaspyörä ovat pariksi hioutuneet ja niillä on oltava oikein säädetty välys.

Joku muu tietää paremmin mikä on helpoin konsti.

Mistä tuli kiinnostus katsella lootaan sisään?














Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ke Syys 01 2010, 13:26, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 vaihdelaatikon irrotus Empty juugend

Viesti  juugend Ti Elo 31 2010, 21:09

Paljon kiitoksia ohjeista. Olen maallikko näissä asioissa, mutta minulla on ko. traktori vm-60. Kyseisestä laatikosta on yksi ratas rikki. 3-hammasta hajalla.
Juuri se kaksoisratas, jolla saadaan kertoja päälle. Sen vaihtamisesta uuteen on kysymys.

juugend

Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Noormarkku

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa