DB 990 vaihdelaatikon irrotus
2 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 vaihdelaatikon irrotus
Osaisiko joku kertoa miten DB 990 vaihdelaatikon saa irrotettua helpoiten?
juugend- Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Noormarkku
Vs: DB 990 vaihdelaatikon irrotus
Siinä taitaa olla parikin mahdollisuutta, joista toinen voi olla hieman helpompi kuin toinen.
Kytkinkopan yläpuoliska pois, vaihdelaatikon kansi pois ja liukuholkki kytkinakselista taakse. En muista onko 990:ssa pultit kiilapalan läpi ohjausvaihteen sisältä, mutta sen näkee kun purkaa. Vaihdelaatikon kanteen tulee pultit läpi taka-akselinkotelon yläreunasta. Ne kannattaa muistaa irrottaa ennekuin kantta alkaa kampeamaan irti. Moni on kuulemma särkenyt kannen kun ei ole tuota hoksannut.
Sitten ulosottovaihteen kotelo pois, jos se uudempi malli niin muista irrottaa alta imuputkeen menevä alipainetunnistin, joka ohjaa suodattimen tukkeutumisen merkkivaloa, ennekuin vedät kopan ulos.
Jos se on kaksoiskytkinmalli niin sitten otetaan myös ulosottovaihteelta kytkimelle menevä pitkä akseli ulos.
Hydraulipumppu pois, tasauspyörästön takakansi pois ja sitten tasauspyörästöä vaihdelaatikkoon pitelevät pultit auki. Huom: Kansien alla on kierreholkit joilla passataan tasauspyörästön hammasvälys poikittain: paikka kannattaa merkitä niin, että osat tulee tarkasti oikeisiin asemiin kokoonpannessa!
Sitten vaan vaihdelaatikko irti rungosta ja loota ylös. Sen pitäisi mahtua tulemaan sieltä jotenki ujuttaen eteen/yläviistoon, mutta kai se on aika tarkalla se mahtuminen.
Jos laatikkoa ei halua ottaa pajan pöydälle, niin sekin on mahdollista, että irroittaa vain hydrauliikkaputkituksen pumpusta ja irrottaa koko taka-akselikotelon rungosta ja rullaa sen vaihdelaatikon kanssa takapyörien varassa eri palaksi etupään kanssa. Tuota en ole nähnyt koskaan tehtävän, mutta ei ole kuulemma hankala homma. Vaihteisto purkautuu eteenpäin, joten sille saa jotain tehtyä vaikka se on taka-akselissa kiinni.
Etupää pitää jättää tanakasti pukkien varaan.
Jos tasauspyörästöä ei kiinnosta irrottaa vaihteistosta, on tietenkin mahdollista irrottaa molemmat kynkät ja vetää vetoakselit ulos niin laatikko nousee etuviistoon tasauspyörästö mukanaan. Pitää muistaa lukita tasauspyörästön lukko pohjaan ennen oikean puolen kynkän irrotusta.
Jos tarkoitus on vaihtaa koko höskä niin tuo viimeinen vaihtoehto taitaa olla ainoa oikea koska tasauspyörästön kissapyörä ja lautaspyörä ovat pariksi hioutuneet ja niillä on oltava oikein säädetty välys.
Joku muu tietää paremmin mikä on helpoin konsti.
Mistä tuli kiinnostus katsella lootaan sisään?
Kytkinkopan yläpuoliska pois, vaihdelaatikon kansi pois ja liukuholkki kytkinakselista taakse. En muista onko 990:ssa pultit kiilapalan läpi ohjausvaihteen sisältä, mutta sen näkee kun purkaa. Vaihdelaatikon kanteen tulee pultit läpi taka-akselinkotelon yläreunasta. Ne kannattaa muistaa irrottaa ennekuin kantta alkaa kampeamaan irti. Moni on kuulemma särkenyt kannen kun ei ole tuota hoksannut.
Sitten ulosottovaihteen kotelo pois, jos se uudempi malli niin muista irrottaa alta imuputkeen menevä alipainetunnistin, joka ohjaa suodattimen tukkeutumisen merkkivaloa, ennekuin vedät kopan ulos.
Jos se on kaksoiskytkinmalli niin sitten otetaan myös ulosottovaihteelta kytkimelle menevä pitkä akseli ulos.
Hydraulipumppu pois, tasauspyörästön takakansi pois ja sitten tasauspyörästöä vaihdelaatikkoon pitelevät pultit auki. Huom: Kansien alla on kierreholkit joilla passataan tasauspyörästön hammasvälys poikittain: paikka kannattaa merkitä niin, että osat tulee tarkasti oikeisiin asemiin kokoonpannessa!
Sitten vaan vaihdelaatikko irti rungosta ja loota ylös. Sen pitäisi mahtua tulemaan sieltä jotenki ujuttaen eteen/yläviistoon, mutta kai se on aika tarkalla se mahtuminen.
Jos laatikkoa ei halua ottaa pajan pöydälle, niin sekin on mahdollista, että irroittaa vain hydrauliikkaputkituksen pumpusta ja irrottaa koko taka-akselikotelon rungosta ja rullaa sen vaihdelaatikon kanssa takapyörien varassa eri palaksi etupään kanssa. Tuota en ole nähnyt koskaan tehtävän, mutta ei ole kuulemma hankala homma. Vaihteisto purkautuu eteenpäin, joten sille saa jotain tehtyä vaikka se on taka-akselissa kiinni.
Etupää pitää jättää tanakasti pukkien varaan.
Jos tasauspyörästöä ei kiinnosta irrottaa vaihteistosta, on tietenkin mahdollista irrottaa molemmat kynkät ja vetää vetoakselit ulos niin laatikko nousee etuviistoon tasauspyörästö mukanaan. Pitää muistaa lukita tasauspyörästön lukko pohjaan ennen oikean puolen kynkän irrotusta.
Jos tarkoitus on vaihtaa koko höskä niin tuo viimeinen vaihtoehto taitaa olla ainoa oikea koska tasauspyörästön kissapyörä ja lautaspyörä ovat pariksi hioutuneet ja niillä on oltava oikein säädetty välys.
Joku muu tietää paremmin mikä on helpoin konsti.
Mistä tuli kiinnostus katsella lootaan sisään?
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ke Syys 01 2010, 13:26, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
juugend
Paljon kiitoksia ohjeista. Olen maallikko näissä asioissa, mutta minulla on ko. traktori vm-60. Kyseisestä laatikosta on yksi ratas rikki. 3-hammasta hajalla.
Juuri se kaksoisratas, jolla saadaan kertoja päälle. Sen vaihtamisesta uuteen on kysymys.
Juuri se kaksoisratas, jolla saadaan kertoja päälle. Sen vaihtamisesta uuteen on kysymys.
juugend- Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Noormarkku
Similar topics
» 950 vaihdelaatikon tyhjennyskannen irroitus
» 1390 vaihdelaatikon huohotin
» Ruiskupumpun irrotus
» DB 996 Taka-akselin ja vaihdelaatikon välisen pulttisauman tiivistäminen.
» Ohjaustehostimen pumpun irrotus
» 1390 vaihdelaatikon huohotin
» Ruiskupumpun irrotus
» DB 996 Taka-akselin ja vaihdelaatikon välisen pulttisauman tiivistäminen.
» Ohjaustehostimen pumpun irrotus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa