DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
+3
mattkau
otsoni
Suvikeli
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Tervehdys!
Laitoin perälevyn syksyllä kyseisen koneen perään ja silloin vielä nousi ja laski mielellään. Nyt vielä talvellakin pääsi kerran töihin ettei tarvinnut levy alhaalla koko ajan ajella mutta ei toista kertaa kovien pakkasten jälkeen. Kuskin penkillä istuessa oikeaa puolta nostaa jonkin verran mutta vasen puoli jää alas. Vaihde laatikkoon on vaihdettu öljyt ja suodatin ja öljyt näyttävät tikussa kirkkailta. Onko Erkillä vielä implematicin nostolaitteen toiminta kuvausta saatavilla? Jos on olisi sille käyttöä, osoite on suvikeli@gmail.com
Onko vaihdelaatikko ja peräöljyt yhteydessä toisiinsa kun vetopyörästön öljyjä en ole vaihtanut vielä olisiko siellä ollut sitten vettä joka on estänyt nyt toiminnan. Nostolaitteen säätötiedot nyt kuitenkin kiinnostavat kun tuntuu kesälläkin olevan kovin herkkä vivun asennosta mihin päin lähdetään. T. Umpihanki keski-suomesta
Laitoin perälevyn syksyllä kyseisen koneen perään ja silloin vielä nousi ja laski mielellään. Nyt vielä talvellakin pääsi kerran töihin ettei tarvinnut levy alhaalla koko ajan ajella mutta ei toista kertaa kovien pakkasten jälkeen. Kuskin penkillä istuessa oikeaa puolta nostaa jonkin verran mutta vasen puoli jää alas. Vaihde laatikkoon on vaihdettu öljyt ja suodatin ja öljyt näyttävät tikussa kirkkailta. Onko Erkillä vielä implematicin nostolaitteen toiminta kuvausta saatavilla? Jos on olisi sille käyttöä, osoite on suvikeli@gmail.com
Onko vaihdelaatikko ja peräöljyt yhteydessä toisiinsa kun vetopyörästön öljyjä en ole vaihtanut vielä olisiko siellä ollut sitten vettä joka on estänyt nyt toiminnan. Nostolaitteen säätötiedot nyt kuitenkin kiinnostavat kun tuntuu kesälläkin olevan kovin herkkä vivun asennosta mihin päin lähdetään. T. Umpihanki keski-suomesta
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Vaihteiston ja perän öljyt ovat samaa tilaa ja samalla hydrauliikkaöljyä. Pyörän portaaleissa on molemmilla puolilla omat öljyt. Eivät hevin sekoitu vaihteistoöljyyn, välissä on kuivat jarrut.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Jos öljyt olet vaihtanut ja sen imusiivilän mahan alta putsannut, niin vika ei ole siellä. Pari testausta, mitä helppo tehdä ennen suurempia remontteja. Yleisin syy nostamattomuuteen on venttiilin takertelu. Ulosottovaihteen päällä olevan propun alla näkyy venttiilin pää ja ohjaushaarukka. Venttiiliä varovasti koputtelemalla sen saattaa saada liikkumaan. Sitten toinen mahdollinen ongelmakohta. Nostolaitteen käyttövivun alapään tietämillä on takasillan sisään menevä tappi. Se saattaa takertua sisään, niin ei nostolaite nosta.
Tuo oire vaan kuulostaa kummalle, että oikeanpuoleinen vetovarsi nousee vähän mutta vasen ei. Nimittäin nostolaitteen nostosylinteri on nostoakselin vasemmassa päässä ja olisi luonnollisempaa että vasemman puoleinen vetovarsi liikkuu.
Tuo oire vaan kuulostaa kummalle, että oikeanpuoleinen vetovarsi nousee vähän mutta vasen ei. Nimittäin nostolaitteen nostosylinteri on nostoakselin vasemmassa päässä ja olisi luonnollisempaa että vasemman puoleinen vetovarsi liikkuu.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Traktoriposti 1/2017 sisältää selostuksen implematic hydrauliikasta. Voin skannata sen ja lähettää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja ohjeet kyllä tulisi luettua tarkkaan jos vain ehdit sen vielä skannauksen tekemään Erkki, kiitos. Mihin sitä joutuisi ilman taavettia tallissa varmaan lumikola hommiin!
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Rasva on lääke moneen vaivaan. Jäykkä nostolaitteen käyttövipukin sillä nöyrtyi. Mikä tuo vivun alapuolella oleva pyöreä hana on? Vaijerin pää oli irti tai irroitettu kahvan alapäästä mihin meisseli menee mutta toisaalta sen toinenkin pää oli vain pellissä kiinni siellä istuimen takana että ei säädä kyllä mitään.
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Tuli vain mieleen nyt kun lukenut toiminta ohjeita että kun vaijeri irti tai ei mene mihinkään niin onko TUC toiminnon tulppaus tehty. Olisiko voinut toimia noin hyvin ilman että sitä ei ole jo tehty? Kuvia koetin myös laittaa mutta eiköhän ne kuvat ole jo asian tuntevilla omalla kovalevyllä!
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
TCU toiminta on pois päältä, eli TCU venttiili täysin kiinni, kun työntövarren vaijeri on irti. TCU kytketään toimintaan, eli avataan TCU venttiili, kinnittämällä vaijeri. Vaijeri vetää tällöin TCU venttiilin auki ja TCU paine säädetään sillä ratilla mistä kirjoitit. TCU käytetään kynnettäessä, eikä missään muussa työssä. Paine nostosylinterissä on säädettävissä ratilla välillä 0 ja 50 bar ja tämä paine keventää työkonetta.
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm Pe Maalis 12 2021, 12:37, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Toisaaltakun trukkipiikit laittaa kesällä taakse ja nostaa polttopuulavoja peräkärryltä on kerralla oikein tekeminen hankalaa kun nostolaite hakee koko ajan ylös ja alas eikä tarvitse kuin hipaista nostovipuun niin suunta muuttuu. Takakauhalla nostaa täyden hiekkalastin ja pitää sen ylhäällä että voima riittää mutta tuo korkeuden säätö on hankalaa.
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Tuo TUC rattiventtiili ei ole kyllä nyt täysin kiinni sen verran sitä kokeilin kun en tiennyt mikä se on että vapaata aluetta oli molempiin suuntiin.
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Juu, se tahtoo vanhemmuuttaan implematicin nostolaitteen pitoasento olla hiukka epämääräinen. Usein siihen taitaa olla syynä se, että siellä nostovivun takana oleva tappi on väljä reikäänsä ja kun sen tapin kautta menee käskyt varsinaiselle venttiilille, joka on ulosottovaihteen sisällä, niin kuluneen laitteen kanssa tahtoo se käsky olla pikkasen erilainen eri kerroilla. Varsinaisen nostovivun vieressä on merkkivipu ja jos siellä on systeemit vielä jotenkin kunnossa, niin aseta merkkivipu siihen kohtaan jossa nostolaite pitää, niin varsinaiselle nostovivulle löytyy pitokohta näppituntumalla. Siitä sormipyörästä säädetään TCU paine kun kyntäessä tarvitsee lisää pitoa takapyörille. Varsinainen nostovipu pitää silloin olla oikeassa kohdassa, joka on uutena näkynyt merkkivivussa olevalla asteikolla. Kyntäminen TCU:n kanssa on siis mennyt siihen tapaan, että vaon päässä on päästetty aura maahan ja alettu vetää. Sitten on ajaessa ruuvattu TCU ruuvia kiinnipäin kunnes auran kannatuspyörä on alkanut irtoamaan maan pinnasta. Aura on silloin kokonaan traktorin nostolaitteen varassa ja sen paino tulee vipuvarsineen vetäville pyörille. Kevyelle traktorille TCU oli hyvä keksintö ja kun se esiteltiin, olikohan -54 niin DB:n myynti nousi Englannissa rutkasti. Vaijeria käytettiin automaattisen työsyvyyden säädön kanssa kun aurassa ei ollut kannatuspyörää. Vaijeri kiinnitettiin työntövarren joustoelementtiin ja kun kyntäessä aura meni syvemmälle, työntövarsi puristui lisää kokoon ja sen seurauksena vaijerin löysäsi ja samalla kuristi öljyn virtausta TCU -venttiilin läpi jolloin nostolaite alkoi nostaa auraa automaattisesti.
Implematicissa on tärkeä huolehtia siitä, että nostoakselin oikeassa päässä, luukun takana sijaitseva rotanloukku toimii. Se siis katkaiseen syötön nostosylinterille kun nostolaite tulee yläasentoon. Monta pumppua on implematicista pilattu sillä, että sitä pikkuvipua nostoakselin oikeassa päässä ei ole pidetty oikeassa asennossa ja silloin kun nostolaite on ylhäällä, jää pumppu kirnuamaan ylipaineventtiiliä vastaan ja kuluu väljäksi aivan ennen aikojaan.
Implematicissa on tärkeä huolehtia siitä, että nostoakselin oikeassa päässä, luukun takana sijaitseva rotanloukku toimii. Se siis katkaiseen syötön nostosylinterille kun nostolaite tulee yläasentoon. Monta pumppua on implematicista pilattu sillä, että sitä pikkuvipua nostoakselin oikeassa päässä ei ole pidetty oikeassa asennossa ja silloin kun nostolaite on ylhäällä, jää pumppu kirnuamaan ylipaineventtiiliä vastaan ja kuluu väljäksi aivan ennen aikojaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Nyt kävin siellä rotanloukulla ja irroitin sen kannen nähdäkseni sisälle. Tämän jälkeen käynnistin traktorin ja öljyä alkoi lentää luukusta pihalle, onkohan normaali tilanne vai joku vuoto/rikko jossain? Ajattelin seurata loukun toimintaa samalla nostaen ja laskien nostovarsia vai kuuluko tämä tehdä luukku kiinni?
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Ei ole normaali tilanne jos sieltä nostoakselin oikean pään laakeripesän luukusta roiskuu öljyä. Joko siellä on putkessa halkeama tai sitten on TCU-venttiilin takapäästä seegeri lipsahtanut pois urastaan ja sieltä on kansi irronnut.
Jos haluta vielä testata, niin pitäisi mennä niin että kun nosto on päällä, niin öljyä roiskuu sitä kiivaammin mitä enemmän on moottorissa kierroksia. Sen luukun kautta ei ehdi paljon lentää ulos saakka kun testaat jutun. Laita vaikka jotain rättiä alle ettei mene öljy lattialle.
Vuotokohtaan pääset käsiksi irrottamalla koko nostoakselin. Siis vasemman pään ruuvit ja läpipultit auki, oikean pään laakeripukin pultit auki ja akseli syliin. Takaa tulee näkyviin putkitus ja TCU -venttiilin peräpää.
Jos haluta vielä testata, niin pitäisi mennä niin että kun nosto on päällä, niin öljyä roiskuu sitä kiivaammin mitä enemmän on moottorissa kierroksia. Sen luukun kautta ei ehdi paljon lentää ulos saakka kun testaat jutun. Laita vaikka jotain rättiä alle ettei mene öljy lattialle.
Vuotokohtaan pääset käsiksi irrottamalla koko nostoakselin. Siis vasemman pään ruuvit ja läpipultit auki, oikean pään laakeripukin pultit auki ja akseli syliin. Takaa tulee näkyviin putkitus ja TCU -venttiilin peräpää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
En nyt tullut tarkastaneeksi missä asenossa nostolaitteen vipu oli kun kiersin nopeasti sammuttamaan konetta mutta yksi ja sama kai se on jos ei kuulu öljyn lentää pihalle tätä kautta. Oli kyllä vähän vetisen näköistä tavaraa vaikka tikussa näyttää kirkkaammalta. Vien nyt välillä iskukoukut hauelle niin konehuolet unohtuu vähäksi aikaa
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Öljytikussa se öljyn väri näyttää yleensä ja aina ihan erilaiselta, mitä se oikeasti on.
On vaan erinäisten koneiden kanssa tullut huomattua .....
On vaan erinäisten koneiden kanssa tullut huomattua .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2955
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Juu, uusikin öljy harmaantuu kun se sekoittuu pohjan sokkeloihin jäävän vanhan öljyn kanssa. Säästäväinen mekaanikko voi kiehauttaa öljystä veden pois jos viitsii kuumentaa jotain pataa tai isompaa ämpäriä sen verran, että näkee kun öljy pinta lakkaa poreilemasta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
erkki kirjoitti:Ei ole normaali tilanne jos sieltä nostoakselin oikean pään laakeripesän luukusta roiskuu öljyä. Joko siellä on putkessa halkeama tai sitten on TCU-venttiilin takapäästä seegeri lipsahtanut pois urastaan ja sieltä on kansi irronnut.
Jos haluta vielä testata, niin pitäisi mennä niin että kun nosto on päällä, niin öljyä roiskuu sitä kiivaammin mitä enemmän on moottorissa kierroksia. Sen luukun kautta ei ehdi paljon lentää ulos saakka kun testaat jutun. Laita vaikka jotain rättiä alle ettei mene öljy lattialle.
Vuotokohtaan pääset käsiksi irrottamalla koko nostoakselin. Siis vasemman pään ruuvit ja läpipultit auki, oikean pään laakeripukin pultit auki ja akseli syliin. Takaa tulee näkyviin putkitus ja TCU -venttiilin peräpää.
Pelasin itsekin toissa kesänä Taavin nostolaitteen kanssa ja sain lopulta korjattua vian vaihtamalla öljyt ja puhdistamalla vaihdelaatikon pohjalla olevan metalliverkkosuotimen. Metalliverkkosuodin oli aivan tukossa hyytelömäisestä mömmöstä. Erkin ohjeista oli tuolloinkin paljon apua mm. rotanloukun säätöjen tarkastamiseen ja hydrauliikkapumpun venttiilien herkistelemiseen. Muistan hyvin, että minunkin traktorini rotanloukusta lensi öljyä ulos jossain vaiheessa projektia. Putken halkeamaa tai seegeri-rengasta epäiltiin tuolloinkin, mutta vika tosiaan korjaantui siltä osin "itsestään". Mieleeni tulikin nyt, että voisiko ylipaineventtiilin jääminen avoimeksi aiheuttaa vastaavan efektin? Tällöin paine ei pääsisi nousemaan, koska öljy vuotaisi putkistosta takaisin vaihdelaatikkoon. Osaatteko sanoa, mihin suuntaan tuo ylipaineventtiili suihkuttaa? Voisiko öljysuihku osua rotanloukun suuntaan?
Tässä vielä linkkejä valokuviin, joista ilmenee vaihdelaatikon metalliverkkosuotimen kunto ennen ja jälkeen puhdistuksen.
https://aijaa.com/lEBuRW
https://aijaa.com/7zhVlS
https://aijaa.com/TJyVRs
https://aijaa.com/Nxf5Ec
Taavi 990- David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Implematic hydrauluiikan ylipaineventtiili sijaitsee ohivirtausventtiilin yläpuolella. Ohivirtausventtiili on yksi pumpun päällä olevasta venttiilistä ja koko komeuis on voimanottokotelon sisällä. Niin ja se ylipaineventtiili toimii esiohjauksena ohiviretausventtiilille. Ohivirtausventtiili aukeaa kun ylipaineventtiili aukeaa, jolloin ohivirtausventtiilin päällä oleva paine katoaa ja pumpun tuotto pääsee avoimen ohivirtausventtiilin kautta vaihteiston voiteluputkistoon eli siis vaihteistoon takaisin. Tällöin ei mene öljyä nostosylinteriin eikä TCU venttiilille. Avoimesta ylipaineventtiilistä tulee ulos pieni määrä öljyä ,ja tamä suihku suuntautuu suoraan ylöspäin voimanottokotelon sisällä, ei siis lähellekään rotanloukkua. Klikkaa seuraavasta linkistä auki ensimmäinen eli punainen sivu ja vieritä alaspäin kunnes tulet sivuille 37= Pumppu, 38=Putket ja 40=Venttiilit https://drive.google.com/drive/folders/1ezbjcdyTceMo1NIDJt-a-394yHH_vfQh Venttiilit on pultattu kiinni pumpun yläpuolelle
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
Juu, kun moottori käy ja nostolaitteessa on jotain kiinni, niin nostovipu TCU -asennossa ja säätöpyörä auki käännettynä päästää öljyn venttiilin lävitse ja sieltä pystyy tulemaan roiskeita takaluukkuun saakka. Nostovipu takana pitäisi TCU venttiili olla kiinni eikä luukun takaa pitäisi näkyä roiskeita ellei siellä ole tahatonta vuotoa jossain. Senkin voi kyllä testata, että ruuvaa TCU säätöpyörän täysin kiinni, niin nostolaitteen pitäisi nostaa ehkä 300kg kun vipu on TCU asennossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB 990 Implematic -62 ei suostu lumitöihin
On siellä jotain eloa kun päästin perälevyn irti niinnostovarret nousivat ylös ja rotanloukku näyttää toimivan samoin. Roiskeita ei nyt tullut kun ruuvasin loukun peitelevyn takaisin ennen käynnistystä niin ei päässyt näkemään. Nyt luukku on taas auki ja kyllä siellä sisällä näyttää märältä että jotain on lentänyt. Nyt ainakin on tietoa ja kuvia miten homman tulisi toimia, kiitos siitä vielä kerran. Nyt on enää ilmojen haltijasta kiinni pitääkö huoltoa jatkaa heti vai sitten kun aurinko paistaa korkeammalta.
Suvikeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Similar topics
» 990 implematic hydrauliikka pohdintaa (halkaisukone)
» Implematic 880
» 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?
» Implematic vai ei?
» DB 990 Implematic
» Implematic 880
» 880 Implematic nostolaitemysteeriö ?
» Implematic vai ei?
» DB 990 Implematic
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa