DB 900 ja kuollut hydrauliikka
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Tälläinen keissi. '58 DB 900 mk2:n nostolaite oli täysin halvaantunut kun koeajoin traktorin. Otin hydraulipumpun irti, purin, pesin ja avasin jumiutuneet venttiilit. Pumpun takaiskun jousi oli poikki ja vaihdoin tilalle samanlaisen. Venttiilit olivat ryytyneet aika kovin jumiin, mutta irtosivat kuitenkin. Käytin osat uä-pesurissa. Karoissa oli hieman syöpymää, mutta ei pahasti. Puhdistin karat hienolla santapaperilla. Sitten kokosin pumpun taas nippuun ja asensin. Lopputuloksena nostolaite on silti täysin kuollut.
Avasin ulosoton kotelon päällilevyn, käynnistin traktorin ja katsoin että öljyputkesta tulee tasainen virta. Sitten laitoin nostolaitteen nostoasentoon, jolloin öljyvirran pitäisi katketa. Silti öljyä tuli putkesta. Irrotin oikeen jalan vieressä kulkevan käyttötangon vivustaan, että sain enemmän iskua. Silti öljyä tulee putkesta. Kun tangon nosti ylös (käyttövipua taaksepäin kohti laskuasentoa) virtaus putkesta pieneni hieman.
Otin irti nostoakselin oikean pään, että sain banjoputken pois TCU-venttiililtä ja putki oli kuiva. Läpi ei ollut tullut pisaraakaan.
Pumppu siis nostaa öljyä, mutta se ei kulje eteenpäin. Mistä alkaisi hakea vikaa seuraavaksi? En jaksaisi millään uskoa, että venttiili takkuaisi enää, sillä se alkoi liikkua kevyesti kun painoi käsin. Vikapaikaksi en keksi enää muuta kuin käyttöventtiilin nylocin. Sekin on säädetty tosin samaan kohtaan missä olikin.
Avasin ulosoton kotelon päällilevyn, käynnistin traktorin ja katsoin että öljyputkesta tulee tasainen virta. Sitten laitoin nostolaitteen nostoasentoon, jolloin öljyvirran pitäisi katketa. Silti öljyä tuli putkesta. Irrotin oikeen jalan vieressä kulkevan käyttötangon vivustaan, että sain enemmän iskua. Silti öljyä tulee putkesta. Kun tangon nosti ylös (käyttövipua taaksepäin kohti laskuasentoa) virtaus putkesta pieneni hieman.
Otin irti nostoakselin oikean pään, että sain banjoputken pois TCU-venttiililtä ja putki oli kuiva. Läpi ei ollut tullut pisaraakaan.
Pumppu siis nostaa öljyä, mutta se ei kulje eteenpäin. Mistä alkaisi hakea vikaa seuraavaksi? En jaksaisi millään uskoa, että venttiili takkuaisi enää, sillä se alkoi liikkua kevyesti kun painoi käsin. Vikapaikaksi en keksi enää muuta kuin käyttöventtiilin nylocin. Sekin on säädetty tosin samaan kohtaan missä olikin.
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
900 MkII:n zydeemit ei ole minulle yhtään tuttuja, mutta kuvien mukaan periaate on sama kuin kaikissa muissakin DB:ssä: Tavallisesti ohivirtausventtiili on auki ja kun nostovipua käännetään nostolle, se sulkeutuu, samoin kuin pito/laskuventtiili ja öljy menee takaiskuventtiilin kautta sylinterilinjaan. Silloin öljy tulo voiteluputkistoon loppuu siksi aikaa kun nostolaite nousee. Vaikuttaa siltä, että ohivirtausventtili ei syystä tai toisesta sulkeudu kunnolla. Onko ohivirtausventtiilissä jos samanlainen rakenne kuin implematicissa, eli sellainen siankärsän näköinen jousikuormitteinen luisti on porauksessa ja sitä liikuttaa poikittainen lattarauta, jossa on venttiilin karaan sopiva hahlo? Tuo lattarauta on kiinni pystysuorassa pultissa ja saman latan toinen pää liikuttaa pito/laskuventtiiliä? Tarpeen tullen voin laittaa s-postia Cliffille Englantiin ja kysyä neuvoa. Hän on ollut huoltomies silloin kuin 900 oli uutuus ja tietää siitä syystä monenlaista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Juuri tuollainen kuin kuvasit. Toisessa venttiilissä on kartiopää ja toisessa suora.
Selvittelin hieman kun otin ulosoton kannen, nostosylinterin huoltoluukun ja peräkotelon ropun auki. Elikkäs:
Kun venttiiliä käyttää hallintavivulla, tuntuu että se ei laskeudu pohjaan nostoasennossa. Ruuvimeisselillä pystypulttia painamalla Öljy alkaa virrata nostosylinterille ja öljyä tulee reilusti, eli neste kulkeutuu sylinterille asti. Sain nostolaitteet jopa liikkumaan hetkeksi aikaa. Mutta nostolaitteen teho on olematon. Yhdellä kädellä pelkkää nostovartta painaen nostolaite laskeutuu ja tuntuu että sylinterissä on ilmaa. Lisäksi kun nostolaite menee aivan ala-asentoon, hydrauliikka ei nosta, vaan pitää avittaa käsin. Jätin traktorin pariksi minuuttia käymään kierroksilla ja nostolaite halvaantui jälleen.
Eli havaitut viat ovat seuraavat
Nosto-pito-laskuventtiili ei kulkeudu pohjaan asti, vaikka on puhdistettu huolella
Nostosylinteriin jää ilmaa
Nostolaite ei nosta enää vaan jää ala-asentoon tyystin.
Mitenkäs tuon pumpun päällä olevan venttiilin saisi toimimaan, onko sen kokoamisessa käynyt moka? Ja mitenkäs tuo sylinterin ilmaongelma, onko syynä kenties takkuava päävaro?
Selvittelin hieman kun otin ulosoton kannen, nostosylinterin huoltoluukun ja peräkotelon ropun auki. Elikkäs:
Kun venttiiliä käyttää hallintavivulla, tuntuu että se ei laskeudu pohjaan nostoasennossa. Ruuvimeisselillä pystypulttia painamalla Öljy alkaa virrata nostosylinterille ja öljyä tulee reilusti, eli neste kulkeutuu sylinterille asti. Sain nostolaitteet jopa liikkumaan hetkeksi aikaa. Mutta nostolaitteen teho on olematon. Yhdellä kädellä pelkkää nostovartta painaen nostolaite laskeutuu ja tuntuu että sylinterissä on ilmaa. Lisäksi kun nostolaite menee aivan ala-asentoon, hydrauliikka ei nosta, vaan pitää avittaa käsin. Jätin traktorin pariksi minuuttia käymään kierroksilla ja nostolaite halvaantui jälleen.
Eli havaitut viat ovat seuraavat
Nosto-pito-laskuventtiili ei kulkeudu pohjaan asti, vaikka on puhdistettu huolella
Nostosylinteriin jää ilmaa
Nostolaite ei nosta enää vaan jää ala-asentoon tyystin.
Mitenkäs tuon pumpun päällä olevan venttiilin saisi toimimaan, onko sen kokoamisessa käynyt moka? Ja mitenkäs tuo sylinterin ilmaongelma, onko syynä kenties takkuava päävaro?
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
On kiire päivä juuri alkamassa ja pitkää viestiä ei nyt ehdi kirjoittamaan, joten voidaan soitella myöhään iltapäivällä. p. 050 5681848
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Mikä ois sopiva kellonaika? Pääsen töistä kolmelta ja ajan kotiin kolmisen varttia
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Vapaalla ollaan. Soita milloin itselle parhaiten sopii.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Voisit joskus hiukan kertoa miten puuha edistyy. Ysisatasista täällä ei ole juttua ollut kovinkaan paljon viime vuosina, joten jo siitä syystä olisi mukava kuulla miten tarina jatkuu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Eikös tuo 900 ole melkeen samanlainen kuin muutkin -60 luvun Taavit,ainoa on ettei ole sitä syvyydensäätö automatiikkaa nostolaitteessa joko implematic tai selectamatic...
Ainakin mitä itte sen 900 purin niin moni osa kävi 850 kun tarvetta ollu,onhan noita toki kaikkia ollu millä laitteistolla millonkin maahan tuotuna ja täällä sitten viellä muuteltu jälkeepäin kaikkea,että alkaa jokainen kohta olla jo oma yksilönsä.
Ainakin mitä itte sen 900 purin niin moni osa kävi 850 kun tarvetta ollu,onhan noita toki kaikkia ollu millä laitteistolla millonkin maahan tuotuna ja täällä sitten viellä muuteltu jälkeepäin kaikkea,että alkaa jokainen kohta olla jo oma yksilönsä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
900 on tavallaan 30:n seuraava kehitysaskel. MkI oli enempi sukua 30:lle ja MkII sitten oli jo 950:n esiaste. TCU siinä on muttei vetovastus- tai asennonsäätöä. Menikö asiat niin, että kun MkI:n vaihdelaatikossa sijainnut hydrauliikka siirrettiin MkII:een ulosottovaihteen sisään niin jonkin tilakysymyksen vuoksi vaihteiston välityssuhteisiinkin tuli muutoksia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Jep välityksistä ei mulla tietoa ole kun ei niitä ole tarvinnu koskaa laitella.
Ja eikös näitä Taaveja viety Ameriikan maille bensakoneisina ja muuallekkin koska netistä katellu että niitä siellä on ja korjaamokirjassakin on kaasutin versiolaitteistot käsiteltynä.
Liekö täällä meillä montaakaan bensa Taavia? ei itselle ole ainakaan vastaan tullu, ja jäikö se bensakone sitten sinne 30-900 iän ja mallien tienoille? ei kai uudempia bensakoneisina enää tehtykkään?
Jostain kumman syystä on kuitenkin tossa 850 korjaamokirjassa ne bensalaitteet...
Ja eikös näitä Taaveja viety Ameriikan maille bensakoneisina ja muuallekkin koska netistä katellu että niitä siellä on ja korjaamokirjassakin on kaasutin versiolaitteistot käsiteltynä.
Liekö täällä meillä montaakaan bensa Taavia? ei itselle ole ainakaan vastaan tullu, ja jäikö se bensakone sitten sinne 30-900 iän ja mallien tienoille? ei kai uudempia bensakoneisina enää tehtykkään?
Jostain kumman syystä on kuitenkin tossa 850 korjaamokirjassa ne bensalaitteet...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Joo, niinhän se oli, Livedriveä varten piti ajovaihteiston yläakselista tehdä ontto, jotta pumpun/ulosoton kardaani saatiin vietyä vaihteiston läpi. Aluevaihteen pienemmästä käyttävästä rattaasta loppui vanhalla hammasluvulla halkaisija kesken ja sitä piti kasvattaa. Hitaampi puoli silloin nopeutui. Kun pumppu vietiin peräreppuun, niin sieltä loppui tila ja piti valita hihnapyörän kulmavaihteen ja ulosottoakselin toisen nopeuden välillä. Ensin oli hihnapyörä tärkeämpi, koska remmikäyttöisiä työkoneita oli paljon. Ajan kuluessa hihnapyörä vaihdettiin ulkopuolelle saparolla pyöritettäväksi valinnaisosaksi ja toinen ulosoton nopeus palautettiin.
Oli valkoisia Selectamaticeja ainakin kaksi bensamallia. 770:n sisarmalli 3800, jossa siis oli 2.4 l 3-sylinterinen moottori ja 880:n (vai oliko 780:n) rinnakkaismallissa jossa oli 2.7 l kolmesylinterinen kone. Tekomäärät näille eivät olleet kovinkaan suuret, mutta neljänä vuonna (-68-71) olivat tuotanto-ohjelmassa.
Meni kyllä aika reilusti ohi alkuperäisen aiheen.
Oli valkoisia Selectamaticeja ainakin kaksi bensamallia. 770:n sisarmalli 3800, jossa siis oli 2.4 l 3-sylinterinen moottori ja 880:n (vai oliko 780:n) rinnakkaismallissa jossa oli 2.7 l kolmesylinterinen kone. Tekomäärät näille eivät olleet kovinkaan suuret, mutta neljänä vuonna (-68-71) olivat tuotanto-ohjelmassa.
Meni kyllä aika reilusti ohi alkuperäisen aiheen.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
770 ja 780 eivät olleet Suomen tuontiohjelmassa ???
( taas meni ohi aiheen )
( taas meni ohi aiheen )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
Kiitos tiedoista,ei haittaa että sivuaa aihetta olihan siellä juttu seassasiitä hydrauliikka pumpusta joka olikin lootassa,empä tuommosta tienny koska ei sellasta ole koskaan ollu.
Kumma homma etteivät ole keulalle alumperin pumppa suunnitelleet,no koneet on koneita ja jonkun suunnittelijan näkemyksiä,ehkäpä vielä tuolloin ei ollu edes montakaan hydrauliikkaa vaativa laitetta...
Kumma homma etteivät ole keulalle alumperin pumppa suunnitelleet,no koneet on koneita ja jonkun suunnittelijan näkemyksiä,ehkäpä vielä tuolloin ei ollu edes montakaan hydrauliikkaa vaativa laitetta...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
erkki kirjoitti:Voisit joskus hiukan kertoa miten puuha edistyy. Ysisatasista täällä ei ole juttua ollut kovinkaan paljon viime vuosina, joten jo siitä syystä olisi mukava kuulla miten tarina jatkuu.
Olen kirjoittanut tuosta Koneklassikoihin artikkelisarjaa. Mutta tehdään pieni yhteenveto.
Projekti alkoi oikeastaan ohjaussimpukasta, koska poltteet olivat kovat ja rahatilanne ei sallinut sillä hetkellä isompaa remonttia. Simpukassa yhdistettiin Implen ja 900 osia, käsikaasu tehtiin 900 komponenteilla ja muuten se on Impleä.
Moottori aiheutti päänvaivaa. Lohko oli alapäästä halki ja se paikattiin korjauspaloilla sekä jäähdytinsementillä. Kampiakseli oli kunnossa, mutta uudet laakerit aiheuttivat päänvaivaa. Päittäislaakereita joutui hieman hiomaan, sillä ne olivat 0,05mm liian paksut sekä hieman korkeammat. Työstön jälkeen ne sopivat paikalleen hyvin. Silti runkoliuskat tuntuivat tiukoilta. Sain duunikaverilta Plastigaugea ja liuskat olivat oikeanlaiset. Putkitus tehtiin kampiakselin ollessa paikallaan, sillä putkien alapäihin laitettiin silikonia lohkon poreen takia. Kansi naulattiin samantein paikalleen.
Vaihteistoa tutkittiin endoskoopilla ja siellä ei näkynyt mitään hälyttävää, joten se sai jäädä koskemattomaksi.
Akkukotelo jouduttiin tekemään uusiksi suorasta levystä, sillä vanha oli läpimätä. Siihen sovitettiin lokasuojat ja penkki paikalleen. Jarrupinnat uusittiin, samaten kuin jarrukotelon akselitiivisteet. Valuun kiinni jämähtäneissä osissa käytettiin apuna vastikään hankkimiani kaasupillejä.
Polttoainetankki puhdistettiin painepesurilla ja sakkakupin sihti jätettiin pois. Tankkiin jäänyt moska sai valua sakkakuppiin, ettei matka katkea. Syöttöpumppu käytettiin huollossa, sillä se ei nostanut ainetta jumiutuneiden lamellien takia. Suuttimet vaihdoin itse.
Startti vaati hieman huoltoa luistavan bendixin takia ja sähköjärjestelmässä ei tällä hetkellä ole kuin startin johdot.
Kanteen tuli uusi vedenjakoputki. Vesipumppu, letkut ja termari meni vaihtoon. Koekäytön jälkeen jäähdytin vuoti, mutta tinasin sen kuntoon.
Nyt jäljellä on enää tuo nostolaite. Nyt se nostaa hieman kovemmalla voimalla, mutta ei pidä. Pitänee metsästää ehjä venttiilistö.
Traktori pitää tässä vaiheessa viedä maalarille. Maalataan kesän aikana kun löytyy sopiva väli. Nostolaitteet ehtii katsomaan myöhemminkin.
Vs: DB 900 ja kuollut hydrauliikka
900:ssa on nostomännässä metallirengastus ja se ei ole koskaan pullontiivis, varsinkaan jos putkessa on pinta mennyt huonoon kuntoon. Sekin tietenin olisi mahdollisuuksien rajoissa että mäntään sorvaisi samanlaisen uran kuin mitä selectamaticeissa on ja laittaisi siihen 0-rengastiivistyksen jos sylinteri on suunnilleen kunnossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa