Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 880 Implematic napaisuus

+3
Tessu
mattkau
imppu880
7 posters

Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  imppu880 Pe Heinä 30 2021, 18:28

Tuli hommattua DB 880 Implematic -63. Miten tuosta voisi tarkistaa, miten päin akku pitäisi kytkeä? Alunperinhän tuossa on käyttöohjekirjan mukaan ollut plus-maadoitus. Nyt siinä kuitenkin on miinus-maadoitus ja akku siirretty penkin vierestä moottorin oikealle puolelle telineeseen. Lisäksi maajohtoon on lisätty päävirtakytkin. Akku siinä on kuitenkin täysin loppu, joten käynnistys tehtiin apukaapeleilla. Laturina on alkuperäinen tasavirtalaturi ja sen kytkennät laturin takana alkuperäisen kaltaiset eli D punavalkoinen johto ja F sinivalkoinen johto, mutta runko nyt miinukseen maadoitettu. Lataussäädintä en ole vielä paikallistanut, joten sen kytkennöistä tai kunnosta ei ole tietoa. Starttiin nyt menee sitten miinus runkoon ja plus solenoidille eli ainakin se on nyt nurinpäin alkuperäiseen verrattuna. Jos tuo on aikoinaan muutettu miinus-maadoitetuksi, mistä sen voi tarkistaa, vai onko akku vaan heitetty toisinpäin sen enempiä miettimättä? Vai vaatiiko napaisuuden vaihto edes muuta kuin akun kytkemisen toisinpäin?

Mikähän tuossa ottaa virta-avain kytkettynä sellaisen virran, että apuakun pluskaapeli startin solenoidin yläliittimeen kiinnitettynä (eli samassa johon nyt tulee oman akun pluskaapeli) miinuskaapelin tökkääminen startin kiinnityspulttiin (eli siihen mihin oman akun miinuskaapeli nyt tulee) aiheuttaa sädetikkumaisen kipinäsuihkun? Startti ei kuitenkaan tällöin pyörinyt kun ei starttinappulaakaan kukaan painanut. Traktorin omaan romuakkuun ei ainakaan virtaa mennyt, koska sen navat olivat niin hapettuneet, ettei siellä virta kulkenut ollenkaan.

imppu880

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  mattkau Pe Heinä 30 2021, 21:41

Tuon ikäisessä koneessa ei ollut tehtaan jäljiltä mitään mikä estäisi napaisuuden kääntämisen. Vain akun kengät tarvitsee vaihtaa ja laturi polaroida uudelleen.

Jälkimmäiseen kysymykseen on vaikea vastata näin etänä. Jos virta on käännetty päälle mutta mitään kuormia, kuten valot, ei ole päällä, ei pitäisi tulla tähtitikkuilmiötä. Epäilen, että vanahn akun kengät kuitenkin päästää sähköä sen verran lävitseen
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  Tessu Pe Heinä 30 2021, 23:36

Onko varma ettei mene virta sinne romuakkuun?
Ota kaapelit sieltä irti kun apuakulla starttaat,jos se romuakku on tyhjä tai oikosulussa ei se siinä enää mitään tee pois vaan harmia aiheuttamasta,kaapelit kun kiinni ei voi tietää vaikka johtaiskin!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  imppu880 La Heinä 31 2021, 06:45

Täysin varmahan virran menemisestä romuakkuun ei voi olla, mutta vahva veikkaus on, ettei se sinnepäin mennyt. Apuakku liitettiin ensin romuakun napojen akkukenkiin - ei mitään reaktiota. Jälkeenpäin otin koko romuakun pois ja kokeilin saisiko siitä vielä kalua kytkemällä sen sellaiseen vanhanaikaiseen "älyttömään" akkulaturiin. Romuakun jännite ennen laturin kytkemistä oli alle 9 V ja laturi kytkettynä jännite nousi heti lähes 15 V:iin virran näyttäessä nollaa tai korkeintaan 0.1 A. Akun elvytysyrityksen lopputulos oli, ettei siitä tule enää kalua, kuten on useamman kerran ennenkin pitänyt todeta oli sitten kyseessä mikä tahansa akkutyyppi. Aina pitää kuitenkin kokeilla, vaikka lopputulos on aina sama. Lisäksi akku poistettuna mittailin traktorin akkukaapeleiden resistansseja ja totesin, että se päävirtakatkaisijan yli oli ääretön. Katkaisijaa muutaman kerran edestakas kääntelemällä sekin tuli johtavaksi - oli ilmeisesti käytön puutteessa liitinpinnat hapettuneet.

Ilmeisesti akku on traktorissa ollut jo vuosia miinus-maadoitettuna, eli kai sen uuden akunkin sitten voi niinpäin liittää, jos ei sillä napaisuudella ole niin väliä. Vanhassa korjausoppaassa vaan muistutetaan, että laite on plus-maadoitettu ja akun vaihdon yhteydessä uusi akku pitää kytkeä oikein päin.

imppu880

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  Pakki La Heinä 31 2021, 08:35

No tuota kyllä oikealla ominaispaino eli happomittarilla näkee parhaiten akun kunnon. Jos joku kenno on 0 kertoo se että se kenno on oikosulussa ja silloin jännite jää vajaaksi. Happomittari kertoo myös jos vesi on kennosta liian alhaalla. Lataaminen ei heti kerro asiaa. Laittamalla kaksi akkua rinnanan lataukseen voi heikkokin akku innostua vielä ottamaan virtaa jos ei ole oikosessa. Mutta vasta tuntien lataamisen jälkeen näkee alkaako toipumaan.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  imppu880 La Heinä 31 2021, 12:57

Annoin akun olla laturissa kaksi vuorokautta. Aluksi virta oli lähes nolla ja jännite korkea, mutta reilun parin tunnin kuluttua virta alkoi hieman nousta ja jännite laskea. Virtaa meni lopulta n. 4 A. Kun lopetin lataamisen, putosi akun jännite heti n. 10 V:iin eli ei siitä tullut enää kelposta. Tuottiko pelkkää vetyä, kulkiko virta vaan akun läpi tekemättä mitään vai latasiko joitain kennoja jonkun ollessa oikosessa, mutta ei tuolla enää taida käyttöä olla.

Voiko startissa olla joku oikosulku, kun tuo noin kipinöi? Näissä on kai jotain ongelmia ollut, kun yleisesti päävirtakytkimen asentamista suositellaan. On näissä joillakin tiettävästi startista savut nousseet. Uskaltaako tuohon uutta akkua liittää, ennenkuin mahdollinen oikosulku on selvitetty.

imppu880

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  1690 metsä La Heinä 31 2021, 17:49

Päävirtakytkin pitäis olla kaikissa härveleissä joissa on akku. Ihan turvallisuus syistä

Se on eriasia jos startti on oikosessa, mutta päävirtakytkimesstä saa sitten kyllä viran nopeast poikki, jos jotain ei toivottua tapahtuu

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  Pakki La Heinä 31 2021, 20:13

Niin pääsitkö selville missä kipunoi? Minulla on tapauksia että päävirtakytkimen maadoitus löysä jolloin kyllä tulta iskee. Kosketuspintojen putsaus ja ruuvit tiukalle niin loppuu kipinöinti. Jos kipinöi jossain startin sisällä saattaa joku hiilijohto tai muu olla poikki tai löysällä. Minulla oli hiilisillassa piilo oikosulku vasta purettuani vika paljastui. Siitä on jossain täällä sivuilla juttukin.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  imppu880 La Heinä 31 2021, 23:40

Traktori on sen verran kaukana, etten sitä nyt pääse tutkimaan. Kipinöinti ilmeni erillistä apuakkua käynnistyskaapeleilla traktoriin liitettäessä. Plus-käynnistyskaapeli oli jo startin solenoidin yläliittimessä kun apuakulta tulevaa miinus-käynnistyskaapelia yritti liittää starttimoottorin kiinnityspulttiin eli maadoituskohtaan. Tämän miinus-käynnistyskaapelin koskettaessa kiinnityspulttia syntyi siinä kohdassa runsasta kipinöintiä, melkein kuin sähköhitsauksessa. Tällöin ei starttinappulaa edes painettu eikä startti pyörinytkään, mutta jonnekin tuntui menevän reippaasti virtaa. Käynnistys piti lopulta tehdä tökkäämällä kyseinen miinus-käynnistyskaapeli solenoidin päähän, jolloin startti pyöritti ja moottorikin pian käynnistyi.

imppu880

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  Tessu Su Elo 01 2021, 06:02

Alkaa olla vaan korkit vähissä nykyajan akuissa,ite kyllä korkit vaadin jos vielä vaan niitä saa.
Pääkytkin hyvä mutta joskus se ei vaan johda läpi virtaa.
Jos johdot startissa hitsaa niin kyllä siellä joku vikakin on,kerroit että tökkäsit miinus johdon solenoidin päähän ja traktori käynnistyi... aika outoa koska miinus menee runkoon jo muutenkin kun kaapeli rungossa eikä starttiin koskaan erikseen miinusta mihinkään ajeta,solenoidissa on akulta tuleva pluskaapeli ja toisesta mutterista se menee startin sisälle,pienemmästä johdosta annetaan käsky + starttinapilta/lukolta niin solenoidi toimii ja yhdistää ne mutterien johdot jolloin startti pyörii.
Jos vanhanmallinen erillinen solenoidi niin siinä sama homma solenoidi on vaan erikseen muualla,toki maadoituksessa sekin pitää olla.
Saa toki startin pyörimään kun tökkää vaan plusjohdon suoraan sen napaan tai oikosulkee mutterikohdat,mutta miinusta siellä ei tarvita.
Tuli kenties joku kirjoitusvirhe tai sitten on ihan jotain ihmettä joku tehny.
Näin jos siis miinus - maissa,jollei tuolla ole vaihtovirtalaturia ollu niin ihan sama olis ollu pitää plus + maissa,näin se meilläkin on kun tasavirtalaturi vieläkin.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  Paulig Su Elo 01 2021, 10:52

Varma keino saada toimimaan, on seuraava:

- osta uusi akku ja uusi samalla tarvittavat akkukaapelit -ja kengät
- hanki vaihtovirtalaturi, riittää pienikin esim. 35A laturi jos ei perusvaloja enempää.
- poista vanha laturi ja säädin, kytke uuden laturin syöttöliitin solenoidin plussaan ja lisää latausvalo virtalukon plussan ja laturin herätevirtaliittimen väliin.

Kustannus ei ole paha ja akku pysyy kunnossa ja järjestelmä toimii.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

MikkoT likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  imppu880 Su Elo 01 2021, 12:36

En itse ollut kaapeleita käsittelemässä, seurasin vaan sivusta. En täysin selvästi nähnyt mihin miinuskaapeli tökättiin kun startti alkoi pyöriä. Näytti vaan siltä, että johonkin solenoidin tai startin perän seutuville se tökättiin. Olen myös pohtinut, että oliko apuakun plus varmasti solenoidin yläliittimessä vai kuitenkin alaliittimessä. Löysin jonkun kytkentäkaavion starttisysteemistä ja noinhan se on, kuten Tessu kirjoitti. Täytyy tutkia asiaa tarkemmin, kun seuraavan kerran pääsen traktorin luona käymään.

imppu880

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  MikkoT Su Elo 01 2021, 13:23

Voisiko olla, että kipinöinti tuli väärästä kytkennästä kun + ja - tuntuu olevan epävarmalla pohjalla?
Starttimoottorille ei ole sinänsä väliä, onko + vai - maadoitettu, se pyörii aina samaan suuntaan.

MikkoT

David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  imppu880 Su Elo 01 2021, 13:32

Saattaa tuo niinkin olla. Oletin vaan, että edellinen omistaja tiesi mitä teki kaapeleita liittäessään. Jos kaapelit oli suhtkoht oikein, niin sitten systeemissä on jotain vikaa.

imppu880

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  Tessu Su Elo 01 2021, 18:47

Sepä se juu kun ei itte tehny niin paha sanoa,outoa kyllä olisi että jos startissa vikaa ei sen pitäs kyllä pyörittääkkään käyntiin,todennäkösesti joku lipsahdus johtoa käsiteltäessä...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  imppu880 Ke Elo 11 2021, 11:16

Nyt on kokeiltu uudella akulla, startti toimi normaalisti ja hyvin lähti käyntiin. Laitoin tuon nyt miinusmaadoitetuksi, kuten tuo on viimeaikoina ollutkin. Akulta lähtevät kaapelit ovat melko uusia, ettei niiden uusimiselle nyt ollut tarvetta. Jotain sähköpuolen pikkuongelmaa kuitenkin on, koska lämpömittari ei nouse alkutilan sadasta fahrenheitista eivätkä ajovalot pala (oisko lamput rikki tai johto irti).

Aiemmin käynnistyskaapeleita apuakulta liitettäessä oli varmaan tehty joku virhekytkentä, koska silloin niin kipinöi.

imppu880

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 880 Implematic napaisuus Empty Vs: DB 880 Implematic napaisuus

Viesti  Tessu Ke Elo 11 2021, 16:51

Lamput selviää katsomalla tuleeko kannoille virtaa ja onko sulakkeita ja ne ehjät.
Alumperin näissä ollu mekaaninen lämpömittari ja se kapillaariputki menee poikki,siinä ei auta muu kuin uusia koko mittari.
Kun kerran miinus ollu maissa niin sillä nytkin hyvä jatkaa,hieno homma että käyntiin sai ja pelaa.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa