990 Selectamaticin katkaisusta vielä
3 posters
Sivu 1 / 1
990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Nyt on 990 Selectamatic uusia kytkinosia vaille, kun ei ulosoton kytkin irroita, kaikki palstalla kerrotut konstit on kokeiltu. Päätin laittaa kaikki osat uusiksi. Kone on katkaisuradan päällä, pultit, johdot, polttoainelinja ym. tarvittava irroilteltu, ei mitään ihmeellistä niissä. Jäi vähän epäselväksi se, kun tuossa luin toista keskustelua, missä puhuttiin jostain kytkimen palautusjousista koneen alla / luukun sisällä, mitkä pitäisi irroittaa ennen katkaisua, ettei ahdistä. Olen kuvia katsellessa ymmärtänyt asian kuitenkin niin, että kytkinakseli, haarukka ja painelaakeri / kannatin jäävät peräpuoliskoon yhtenä nippuna, eikä sieltä tarvitse mitään jousia erikseen irroitella. Mahdanko olla väärässä asian suhteen?
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Otahan kuvia projektista. Pitäisi jonain vuonna tehdä omalle 990:lle sama operaatio. Ei ole vissiin ulosottoa käytetty vuosikymmeniin edellisen omistajan toimesta, enkä ole sitä irroittamaan saanut edes linko perässä.
puolimoottori- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Toinen kysymys liittyy akselin vaihteiston puoleisen stefan vaihtoon, onko siellä sellainen vai joku muu ratkaisu, kuinka työläs se on vaihtaa ja onnistuuko vaihto katkaisun yhteydessä? Näyttää tuo kytkinkoppa olevan todella öljyinen sisältä molemmista päistä. Narutiiviste menee joka tapauksessa vaihtoon kampuran päässä. Täytyy muistaa tarkistaa vielä tuo huohotinputken kunto, sehän vaikuttanee öljyvuotoihin myös, jos tukkeessa. Kuvia koitan ottaa sitä mukaa kun työ etenee.
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Menee pikkaisen arvaukseksi, mutta tarkoittaisikohan tuo jousi kytkinhaarukan poikkiakselilla olevaa palautusjousta. 1210:n Molemmilla kytkimillä ainakin on sellainen, lähtee poikkiakselin vivusta ja toinen pää on katkaisukohdan etupuolella ja näkyy koukku noin tuumaisen reiän reunassa mahan alla ehkä viisitoista senttiä traktorin keskiviivalta. Eipäs tullut otettua kuvia juuri tuosta, kun pätkäsin pari viikkoo sitten 1210:n. 990:ssä on varmaan joku saman tyylinen systeemi. Ainakin 1210:ssä tuo vieteri on niin jämy, että varmasti ahistaa vetää irtaalleen.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Ainoa palautusjousi, minkä minä löysin, on näkösällä tuossa kytkinpolkimen alla.
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Sen narutiivisteen vaihdoin myös. Pari huomiota siitä. Ensinnäkin se vanha oli ihan täysnimikaimansa näköinen. Oli niin huonokuntoinen etten koskaan ennen nähnyt. Veikkailen, että sen asennuksessa on tehty pari perusvirhettä. Ensinnäkin sitä on taavettiin ainakin kahta paksuutta ja kannattaa valita se oikea eikä vain luottaa sopivuustaulukkoihin. Sitten se on vain pantu paikalleen traktoriin ja ruuvit kiinni sen kummemmin sovittelematta.
Minä laitoin tuohon koneeseen oikean (pienemmän) narun, manklasin sen huolellisesti paikalleen ja "koeajoin" irtaallaan eli kasasin viilapenkissä sopivan pulikan ympärille ja kokeilin, että tuntuu hyvälle. Tässä tapauksessa sopivan halkaisijainen pulikka oli renkaan paikkauspaukkupullo FIX. Traktoriin laittaissa pannaan tiivistemassaa tiivistepesän taakse mahdollisiin vuotokohtiin, neljä traktoriin kiinnitysruuvia pannaan "melkein kiinni", sitten tiukataan pesän kaksi kuusiokoloruuvia (tuumamitoitus myös kuusiokoloavaimella) ja sitten lopuksi neljä kiinnitysruuvia lopulliseen tiukkuuteen. Ja niitä narujahan piti aluksi uittaa öljyssä jonkin aikaa, en muista mitä vähintäin, mutta tunteja kuitenkin, minulla ne sattuneesta syystä ui yön yli.
Minä laitoin tuohon koneeseen oikean (pienemmän) narun, manklasin sen huolellisesti paikalleen ja "koeajoin" irtaallaan eli kasasin viilapenkissä sopivan pulikan ympärille ja kokeilin, että tuntuu hyvälle. Tässä tapauksessa sopivan halkaisijainen pulikka oli renkaan paikkauspaukkupullo FIX. Traktoriin laittaissa pannaan tiivistemassaa tiivistepesän taakse mahdollisiin vuotokohtiin, neljä traktoriin kiinnitysruuvia pannaan "melkein kiinni", sitten tiukataan pesän kaksi kuusiokoloruuvia (tuumamitoitus myös kuusiokoloavaimella) ja sitten lopuksi neljä kiinnitysruuvia lopulliseen tiukkuuteen. Ja niitä narujahan piti aluksi uittaa öljyssä jonkin aikaa, en muista mitä vähintäin, mutta tunteja kuitenkin, minulla ne sattuneesta syystä ui yön yli.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
No se 990 on sitten erilainen kuin 1210:n parikytkin. Kuikkaa nyt kuitenkin varmuuden vuoksi sinne mahan alle noin 10 senttiä katkasukohdan etupuolelle jotta onko siellä noita reikiä mistä jousen päät voisivat näkyä. Ja kyllä sinä sitten huomaat, jos alkaa irti vetäessä tarviimaan ylimääräistä voimaa
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Tässäkään kuvassa ei näy muita jousia, kuin nuo pienet (nro27) mutta nehän pitelee tuota painelaakerin kannatinta haarukassa.
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Ja vielä: Tuosta kuvasta puuttuu ulosottokytkimen irrotusvivusto kylläkin. Mutta vissiin siellä nyt sitten ei ole irroteltavia jousia, huomaat kyllä jos sieltä löytyy sellaisia. Minä en kyllä tätä varmuudella tiedä, kun olen purkanut vain yksöiskytkimiä ja parikytkimiä vain.
Nuo kommentit irrotettavista jousista, mitä mainitsit ketjun ensimmäisessä viestissä saattavat todellakin koskea parikytkinmalleja niinkuin tuon minun 1210.
Nuo kommentit irrotettavista jousista, mitä mainitsit ketjun ensimmäisessä viestissä saattavat todellakin koskea parikytkinmalleja niinkuin tuon minun 1210.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 990 Selectamaticin katkaisusta vielä
Laitetaas tähän vähän tilannepäivitystä. Taavetti on katkaistu ja kytkin purettu. Kytkinlevy oli kulunut niittejä myöten loppuun ja halkeillut. PTO-levy taas vastaavasti lähes uuden veroinen, tosin tukevasti liimaantunut välilevyyn ja se levy muurautunut kiinni vauhtipyörän hammastukseen. Ihmekös tuo, kun ei irroittanut... Tuon kytkinlevyjen välissä olevan hammastetun levyn voinee asentaa takaisin kummin päin vain, näyttää symmetriseltä molemmin puolin? Oli vähän uraa siellä ajolevyn puolella, niin ajattelin kääntää sen mahdollisesti toisin päin. Kaikki pinnat luonnollisesti hiotaan ennen asennusta. Paineasetelman käpälien tapinreiät soikeahkot, mutta kaikki tapit ja sokat kuitenkin paikoillaan. Nyt pitäisi vielä saada narutiivisteen kotelo auki, neljä kiinnityspulttia tuntuvat aukeavan kyllä, mutta ne kaksi kuusiokolopulttia tuntuivat olevan todella tiukassa. Saa nähdä, kumpi luovuttaa ensin, asentaja vai pultti...Niistä kampiakselin narutiivisteisteistä päätin mattkaun ohjeen myötä ja omasta mielenkiinnosta hommata kahdet eri versiot, eli ne, mitkä pitäisi sopivuustaulukon mukaan käydä tuohon AD4.49 koneeseen, sekä ohuemmat, mitkä taas taulukon mukaan käyvät AD4.55 koneeseen. Paksummat ovat väriltään mustat ja niille on erään kaupan tietoihin laitettu narun paksuudeksi 7,5mm, osanumero: DB K921611. Ohuempi narutiivistepari taas on väriltään valkea ja narun paksuus tietojen mukaan 6,3mm, osanumero:DB K262784. Saapa nähdä, kumpi pari voittaa arvonnan. Kuvia olen ottanut sitä mukaa projektista, kun joku osa on saatu irti ettei tarvitse kasatessa niin paljon raapia päätä ja ihan vaan osien kunnon karmeuden vuoksi. Tuota öljyistä moskaa on myös kiitettävä kerros joka puolella. Kuvia voin tarvittaessa lähettää niitä mahdollisesti tarvitseville. Toki voin niitä kuvia tännekin laittaa näytille, mikäli on kiinnostusta, mutta johan täällä on asiaa kuvilla höystettynä käyty aiemmin läpi. Homma siis jatkuu rauhalliseen tahtiin muiden töiden ohella.
p.s. kytkinpaketin hinta Suomesta ostettuna alv:een: paineasetelma, molemmat levyt, painelaakeri, silmälaakeri + pk: 682€
p.s. kytkinpaketin hinta Suomesta ostettuna alv:een: paineasetelma, molemmat levyt, painelaakeri, silmälaakeri + pk: 682€
JaPa- David Brown : 990 Selectamatic -70
Viestien lukumäärä : 16
Paikkakunta : Lappeenranta
Similar topics
» DB 880 Selectamaticin öljyt
» Vm 1969 990 selectamaticin ohjekirja hakusessa
» selectamaticin hydepumppu
» 990 selectamaticin vaihde jäi jumiin
» 990 Selectamaticin kansi ja venttiilit
» Vm 1969 990 selectamaticin ohjekirja hakusessa
» selectamaticin hydepumppu
» 990 selectamaticin vaihde jäi jumiin
» 990 Selectamaticin kansi ja venttiilit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa