DB25D Nostovarret
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB25D Nostovarret
Taavetissa ei nouse nostovarret ollenkaan,noin vuosi sitten laskin vaihteisto öljyt pois öljyt oli ripulin näköistä sontaa sekä
vettä seassa.Keväällä taas roput auki tuli loput vedet ulos.Tässä viikkositten laitoin uudet öljyt vaihteistoon vaihteet pelaa
mutta nostovarsissa ei tapahdu mitään.Pohjaluukun avasin putsasin sieltä suodattimen kaasin öljyt vaihteistoon,nostovarret
ei pelaa,mistä tuota vikaa pitäisi etsiä.
PS.pelasivat ripuli öljyillä viime syksynä.
vettä seassa.Keväällä taas roput auki tuli loput vedet ulos.Tässä viikkositten laitoin uudet öljyt vaihteistoon vaihteet pelaa
mutta nostovarsissa ei tapahdu mitään.Pohjaluukun avasin putsasin sieltä suodattimen kaasin öljyt vaihteistoon,nostovarret
ei pelaa,mistä tuota vikaa pitäisi etsiä.
PS.pelasivat ripuli öljyillä viime syksynä.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
25:n nostolaitesysteemi on kyllä niin yksinkertainen, ettei siihen monimutkaista vikaa voi tullakaan. Oma veikkaukseni on, että pumppu on nyt sen verran kuiva, että se ei tahdo jaksaa lähteä imemään, vaan pyörittää ilmakuplaa sisällään. Miten pumpun saa juotettua, en tiedä, mutta itte kokeilisin että jos vaihdelaatikon kotelo olisi vielä sen verran tiivis, että sinne saisi kompressorilla hiukan painetta mittatikun reiästä, niin se voisi lähteä imemään. Hyvinkin pienellä paineella öljy nousee sen muutaman sentin mitä se kenties tarvitsee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB25D Nostovarret
Kiitti vihjeestä Erkki,tuo täytyy kokeilla josko se vaikka auttaisi.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Hittolainen! ei auttanu kompuralla paineilman laitto mittatikun aukosta sisään.Nostovarret edelleen toimimattomana,
mitähän tuolle nyt keksisi?
mitähän tuolle nyt keksisi?
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Hmmm. Kaukoparannus on vaikea laji. Systeemi toimii niin, että kun pumppu pyörii, öljy menee ohivirtausventtiili kautta takaisin öljypohjaan ja kun vipu siirretään nostoasentoon niin ohivirtausventtiili sulkeutuu ja öljy joutuu menemään sitten takaiskuventtiili kautta sylinterilinjaan. Pito/laskuventtiili on silloin kiinni.
Tuosta jos alkaa menemään linjaa läpi, niin pitäisi saada selville: pyöriikö pumppu, pumppaako se öljyä, sulkeutuuko ohivirtausventtiili tai onko pitoventtiili kenties auki.
Muistaakseni 25:ssä on pumpulta voiteluputki ulosottovaihteeseen, jolloin moottorin käydessä sinne pitäisi putken spruutata öljyä, mutta onkohan se ulosottovaihde niin umpinainen, ettei sinne pääse kurkkaamaan sisään mistään ulkopuolisesta reiästä, että roiskuuko siellä öljy kun moottori käy. Nimittäin jos sinne tulee öljy niin pumppu pyörii ja pumppaa. Se olisi hyvä alku päästä eteenpäin.
Vivulta taitaa mennä käyttötangot venttiilille, mutta pystyykö niiden toimintaa näkemään ja kokeilemaan ulkopuolelta että saisi selville jos jotain on irronnut.
Tuosta jos alkaa menemään linjaa läpi, niin pitäisi saada selville: pyöriikö pumppu, pumppaako se öljyä, sulkeutuuko ohivirtausventtiili tai onko pitoventtiili kenties auki.
Muistaakseni 25:ssä on pumpulta voiteluputki ulosottovaihteeseen, jolloin moottorin käydessä sinne pitäisi putken spruutata öljyä, mutta onkohan se ulosottovaihde niin umpinainen, ettei sinne pääse kurkkaamaan sisään mistään ulkopuolisesta reiästä, että roiskuuko siellä öljy kun moottori käy. Nimittäin jos sinne tulee öljy niin pumppu pyörii ja pumppaa. Se olisi hyvä alku päästä eteenpäin.
Vivulta taitaa mennä käyttötangot venttiilille, mutta pystyykö niiden toimintaa näkemään ja kokeilemaan ulkopuolelta että saisi selville jos jotain on irronnut.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB25D Nostovarret
Täytyy huomenna päivän valolla tutkailla asiaa.Taitaa siinä ulosoton peräpäässä olla luukku,sen vois avata ja katsoa
tuleeko öljyä.
tuleeko öljyä.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Jos muisti ei ihan petä, niin repun päällä on peltikansi. Ei kyllä koskaan tarvinnut avata niin ei tiedä mitä sieltä löytyy. Kaksviitosen pumppu, muuten, on vaihteiston etupäässä, niin on erilainen projekti purkaa esiin
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB25D Nostovarret
Jos jaksat ottaa vaihteiston kannen auki, niin pääset näkemään venttiilien toiminnan. Huomaa, että kanteen tulee viisi pulttia takaapäin takasillan ja työkaluboxin välistä ja ohjaussimpukkakin pitää ottaa irti.
Vipujen liikkeen ja tankojen säätömutterit näkee jos ottaa vain vaihdevipujen kannen irti. Voisi siitä koittaa tiirailla ennen kuin koko kannen irrottaa. Tuon pikkukannen joutuu kuitenkin ruuvaamaan pois, että saa vaihdevivut paikalleen kootessa.
Onhan sulla TCU pois päältä? Se saattaa päällä ollessaan päästää niin reippaasti öljyä ohi, että ei nosta kevyttäkään kuormaa.
Vipujen liikkeen ja tankojen säätömutterit näkee jos ottaa vain vaihdevipujen kannen irti. Voisi siitä koittaa tiirailla ennen kuin koko kannen irrottaa. Tuon pikkukannen joutuu kuitenkin ruuvaamaan pois, että saa vaihdevivut paikalleen kootessa.
Onhan sulla TCU pois päältä? Se saattaa päällä ollessaan päästää niin reippaasti öljyä ohi, että ei nosta kevyttäkään kuormaa.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: DB25D Nostovarret
Kokeneelta asentajalta kysyin neuvoa ja hän osasi kertoa, että 25:n pumpun laakerointi on sellainen, että kun se kuluu, niin pumppuun pystyy tulemaan ilmalukko jos öljypohjan ja pumpun huuhtelee kovin kuivaksi. Siihen on olemassa sellainen niksi, että täyttää öljyä vaihteistoon viitisen litraa yli ylämerkin ja ajaa traktorin jyrkkään alamäkeen, jolloin öljyn pinta nousee niin lähelle pumpun roottoreiden tasoa, että ilmalukko häipyy kun moottori käy. Samalla suositteli käyttämään paksua vaihteistoöljyä, joka toimii tuon ikäisissä peleissä paremmin kuin nykyajan universaalit. 80W90:kin on parempaa kuin 10W30.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB25D Nostovarret
Tänään kokeilin tuota öljynlisäystä ja peräpää ylös reippaasti,ei ikävä kyllä auttanut.Pitää varmaan seuraavaksi
purkaa istuimen alta peltikotelo pois että näkee sen työsylinterin sit avata liitos siitä tuleeko öljy sinne asti.
Työsylinteri vois olla vaikka ruostunu jumiin koska öljyt oli pitkään pois.
purkaa istuimen alta peltikotelo pois että näkee sen työsylinterin sit avata liitos siitä tuleeko öljy sinne asti.
Työsylinteri vois olla vaikka ruostunu jumiin koska öljyt oli pitkään pois.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Työsylinterin banjopultti on vasemman jalan takana olevan pyöreän peltilaatan takana. Istuinkoteloa ei tarvitse purkaa.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: DB25D Nostovarret
Kiitoksia tiedosta!mitähän tuo vasen jalka mahtaa tarkoittaa?onko se lätkä vas edessä vai takapuolella missä
nostolaite systeemi on kiinni?
nostolaite systeemi on kiinni?
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Työsylinterin jumiin ruostuminen on niin harvinainen tuttu, että en ole koskaan kuullut sellaisesta. Mutta jos keksit jostakin propun tai luukun, josta näkee jollakin systeemillä ulosottovaihteen sisään, niin siellä pitäisi käydä öljyn lorina kun pumpun lähettämää öljyä tulee putkea pitkin voitelemaan ulosoton hammaspyörät ja laakerit kun moottori käy. Jos sinne ei tule öljyä, niin jokin ongelma siellä on joko pumpussa tai pumpun öljynsaannissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB25D Nostovarret
Käytin ulosoton luota kansilevyn auki,laitoin traktorin käymään ja ulosoton päälle,siellä kyllä öljy pärskyi.
Nostovarret edelleen toimimattomat.
Nostovarret edelleen toimimattomat.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Näkyikö siellä vaihdelaatikon suunnata tuleva putken pää? Kun ohivirtausventtiili on auki, pumppu painaa laiskaa öljyä voiteluputkistoon ja silloin ulosottovaihteeseen tulee öljyä kuin hanasta kun moottori käy. Ulosoton ei tarvitse olla päällä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB25D Nostovarret
Putken pää näkyi kyllä,ei tainnu paljo öljy virrata putkesta.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Jos ei sieltä tule öljyä niin pumppu ei pumppaa. On aikamoinen yhteensattuma jos systeemiin tulee jotain vikaa öljynvaihdon yhteydessä, tuota ilmalukkoa lukuun ottamatta.
Jos siihen ulosottovaihteen putkeen pääsee käsiksi niin paljon, että putken päähän saa pujotettua letkun, jonka kautta pumppuun pystyy kaatamaan tratin avulla öljyä, niin sekin kannattaa kokeilla ennen isompaa purkamista. Putkesta on suora kanava pumpun sisuksiin kun nostolaitevipu on laskuasennossa. Myös ehkä kannattaa kokeilla hiukan isompaa öljynlisäystä ja alamäkeä ennen purkuhommiin ryhtymistä. Sain neuvon Cliff Priceltä, jolla on tosi laaja kokemus vanhempien DB:den oikuista ja hän ei osannut suoralta kädeltä suositella muuta temppua.
Jos siihen ulosottovaihteen putkeen pääsee käsiksi niin paljon, että putken päähän saa pujotettua letkun, jonka kautta pumppuun pystyy kaatamaan tratin avulla öljyä, niin sekin kannattaa kokeilla ennen isompaa purkamista. Putkesta on suora kanava pumpun sisuksiin kun nostolaitevipu on laskuasennossa. Myös ehkä kannattaa kokeilla hiukan isompaa öljynlisäystä ja alamäkeä ennen purkuhommiin ryhtymistä. Sain neuvon Cliff Priceltä, jolla on tosi laaja kokemus vanhempien DB:den oikuista ja hän ei osannut suoralta kädeltä suositella muuta temppua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB25D Nostovarret
Kiitoksia vaan Erkki tuosta infosta,täytyy huomenissa kokeilla vielä tuo viimeinen niksi,ja toivoa
ihmettä että nostovarret nousisi ylös.
ihmettä että nostovarret nousisi ylös.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Make25D kirjoitti:Kiitoksia tiedosta!mitähän tuo vasen jalka mahtaa tarkoittaa?onko se lätkä vas edessä vai takapuolella missä
nostolaite systeemi on kiinni?
Takasillan etupuolella, eli kun istut penkillä, niin vasemman jalan takana.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: DB25D Nostovarret
MikkoT kirjoitti:Make25D kirjoitti:Kiitoksia tiedosta!mitähän tuo vasen jalka mahtaa tarkoittaa?onko se lätkä vas edessä vai takapuolella missä
nostolaite systeemi on kiinni?
Takasillan etupuolella, eli kun istut penkillä, niin vasemman jalan takana.
No joo en tuossa aijemmassa viestissä päässyt jyvälle mitä tarkoitat.On siinä lätkä+päällä venttiili josta lähtee
putki ylös joka on tulpattu.Luultavasti saa esim.kärryyn kipin en tiedä.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Ei nouse varret,laitoin letkun ulosotto koteloon putken nokkaan kaasin öljyä pari ilmakuplaa tuli
lisäsin vielä vaihteistoon öljyä ja nokka traktorista alas päin.Heilutin vipua edestakaisin,varret pysyy
edelleen alhaalla.Täytyy ruveta miettimään vaihteiston avaamista seuraavaksi,taitaa vaan olla aika
työläs homma.
lisäsin vielä vaihteistoon öljyä ja nokka traktorista alas päin.Heilutin vipua edestakaisin,varret pysyy
edelleen alhaalla.Täytyy ruveta miettimään vaihteiston avaamista seuraavaksi,taitaa vaan olla aika
työläs homma.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Noh, jos siitä ulosottovaihteistoon pilkottavasta putkesta ei tule öljyä moottorin käydessä, niin se on varma asia että pumppu ei pumppaa. Joko se ei pyöri tai imupuolella on iso vuoto, joka päästää ilmaa sisään öljyn sijaan. Jos on mahdollista rustata siihen samaan putkeen, johon kaadoit öljyä, virkaheitto pölynimuri imaisemaan pikku imaisu, niin koe on sekin. Jos imurin jättää imemään enemmän kuin vähän kun moottori käy, niin imuri saa öljyt sisuksiinsa jos pumppu vaikka innostuu toimimaan. Olen joskus putsannut tankkia sellaisella imurilla, jossa imuputki on teipattu tiiviin kanisterin kanteen ja kanisterista sitten varsinainen imuletku, jolla tankin pohjaa on imuroitu täyttöaukosta, on teipattu niin että letkun pää on lähellä kanisterin pohjaa. Onnistui joten kuten, mutta saostumat oli niin tiukasti tankin pohjalla, ettei sitä saanut kovin puhtaaksi. Irtoroskat pois kuitenkin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: DB25D Nostovarret
erkki kirjoitti:Noh, jos siitä ulosottovaihteistoon pilkottavasta putkesta ei tule öljyä moottorin käydessä, niin se on varma asia että pumppu ei pumppaa. Joko se ei pyöri tai imupuolella on iso vuoto, joka päästää ilmaa sisään öljyn sijaan. Jos on mahdollista rustata siihen samaan putkeen, johon kaadoit öljyä, virkaheitto pölynimuri imaisemaan pikku imaisu, niin koe on sekin. Jos imurin jättää imemään enemmän kuin vähän kun moottori käy, niin imuri saa öljyt sisuksiinsa jos pumppu vaikka innostuu toimimaan. Olen joskus putsannut tankkia sellaisella imurilla, jossa imuputki on teipattu tiiviin kanisterin kanteen ja kanisterista sitten varsinainen imuletku, jolla tankin pohjaa on imuroitu täyttöaukosta, on teipattu niin että letkun pää on lähellä kanisterin pohjaa. Onnistui joten kuten, mutta saostumat oli niin tiukasti tankin pohjalla, ettei sitä saanut kovin puhtaaksi. Irtoroskat pois kuitenkin.
Joo voishan tuota kokeilla,ainut vaan että siellä pyörii jokunen hammasratas jos kone on käynnissä vaikkei ulosotto ole päällä.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
MikkoT kirjoitti:Jos jaksat ottaa vaihteiston kannen auki, niin pääset näkemään venttiilien toiminnan. Huomaa, että kanteen tulee viisi pulttia takaapäin takasillan ja työkaluboxin välistä ja ohjaussimpukkakin pitää ottaa irti.
Vipujen liikkeen ja tankojen säätömutterit näkee jos ottaa vain vaihdevipujen kannen irti. Voisi siitä koittaa tiirailla ennen kuin koko kannen irrottaa. Tuon pikkukannen joutuu kuitenkin ruuvaamaan pois, että saa vaihdevivut paikalleen kootessa.
Onhan sulla TCU pois päältä? Se saattaa päällä ollessaan päästää niin reippaasti öljyä ohi, että ei nosta kevyttäkään kuormaa.
Tänään käytin vaihdevipujen kannen auki,eipä siellä paljo mitään näkyny.Pari tankoa liikku siellä kun vipuja heilutti.Taitaa joutua
purkamaan koko vaihteiston kannen auki.Imurilla kiskoin ulosoton sisältä siitä putkesta mikä tulee vaihteistolta päin,jotakin
ilman sekaista öljyä tuli niukasti.Edelleen nostovarret toimimattomat
mitä tcu:lla tarkoitat? venttiliäkö joka on oikean jalan juuressa,se on kiinni.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB25D Nostovarret
Hmmm. Onkohan imuputki kunnossa? Jos imuritempulla sait tulemaan ilmaa niin ilmavuoto siellä täytyy olla ellei voiteluputkessa ole haarautumaa laatikon puolelle. Siitä minulla ei ole tietoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB25d
» DB25D vm. 55 NOSTOLAITTEEN PAINEENSÄÄTÖVENTTIILI
» 990 nostovarret
» 1690 Nostovarret
» DB 996 -80 nostolaite ei laske
» DB25D vm. 55 NOSTOLAITTEEN PAINEENSÄÄTÖVENTTIILI
» 990 nostovarret
» 1690 Nostovarret
» DB 996 -80 nostolaite ei laske
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa