DB 1390 Kytkin ongelma
+2
OlleK
Nelikko_1390
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 1390 Kytkin ongelma
Terve,
Tuolla oli jollain muullakin ongelmia kytkimen kanssa, mutta laitan nyt kumminkin oman aiheen..
Eli DB1390 on vähän aikaa sitten edellisen omistajan toimesta vaihdettu kytkin ja hyvin on pelannut! Nyt sitten laitoin klapikoneen perään ja huomasi, että ulosotto ei mene päälle muuten kuin sammutettuna, sen verran raaka rutina oli että fiksumpi oli näin tehdä. Tämä ei siis ole varsinainen ongelma, vaan siinä muutaman tunnin klapihommien jälkeen meinasin siirtää konetta, niin kappas kytkin ei toimi! Kytkin tuntuu ehkä vähän löysemmältä kuin aikaisemmin, mutta vaihdetta ei saa päälle. Kytkimen nesteet on kunnossa.
Mikäs nyt avuksi? Jostain luin, että kytkimen lukittaminen pohjaan (kepillä) voisi ensi hätään auttaa ja siellä se traktori odottaa nyt toista päivää kytkin pohjassa jatkotoimenpiteitä..
Tuolla oli jollain muullakin ongelmia kytkimen kanssa, mutta laitan nyt kumminkin oman aiheen..
Eli DB1390 on vähän aikaa sitten edellisen omistajan toimesta vaihdettu kytkin ja hyvin on pelannut! Nyt sitten laitoin klapikoneen perään ja huomasi, että ulosotto ei mene päälle muuten kuin sammutettuna, sen verran raaka rutina oli että fiksumpi oli näin tehdä. Tämä ei siis ole varsinainen ongelma, vaan siinä muutaman tunnin klapihommien jälkeen meinasin siirtää konetta, niin kappas kytkin ei toimi! Kytkin tuntuu ehkä vähän löysemmältä kuin aikaisemmin, mutta vaihdetta ei saa päälle. Kytkimen nesteet on kunnossa.
Mikäs nyt avuksi? Jostain luin, että kytkimen lukittaminen pohjaan (kepillä) voisi ensi hätään auttaa ja siellä se traktori odottaa nyt toista päivää kytkin pohjassa jatkotoimenpiteitä..
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Kirjoitit:" Kytkimen nesteet on kunnossa". Mitä nestettä siihen kytkimen (ja jarrujen) säliöön on kaadettu, ei kai vaan jarrunestettä. Jarruneste pehmentää ja tuhoaa pää- ja työsylintereiden tiivisteet, jolloin kytkin ei enää irrota. Taavetissa tulee käyttää yksinomaan LHM mineraaliöljyä, eikä missään tapauksessa jarrunestettä. Tämä seikka on selvästi kerrottu ohjekirjassa ja mainittua öljyä (LHM) on saatavana monesta autitarvikeliikkeestä. Mainitsemasi keppihoito käytetään kun kytkinlevy liimaantuu kiinni vauhtipyörään tai painelevyyn ja se tapahtuu vain koneen seisoessa käyttämättömänä useita kuukausia, ei käytön aikana.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Täytyykin tarkistaa nuo nesteet vielä uudestaan, eli itse en ole muuta katsonut kuin, että nesteen pinta on ok. Edellinen omistaja tosiaan kytkinrempan tehnyt..
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Sellainen huomio vielä että 1390 mallissa sattaa olla käsivivulle toimiva ulosoton kytkin. Kytkinpoljin ohjaa tässä tapauksessa vain ajokytkimen. Vipu sijaitsee käsijarrun vivun vierellä kuljettajan vasemmalla puolella ja vivun ja VO-kytkimen painelaakerin poikittaisakselin välillä on kaapeli jonka pituutta muuttamalla säädetään VO-kytkimen vapaa liike. Säätö tehdään traktorin vasemmalla puolella hytinkorvakkeen takana ja säätäohje löytyy ohjekirjasta. Ohjekirja näyttää ohjaamossa olevan kytkinvivun sijainnin. Ensin nostetaan VO-kytkimen vipu ylös ja sen jälkeen valitaan haluttu VO-nopeus jonka jälkeen voimanotto käynnistetään laskemalla kytkinvipu alas.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Tuskin 1390 koneessa on enää ajokytkinpolkimesta riippuvaista VOA-kytkintä ????? Ainakaan niissä 1390 koneissa ei ole ollut, mitä ite olen ropaillut.
Jo vanhemmissakin , korkea-SEKURA - ohjaamollisissa 996-1410 sarjan koneissa oli käsivivulla VOA-kytkimen käyttö, joka siis tosiaan on siella vasemmalla käsijarrukahvan vierellä.
Jo vanhemmissakin , korkea-SEKURA - ohjaamollisissa 996-1410 sarjan koneissa oli käsivivulla VOA-kytkimen käyttö, joka siis tosiaan on siella vasemmalla käsijarrukahvan vierellä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Kyllä tässäkin mallissa on tuo käsivipu vasemmalla puolella käsijarrun vieressä, mutta yhtälailla rutisee vaikka sitä käyttää. Tämä tosin on varmasti säädettävissä kuten tuossa aikaisemmin jo kerrottiin.
Eniten silti ihmettelen miten tuo ajokytkin voi levitä "itsekseen" kun traktori on paikoillaan ja pyörittää klapikonetta? Mitän varoitusta ei ole antanut ja onhan koko kytkimen vaihdosta vasta parisataa tuntia?? Ymmärtäisin jos sitä olisi raskaalla kuormalla luisutettu, mutta kun ei ole kuin lähinnä siirrelty konetta..
Eilen keksin kokeilla laittaa ryömintä alueen päälle ja sainkin 1 vaihteen silmään ilman rutinoita, traktori lähti samantien eteenpäin eikä kytkimen painaminen auttanut mitään, harmillisesti edessä ei ole yhtään tilaa vaan puutaapeli tulee vastaan joten oli pakko sammuttaa traktori. Tämän seurauksena on nyt 1 vaihde täysin jumissa eikä vaihdekeppi liiku mihinkään! Mikäköhän nyt avuksi?
Eniten silti ihmettelen miten tuo ajokytkin voi levitä "itsekseen" kun traktori on paikoillaan ja pyörittää klapikonetta? Mitän varoitusta ei ole antanut ja onhan koko kytkimen vaihdosta vasta parisataa tuntia?? Ymmärtäisin jos sitä olisi raskaalla kuormalla luisutettu, mutta kun ei ole kuin lähinnä siirrelty konetta..
Eilen keksin kokeilla laittaa ryömintä alueen päälle ja sainkin 1 vaihteen silmään ilman rutinoita, traktori lähti samantien eteenpäin eikä kytkimen painaminen auttanut mitään, harmillisesti edessä ei ole yhtään tilaa vaan puutaapeli tulee vastaan joten oli pakko sammuttaa traktori. Tämän seurauksena on nyt 1 vaihde täysin jumissa eikä vaihdekeppi liiku mihinkään! Mikäköhän nyt avuksi?
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Kyllä kytkin osaa rikkoutua "omia aikojaankin". Väärän nesteen käytön lisäksi tulee heti mieleen pari mekaanista vikaa, jotka voivat tulla vaikka kytkin onkin vasta rempattu (remontin "laatuun" sen kummemmin ottamatta kantaa). Irrotusliike välittyy painelaakerilta kytkimelle kolmella käpälällä. Näiden saranatappien irtoaminen tai käpälän katkeaminen ei ole mitenkään tuntematon asia.
Käsikytkimen käyttöä vielä haluaisin kommentoida. On varsin houkuttelevaa käyttää kytkintä pysäyttämään saparo pitemmäksikin aikaa. Kytkin kuitenkin on tarkoitettu vain käytettäväksi, kun VO pannaan päälle tai otetaan vapaalle, tästä on käyttöohjessa neuvottu. Jos kytkintä pidetään auki tarpeettomasti, niin se rasittaa kampiakselin päittäislaakerointia, joka saattaa johtaa laakerivaurioon, kampiakselin rikkoutumiseen tai pahimmassa vaihtoehdossa koko moottorin vaihtoon. Minun 1210:ssa moottori on vaihdettu ja "rivien välistä" luin, että juuri tämä oli syy.
Käsikytkimen käyttöä vielä haluaisin kommentoida. On varsin houkuttelevaa käyttää kytkintä pysäyttämään saparo pitemmäksikin aikaa. Kytkin kuitenkin on tarkoitettu vain käytettäväksi, kun VO pannaan päälle tai otetaan vapaalle, tästä on käyttöohjessa neuvottu. Jos kytkintä pidetään auki tarpeettomasti, niin se rasittaa kampiakselin päittäislaakerointia, joka saattaa johtaa laakerivaurioon, kampiakselin rikkoutumiseen tai pahimmassa vaihtoehdossa koko moottorin vaihtoon. Minun 1210:ssa moottori on vaihdettu ja "rivien välistä" luin, että juuri tämä oli syy.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Vaihteen saa vapaalle kun traktoria saa jollain keinolla liikahtamaan muutaman sentin eteenpäin. Sinne on sammuttamisen seurauksena jäänyt veto päälle, eli ykkösen hammaspyörä on jännityksessä. Aika helppo kikka on myös tunkata toinen takapyörä ilmaan, niin paikat löystyy.
Kytkinkopan alapuolella on iso luukku, josta näkyy painelaakeri ja varmaan kannattaa ottaa se luukku auki ja panna kaveri polkemaan kytkintä niin sieltä näkee liikkuuko asetelman käpälät. Jos ei liiku, niin polkimen hydrauliikasta vika todennäköisesti löytyy. Tavallinen jarruneste tosiaan pilaa tiivisteet systeemistä, joka on LHM:lle tehty.
Kytkinkopan alapuolella on iso luukku, josta näkyy painelaakeri ja varmaan kannattaa ottaa se luukku auki ja panna kaveri polkemaan kytkintä niin sieltä näkee liikkuuko asetelman käpälät. Jos ei liiku, niin polkimen hydrauliikasta vika todennäköisesti löytyy. Tavallinen jarruneste tosiaan pilaa tiivisteet systeemistä, joka on LHM:lle tehty.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Tuli aloitettua korjaushommat ja täältä saatujen vinkkien perusteella tutkittiin vielä kytkimen nesteitä ja jarrunesteeltähän se vaikutti! Kuppimainen työsylinterin suojakumi oli aivan täynnä jarrunestettä eli vuoto oli selvä. Nyt on uudet tiivisteet vaihdettu ja LHM-nesteet sisällä. Laitoin ryömintä alueen päälle ja sain pakin päälle, mutta edelleenkään kytkin ei irrottanut? Siinä kun traktori mateli taaksepäin pumppailin kytkintä ja yks kaks veto loppui ja kytkin irroitti. Noh nyt 1-vaihde silmään ja sama homma eli välillä "toimii" ja välillä ei. Olisiko järjestelmässä ilmaa? Ilmausta yritettiin tehdä, mutta eipä se juuri paremmaksi tullut..Miten tuo ilmaus kuuluu tehdä oikein?
Vaikuttaako työsylinterin akselin pidentäminen kytkimen toimintaan / voisiko auttaa?
Nyt jos tämä helpoin korjaus ei auta voiko vika löytyä vielä muualta, ennen katkaisuhoitoa? Pääsylinteri?
Vaikuttaako työsylinterin akselin pidentäminen kytkimen toimintaan / voisiko auttaa?
Nyt jos tämä helpoin korjaus ei auta voiko vika löytyä vielä muualta, ennen katkaisuhoitoa? Pääsylinteri?
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Kun siellä on jarrunestettä ollut on ne pääsylinterin tivisteetkin varmaan ottaneet nokkiinsa. Pääsylinteri jos vuotaa tulee liemet kopin lattialle ja sen kyllä huomaa.
Noihin 14 ja 1690 Taavetin kun olen kytkinsylinterien tiivisteitä vaihtanu ei niitä ole tarvinu ilmata mitenkään. Ilma on poistunut muutamalla kytkimen polkasulla
Sillä työsylinterin "akselilla" säädetään kytkimen vapaaliikettä. Se autaa kyllä, mutta painelaakeri ei kuitenkaan saa pyöriä jatkuvasti.
Jos kytkin välillä irrottaa tuskin siellä sisäistä vikaa on
Noihin 14 ja 1690 Taavetin kun olen kytkinsylinterien tiivisteitä vaihtanu ei niitä ole tarvinu ilmata mitenkään. Ilma on poistunut muutamalla kytkimen polkasulla
Sillä työsylinterin "akselilla" säädetään kytkimen vapaaliikettä. Se autaa kyllä, mutta painelaakeri ei kuitenkaan saa pyöriä jatkuvasti.
Jos kytkin välillä irrottaa tuskin siellä sisäistä vikaa on
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Tuostapa tuli mieleen, että kannattaa varmaan maistella myös jarrujen nesteet, ettei sinne ole pantu samaa tavaraa. Jos on, niin sama revohka edessä silläkin suunnalla ennenkuin aikapommi laukeaa jossain tasoristeyksessä vaikka
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Jos kytkimen ja/tai jarrujen hydraulisessa ohjauksessa on ollut pienikin määrä jarrunestettä, tulee sekä pää- että työsylintereiden tiivisteet vaihtaa ja putkisto sekä sylinterit huuhdella ennen kun osat kootaan ja sisään kaadetaan LHM nestettä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Tuli vielä vaihdettua pääsylinteri (vaikka nestettä ei ohjaamon lattialta löytynyt) ja nyt kytkin pelaa taas! Olisikohan pääsylinteri laskenut painetta takaisinpäin, kun vuotoja ei näkynyt? Pienien testiajojen jälkeen ilmeni vielä rutinaa vaihteen vaihdossa ja 1-vaihde ei mennyt suosiolla päälle, näistä selvittiin kuitenkin kunnollisella ilmauksella, joten kaikki ok! Kiitos kaikille auttaneille!
Ja eikun seuraavan ongelman kimppuun:
Ohjaussylinteri vuotaa rajusti ja nyt se on purettu pois ja viety ammattilaiselle korjattavaksi. Ongelmana on kuitenkin tiivisteiden saatavuus? Tässähän on tuumamittaiset tiivisteet joita ei korjaamon hyllystä löydy.
Sen verran sain selvitettyä että näissä DB 1390 4WD malleissa on ollut kahta eri etuakselia, minkä seurauksena myös ohjausseylinterit ovat erilaiset? Carraro akselilla varustettuun sylinteriin saa tiivistesarjan (esim. kiertokanki.com) mutta käsittääkseni Carraron aksli on ulkonäöltään pyöreämpi kuin tämä meidän traktorin akseli joka on ihan kulmikas.
Joten mistä ihmeestä löytyy uusi tiivistesarja? Ja mitä öljyä kuuluu käyttää (ohjekirjaa ei ole vielä löytynyt) nyt on edellisen omistajan toimesta käytetty Mobil Mobilube HD 80W-90 Gear Oilia, mutta itseäni epäilyttää onko nyt ihan oikeat öljyt?
Ja eikun seuraavan ongelman kimppuun:
Ohjaussylinteri vuotaa rajusti ja nyt se on purettu pois ja viety ammattilaiselle korjattavaksi. Ongelmana on kuitenkin tiivisteiden saatavuus? Tässähän on tuumamittaiset tiivisteet joita ei korjaamon hyllystä löydy.
Sen verran sain selvitettyä että näissä DB 1390 4WD malleissa on ollut kahta eri etuakselia, minkä seurauksena myös ohjausseylinterit ovat erilaiset? Carraro akselilla varustettuun sylinteriin saa tiivistesarjan (esim. kiertokanki.com) mutta käsittääkseni Carraron aksli on ulkonäöltään pyöreämpi kuin tämä meidän traktorin akseli joka on ihan kulmikas.
Joten mistä ihmeestä löytyy uusi tiivistesarja? Ja mitä öljyä kuuluu käyttää (ohjekirjaa ei ole vielä löytynyt) nyt on edellisen omistajan toimesta käytetty Mobil Mobilube HD 80W-90 Gear Oilia, mutta itseäni epäilyttää onko nyt ihan oikeat öljyt?
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Onko tiivisteitä kyselty merkkiliikkeestä ?
Toisinaan osasaatavuus voi yllättää....
Jollei muuta paikkaa tiivisteille öydy ( etra yms paikat ) niin Top-Osa tampereella tekee tiivisteitä mittojen mukaan.
Toisinaan osasaatavuus voi yllättää....
Jollei muuta paikkaa tiivisteille öydy ( etra yms paikat ) niin Top-Osa tampereella tekee tiivisteitä mittojen mukaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1390 Kytkin ongelma
Mobilube 80W-90 on vaihteistoöljyä. Taavettiin tämä öljy sopii etuakselin tasauspyörästöön ja pyöränvälityksiin sekä takapyörien alennusvaihteistoihin. Ohjaukseen tämä öljy ei sovi vaan siinä on yksinkertaisinta käyttää samaa öljyä kun moottorissa ja vaihteistossa, eli Maatalouden Yleisöljy, joka kulkee myös nimellä STOU. Samainen STOU käytetään myös Selectamatic mallien vaihteistossa, 80W-90 ei oikein sovi, koska hydrauliikka käyttää samaa öljyä kun vaihteisto ja 80W-90 on hydrauliikkaan liian paksu. Se kulmikas etuakseli on David Brown omaa valmistetta ja se oli alkupään 1390 malleissa. Seuraavassa linkki varaosakirjaan. Ensin Etuakseli https://www.mycnhistore.com/eu/en/caseih/tractors/agricultural/euaa01agr330davidbrown/david-brown-tractor-sn-11120001-after/front-axle/front-axle-case-edavid-brown-axle-4-wd/cn/C0FF7A5B-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6/F9CA6496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6 Ja sitten ohjaussylinteri https://www.mycnhistore.com/eu/en/caseih/tractors/agricultural/euaa01agr330davidbrown/david-brown-tractor-sn-11120001-after/steering-system/steering-cylinder-4-wd-tractor-with-david-brown-front-axle/cn/07F82260-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6/F9CA6496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Similar topics
» DB990 kytkin ongelma
» case 1394 kytkin ongelma.
» case / taavetti 1390 käynti ongelma
» Case 1390 kytkin
» 1390 kaksoiskytkimen osia
» case 1394 kytkin ongelma.
» case / taavetti 1390 käynti ongelma
» Case 1390 kytkin
» 1390 kaksoiskytkimen osia
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa