Case 1390 kytkin
5 posters
Sivu 1 / 1
Case 1390 kytkin
Moi.
nyt on piru irti, löytyykö arvon Taavettihenkilöiltä tietoa...
kyseessä Case 1390 ja kytkinasetelman ongelma. Kytkin ei irroita kunnolla,
poljin- ja työsylinteri on uusittu ja ne varmasti ok.
kuuluuko paininkäpälän liikkua tyvestään?( siis se lunssi mihin on käpälä tapilla kiinni)
kolmesta käpälästä kaksi liikkuu(antaa niinkun peräksi) ja yksi pysyy paikallaan.
mikä neuvoksi?
onko edessä katkaisuhoito?
Kiitos jo etukäteen ja aurinkoista viikoloppua kaikille.
nyt on piru irti, löytyykö arvon Taavettihenkilöiltä tietoa...
kyseessä Case 1390 ja kytkinasetelman ongelma. Kytkin ei irroita kunnolla,
poljin- ja työsylinteri on uusittu ja ne varmasti ok.
kuuluuko paininkäpälän liikkua tyvestään?( siis se lunssi mihin on käpälä tapilla kiinni)
kolmesta käpälästä kaksi liikkuu(antaa niinkun peräksi) ja yksi pysyy paikallaan.
mikä neuvoksi?
onko edessä katkaisuhoito?
Kiitos jo etukäteen ja aurinkoista viikoloppua kaikille.
juigi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: Case 1390 kytkin
Hmmmm. On hiukan vaikea päätellä kuvauksen perusteella mitään, mutta voitko tarkistaa, että siinä käpälässä, joka pysyy paikallaan on niveltappi käpälän varren läpi sen korvakkeen kohdassa, jonka välissä käpälä kulkee.
Tiedetään kokemuksesta, että se niveltappi voi pudota pois paikaltaan jos sen lukitussokka on pehmyttä rautalankaa ja kulahtanut poikki niin kuin remontoidussa kytkimessä kuulemma valitettavan usein on.
Tunnetaan tapauksia, että tappi on saatu paikoilleen alaluukun kautta kun on pienet kädet, sopivat työkalut ja sinnikäs luonteenlaatu, mutta jos asetelma on kovin kulunut niin vaihtopenkille se taitaa mennä katkaisuhoidon kautta.
Tiedetään kokemuksesta, että se niveltappi voi pudota pois paikaltaan jos sen lukitussokka on pehmyttä rautalankaa ja kulahtanut poikki niin kuin remontoidussa kytkimessä kuulemma valitettavan usein on.
Tunnetaan tapauksia, että tappi on saatu paikoilleen alaluukun kautta kun on pienet kädet, sopivat työkalut ja sinnikäs luonteenlaatu, mutta jos asetelma on kovin kulunut niin vaihtopenkille se taitaa mennä katkaisuhoidon kautta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1390 kytkin
Tuosta sinun tapauksesta en osaa sanoa, mutta minun 1210:n kytkin lakkasi irrottamasta. Siinä oli yhden käpälän sisäpäästä katkennut se pala pois millä se nojaa paininlevyyn, ehkä 15mm pätkä. Kytkin tässä on Borg&Beck parikytkin
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Case 1390 kytkin
Erkki kertoi ja muistaa näitä enemmän.Tässä linkki minun kytkimen pettämisestä olisiko sama vaiva
Löytyy tuolta projekti osiosta.
https://www.taavetti-talli.net/t3456-varoitus-3-keppisen-db880-implen-kytkinremontti-koskee-muitakin
Löytyy tuolta projekti osiosta.
https://www.taavetti-talli.net/t3456-varoitus-3-keppisen-db880-implen-kytkinremontti-koskee-muitakin
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Case 1390 kytkin
Moi
ongelma tuntuu olevan siinä että käpälä ei nosta asetelmasta yhtä niistä kolmesta tapista johon käpälä on tapilla+sokalla kiinnitetty.
kaikki käpälät ja tapit sokkineen ovat paikallaan.
välissä ei näytä olevan mitään ylimääräistä.
mikä voisi olla syynä?
siis nythän kytkin ei irrota sen yhden käpälän kohdalta.
onko mahdollista että se käpälän tapilla nivelletty pää jää jumiin? siis se neliön mallinen osa mihin käpälä on tapilla yhdistetty?
kytkin on myös kovin jäykkä.
lisään kuvan mistä oon ympyröinyt kyseisen ongelma kohdan.
ongelma tuntuu olevan siinä että käpälä ei nosta asetelmasta yhtä niistä kolmesta tapista johon käpälä on tapilla+sokalla kiinnitetty.
kaikki käpälät ja tapit sokkineen ovat paikallaan.
välissä ei näytä olevan mitään ylimääräistä.
mikä voisi olla syynä?
siis nythän kytkin ei irrota sen yhden käpälän kohdalta.
onko mahdollista että se käpälän tapilla nivelletty pää jää jumiin? siis se neliön mallinen osa mihin käpälä on tapilla yhdistetty?
kytkin on myös kovin jäykkä.
lisään kuvan mistä oon ympyröinyt kyseisen ongelma kohdan.
juigi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: Case 1390 kytkin
Jäykkä kytkin viitaisi siihen että siel on nyt levy loppu ja vipusuhteet keturallaan.
Oon nähnyt myös nois eri koneiden remonteissani tapauksia, että asetelman käpälän kärjestä / kärjen säätöruuvin päästä, on kulahtanut 4-5mm tavaraa poiskin.
Tiedetäänhän myös tapauksia, että kytkinlevystä on pinta alkanut murentumaan / lohkeilemaan, ja on kitkapinnan palasia jossain kohden päällekkäin siellä aseteman sisällä.
Tälläisessa tapauksessa kytkin menee monasti liki kerrasta joko irroittamattomaksi, tai sitten yhtäkkiä lopettaa pitämisen tyystin.
Oon nähnyt myös nois eri koneiden remonteissani tapauksia, että asetelman käpälän kärjestä / kärjen säätöruuvin päästä, on kulahtanut 4-5mm tavaraa poiskin.
Tiedetäänhän myös tapauksia, että kytkinlevystä on pinta alkanut murentumaan / lohkeilemaan, ja on kitkapinnan palasia jossain kohden päällekkäin siellä aseteman sisällä.
Tälläisessa tapauksessa kytkin menee monasti liki kerrasta joko irroittamattomaksi, tai sitten yhtäkkiä lopettaa pitämisen tyystin.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1390 kytkin
Juu, yksi käpälä siellä on toimetonna ja se aiheuttaa sen, että painelaakeri ei kuormitu yhdeltä sivulta, vaan yrittää kääntyä ohjausputkessa vinoon ja tekee sillä tavoin kovasti kitkaa liikkeeseen. Levy voi olla vielä ehyt.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1390 kytkin
moi.
levy näyttää ehjältä.
pääsin lähemmin tutkiin asiaa kun laitoin muijan painelemaan kytkintä.
se tosiaan kaksi liikkuu hyvin ja se yksi on yhtä puuta.
välissä ei näy mitään ylimääräistä.
Mahtuuko asetelman irroittaa kissanluukusta? jotta näkis tuota ongelma kohtaa paremmin.
levy näyttää ehjältä.
pääsin lähemmin tutkiin asiaa kun laitoin muijan painelemaan kytkintä.
se tosiaan kaksi liikkuu hyvin ja se yksi on yhtä puuta.
välissä ei näy mitään ylimääräistä.
Mahtuuko asetelman irroittaa kissanluukusta? jotta näkis tuota ongelma kohtaa paremmin.
juigi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: Case 1390 kytkin
Eipä taida onnistua kytkimeen mitään isommin tehdä, katkaisematta konetta.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1390 kytkin
No onko siinä liikkumattomassa käpälässä varmasti saranatappi paikallaan. On niin pieni ettei vähällä näy. pyörittämällä sopivaan kohtaan ja valokuvia napsin omassani niin oli helpompi tutkia.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Case 1390 kytkin
Luukun kautta ei taida onnistua juurikaan muu kuin sisään vilkaisu ja tarpeen tullen ulosoton kytkimen säätö.
Katkaisua varten ohjaamoa ei tarvitse irrottaa kun se päästää etukiinnikkeistä irti ja tunkkaa vaikka portaiden alta niin paljon takakenoon, että ohjaamon lattian ja vaihdelaatikon väliin saa tungettua lankun kiilaksi. Kovan alustan ja jonkinlaisen rullakon se vaatii, että puoliskot saa erilleen kun pultit on moottorin ja kytkinkopan välistä avattu. Takapään saa varmaan jäämään paikaleen ja kiilattua sopivaan korkoon, etupäässä pitää etuakseli kiilata niin, ettei moottori pääse kallistumaan sivulle kun se vetää irti. Harvalla on katkaisurata käytettävissä, mutta kyllä kai samaan tarkoitukseen on käytetty pumppukärrylle tehtyä pukkia tai sitten on tehty palkit, joissa on laakeroidut pyörät alapäässä ja ne palkit pultattu moottorin sivulla oleviin pultinreikiin. Putki- ja sähkönäpläystä siinä tietenkin hiukan on, mutta ihmisen tehtävissä nekin. Kokoonpanossa on kytkinlevyjen keskitys aika tarkka homma että menee osat loksahtamalla paikalleen.
Katkaisua varten ohjaamoa ei tarvitse irrottaa kun se päästää etukiinnikkeistä irti ja tunkkaa vaikka portaiden alta niin paljon takakenoon, että ohjaamon lattian ja vaihdelaatikon väliin saa tungettua lankun kiilaksi. Kovan alustan ja jonkinlaisen rullakon se vaatii, että puoliskot saa erilleen kun pultit on moottorin ja kytkinkopan välistä avattu. Takapään saa varmaan jäämään paikaleen ja kiilattua sopivaan korkoon, etupäässä pitää etuakseli kiilata niin, ettei moottori pääse kallistumaan sivulle kun se vetää irti. Harvalla on katkaisurata käytettävissä, mutta kyllä kai samaan tarkoitukseen on käytetty pumppukärrylle tehtyä pukkia tai sitten on tehty palkit, joissa on laakeroidut pyörät alapäässä ja ne palkit pultattu moottorin sivulla oleviin pultinreikiin. Putki- ja sähkönäpläystä siinä tietenkin hiukan on, mutta ihmisen tehtävissä nekin. Kokoonpanossa on kytkinlevyjen keskitys aika tarkka homma että menee osat loksahtamalla paikalleen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1390 kytkin
Jos tappi on oikein paikallaan täytyy joku estää käpälää liikkumasta, johonkin väliin on joutunut ylimääräistä tavaraa joka estää käpälän liikkeen
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Case 1390 kytkin
Kirjoitanpa tähän uudestaan. Minun 1210:n kytkimen yhdestä käpälästa sisäpäästä puuttui puolentoista sentin pätkä. Kytkin ei irroittanut, kun käpälä ei yltänyt paininlevyyn ja siksi ei liikkunut.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» DB 1390 Kytkin ongelma
» 1390 kytkin
» 1390 vaihdevivun vapaa-asennon kytkin
» case 1494 kytkin
» 1390 kytkin
» 1390 kytkin
» 1390 vaihdevivun vapaa-asennon kytkin
» case 1494 kytkin
» 1390 kytkin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa