Case 1394 kone? jumissa
+2
erkki
uskomatonviehe
6 posters
Sivu 1 / 1
Case 1394 kone? jumissa
Otsikon mukainen peli tuli hankittua edullisesti. Edelliseltä omistajalta jäänyt turbo remppa kesken, seissyt jonkun aikaa, mahdollisesti osan ajasta ulkona. Aloin laitetta tutkimaan, kone ei pyöri hiukkaakaan, koitin vauhtipyörän hammaskehältä ja kampiakselin hihnapyörästä vääntää. Nyt kansi irti, ei luulisi ainakaan vettä saaneen kun putket ruosteettomat. Avasin myös öljypohjan, näyttää kampura ja laakerit ainakin silmämääräisesti olevan kohdillaan.
Olisko ehdotuksia mitä katsoa seuraavaksi? Koitettiin myös pyöräyttää samalla kääntäen kytkimen työsylinterin päässä olevaa vartta (kytkimen pääsylinteri yllättäen rikki) ja pyörittää, ei vaikutusta asiaan.
Olisko ehdotuksia mitä katsoa seuraavaksi? Koitettiin myös pyöräyttää samalla kääntäen kytkimen työsylinterin päässä olevaa vartta (kytkimen pääsylinteri yllättäen rikki) ja pyörittää, ei vaikutusta asiaan.
uskomatonviehe- David Brown : Case 1394 4wd HS
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Pystyy olemaan joissain männänrenkaissa hiukan korroosiota, joka on yllättävän tiukassa kun on hiukan päässyt turpoamaan sylinterin seinämää vasten. Monenlaisia kikkoja on irrotukseen käytetty hiukan vaihtelevalla menetyksellä, mutta hiukan happamat litkut siihen yleensä parhaiten puraisee, mm. sitruunahappo, Coca-Cola ja Fairy -tiskiaine ja vaikka vain tavallinen hapan tuoremehu. Sellaista vaan mäntien päälle vähäksi aikaa, sanotaan päivä, pari tai useampikin ja välillä rekkaraudalla kokeilla kammeta starttikehältä että joko lähtisi liikkeelle. Sitten vaan pesua ja voitelua. Johonkin sylinteriin on saattanut tulla hiukan värijälkeä siihen kohtaan joka on ollut tarttuneena, mutta kun sen tasoittaa kevyesti hienolla vesihiomapaperilla niin todennäköisesti pelaa ihan hyvin ties miten pitkälle. Jos haluaa tehdä laajemman homman niin sitten vaan männät ulos, sylintereiden hoonaus ja kokoon uusilla männänrenkailla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Kiitos ehdotuksesta, täytyy jatkaa liotusta. Oli tosiaan viikon jo naftakylvyssä mutta ei näyttänyt ihmeitä tapahtuvan. Minkäänlaista tietoa koneesta ei ole että kauanko seissyt, tod näk 5-10 vuotta. Tuo öljypohja kun valmiiksi on irroitettu jo, voisi huomenna availla kankia ja tutkia minkä pytyn mäntä jumittaa.
öljyt otin koneesta aiemmin tänään pois, seasta löytyi noin 5mmx3mm metallinpala, näyttäisi irronneen hammasrattaasta.
öljyt otin koneesta aiemmin tänään pois, seasta löytyi noin 5mmx3mm metallinpala, näyttäisi irronneen hammasrattaasta.
uskomatonviehe- David Brown : Case 1394 4wd HS
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Niin irrottaako se kytkin ettei ole yritetty kääntää kehältä ja on vaihde päällä tai loota ja kytkin jumissa??
Kun kone ollu ties kellä ja missä eikä tarkkaa tietoa ole mitä käyny... jos ei pahaa ruostetta näy sylintereissä niin outoa on ettei pyöri.
Sellastakin on ollu että on eestä taakse yhtä puuta niin ei kyllä käänny mitenkään,ainakin pitäs kytkin irrottamaan saada niin näkis koneen kohtalon.
Kun kone ollu ties kellä ja missä eikä tarkkaa tietoa ole mitä käyny... jos ei pahaa ruostetta näy sylintereissä niin outoa on ettei pyöri.
Sellastakin on ollu että on eestä taakse yhtä puuta niin ei kyllä käänny mitenkään,ainakin pitäs kytkin irrottamaan saada niin näkis koneen kohtalon.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Tänään ehdein tovin tutkimaan. Kk-laakerit avasin, männät liikkuu kohtuu kevyesti sylintereissä. Vauhtipyörä ei liiku vieläkään mihinkään. Kytkin ei vaikuttaisi irrottavan. Voiko hydrashift jumiutua?
uskomatonviehe- David Brown : Case 1394 4wd HS
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta, mutta HS:n jumiutuminen kuulostaa varsin epätodennäköiseltä. Onhan päävaihteisto vapaalla? Jos systeemi jumittaa vaihteiston päästä, niin kampiakselissa pitäisi tuntua kytkinakselin booreista ja hammaspyörien välyksistä johtuva pienen pieni klappi. Moottoriöljyn seasta löytynyt sirpale voisi tarkoittaa jotain, mutta en osaa kuvitella mitä se voisi olla. Ohjaustehostimen pumpun käyttöhammaspyörä tullut tiensä päähän ja siellä on jotain pyörien välissä???? Ehkä edessä on seuraavaksi jakopään kopan irrotus.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Päävaihteisto on vapaalla. Pykälät kytkeytyy, koitettiin rynkyttää traktoria edestakas isäukon kanssa. Kampiakselia pystyy millin tai kaksi heiluttamaan etupäästä (laakerien välys?), mutta vauhtipyörän hammaskehältä ei tunnu liikkuvan sitäkään vähää. Panin myös merkille että kampiakselin hihnapyörä liikkuu myös tuon millin tai kaksi.
Täytyypi avata ensi viikonloppuna tuo jakopään kotelo.
Täytyypi avata ensi viikonloppuna tuo jakopään kotelo.
uskomatonviehe- David Brown : Case 1394 4wd HS
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Tuoskohden nyt ei enää ainakaan kannata kovin paljoa väkivaltaa enempää alkaa käyttämään, vaan on tutkittava missä se jumi on.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Voiko entinen omistaja kertoa yhtään mitä konelle on tehty tai ei ole tehty?
Hyvin usein kesken jääneet projektit on sitten tämmösiä,kerrotaanko koko totuus?
Toivottavasti oli hinta kohdillaan...
Hyvin usein kesken jääneet projektit on sitten tämmösiä,kerrotaanko koko totuus?
Toivottavasti oli hinta kohdillaan...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Edellinen omistaja kuollut. Oli irrottanut kuormaajan, konepellit, turbon ja syylärin eli ilmeisesti vian selvitys jäänyt kesken tai on voinut jumiutua seisonnan aikana.
Onneksi oli edullinen, tähän saa äkkiä muutaman touhutonnin hassattua, kunhan ensin selviää mitä pitää alkaa korjaamaan
Onneksi oli edullinen, tähän saa äkkiä muutaman touhutonnin hassattua, kunhan ensin selviää mitä pitää alkaa korjaamaan
uskomatonviehe- David Brown : Case 1394 4wd HS
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Jos öljypohja avattuna oli valmiiksi ?????
Niin epäilys alakertaan on kohtalainen. Runkolaakerien kunto ?
Tosin, päätymmäisiä runkopukkeja ei taida millään konstilla saada aukaistua, ilman moottorin ylösnostamista.
Niin epäilys alakertaan on kohtalainen. Runkolaakerien kunto ?
Tosin, päätymmäisiä runkopukkeja ei taida millään konstilla saada aukaistua, ilman moottorin ylösnostamista.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Jos moottori kokee öljypulaa niin oman kokemukseni mukaan kiertokangen laakerit ovat paljon alttiimmat vaurioille kuin petilaakerit. Jos kiertokankien liuskat ovat kuosissaan, niin hyvällä todennäköisyydellä petilaakerit on kanssa. On tosi mystinen juttu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Näin sitten harmi homma kun ei kertojaa enää ole,no ei auta kun tutkia,onneksi oli edullinen.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Niin en tiedä mitä syitä löytyy mutta jos hihnapyörästä kampiakselin pässä on pienikin liike niin ei luulisi olevan laakereissa. Mutta kerron oman tarinani vajaan vuoden takaa. Olin laittanut uskollisen palvelijani Sirkkelin pyörittäjän tulille ja kone käynyt n 15 min ja laitoin pelit soimaan ja kierrokset ylös. Silloin äkkäsin että olin unohtanut kuulosuojaimet ja laskin kierrokset alas ja lähdin sisältä hakemaan.
Noin 5 min kuluttua uudestaan kierroksia lisäämään mutta nahkeaa oli jollain lailla kierroksia vähän nousi mutta laskin alas että tutkittava mikä ahdistaa. Moottori pysähtyi kuin seinään jo ennen tyhjäkäyntiä. Startti ei pyörittäny yhtään. No veiviä nokkaan kokeilemaan niin oli kuin hitsattu kiinni.
Seuraavana päivänä kun oire oli sama täysin jumissa vedin vanhuksen toisella koneella huoltomontulle
ja laskin öljyt pois ja öljypohja irti. Katselin ja kuvasin alustaa ja huomasin että kaksi kiertokangen laakeria oli aivan kuivat päältä kon toiset oli märät. Löysäsin kuivia laakereiden ruuveja ja koitin veivillä nyt kääntyi aivan kuin tyhjää vain.
Remonttia oli tarkoitus jatkaa seuraavan päivänä tutkia miksi kaksi laakeria oli ilmeisesti ilman voitelua.
Vaan kohtalo puuttui sinä aamuna peliin ja kaikki paloi 2 rakennusta ja 3 traktoria joten remontti loppui ja syy jäi selvittämättä.
Noin 5 min kuluttua uudestaan kierroksia lisäämään mutta nahkeaa oli jollain lailla kierroksia vähän nousi mutta laskin alas että tutkittava mikä ahdistaa. Moottori pysähtyi kuin seinään jo ennen tyhjäkäyntiä. Startti ei pyörittäny yhtään. No veiviä nokkaan kokeilemaan niin oli kuin hitsattu kiinni.
Seuraavana päivänä kun oire oli sama täysin jumissa vedin vanhuksen toisella koneella huoltomontulle
ja laskin öljyt pois ja öljypohja irti. Katselin ja kuvasin alustaa ja huomasin että kaksi kiertokangen laakeria oli aivan kuivat päältä kon toiset oli märät. Löysäsin kuivia laakereiden ruuveja ja koitin veivillä nyt kääntyi aivan kuin tyhjää vain.
Remonttia oli tarkoitus jatkaa seuraavan päivänä tutkia miksi kaksi laakeria oli ilmeisesti ilman voitelua.
Vaan kohtalo puuttui sinä aamuna peliin ja kaikki paloi 2 rakennusta ja 3 traktoria joten remontti loppui ja syy jäi selvittämättä.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Kiitoksia kannanotoista. Pitää tutkia noita runkolaakereita ja jakopäätä jos sieltä löytyisi vian aiheuttajaa. 1. pytyn kk-laakeroinnin liuskassa oli jonkun verran naarmua, kampiakseli naarmuton. Öljypohjasta jäi jonkun verran magneettiin metallimutua, liekö normaalia, tunteja 5500 jos mittariin on uskominen.
Viikonloppuna taas aikaa tutkia, palailen asiaan.
Viikonloppuna taas aikaa tutkia, palailen asiaan.
uskomatonviehe- David Brown : Case 1394 4wd HS
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Ompas hurjan näköinen veivin kaula!
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Pakki kirjoitti:Ompas hurjan näköinen veivin kaula!
Runkokaulalta tuo näyttää ......
Mut onko kampurakin poikki ?????
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1394 kone? jumissa
jusape kirjoitti:Pakki kirjoitti:Ompas hurjan näköinen veivin kaula!
Runkokaulalta tuo näyttää ......
Mut onko kampurakin poikki ?????
Siltähän tuo näyttää
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Case 1394 kone? jumissa
Jep, kampura poikki. Siitä tuo öljyn seassa ollut metallinpala ja metallipöly peräisin.
Uutta kampiakselia siis metsästämään
Uutta kampiakselia siis metsästämään
uskomatonviehe- David Brown : Case 1394 4wd HS
Viestien lukumäärä : 10
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa