DB 30D sataa öljyä, ohjurinkumit myös pakoventtiileihin?
+2
jusape
Tero
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 30D sataa öljyä, ohjurinkumit myös pakoventtiileihin?
Eli tein täyden koneremontin 2020-2021 ja venttiileitä ja ohjureita myöden kaikki uutta. Laite toimii moottorin puolesta kuin unelma, käy nätisti.
Mutta sellainen asia vähän harmittaa, kun käytän traktoria paljon tyhjäkäynnillä halkaisuruuvia ja sirkkeliä pyörittäen. Tyhjäkäynnillä pakoputki kastuu öljystä ja mustia pisaroita sataa konepellille. Tämä johtunee siitä, että pakoventtiileissä ei ole ohjurikumeja ollenkaan. Jos jotain raskasta tekee, niin öljy kyllä alkaa palamaan pois.
Mutta mitä mieltä? Olisiko viisasta laittaa ohjurikumit myös pakoventtiileille? Tämä mielestäni ratkaisi ongelman tai ainakin ominaisuuden. Tuskin siitä mitään kamalia tapahtuu? Miksi ylipäätään ei tehtaalla ole alunperin laitettu? Laiskana miehenä tekisi mieli jotenkin yrittää tehdä se ottamatta kantta pois. Eikös se saattaisi onnistua sellaisella painestuksella, että tunkisi imusarjasta paineilmaa sylinteriin imuventtiili auki ja pakoventtiili kiinni? Muistaakseni ammoisina aikoina ammattikoulussa moista laitetta käytin.
Terv.
Tero
Mutta sellainen asia vähän harmittaa, kun käytän traktoria paljon tyhjäkäynnillä halkaisuruuvia ja sirkkeliä pyörittäen. Tyhjäkäynnillä pakoputki kastuu öljystä ja mustia pisaroita sataa konepellille. Tämä johtunee siitä, että pakoventtiileissä ei ole ohjurikumeja ollenkaan. Jos jotain raskasta tekee, niin öljy kyllä alkaa palamaan pois.
Mutta mitä mieltä? Olisiko viisasta laittaa ohjurikumit myös pakoventtiileille? Tämä mielestäni ratkaisi ongelman tai ainakin ominaisuuden. Tuskin siitä mitään kamalia tapahtuu? Miksi ylipäätään ei tehtaalla ole alunperin laitettu? Laiskana miehenä tekisi mieli jotenkin yrittää tehdä se ottamatta kantta pois. Eikös se saattaisi onnistua sellaisella painestuksella, että tunkisi imusarjasta paineilmaa sylinteriin imuventtiili auki ja pakoventtiili kiinni? Muistaakseni ammoisina aikoina ammattikoulussa moista laitetta käytin.
Terv.
Tero
Tero- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 30D sataa öljyä, ohjurinkumit myös pakoventtiileihin?
Tuo öljyyntyminen voi johtua monista syistä.
- esim sylinterien pinnat on liian karheat, ja hoonijälkiin jää ööliä liikaa
- jokin männnrengas voi olla väärinpäin paikoillaan
- suuttimet, sumu ei ole kunnollinen, eli osa pisaroista olisi palamatonta polttoainetta
- voi olla, että uudet ohjurit / venttiilit on liian väljällä koneistuksella toisiinsa jo alkujaankin.
Itsellä kävi joskus tuon Turbo-Nuffin nykymoottorin kanssa niin, että rakennellessa kun laitoin myös pako-ohjureihin kumit, niin melko äkkiä venttiilinvarsi leikkas ohjuriin kiinni, ja lähti koko ohjuri liikkumaan venttiilin mukana = keinuvipu mutkalla .......
Sama toistui piakkoin uudelleen,että keinuvipu mutkalla.
Syytä kummastelin - ja se selvis vasta kun otin kannen irti ja pöydälle tutkimuksiin, että mikä piru siellä mättää ....
- esim sylinterien pinnat on liian karheat, ja hoonijälkiin jää ööliä liikaa
- jokin männnrengas voi olla väärinpäin paikoillaan
- suuttimet, sumu ei ole kunnollinen, eli osa pisaroista olisi palamatonta polttoainetta
- voi olla, että uudet ohjurit / venttiilit on liian väljällä koneistuksella toisiinsa jo alkujaankin.
Itsellä kävi joskus tuon Turbo-Nuffin nykymoottorin kanssa niin, että rakennellessa kun laitoin myös pako-ohjureihin kumit, niin melko äkkiä venttiilinvarsi leikkas ohjuriin kiinni, ja lähti koko ohjuri liikkumaan venttiilin mukana = keinuvipu mutkalla .......
Sama toistui piakkoin uudelleen,että keinuvipu mutkalla.
Syytä kummastelin - ja se selvis vasta kun otin kannen irti ja pöydälle tutkimuksiin, että mikä piru siellä mättää ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 30D sataa öljyä, ohjurinkumit myös pakoventtiileihin?
Juuri tuo klapikone/halkoruuvi -käyttö laittaa melkein koneen kuin koneen kuolaamaan mustia pisaroita pakoputkesta. Ei tosiaan liity venttiilin varsien tiivistämiseen. Tyhjäkäynnin kaltaisessa käytössä palotilat vaan käy kylminä ja palaminen jää hiukka vajaaksi. Paikat kylä puhdistuu sitten kun laittaa koneen oikeisiin töihin edes päiväksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 30D sataa öljyä, ohjurinkumit myös pakoventtiileihin?
Kyllä kumit voi vaihtaa kansi paikallaan,on vaihettu autoihinkin,tarpeeksi painetta vaan pyttyihin eikä anna moottorin pyörähtää.
Entisaikaan kun ei ollu paineilmoja eikä liioin sähköäkään niin fiksut laitto narua pyttyyn käänsi männän tiukkaan ja vaihto kumit.
Entisaikaan kun ei ollu paineilmoja eikä liioin sähköäkään niin fiksut laitto narua pyttyyn käänsi männän tiukkaan ja vaihto kumit.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 30D sataa öljyä, ohjurinkumit myös pakoventtiileihin?
Pakoventtiilit on jätetty ilman ohjurikumeja, koska pakopuolella ei imua kanavaan päin. Näin tämä on yleensä selitetty, itse en kyllä kyseiseen teoriaan usko. Lämmin öljy osaa valua pienestäkin raosta ja se mikä usein unohtuu. Keinuvipuakseli/helat kuluu ja öljyä purkautuu yläkertaan enemmän. Jusapen turbo-nuffissa vähän isommat lämpökertoimet, ei voi verrata näihin vakioihin.
8.8.0- Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 30D sataa öljyä, ohjurinkumit myös pakoventtiileihin?
Kyllä siellä vaparikoneessakin on pieni vastapaine kannen pakokanavassa - joka muodostuu kannen kanavista - pakosarjan muodosta / pakosyklien vastapaineiskuista, ja pakoputken koosta sekä pituudesta, että kyllä mieluummin se vastapaine ylöspäin öölit sieltä pako-ohjureista lykkää.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 30D sataa öljyä, ohjurinkumit myös pakoventtiileihin?
Just eilen sain klapisouvin lopppuun ja 1394 pyöritti halkaisuruuvia about 8 tuntia putkeen. Lopettaessa tuulilasi oli öljypisaroissa ja kaasuttaessa alkas pakoputken ulkopintaa pitkin valumaan öljyä.
Erikoista tuossa oli, ettei mielestäni ottanut täysiä kierroksia traktoria halliin vietäessä. Taisi kierrokset jäädä johonkin 2000rmp kieppeille, kun normaalisti ottaa vähän enemmän. Muistelisin, että tämä ilmiö on käynyt ennenkin. Mikähän ilmiön syynä voisi olla?
Viimeistään talven linkouksissa lähtee kaikki öljy ja karsta. Joskus pelästyin, että syttyi palamaan, kun pakosarja savus niin pahasti.
Erikoista tuossa oli, ettei mielestäni ottanut täysiä kierroksia traktoria halliin vietäessä. Taisi kierrokset jäädä johonkin 2000rmp kieppeille, kun normaalisti ottaa vähän enemmän. Muistelisin, että tämä ilmiö on käynyt ennenkin. Mikähän ilmiön syynä voisi olla?
Viimeistään talven linkouksissa lähtee kaikki öljy ja karsta. Joskus pelästyin, että syttyi palamaan, kun pakosarja savus niin pahasti.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 252
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa