Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

5 posters

Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  Nelikko_1390 La Huhti 29 2023, 12:50

1490 Taavetti oli vuotanut pidemmän aikaa syöttöpumpun kaasuakselin juuresta, kunnes alkoi tulla ulos jo enemmän kuin mitä meni koneeseen. No O-renkaat tuli vaihdettua ja eikun klapikone hommiin! Pari tuntia klapikonetta pyöritettiin vähän reilulla tyhjäkäynnillä, kun huomasin, että edestä tulee nestettä pihalle! Äkkiä pelit seis ja tutkimaan, koko moottorin etuosa märkä ja moottorin alle kertynyt kunnon lammikko siihen etukehdon kuoppaan. Otin öljytikun ylös ja totesin, että kovin ohkaiselta öljy näyttää ja haisikin löpölle. Öljyt ei nättänyt yhtään harmailta eli ei siellä sentään vedet ole sekaisin.

1. Kysymys: Kaasuakselin tiivisteet oli hyvin haperot, onko odennäköisintä tai mahdollista, että syöttöpumppu vuotaa löpöt moottorin öljyn sekaan? Jos näin on, niin varmaan viisainta laittaa koko pumppu huoltoon.

2. Kysymys: Siirtopumppu voi ilmeisesti myös vuotaa kalvon ohi jolloin löpöä pääsee moottoriöljyn sekaan? Siirtopumppu on kuitenkin uusi (ajettu max 30h)

3. Kysymys: Ehdinköhän tehdä jo isompaa vauriota moottorille, kun klapeja tein heikosti voitelevalla öljyllä? Uskaltaako koneen siirtää ajamalla parempaan paikkaan korjattavaksi?


Nelikko_1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  erkki La Huhti 29 2023, 19:30

Ruiskutuspumpun etupään stefan vuoto ei ikääntyneessä CAV jakajapumpussa ole tavattoman harvinainen tapaus. Jos siirtopumppu on noin uusi, niin aika todennäköisesti vika on juuri tuossa stefassa. Noissa Taaveteissa, joissa tankit on ohjaamon alla, siirtoumpun vuoto tekee tavallisesti sen, että se alkaa vetää ilmaa systeemiin ja liikut loppuvat siihen. Omaa kokemusta pääakselin stefan vaihdosta minulla ei ole, mutta keskustelupalstoilla on kyllä ollut kommentteja, että sen vaihto on tehty ihan kotihommana. Pumppua on tietenkin käytettävä irrallaan ja jos ei itseä innosta puuhaan ryhtyä, niin irtopumpun kanssa kun ajelee kokeneeseen dieselkorjamoon niin stefan vaihto on aika pieni juttu. Se vaan tahtoo olla niin, että korjaamolla usein halutaan pumppua purkaa enemmänkin ja tarkistaa onko siinä muuta laitettavaa.

Itse en empisi ajaa pikkupätkää jos viitsii nähdä sen vaivan, että vaihtaa öljyt ja ajaa siirron terveillä öljyillä. Klapikoneen pyöritys pienillä kierroksilla tekee niin pienet pintapaineet kampiakselin laakereille, että ne aika todennäköisesti on vielä hyvässä kunnossa. Avaamalla se tietenkin varmistuu jos viitsii ruuvata öljypohjan irti ja vilkaista kiertokankien laakerien kunnon.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  jusape Su Huhti 30 2023, 04:48

Kyllä se akselistefan vuoto on aika yleistä jopa -80/90 taitteen , ja jopa uudemmissakin CAV DPA pumpuissakin......
On noita pumppuja erinäisiä kymmeniä juu tullut laiteltua.
Mutta yleensä kyllä se on vaan niin, että jos pumppu alkaa jostain tiivisteestä vähänkin vuotamaan, on samas rytäkässä syytä vaihtaa kaikki pumpun tiivisteet.
Josko korjaat / vaihdat vain sammutin ja / tai kaasuakselin o-renkaat - kuukauden päästä voi alkaa nestepää tai ennakonsäädin tai stefa vuotamaan.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  Tessu Su Huhti 30 2023, 15:49

Vanhemmissa vielä pääsi O-renkaiden vaihdoilla kuten itekkin tein suht helppo juttu ei tarvinnu pumppua irrotella,ehkä se ainoa korjaus mikä kannattaa kun ei paljoa maksa eikä vaikea ole.
Sitten kun pumppu irti samalla kaikki mitä löytyy noin itekkin ajatellu.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  jusape Ma Toukokuu 01 2023, 04:15

Jonkun yksittäisen tiivisteen vaihto pumppuun ei ole kuin hätäpäissä tehty tilapäiskorjaus, ja pidemmän päälle vain kusemista omiin muroihinsa ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  Tessu Ma Toukokuu 01 2023, 22:44

No mulle taas alan ammattilainen kertoi kun tiivareita kaasutappiin ostin että juuri tämä kannattaa vaihtaa ei muita.
on tuossa pelannu usean vuoden ja perikunnan koneisiin en ala rahaa laittamaan kun muutenkin jo tiensä päässä,kai tuosta sitten kilohinnan saa ilman tiivisteitäkin...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  jusape Ti Toukokuu 02 2023, 02:44

Joskus 3-4 vuotta sitten tuosta -85 1494 Kassusta käytin pumpun irti, ja vaihdoin kannen ja kaasuakselin tiivisteet, sekä ennakonsäätimen tiivisteet.
En siis silloin käytänyt LAISKUUTTANI koko pumppua pöydällä auki, ja samalla laittanut kaikkia tiivisteitä uusiksi.
Eipä tuos mennyt kuin 2-3kk niin jopa alkoi se nestepään iso O-rengas vuotamaan .......
Silleen sitten mentiin vuodon ja oman ketutuksen hissukseen jatkuvasti pahentuen toista - kolmattakin vuotta ( piti siis jo 6h seisokin jälkeen ekana toimenpiteenä ilmata pumppu ) - kunnes sitten viimesyksynä / alkutalvesta otin taas pumpun irti ( etukuormaaja + sovitteet ei ainakaan sit hommaa helpota ), ja pistin sitten kaikki tiivisteet uusiksi - samalla sitten myös penkissä testattuna ja syöttöä säädellen = nyt alkujaan n.80hv ollut laite on siis n.110-120hv säädöillä .....
Nytkin on yks Foordin LUCAS DES pumppu menossa osiksi, kun vain yksi O-rengas vuotaa - ja pahasti , niin laitetaan koko pumppuun kaikki tiivisteet uusiksi ( asiakaspumppu - ei omia )
Samalla toki penkissä testaten ja kierrokset / syötöt säädellen ( toivomus oli että "pikkasen lisää " ruokaa samalla )

Toki, jos itse tehden, ja omaan koneeseensa haluaa syöttöpumppuun vaihtaa vain jonkun yhden tiivisteen ( kaasu ja sammutinakseleilla on kummasskain 2 O-rengasta ) - niin se sitten on ihan jokaisen omatoimiropaajan oma asia - takuuasioissa voi katsoa peiliin.......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  Tessu Ti Toukokuu 02 2023, 05:08

Juu hyvän kun tahtoo niin kaikki uusiksi tässä meillä se ei taas ollu kyseessä,katsotaan kuinka kauan tässä yleensä jotain on,kokoajan on hävittäny tavaraa,perikunnan kamat lähtee sitten viimesenä ja sitten itse tila.
Romuksi menee ne joita ei kukaan tahdo.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  Nelikko_1390 Ti Toukokuu 02 2023, 09:05

Joo kyllä se lähtee nyt tuo syöttöpumppu isompaan huoltoon, vielä kun kaiken lisäksi tässä on ollut noita ilmaongelmia (jos kone seisoo yli viikon on joutunut ilmaamaan), onko Jusapella tai muilla kustannusarviota pumpun huollosta?

Nyt kun öljyt ja löpö meni sekaisin, niin jäin miettimään, että mistä tämä seos lensi ulos? Koko moottorin etuosa ihan märkä ja näytti, että tuulettajan siipi vielä heittänyt sitä ympäriinsä? Huohotin?

Nelikko_1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  erkki Ti Toukokuu 02 2023, 10:37

Kampiakselin etupään stefa saattaa laskea ohuen öljyn ulos.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  outsider To Toukokuu 04 2023, 10:58

Nelikko_1390 kirjoitti:Joo kyllä se lähtee nyt tuo syöttöpumppu isompaan huoltoon, vielä kun kaiken lisäksi tässä on ollut noita ilmaongelmia (jos kone seisoo yli viikon on joutunut ilmaamaan), onko Jusapella tai muilla kustannusarviota pumpun huollosta?

Nyt kun öljyt ja löpö meni sekaisin, niin jäin miettimään, että mistä tämä seos lensi ulos? Koko moottorin etuosa ihan märkä ja näytti, että tuulettajan siipi vielä heittänyt sitä ympäriinsä? Huohotin?

Pumpun etupään stefan vaihto on niin helppo homma että sen takia ei kannata pumppua huoltoon lähettää.Kun irroitat pumpun niin pidä huoli että pumppun hammasratas pysyy oikealla hampaalla. Muuta erityistä ei pumpun irroituksessa tarvi huomioida. Vaihda samalla se kampiakselin etupään stefa.
Ilmaongelmat ei uskoakseni johdu pumpusta.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  Nelikko_1390 Ma Toukokuu 08 2023, 10:18

Kyllä tässä sen verran on päätä hakattu seinään, että uskon kyllä tuon pumpun olevan syyllinen ilmaongelmiin. Kaikki muu on käyty läpi ja jopa rakennettu uusi väliaikainen polttoainetankki.
Edellisen omistajan toimesta ajo likaisella tankilla ja se, että polttoainesuodattimet on jääneet varmasti vaihtamatta on aiheuttanut sen, että pumpussa asti on p*skaa, tätä ruosteensekaista mömmöä näkyi jo kun kaasuakselin tiivisteet vaihdettiin. Kun yksi paikka alkoi pitämään löytyi heti uusi vuotopaikka..

Nelikko_1390

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  Tessu Ma Toukokuu 08 2023, 15:26

Pahalta näyttää tuon perusteelta ei taida auttaa muu kuin pumpun täysaukasu ja tutkiminen.
Kyllä meilläkin meni suotimet tukkoon eikä enää käyny mutta se taisi pelastaa pumpun kun on vaan kesäajossa...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 öljyt ja polttoaine sekaisin? Empty Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?

Viesti  jusape Ti Toukokuu 09 2023, 01:16

Tuos eräs CAV DPA tapaus oli, että oli jotkin tynnyrinpohja - paskat aineet tankissa, paskat halpissuotimet paikoillaan ( vessapaperirullakin olis tehokkaampi suodatin ) , seissyt lieni 10-15 vuotta .....
Siittä pumpusta ei vanhaa jääny kuin .......
Mitä jäikään ?

Käytännössä ei juurikaan mitään.
Uusi nestepää, toisista purkupumpuista osia, ihan kuoria myöden, eli liki kaikki vaihtoon = käytännössä täysin toinen pumppu, uudella nestepäällä ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa