1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
5 posters
Sivu 1 / 1
1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
1490 Taavetti oli vuotanut pidemmän aikaa syöttöpumpun kaasuakselin juuresta, kunnes alkoi tulla ulos jo enemmän kuin mitä meni koneeseen. No O-renkaat tuli vaihdettua ja eikun klapikone hommiin! Pari tuntia klapikonetta pyöritettiin vähän reilulla tyhjäkäynnillä, kun huomasin, että edestä tulee nestettä pihalle! Äkkiä pelit seis ja tutkimaan, koko moottorin etuosa märkä ja moottorin alle kertynyt kunnon lammikko siihen etukehdon kuoppaan. Otin öljytikun ylös ja totesin, että kovin ohkaiselta öljy näyttää ja haisikin löpölle. Öljyt ei nättänyt yhtään harmailta eli ei siellä sentään vedet ole sekaisin.
1. Kysymys: Kaasuakselin tiivisteet oli hyvin haperot, onko odennäköisintä tai mahdollista, että syöttöpumppu vuotaa löpöt moottorin öljyn sekaan? Jos näin on, niin varmaan viisainta laittaa koko pumppu huoltoon.
2. Kysymys: Siirtopumppu voi ilmeisesti myös vuotaa kalvon ohi jolloin löpöä pääsee moottoriöljyn sekaan? Siirtopumppu on kuitenkin uusi (ajettu max 30h)
3. Kysymys: Ehdinköhän tehdä jo isompaa vauriota moottorille, kun klapeja tein heikosti voitelevalla öljyllä? Uskaltaako koneen siirtää ajamalla parempaan paikkaan korjattavaksi?
1. Kysymys: Kaasuakselin tiivisteet oli hyvin haperot, onko odennäköisintä tai mahdollista, että syöttöpumppu vuotaa löpöt moottorin öljyn sekaan? Jos näin on, niin varmaan viisainta laittaa koko pumppu huoltoon.
2. Kysymys: Siirtopumppu voi ilmeisesti myös vuotaa kalvon ohi jolloin löpöä pääsee moottoriöljyn sekaan? Siirtopumppu on kuitenkin uusi (ajettu max 30h)
3. Kysymys: Ehdinköhän tehdä jo isompaa vauriota moottorille, kun klapeja tein heikosti voitelevalla öljyllä? Uskaltaako koneen siirtää ajamalla parempaan paikkaan korjattavaksi?
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Ruiskutuspumpun etupään stefan vuoto ei ikääntyneessä CAV jakajapumpussa ole tavattoman harvinainen tapaus. Jos siirtopumppu on noin uusi, niin aika todennäköisesti vika on juuri tuossa stefassa. Noissa Taaveteissa, joissa tankit on ohjaamon alla, siirtoumpun vuoto tekee tavallisesti sen, että se alkaa vetää ilmaa systeemiin ja liikut loppuvat siihen. Omaa kokemusta pääakselin stefan vaihdosta minulla ei ole, mutta keskustelupalstoilla on kyllä ollut kommentteja, että sen vaihto on tehty ihan kotihommana. Pumppua on tietenkin käytettävä irrallaan ja jos ei itseä innosta puuhaan ryhtyä, niin irtopumpun kanssa kun ajelee kokeneeseen dieselkorjamoon niin stefan vaihto on aika pieni juttu. Se vaan tahtoo olla niin, että korjaamolla usein halutaan pumppua purkaa enemmänkin ja tarkistaa onko siinä muuta laitettavaa.
Itse en empisi ajaa pikkupätkää jos viitsii nähdä sen vaivan, että vaihtaa öljyt ja ajaa siirron terveillä öljyillä. Klapikoneen pyöritys pienillä kierroksilla tekee niin pienet pintapaineet kampiakselin laakereille, että ne aika todennäköisesti on vielä hyvässä kunnossa. Avaamalla se tietenkin varmistuu jos viitsii ruuvata öljypohjan irti ja vilkaista kiertokankien laakerien kunnon.
Itse en empisi ajaa pikkupätkää jos viitsii nähdä sen vaivan, että vaihtaa öljyt ja ajaa siirron terveillä öljyillä. Klapikoneen pyöritys pienillä kierroksilla tekee niin pienet pintapaineet kampiakselin laakereille, että ne aika todennäköisesti on vielä hyvässä kunnossa. Avaamalla se tietenkin varmistuu jos viitsii ruuvata öljypohjan irti ja vilkaista kiertokankien laakerien kunnon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Kyllä se akselistefan vuoto on aika yleistä jopa -80/90 taitteen , ja jopa uudemmissakin CAV DPA pumpuissakin......
On noita pumppuja erinäisiä kymmeniä juu tullut laiteltua.
Mutta yleensä kyllä se on vaan niin, että jos pumppu alkaa jostain tiivisteestä vähänkin vuotamaan, on samas rytäkässä syytä vaihtaa kaikki pumpun tiivisteet.
Josko korjaat / vaihdat vain sammutin ja / tai kaasuakselin o-renkaat - kuukauden päästä voi alkaa nestepää tai ennakonsäädin tai stefa vuotamaan.
On noita pumppuja erinäisiä kymmeniä juu tullut laiteltua.
Mutta yleensä kyllä se on vaan niin, että jos pumppu alkaa jostain tiivisteestä vähänkin vuotamaan, on samas rytäkässä syytä vaihtaa kaikki pumpun tiivisteet.
Josko korjaat / vaihdat vain sammutin ja / tai kaasuakselin o-renkaat - kuukauden päästä voi alkaa nestepää tai ennakonsäädin tai stefa vuotamaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Vanhemmissa vielä pääsi O-renkaiden vaihdoilla kuten itekkin tein suht helppo juttu ei tarvinnu pumppua irrotella,ehkä se ainoa korjaus mikä kannattaa kun ei paljoa maksa eikä vaikea ole.
Sitten kun pumppu irti samalla kaikki mitä löytyy noin itekkin ajatellu.
Sitten kun pumppu irti samalla kaikki mitä löytyy noin itekkin ajatellu.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Jonkun yksittäisen tiivisteen vaihto pumppuun ei ole kuin hätäpäissä tehty tilapäiskorjaus, ja pidemmän päälle vain kusemista omiin muroihinsa ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
No mulle taas alan ammattilainen kertoi kun tiivareita kaasutappiin ostin että juuri tämä kannattaa vaihtaa ei muita.
on tuossa pelannu usean vuoden ja perikunnan koneisiin en ala rahaa laittamaan kun muutenkin jo tiensä päässä,kai tuosta sitten kilohinnan saa ilman tiivisteitäkin...
on tuossa pelannu usean vuoden ja perikunnan koneisiin en ala rahaa laittamaan kun muutenkin jo tiensä päässä,kai tuosta sitten kilohinnan saa ilman tiivisteitäkin...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Joskus 3-4 vuotta sitten tuosta -85 1494 Kassusta käytin pumpun irti, ja vaihdoin kannen ja kaasuakselin tiivisteet, sekä ennakonsäätimen tiivisteet.
En siis silloin käytänyt LAISKUUTTANI koko pumppua pöydällä auki, ja samalla laittanut kaikkia tiivisteitä uusiksi.
Eipä tuos mennyt kuin 2-3kk niin jopa alkoi se nestepään iso O-rengas vuotamaan .......
Silleen sitten mentiin vuodon ja oman ketutuksen hissukseen jatkuvasti pahentuen toista - kolmattakin vuotta ( piti siis jo 6h seisokin jälkeen ekana toimenpiteenä ilmata pumppu ) - kunnes sitten viimesyksynä / alkutalvesta otin taas pumpun irti ( etukuormaaja + sovitteet ei ainakaan sit hommaa helpota ), ja pistin sitten kaikki tiivisteet uusiksi - samalla sitten myös penkissä testattuna ja syöttöä säädellen = nyt alkujaan n.80hv ollut laite on siis n.110-120hv säädöillä .....
Nytkin on yks Foordin LUCAS DES pumppu menossa osiksi, kun vain yksi O-rengas vuotaa - ja pahasti , niin laitetaan koko pumppuun kaikki tiivisteet uusiksi ( asiakaspumppu - ei omia )
Samalla toki penkissä testaten ja kierrokset / syötöt säädellen ( toivomus oli että "pikkasen lisää " ruokaa samalla )
Toki, jos itse tehden, ja omaan koneeseensa haluaa syöttöpumppuun vaihtaa vain jonkun yhden tiivisteen ( kaasu ja sammutinakseleilla on kummasskain 2 O-rengasta ) - niin se sitten on ihan jokaisen omatoimiropaajan oma asia - takuuasioissa voi katsoa peiliin.......
En siis silloin käytänyt LAISKUUTTANI koko pumppua pöydällä auki, ja samalla laittanut kaikkia tiivisteitä uusiksi.
Eipä tuos mennyt kuin 2-3kk niin jopa alkoi se nestepään iso O-rengas vuotamaan .......
Silleen sitten mentiin vuodon ja oman ketutuksen hissukseen jatkuvasti pahentuen toista - kolmattakin vuotta ( piti siis jo 6h seisokin jälkeen ekana toimenpiteenä ilmata pumppu ) - kunnes sitten viimesyksynä / alkutalvesta otin taas pumpun irti ( etukuormaaja + sovitteet ei ainakaan sit hommaa helpota ), ja pistin sitten kaikki tiivisteet uusiksi - samalla sitten myös penkissä testattuna ja syöttöä säädellen = nyt alkujaan n.80hv ollut laite on siis n.110-120hv säädöillä .....
Nytkin on yks Foordin LUCAS DES pumppu menossa osiksi, kun vain yksi O-rengas vuotaa - ja pahasti , niin laitetaan koko pumppuun kaikki tiivisteet uusiksi ( asiakaspumppu - ei omia )
Samalla toki penkissä testaten ja kierrokset / syötöt säädellen ( toivomus oli että "pikkasen lisää " ruokaa samalla )
Toki, jos itse tehden, ja omaan koneeseensa haluaa syöttöpumppuun vaihtaa vain jonkun yhden tiivisteen ( kaasu ja sammutinakseleilla on kummasskain 2 O-rengasta ) - niin se sitten on ihan jokaisen omatoimiropaajan oma asia - takuuasioissa voi katsoa peiliin.......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Juu hyvän kun tahtoo niin kaikki uusiksi tässä meillä se ei taas ollu kyseessä,katsotaan kuinka kauan tässä yleensä jotain on,kokoajan on hävittäny tavaraa,perikunnan kamat lähtee sitten viimesenä ja sitten itse tila.
Romuksi menee ne joita ei kukaan tahdo.
Romuksi menee ne joita ei kukaan tahdo.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Joo kyllä se lähtee nyt tuo syöttöpumppu isompaan huoltoon, vielä kun kaiken lisäksi tässä on ollut noita ilmaongelmia (jos kone seisoo yli viikon on joutunut ilmaamaan), onko Jusapella tai muilla kustannusarviota pumpun huollosta?
Nyt kun öljyt ja löpö meni sekaisin, niin jäin miettimään, että mistä tämä seos lensi ulos? Koko moottorin etuosa ihan märkä ja näytti, että tuulettajan siipi vielä heittänyt sitä ympäriinsä? Huohotin?
Nyt kun öljyt ja löpö meni sekaisin, niin jäin miettimään, että mistä tämä seos lensi ulos? Koko moottorin etuosa ihan märkä ja näytti, että tuulettajan siipi vielä heittänyt sitä ympäriinsä? Huohotin?
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Kampiakselin etupään stefa saattaa laskea ohuen öljyn ulos.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Nelikko_1390 kirjoitti:Joo kyllä se lähtee nyt tuo syöttöpumppu isompaan huoltoon, vielä kun kaiken lisäksi tässä on ollut noita ilmaongelmia (jos kone seisoo yli viikon on joutunut ilmaamaan), onko Jusapella tai muilla kustannusarviota pumpun huollosta?
Nyt kun öljyt ja löpö meni sekaisin, niin jäin miettimään, että mistä tämä seos lensi ulos? Koko moottorin etuosa ihan märkä ja näytti, että tuulettajan siipi vielä heittänyt sitä ympäriinsä? Huohotin?
Pumpun etupään stefan vaihto on niin helppo homma että sen takia ei kannata pumppua huoltoon lähettää.Kun irroitat pumpun niin pidä huoli että pumppun hammasratas pysyy oikealla hampaalla. Muuta erityistä ei pumpun irroituksessa tarvi huomioida. Vaihda samalla se kampiakselin etupään stefa.
Ilmaongelmat ei uskoakseni johdu pumpusta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Kyllä tässä sen verran on päätä hakattu seinään, että uskon kyllä tuon pumpun olevan syyllinen ilmaongelmiin. Kaikki muu on käyty läpi ja jopa rakennettu uusi väliaikainen polttoainetankki.
Edellisen omistajan toimesta ajo likaisella tankilla ja se, että polttoainesuodattimet on jääneet varmasti vaihtamatta on aiheuttanut sen, että pumpussa asti on p*skaa, tätä ruosteensekaista mömmöä näkyi jo kun kaasuakselin tiivisteet vaihdettiin. Kun yksi paikka alkoi pitämään löytyi heti uusi vuotopaikka..
Edellisen omistajan toimesta ajo likaisella tankilla ja se, että polttoainesuodattimet on jääneet varmasti vaihtamatta on aiheuttanut sen, että pumpussa asti on p*skaa, tätä ruosteensekaista mömmöä näkyi jo kun kaasuakselin tiivisteet vaihdettiin. Kun yksi paikka alkoi pitämään löytyi heti uusi vuotopaikka..
Nelikko_1390- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 29
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Pahalta näyttää tuon perusteelta ei taida auttaa muu kuin pumpun täysaukasu ja tutkiminen.
Kyllä meilläkin meni suotimet tukkoon eikä enää käyny mutta se taisi pelastaa pumpun kun on vaan kesäajossa...
Kyllä meilläkin meni suotimet tukkoon eikä enää käyny mutta se taisi pelastaa pumpun kun on vaan kesäajossa...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1490 öljyt ja polttoaine sekaisin?
Tuos eräs CAV DPA tapaus oli, että oli jotkin tynnyrinpohja - paskat aineet tankissa, paskat halpissuotimet paikoillaan ( vessapaperirullakin olis tehokkaampi suodatin ) , seissyt lieni 10-15 vuotta .....
Siittä pumpusta ei vanhaa jääny kuin .......
Mitä jäikään ?
Käytännössä ei juurikaan mitään.
Uusi nestepää, toisista purkupumpuista osia, ihan kuoria myöden, eli liki kaikki vaihtoon = käytännössä täysin toinen pumppu, uudella nestepäällä ......
Siittä pumpusta ei vanhaa jääny kuin .......
Mitä jäikään ?
Käytännössä ei juurikaan mitään.
Uusi nestepää, toisista purkupumpuista osia, ihan kuoria myöden, eli liki kaikki vaihtoon = käytännössä täysin toinen pumppu, uudella nestepäällä ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» David Brown 1490 4wd öljyt
» 1490 Moottorin öljyt, pitääkö olla huolissaan?
» Nyttö sekaisin
» 990 imple nesteet sekaisin ja painetta öljypuolella
» Polttoaine mittari
» 1490 Moottorin öljyt, pitääkö olla huolissaan?
» Nyttö sekaisin
» 990 imple nesteet sekaisin ja painetta öljypuolella
» Polttoaine mittari
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa