1690 nostovarsien liikevara
3 posters
Sivu 1 / 1
1690 nostovarsien liikevara
Tuossa asentelin taavettiin perälevyä ja rupesin vähän miettimään tuota nostovarsien liikevaraa. Olin näet unohtanut pistää lisäkoroketta levyn oman jalan alle niin eihän sitä enää taavetin kyytiin saanutkaan kun varret jäivät kiusallisesti 10 cm liian ylös! Pudotusventtiilillä varret laskivat sopivan alas, mutta kun venttiilistä irrotti niin nousivat takaisin sen 10 cm Sitten muistui syksyn kyntöhommista tuon sekoitusvivun vaikutus nostoon ja eikun kokeilemaan. Sekoitusvipu täysin taakse eli suurin tunnusteluherkkyys ja kas kummaa, nostovarret laskivat 15 cm alemmas mitä tuossa vivun ollessa etuasennossa eli ohjekirjan mukaan asennonsäätökohdassa. Tämä on varmaan taavettimiesten yleisesti tietämä juttu, mutta kun tuosta ei ole mitään mainintaa ohjekirjassa.
Koetin muuten ihan testimielessä pakkaskäynnistystä n. 10 asteen pakkasessa aamulla ilman lämmitystä. Muutama pumppaus käsipumpulla, puolen minuutin hehkutus, n. 10 sekuntia starttausta ilman kaasua ja kone hörähti käyntiin kaikilla pytyillä, pieni saatto startilla ja varovasti kaasua, hyvin pyörii Piti vain peruutella aika äkkiä pois hallista kun alkoi tuo näkyväisyys ja ilman laatu huonontua dramaattisesti
Koetin muuten ihan testimielessä pakkaskäynnistystä n. 10 asteen pakkasessa aamulla ilman lämmitystä. Muutama pumppaus käsipumpulla, puolen minuutin hehkutus, n. 10 sekuntia starttausta ilman kaasua ja kone hörähti käyntiin kaikilla pytyillä, pieni saatto startilla ja varovasti kaasua, hyvin pyörii Piti vain peruutella aika äkkiä pois hallista kun alkoi tuo näkyväisyys ja ilman laatu huonontua dramaattisesti
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Jaa,ei ole sitten säätö ihan oikein,en muista paljonko näissä kuuluu olla liikevara varren päässä,mutta pienemmissä malleissa se oli uutena 57 cm.
Jääkö nostolaite ns. urraamman kun vedät vivun normaaliin nostoasentoon,vai urraako vasta kun vedät jousipainetta vasten.
Jos jää jo liian aikasin urraamaan,silloin vetovastuksen säätömekanismin välitankoa muuttamalla saat liikerataa alemmas.
Jos toiminta yläpäässä on ok. silloin siihen on voitu joskus tehdä nostolaiteremppaa,ja luistitangon vastakappaleen alla on liikaa shimmilevyjä.
Jos sinulla ei ole kovin iso nyrkki,sen saa säädettyä oikeanpuoleisen ronkan irroituksen jälkeen vetoakselin reijästä.
Vastalevy on tuumamitoituksella olevalla kuusiokoloruuvilla kiinni,tasauspyörästön polin vaan ennnen ronkan irroitusta pohjaan.
Suurimmassa osassa koneita sen saa säädettyä siitä takaluukusta oikealta, sitä kierretankoa pyörittämällä,ja työntövarsitunnustelumalleissa sitä kolmiolevyn asentoa muuttamalla,kun mekanismit kuluu,liikerata muuttuu.
Se on kiusallinen jos noin paljon jää liikerata paitsi,eihän siihen saa työkoneita perään.
Moottori siinä kuuluu olevan oorlingissa,joo vaaleaa savua tulee aina näissä vähintään riittävästi kylmästä käynnistettäessä.
Jääkö nostolaite ns. urraamman kun vedät vivun normaaliin nostoasentoon,vai urraako vasta kun vedät jousipainetta vasten.
Jos jää jo liian aikasin urraamaan,silloin vetovastuksen säätömekanismin välitankoa muuttamalla saat liikerataa alemmas.
Jos toiminta yläpäässä on ok. silloin siihen on voitu joskus tehdä nostolaiteremppaa,ja luistitangon vastakappaleen alla on liikaa shimmilevyjä.
Jos sinulla ei ole kovin iso nyrkki,sen saa säädettyä oikeanpuoleisen ronkan irroituksen jälkeen vetoakselin reijästä.
Vastalevy on tuumamitoituksella olevalla kuusiokoloruuvilla kiinni,tasauspyörästön polin vaan ennnen ronkan irroitusta pohjaan.
Suurimmassa osassa koneita sen saa säädettyä siitä takaluukusta oikealta, sitä kierretankoa pyörittämällä,ja työntövarsitunnustelumalleissa sitä kolmiolevyn asentoa muuttamalla,kun mekanismit kuluu,liikerata muuttuu.
Se on kiusallinen jos noin paljon jää liikerata paitsi,eihän siihen saa työkoneita perään.
Moottori siinä kuuluu olevan oorlingissa,joo vaaleaa savua tulee aina näissä vähintään riittävästi kylmästä käynnistettäessä.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Ite veikkaan kanssa että on tunnustelu puolella häikkää, omassa 1690:pissä oli samoja ongelmia viimeisimmän rempan jälkeen kun oli ne vtt helbeet levällään.
Joo kyllä nämä kutoset prukkaa savutella kylmänä, -20 pakkasesta kun laittaa käyntiin niin oma 1690 ei tahdo käydä joka pytyllä. Tosi harvoin olen laittanut käyntiin ilman lämmitystä noista pakkaslukemista.
Joo kyllä nämä kutoset prukkaa savutella kylmänä, -20 pakkasesta kun laittaa käyntiin niin oma 1690 ei tahdo käydä joka pytyllä. Tosi harvoin olen laittanut käyntiin ilman lämmitystä noista pakkaslukemista.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Syynäsin tuota nyt vähän tarkemmin. Nostolaite urraa vasta kun vedän vipua jousipainetta vastaan, eli siltäosin homma lienee kunnossa. Vaan voisiko olla niin yksinkertainen vika, että nostolaitevivun säätö vain pikkaisen pielessä? Nimittäin tuota nostovipua ei saa vedettyä tuohon jatkuvan pumppauksen lukkoon asti, jää pari senttiä vaille lukitushahlosta. Jos säätö on liian lyhyellä niin silloinhan se myöskään riitä työntämään liikettä laskupuolelle riittävän pitkälle, vai mitenkä?
Huoltokirjan mukaan ei olisi muuta tehty nostolaitepuolelle, kuin vaihdettu uudet liukulaakerit.
Huoltokirjan mukaan ei olisi muuta tehty nostolaitepuolelle, kuin vaihdettu uudet liukulaakerit.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Nostovarsia minäkin aloin jatkaan kun ekakerralla laitoin työkonetta 1490 perään . Empä muista vivun
nimeä hytin lattialla nostolaitevivun takana . Kun se on lokasuojaan päin , laskee vetovarret noin 10 cm
alemmas . Myös pysyy alhaalla , ja joskus saattaa ajaessa laskea hiljalleen nostolaite kuorma kun
pidempään pyörittelee . Valinta vivun ollessa penkin suuntaan , saattaa esim. perälevy nousta lanatessa
huomaamatta vaikka nostolaite vivun työntää aivan alas . Tässä valinta vivun asennossa vetovarret pysyy ylhäällä oli kuormaa tai ei .
nimeä hytin lattialla nostolaitevivun takana . Kun se on lokasuojaan päin , laskee vetovarret noin 10 cm
alemmas . Myös pysyy alhaalla , ja joskus saattaa ajaessa laskea hiljalleen nostolaite kuorma kun
pidempään pyörittelee . Valinta vivun ollessa penkin suuntaan , saattaa esim. perälevy nousta lanatessa
huomaamatta vaikka nostolaite vivun työntää aivan alas . Tässä valinta vivun asennossa vetovarret pysyy ylhäällä oli kuormaa tai ei .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Vipu on silloin tunnustelu asennossa, jota käytetään kyntöaurojen kanssa, normaalissa käytössä valitsin vivun tulee olla siinä keskimmäisessä asennossa.tv43 kirjoitti:Valinta vivun ollessa penkin suuntaan , saattaa esim. perälevy nousta lanatessa
huomaamatta vaikka nostolaite vivun työntää aivan alas
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Onkohan ohjekirjassa tälläkohtaa virhe. Jos nuo vivun asennot olisivat juuri toisinpäin kuin tekstissä niin nostolaite toimii oikein. Tuo punnuskuvakin viittaisi juuri tuohon. Muistelen , että kyntäessäkin vivun veto taaksepäin sai aurat uppoamaan eikä tunnustelua ollut, kun taas eteenpäin työntö lisäsi tunnusteluherkkyyttä
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Kyllä tunnustelu on herkimmillään vipu takana, ihan niinkuin ohjekirjassa on mainittu (kuvassa oikeassa laidassa) + merkin kohdalla.Rokressi kirjoitti:Onkohan ohjekirjassa tälläkohtaa virhe. Jos nuo vivun asennot olisivat juuri toisinpäin kuin tekstissä niin nostolaite toimii oikein. Tuo punnuskuvakin viittaisi juuri tuohon. Muistelen , että kyntäessäkin vivun veto taaksepäin sai aurat uppoamaan eikä tunnustelua ollut, kun taas eteenpäin työntö lisäsi tunnusteluherkkyyttä
Kun vipu edessä (ohjekuvassa vasemalla) tunnustelu on pois.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Voipi hyvinkin olla että muistan tuon kyntöhomman väärin Pitää huommenissa tutkia paremmasa valossa tuo nostolaitevivun säätö. Näyttäsi vähän että on noita kaikkia säätötankoja pyöritelty jaljistä päätellen. Olisiko koppi nostettu joskus pois. On ollut tämä kone nyt niin vähällä ajolla ettei oikein ole tullut joka kohtaa syynättyä sillä silmällä
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Silloin jos kaikki systeemit on oikeassa säädössä,laskee nostolaitteet aivan alas vaikka valitsinvipu on eri asentoissakin työntövarsitunnustelumallissa,muta tuossa 1690 turbossahan on vielä eri systeemi,vetovarsitunnustelu.
Tuohon vetovarsitunnustelun täydelliseen säätöön on olemassa korjaamokirjassa varmaan lähes 10 sivua kuvia ja tekstiä.
Tuohon vetovarsitunnustelun täydelliseen säätöön on olemassa korjaamokirjassa varmaan lähes 10 sivua kuvia ja tekstiä.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
No niin, nyt on pieni käyttövivun säätö suoritettu, eli tuon lukituksenkin saa nyt päälle. Mutta ei sillä ollut vaikutusta tuohon laskukorkeuteen. Kyllä ne vetovarret vaan laskeutuvat hiukan alemmaksi kun siirtää tuon sekoitusvivun aivan taakse. Olisi mielenkiintoista tietää miten muut 1690 turbojen nostolaitteet toimii, onko sama ominaisuus? Käytännössähän tuolla ei ole merkitystä kun vain muistaa siirtää tuon sekoitusvivun takaasentoon, kun koukkiii perään maassa röhnöttäviä koneita. Siirtää sitten vivun asennonsäätöpuolelle kun kone on kiinni. Ei siinä sitten muuten liikeradoissa ole moittimista. En olisi muuten koko juttua huomannut , jos tuossa takalanassani ei olisi niin lyhyt jalka. Tuo vetovarsitunnustelu toimii kyllä hienosti, on mahtava peli kyntää
Niin ja kyllä taavetti_mies ja ohjekirja olivat oikeassa
Niin ja kyllä taavetti_mies ja ohjekirja olivat oikeassa
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Eipä ole ollut tuollaisia ongelmia kuin silloin remontin ja kopin pois noston jälkeen, sekin korjaantui tunnustelijan vivuston säädöllä.Rokressi kirjoitti:Olisi mielenkiintoista tietää miten muut 1690 turbojen nostolaitteet toimii, onko sama ominaisuus?
Veikkaisin että saattaa olla sama ongelma kyseessä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Mitä vuosimallia taavetti_miehen 1690 turbo on ja onko siinä jo vetovarsitunnustelu? Näyttäisi tuo ilmanputsarin koppa konepellissä olevan taavetti_miehellä hieman eri paikassa kuin omassani, vai haritaako silmäni
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Mistäs kuvasta sinä sitä syklonin paikkaa oikein katselet? vm -83, turbolla ja vetovarsitunnustelulla.Rokressi kirjoitti:Mitä vuosimallia taavetti_miehen 1690 turbo on ja onko siinä jo vetovarsitunnustelu? Näyttäisi tuo ilmanputsarin koppa konepellissä olevan taavetti_miehellä hieman eri paikassa kuin omassani, vai haritaako silmäni
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
No ihan samanlaisella koneella sitten päristellään menemään. Ihan tuota avatar kuvaa tuossa silmäilin. Aattelin, jotta olisi minulla jonnii verran lähenpänä keulaa tuo tötsä, mutta niin se silmä vain näkee omiaan . Pitää katsoa vielä tuon sekoitusvivun säätö huomenissa.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Menee vähän ohi alkuperäisen aiheen mutta avatar kuvana on 1490.Rokressi kirjoitti:Ihan tuota avatar kuvaa tuossa silmäilin.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
No nyt minä vasta häpeänkin, ilmankos näytti oudolta
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 nostovarsien liikevara
Juu, mun 1594 kummittelee samalla tavalla. Pudotusta käyttämällä saa alemmas varret, mutta nousevat takaisin samaan asentoon. Muuten nostolaite toimii hyvin. Kokeilin tuota säätöjuttua, mutta ei vaikuttanut mitenkään eikä urise pumppu kuin jousikuormaa vasten vetämällä.
1690 vetovarsien toiminta muuten ok. Siitä on joku tanko lähtenyt joskus veke, takaa katsottuna oikean vetovarren tyvestä valukappaleeseen kiinnittyvä, pyörötanko ylös venttiilinsisälle. Hikoilee pikkasen ööliä kuumalla siitä reiästä. Joku vetovastussäätöön liittyvä?
Jup, Käynnistyy munkin urpo 1690 hyvin. Kunhan akku on hyvä. Varsinkin siirtopumpun käyttö auttaa tosi paljon.
1690 vetovarsien toiminta muuten ok. Siitä on joku tanko lähtenyt joskus veke, takaa katsottuna oikean vetovarren tyvestä valukappaleeseen kiinnittyvä, pyörötanko ylös venttiilinsisälle. Hikoilee pikkasen ööliä kuumalla siitä reiästä. Joku vetovastussäätöön liittyvä?
Jup, Käynnistyy munkin urpo 1690 hyvin. Kunhan akku on hyvä. Varsinkin siirtopumpun käyttö auttaa tosi paljon.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Similar topics
» 990 Selecta nostovarsien säätö
» david brown 990 nostovarsien käyttö lisähydrauliikalla?
» 1690 vs. 1690 turbo
» DB 1690 -83
» DB 1690 moottorilämmitin
» david brown 990 nostovarsien käyttö lisähydrauliikalla?
» 1690 vs. 1690 turbo
» DB 1690 -83
» DB 1690 moottorilämmitin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa