Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
+3
mattkau
otsoni
Scrooge
7 posters
Sivu 1 / 1
Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Hei palstalaiset!
Hankin huutokaupasta parki kk. sitten 10v hylättynä olleen otsikon mukaisen traktorin. Traktori oli H-S ongelmien vuoksi aikanaan ajettu suuliin ja jätetty niille sijoilleen.
Olen käynyt palstaa läpi monta tuntia ja koittanut opiskella traktorista ja H-S laatikosta. Paljon tuntuu kokemusta, tietoa ja taitoa palstalaisilta löytyvän ja auliisti olette sitä jakaneet, hieno juttu, joten rohkenen itsekin kysyä teiltä apua hydra-shift ja nostolaite ongelmista.
Aloitetaan hydra shiftistä. Vaihdoin traktoriin ensi töikseni kaikki nesteet, vaihdoin/pesin suodattimet ym. Hydrauliikan imusuodatin oli melko ruokottomassa kunnossa ja sen suodattimen "kulhon" pohjalla oli paksu kerros (usea mm, mutta alle 1cm), metallisakkaa ja vähän isompiakin metallin palasia, sekä paalinaruakin tms. siellä taisi vähän olla. Sieltä pohjalta löytyi myös vajaan 1cm paksuinen "prikka" n.8mm keskireijällä. Prikan toinen puoli oli pyöristetty. Liitän kuvan jos osaan.
Huollon jälkeen käynnistin taraktorin, ja annoin käydä n. 10min. n.1000rpm, pakkasta muutama aste, jotta öljyt lämpeäisi ennen koeajoa. Tämän jälkeen lähdin koeajolle. Ajoin n. 200m, jonka aikana H-S vivusta ei tapahtunut mitään. Käänsin traktorin ja ajoin takaisin päin ja kokeilin taas H-S vaihteita ja yllätys, yllätys vaihteet menivät päälle, mutta melkoisella (3-5s.) viiveellä. Kun pysähdyin ja lähdin liikkeelle uudestaan ei H-S vivusta tapahtunut taaskaan mitään, sitten pitikin lopettaa koeajot ja lähteä hallilta kotia kohti. Menin myöhemmin uudestaan koeajolle ja tekemään havaintoja oireista. Ainakin aluevalitsimen 2 ja 3 alueilla ja kaikissa H-S vaihdevalitsimen asennoissa traktorin liike pysähtyy jarruttamalla, mutta moottori ei sammu. Joku siis luistaa, kytkin tai H-S vaihde. 1- alueella ei mielestäni luistanut niin paljoa, voi toki olla, että en muista tai en sitä huomannut, kun kulki niin hitaasti.
Aluevalitsin on jotenkin jäykähkön/tahmean oloinen. Mitä arvon palstalaiset suosittelisivat seuraavaksi toimen piteeksi?
Sitten nostolaite. Nostolaite nostaa ainakin aikuisen miehen seistessä nostovarsilla, mutta lasku on todella hidas. Voi olla ja todennäköisesti onkin käyttäjäperäinen syy. Hallintakonsolissa on käsittääkseni nopeuden säätö, mutta miten sitä vipstaakia tulisi käyttää, kun se ei tunnu liikkuvan mitenkään?
Kiitos paljon jo etukäteen avusta,
Terveisin Roope
Hankin huutokaupasta parki kk. sitten 10v hylättynä olleen otsikon mukaisen traktorin. Traktori oli H-S ongelmien vuoksi aikanaan ajettu suuliin ja jätetty niille sijoilleen.
Olen käynyt palstaa läpi monta tuntia ja koittanut opiskella traktorista ja H-S laatikosta. Paljon tuntuu kokemusta, tietoa ja taitoa palstalaisilta löytyvän ja auliisti olette sitä jakaneet, hieno juttu, joten rohkenen itsekin kysyä teiltä apua hydra-shift ja nostolaite ongelmista.
Aloitetaan hydra shiftistä. Vaihdoin traktoriin ensi töikseni kaikki nesteet, vaihdoin/pesin suodattimet ym. Hydrauliikan imusuodatin oli melko ruokottomassa kunnossa ja sen suodattimen "kulhon" pohjalla oli paksu kerros (usea mm, mutta alle 1cm), metallisakkaa ja vähän isompiakin metallin palasia, sekä paalinaruakin tms. siellä taisi vähän olla. Sieltä pohjalta löytyi myös vajaan 1cm paksuinen "prikka" n.8mm keskireijällä. Prikan toinen puoli oli pyöristetty. Liitän kuvan jos osaan.
Huollon jälkeen käynnistin taraktorin, ja annoin käydä n. 10min. n.1000rpm, pakkasta muutama aste, jotta öljyt lämpeäisi ennen koeajoa. Tämän jälkeen lähdin koeajolle. Ajoin n. 200m, jonka aikana H-S vivusta ei tapahtunut mitään. Käänsin traktorin ja ajoin takaisin päin ja kokeilin taas H-S vaihteita ja yllätys, yllätys vaihteet menivät päälle, mutta melkoisella (3-5s.) viiveellä. Kun pysähdyin ja lähdin liikkeelle uudestaan ei H-S vivusta tapahtunut taaskaan mitään, sitten pitikin lopettaa koeajot ja lähteä hallilta kotia kohti. Menin myöhemmin uudestaan koeajolle ja tekemään havaintoja oireista. Ainakin aluevalitsimen 2 ja 3 alueilla ja kaikissa H-S vaihdevalitsimen asennoissa traktorin liike pysähtyy jarruttamalla, mutta moottori ei sammu. Joku siis luistaa, kytkin tai H-S vaihde. 1- alueella ei mielestäni luistanut niin paljoa, voi toki olla, että en muista tai en sitä huomannut, kun kulki niin hitaasti.
Aluevalitsin on jotenkin jäykähkön/tahmean oloinen. Mitä arvon palstalaiset suosittelisivat seuraavaksi toimen piteeksi?
Sitten nostolaite. Nostolaite nostaa ainakin aikuisen miehen seistessä nostovarsilla, mutta lasku on todella hidas. Voi olla ja todennäköisesti onkin käyttäjäperäinen syy. Hallintakonsolissa on käsittääkseni nopeuden säätö, mutta miten sitä vipstaakia tulisi käyttää, kun se ei tunnu liikkuvan mitenkään?
Kiitos paljon jo etukäteen avusta,
Terveisin Roope
Scrooge- David Brown : Case 1394
Viestien lukumäärä : 4
Ikä : 39
Paikkakunta : Pori
Scrooge- David Brown : Case 1394
Viestien lukumäärä : 4
Ikä : 39
Paikkakunta : Pori
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Oireet viittaisi vaikka luistavaan kytkimeen ja HS-ylipaineventtiilin jumimiseen. Prikka on tutun näköinen, lieneekö nostolaiteventtiilin käyttötangoista.
Seuraavaksi toimenpiteeksi esim. kytkimen tarkastelua pohjan luukusta ja Hs-paineen mittailua oikean kyljen propusta.
Imusihdin sakkamäärä on normaali, jos ei ole koskaan putsattu. Jostain on tietysti ainetta hävinnyt reilusti.
Seuraavaksi toimenpiteeksi esim. kytkimen tarkastelua pohjan luukusta ja Hs-paineen mittailua oikean kyljen propusta.
Imusihdin sakkamäärä on normaali, jos ei ole koskaan putsattu. Jostain on tietysti ainetta hävinnyt reilusti.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Scrooge likes this post
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
HSää en pysty kommentoimaan, mutta nostolaitetta kyllä alustavasti. Ensin huono vitsi: sehän onkin nostolaite, ei laskulaite. Taavetti kyllä on tunnettu tyhjien varsien varsinkin kylmillä öljyillä hitaasta laskeutumisesta. Niin kauan kuin ne laskee, niin en olisi huolissani. Laskunopeuden säätö on pieni pyöritettävä juttu muiden vipujen keskellä. Myötäpäivään pyörittäessä nopeutuu. Sen takapuolella on toinen matala vipu, pudotusventtiili, josta tyhjien varsien tulisi laskeutua nopeammin. Ei kannata kokeilla tuhannen kilon painon kanssa, nimimerkillä kaveri kokeili
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Scrooge likes this post
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Tuo kuvasi "prikka" on oman veikkaukseni mukaan hs-jarrupannan kiristysmutterin alta.
Nostolaitteen laskunopeuden säätövipu voi olla kierretty "liikatiukalle" siksi jumissa tai sitten ihan ruostetta. Joskus olen nähnyt liika kovakätisesti väännetystä katkennen sokan siellä systeemin alapäässä.Nostolaitevipukotelo on siinä takarungon ja oikeanpuoleisen pa-tankin välissä.Sen kansi on 3 pultilla kiinni .Sen voi ihan huoletta irroittaa ,sitten selviiää onko väärinkäytetty.
Hs vaivat tuntuu siltä että ei auta muutakuin remontti.
Osat remonttiin saa noin tonnilla: 2x räikkälaakeri,4 o-rengasta ja hs-pakat.
Osat joko englannista tai esim purkupojilta joka myy uusia osiakin.
remontissa suosittelisin hytin irroitusta ja sitten takarungon edestä poikki.
Remonttineuvoja saat kyllä tällä foorumilla.Korjausohjeetkin löytyy.
Nostolaitteen laskunopeuden säätövipu voi olla kierretty "liikatiukalle" siksi jumissa tai sitten ihan ruostetta. Joskus olen nähnyt liika kovakätisesti väännetystä katkennen sokan siellä systeemin alapäässä.Nostolaitevipukotelo on siinä takarungon ja oikeanpuoleisen pa-tankin välissä.Sen kansi on 3 pultilla kiinni .Sen voi ihan huoletta irroittaa ,sitten selviiää onko väärinkäytetty.
Hs vaivat tuntuu siltä että ei auta muutakuin remontti.
Osat remonttiin saa noin tonnilla: 2x räikkälaakeri,4 o-rengasta ja hs-pakat.
Osat joko englannista tai esim purkupojilta joka myy uusia osiakin.
remontissa suosittelisin hytin irroitusta ja sitten takarungon edestä poikki.
Remonttineuvoja saat kyllä tällä foorumilla.Korjausohjeetkin löytyy.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Scrooge likes this post
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Kevään Traktoriposti lehdessä on aika pitkä juttu HS-vaihteiston testaamisesta ja myös kuvia yhdestä remontista. Lehti ilmestynee noin kuukauden kuluttua
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Scrooge likes this post
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
No juu, selkeä jarrupantaprikka.
Seuraavaksi suosittelen HS-remonttia ohjeiden kera. Suinpäin ei kannata ryhtyä. Systeemi on aika yksinkertainen ja kotona tehtävissä.
Seuraavaksi suosittelen HS-remonttia ohjeiden kera. Suinpäin ei kannata ryhtyä. Systeemi on aika yksinkertainen ja kotona tehtävissä.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Scrooge likes this post
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Kiitos vastaajille neuvoista.
Eli traktorille katkaisuhoitoa. Kannattaako vaihtaa kaikki H-S kilkkeet kerralla, kun sen laatikon avaa, vaan vain selvästi rikkinäiset ja kuluneet osat?
Onko jotain muuta mitä kannattaisi tehdä, vaihtaa tai tarkistaa samalla kertaa kun traktori on katki?
@ Erkki, mistä tuon traktoripostilehden voi ostaa?
Eli traktorille katkaisuhoitoa. Kannattaako vaihtaa kaikki H-S kilkkeet kerralla, kun sen laatikon avaa, vaan vain selvästi rikkinäiset ja kuluneet osat?
Onko jotain muuta mitä kannattaisi tehdä, vaihtaa tai tarkistaa samalla kertaa kun traktori on katki?
@ Erkki, mistä tuon traktoripostilehden voi ostaa?
Scrooge- David Brown : Case 1394
Viestien lukumäärä : 4
Ikä : 39
Paikkakunta : Pori
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Se "Traktoriposti" -lehtinen on DBTCF ry:n kerhon jäsenlehti, eli on suunnattu ainoastaan jäsenille - ja lehteä siis siten ei ole missään myynnissä erikseen........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Juu,
Traktoriposti on DBTCF:n kerhojulkaisu, joten sen saa postissa pari kertaa vuodessa kun on liittynyt klubin jäseneksi. Myynnissä niitä ei taida olla kuin tapahtumissa, joissa DBTCF on paikalla telttoineen. Kunhan tämän vuoden eka numero saadaan painosta niin voi sen joltain klubin jäseneltä saada lainaksi. Siinä on raportti siitä miten asian osaava mekaanikko laittoi HS:n iskuun.
Traktoriposti on DBTCF:n kerhojulkaisu, joten sen saa postissa pari kertaa vuodessa kun on liittynyt klubin jäseneksi. Myynnissä niitä ei taida olla kuin tapahtumissa, joissa DBTCF on paikalla telttoineen. Kunhan tämän vuoden eka numero saadaan painosta niin voi sen joltain klubin jäseneltä saada lainaksi. Siinä on raportti siitä miten asian osaava mekaanikko laittoi HS:n iskuun.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
[quote="Scrooge"]Kiitos vastaajille neuvoista.
Eli traktorille katkaisuhoitoa. Kannattaako vaihtaa kaikki H-S kilkkeet kerralla, kun sen laatikon avaa, vaan vain selvästi rikkinäiset ja kuluneet osat?
Onko jotain muuta mitä kannattaisi tehdä, vaihtaa tai tarkistaa samalla kertaa kun traktori on katki?
Suosittelen että vaihtaa uudet hilppeet :räikkälaakerit,o-renkaat ja molemmat levypakat .(Purkupojat)
Kytkinakseliin molemmat stefat K623415 46x65x10 ,K262776 28,5x48x9,5 vaihtoon(Purkupojat) samoin ajoitusventtiilien pienet o-renkaat
Kytkimen painelaakerit pitää tarkistaa samoin vauhtipyörän silmälaakeri.Se on yleensä aina vaihtokunnossa.Kuin myös ajopuolen painelaakeri.
Ulosoton painelaakerin kunto riippuu siitä kuinka hyvin sinne on työnnetty vaseliinia.
Kytkinasetelmassa on yksi "tavallinen" laakeri sekin kannatta tarkistaa.
Ajopuolen kytkinlevyn kunto voi ola vaikeasti arvioitavissa avaamatta asetelmaa. Toki vähän levyn paksuutta näkee asetelman raoista.
Ulosoton levy on harvoin kulunut vaihtokuntoon.
Nuo stefat ja o-renkaat maksaa vain muutamia euroja. Painelaakerit kymppejä ja hinnoittelussa on laaj skaala ,riippuen mistä ostaa.
Ei tuota remonttia kannata arastella.Työ tekijäänsä neuvoo.
Ja hyviä neuvoja on tarjolla tälläkin foorumilla.
Eli traktorille katkaisuhoitoa. Kannattaako vaihtaa kaikki H-S kilkkeet kerralla, kun sen laatikon avaa, vaan vain selvästi rikkinäiset ja kuluneet osat?
Onko jotain muuta mitä kannattaisi tehdä, vaihtaa tai tarkistaa samalla kertaa kun traktori on katki?
Suosittelen että vaihtaa uudet hilppeet :räikkälaakerit,o-renkaat ja molemmat levypakat .(Purkupojat)
Kytkinakseliin molemmat stefat K623415 46x65x10 ,K262776 28,5x48x9,5 vaihtoon(Purkupojat) samoin ajoitusventtiilien pienet o-renkaat
Kytkimen painelaakerit pitää tarkistaa samoin vauhtipyörän silmälaakeri.Se on yleensä aina vaihtokunnossa.Kuin myös ajopuolen painelaakeri.
Ulosoton painelaakerin kunto riippuu siitä kuinka hyvin sinne on työnnetty vaseliinia.
Kytkinasetelmassa on yksi "tavallinen" laakeri sekin kannatta tarkistaa.
Ajopuolen kytkinlevyn kunto voi ola vaikeasti arvioitavissa avaamatta asetelmaa. Toki vähän levyn paksuutta näkee asetelman raoista.
Ulosoton levy on harvoin kulunut vaihtokuntoon.
Nuo stefat ja o-renkaat maksaa vain muutamia euroja. Painelaakerit kymppejä ja hinnoittelussa on laaj skaala ,riippuen mistä ostaa.
Ei tuota remonttia kannata arastella.Työ tekijäänsä neuvoo.
Ja hyviä neuvoja on tarjolla tälläkin foorumilla.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Scrooge likes this post
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Hei taas! Palaan vanhaan aiheeseen. Onko Traktoriposti lehti, jossa juttua H-S remontista, jo julkaisu? Entä olisiko joku foorumilainen mahdollisesti halukas myymään tai vuokraamaan kyseisen lehden? Entä onko tietoa, että löytyisikö Satakunnan alueelta H-S velhoa, joka tuollaisen remontin voisi tehdä, jos itsellä ei aika riitä?
Kiitosta vaan jälleen etukäteen
Kiitosta vaan jälleen etukäteen
Scrooge- David Brown : Case 1394
Viestien lukumäärä : 4
Ikä : 39
Paikkakunta : Pori
Vs: Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
Scrooge kirjoitti:Hei taas! Palaan vanhaan aiheeseen. Onko Traktoriposti lehti, jossa juttua H-S remontista, jo julkaisu? Entä olisiko joku foorumilainen mahdollisesti halukas myymään tai vuokraamaan kyseisen lehden? Entä onko tietoa, että löytyisikö Satakunnan alueelta H-S velhoa, joka tuollaisen remontin voisi tehdä, jos itsellä ei aika riitä?
Kiitosta vaan jälleen etukäteen
Voin mä lehden lainata tai lähettää kopioita siitä osuudesta, mutta en tiedä, onko se sallittua?? Nääs nämä tekijänoikeudet painaa.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Similar topics
» Case 1394 / 1985
» Case 1394 / 1985
» Case 1394 / 1985
» Case 1394 etukuormaaja toimii - ei toimi - toimii
» Case 580G vm. 1985 öljyputki
» Case 1394 / 1985
» Case 1394 / 1985
» Case 1394 etukuormaaja toimii - ei toimi - toimii
» Case 580G vm. 1985 öljyputki
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa