Case 1394 / 1985
+6
mattkau
otsoni
Pakki
jusape
erkki
case 1394 /1985
10 posters
Sivu 1 / 1
Case 1394 / 1985
Hei !
Nostolaitteen tutkimisen aloitin. Ensin poistin oikeanpuoleisen tankin ja aukaisin kolmella pultilla olevan kannen. Huomasin, että pieni holkki ja nylon mutteri olivat kotelon pohjalla irrallaan? Laitoin holkin ja kiristin mutteria sen verran että välitangon päätä tuli näkyviin noin kolme milliä. Keinuvipu alkoi liikkua ylös alas muovisen haarukan välissä. Miten säädetään keinuvivun liike? Onko valitsin vivun muovisen haarukan yläpäässä jokin vialla, kun valitsinvipua liikuttamalla haarukka ei liikuta keinuvipua sivusuunnassa? Pystyykö valitsinvipua liikuttelemaan vain jossakin nostovarsien asennossa?
Nostolaitetta en ole testannut koneen käydessä.
kiitoksia hyvistä neuvoista!
Nostolaitteen tutkimisen aloitin. Ensin poistin oikeanpuoleisen tankin ja aukaisin kolmella pultilla olevan kannen. Huomasin, että pieni holkki ja nylon mutteri olivat kotelon pohjalla irrallaan? Laitoin holkin ja kiristin mutteria sen verran että välitangon päätä tuli näkyviin noin kolme milliä. Keinuvipu alkoi liikkua ylös alas muovisen haarukan välissä. Miten säädetään keinuvivun liike? Onko valitsin vivun muovisen haarukan yläpäässä jokin vialla, kun valitsinvipua liikuttamalla haarukka ei liikuta keinuvipua sivusuunnassa? Pystyykö valitsinvipua liikuttelemaan vain jossakin nostovarsien asennossa?
Nostolaitetta en ole testannut koneen käydessä.
kiitoksia hyvistä neuvoista!
case 1394 /1985- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 / 1985
Nostovipu pitää olla ihan taakse jousipainetta vasten painettuna ennen kuin valitsinta liikuttaa. Se on aika yleistä, että valitsinta on käännetty väkisin ja sen seurauksena muovihaarukka on rikkoutunut tai siitä on sokkatappi katkennut. 1394:ssa ei muistaakseni ole TCU asentoa ollenkaan, joten valitsimella on kaksi asentoa: asennonsäätö (tavallinen asento) keskellä ja vetovastussäätö (kyntöasento) vasemmalla. Haarukan korjausta varten pitää purkaa aika tavalla, mutta jos traktorille ei kynnetä, niin keinuvivun voi koettaa lukita asennonsäädölle niin, että tekee pellistä sopiva haarukan keinuvivulle ja kiinnittää se ruuvilla laakeripesän peltikanteen. Valitsinta saat käännettyä kun vedät kierretangon ulos niin pitkälle kun se tulee.
Säädöissä pitää olla kaksi asiaa kohdallaan: se nostovivun alapäässä oleva mutteri pitää olla oikein säädettynä ja nostoakselin oikeassa päässä nokkalevy pitää myös olla säädöissään. Niiden säätö on vaikeaa jos moottori ei ole käynnissä, joten kun tankki on irti, täytyy polttoaine ottaa ulkopuolisesta kanisterista ja laittaa paluupolttoainetta varten myös jokin purnukka tankkien yhdysputken alle.
Helpoiten pääset alkuun kun käynnistät moottorin ja vedät nostovivun taakse, siis nostolaitteen ylös, kohtaan jossa vipua vastaan alkaa tuntua jousipaine. Tällöin nostolaite pitää olla ylhäällä, mutta vetokoukun nostotangot pitää olla hiukan löysällä. Siten varmistuu, ettei kärrynvedossa kärryn aisa ole hydrauliikan varassa. Samalla hetkellä nostoakselin päässä olevassa nokkalevyssä oleva pieni laakso on seuraajarullan kohdassa. Jos nokkalevyn säätö on tehtaan jäljiltä, löytyy säätötangon mutterille oikea säätö helposti. Jos tehtaan muita säätöjä kuin tuota säätötankoa on muutettu tai esim. koko nokkalevy vaihdettu, menee säätäminen hiukan mutkaisemmaksi koska nostovivulta tuleva pystysuora tanko pitää säätää myös siten, että nostovipu liikkuu kaarella niin, että se on samassa tahdissa sen kierretangon kanssa.
Säädöissä pitää olla kaksi asiaa kohdallaan: se nostovivun alapäässä oleva mutteri pitää olla oikein säädettynä ja nostoakselin oikeassa päässä nokkalevy pitää myös olla säädöissään. Niiden säätö on vaikeaa jos moottori ei ole käynnissä, joten kun tankki on irti, täytyy polttoaine ottaa ulkopuolisesta kanisterista ja laittaa paluupolttoainetta varten myös jokin purnukka tankkien yhdysputken alle.
Helpoiten pääset alkuun kun käynnistät moottorin ja vedät nostovivun taakse, siis nostolaitteen ylös, kohtaan jossa vipua vastaan alkaa tuntua jousipaine. Tällöin nostolaite pitää olla ylhäällä, mutta vetokoukun nostotangot pitää olla hiukan löysällä. Siten varmistuu, ettei kärrynvedossa kärryn aisa ole hydrauliikan varassa. Samalla hetkellä nostoakselin päässä olevassa nokkalevyssä oleva pieni laakso on seuraajarullan kohdassa. Jos nokkalevyn säätö on tehtaan jäljiltä, löytyy säätötangon mutterille oikea säätö helposti. Jos tehtaan muita säätöjä kuin tuota säätötankoa on muutettu tai esim. koko nokkalevy vaihdettu, menee säätäminen hiukan mutkaisemmaksi koska nostovivulta tuleva pystysuora tanko pitää säätää myös siten, että nostovipu liikkuu kaarella niin, että se on samassa tahdissa sen kierretangon kanssa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Case 1394 / 1985
Eikös tän ketjun vois yhdistää alapuolella olevaan saman koneen jarrujuttuongelman ketjuun ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1394 / 1985
Niin mitenkäs se oli se ohjekirja ja sen lukeminen?
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 421
Paikkakunta : Häme
Vs: Case 1394 / 1985
Erkin muistelu osui oikeaan. 1394:ssä on ulkopuolinen asento valitsinvivulle vain mikäli asennettu. Sitä käytetään yhdessä 3-tieventtiilin kanssa (mikäli asennettu). Hienoja lupauksia annetaan traktörin käyttöohjekirjassa. Vetovastuksen säärtö pitää käytön aikana työkoneen syvyyden maassa vakiona ja asennon säätö alueella nostolaitteen korkeus mukautuu automaattisesti siten, että työkoneen korkeus maasta pysyy vakiona.
Tiedot: CASE 1194-1494 Traktörit Ohjekirja Pub 9-9730Fi
"traktörit" ja "säärtö" termit ovat suoraan ohjekirjasta
Tiedot: CASE 1194-1494 Traktörit Ohjekirja Pub 9-9730Fi
"traktörit" ja "säärtö" termit ovat suoraan ohjekirjasta
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Case 1394 / 1985
Veteraanikonepäivillä muutama vuosi sitten pieni joukko nuorehkoja traktorimiehiä kierteli myös Taavetti-talli teltan lähialueella ja yksi joukosta sanoi, että Taavetin nostolaitekin on sellainen epäsikiö, että varret on ylhäällä tai alhaalla mutta ei mitenkään sillä välillä. Minun piti sitten pyöräyttää siinä oma 1200 käyntiin ja sanoa, että laittakaapa joku sormi vetovarren päälle niin liikautan nostovipua, niin nähdään nouseeko ylös asti. Niin tehtiin, mutta varret nousi vajaan sentin kun vipua liikautti oikein vähän. Eivät meinanneet uskoa kun sanoin, että tuollainen se on ollut viimeiset 50 vuotta. Käänsin sitten vetovastussäädön päälle ja sanoin, että kokeilkaapa samaa muillakin traktoreilla ja tönäisin työntövarren korvaketta kämmenpohjalla, johon hydrauliikka reagoi nostamalla varsia. Semmoinen on selectamatic.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5086
Vs: Case 1394 / 1985
Tänään ehtoolla pistin DIY halkomakoneen 1410koneen perään, ja vivusta nostotuntuma on sellainen, että vetovarsien päät liikkui 2mm tarkkuudella.
Kyseessä kuitenkin vuosimallin -78 kone, ja ikinä ei ole nostolaitteeseen eikä vaihteistoon koskettu, tullut meille -81, 714h ajettuna, nyt mittarissa on reippaan 4700h.
Kyseessä kuitenkin vuosimallin -78 kone, ja ikinä ei ole nostolaitteeseen eikä vaihteistoon koskettu, tullut meille -81, 714h ajettuna, nyt mittarissa on reippaan 4700h.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case 1394 / 1985
Minulla on semmonen tutina, että useimmat nostolaiteviat menevät kategoriaan näppihäiriö. Ymmärtämättömälle siinä on aivan liian monta säätöä, joiden pitää olla oikein. On nostolaitteen säppi ja 3-tieventtiili ja toimintavalitsin väärässä asennossa tai murjottu rikki. Sitten "oikeista" vioista ehkä yleisin on huono öljy ja sen aiheuttamat murheet.
Ja toinen tutina minulla on, että usein nämä, jotka metelöivät huonosta - "paskasta" nostolaitteesta ovat oppinsa saaneet Esson baarista. Eivät ole koskaan itse käyttäneet Taavettia työkalunaan tai sitten ihan satunnaisesti istutettu pukille ilman kunnollista "työn opastusta".
Pysyihän tuo Selectamatic systeemi pääosiltaan samana 23 vuotta ja loppui kun tehdas pantiin kiinni ja traktorien valmistus loppui. Ei kukaan ole niin sitkeä, että sinnikkäästi tekee noin kauan aikaa huonoa.
Ja toinen tutina minulla on, että usein nämä, jotka metelöivät huonosta - "paskasta" nostolaitteesta ovat oppinsa saaneet Esson baarista. Eivät ole koskaan itse käyttäneet Taavettia työkalunaan tai sitten ihan satunnaisesti istutettu pukille ilman kunnollista "työn opastusta".
Pysyihän tuo Selectamatic systeemi pääosiltaan samana 23 vuotta ja loppui kun tehdas pantiin kiinni ja traktorien valmistus loppui. Ei kukaan ole niin sitkeä, että sinnikkäästi tekee noin kauan aikaa huonoa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1653
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Case 1394 / 1985
https://youtu.be/xTQdLOguft8?t=243 kyllä se aika tarkka nostolaite on.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: Case 1394 / 1985
mattkau kirjoitti:Minulla on semmonen tutina, että useimmat nostolaiteviat menevät kategoriaan näppihäiriö. Ymmärtämättömälle siinä on aivan liian monta säätöä, joiden pitää olla oikein. On nostolaitteen säppi ja 3-tieventtiili ja toimintavalitsin väärässä asennossa tai murjottu rikki. Sitten "oikeista" vioista ehkä yleisin on huono öljy ja sen aiheuttamat murheet.
Ja toinen tutina minulla on, että usein nämä, jotka metelöivät huonosta - "paskasta" nostolaitteesta ovat oppinsa saaneet Esson baarista. Eivät ole koskaan itse käyttäneet Taavettia työkalunaan tai sitten ihan satunnaisesti istutettu pukille ilman kunnollista "työn opastusta".
Pysyihän tuo Selectamatic systeemi pääosiltaan samana 23 vuotta ja loppui kun tehdas pantiin kiinni ja traktorien valmistus loppui. Ei kukaan ole niin sitkeä, että sinnikkäästi tekee noin kauan aikaa huonoa.
Pitää hyvin pitkälti paikkansa. Kaikein pahimpia ovat sellaiset isännät, jotka ovat ajaneet pikkupojasta lähtien samalla Vorsonni majurilla. (Traktori on voinu
vaihtua moneen kertaan ja niitä voi olla useampia, mutta ovat aina olleet kaikki samaa merkkiä).
Tällainen isäntä kun sitten joutuu ajamaan hetken jollain toisen merkkisellä traktorilla, niin se on sitten aina todella kummalline laitos.
Siinä ei mikään toimi kunnolla ja on täysin mitääntekemätön sontaläjä.
Siitä kyllä riittää lässyttämistä vielä kuolin vuoteellakin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 662
Vs: Case 1394 / 1985
1690 metsä kirjoitti:mattkau kirjoitti:Minulla on semmonen tutina, että useimmat nostolaiteviat menevät kategoriaan näppihäiriö. Ymmärtämättömälle siinä on aivan liian monta säätöä, joiden pitää olla oikein. On nostolaitteen säppi ja 3-tieventtiili ja toimintavalitsin väärässä asennossa tai murjottu rikki. Sitten "oikeista" vioista ehkä yleisin on huono öljy ja sen aiheuttamat murheet.
Ja toinen tutina minulla on, että usein nämä, jotka metelöivät huonosta - "paskasta" nostolaitteesta ovat oppinsa saaneet Esson baarista. Eivät ole koskaan itse käyttäneet Taavettia työkalunaan tai sitten ihan satunnaisesti istutettu pukille ilman kunnollista "työn opastusta".
Pysyihän tuo Selectamatic systeemi pääosiltaan samana 23 vuotta ja loppui kun tehdas pantiin kiinni ja traktorien valmistus loppui. Ei kukaan ole niin sitkeä, että sinnikkäästi tekee noin kauan aikaa huonoa.
Pitää hyvin pitkälti paikkansa. Kaikein pahimpia ovat sellaiset isännät, jotka ovat ajaneet pikkupojasta lähtien samalla Vorsonni majurilla. (Traktori on voinu
vaihtua moneen kertaan ja niitä voi olla useampia, mutta ovat aina olleet kaikki samaa merkkiä).
Tällainen isäntä kun sitten joutuu ajamaan hetken jollain toisen merkkisellä traktorilla, niin se on sitten aina todella kummalline laitos.
Siinä ei mikään toimi kunnolla ja on täysin mitääntekemätön sontaläjä.
Siitä kyllä riittää lässyttämistä vielä kuolin vuoteellakin
Monella merkillä ajaneena täytyy todeta ettei se taavetin nostolaite ole ehkä käytöltään kaikkein selkein/loogisin eritoten jos puhutaan 80-luvun lopun verrokeista joissa alkoi yleistymään sähkönostolaitteet. Ne veivät kuitenkin nostolaitteen hallintaa merkittävästi yksinkertaisemmaksi ja tarkemmaksi.
Huonoksi en menisi taavetin nostolaitetta haukkumaan mutta kuten monella muullakin merkillä, niin joku aikanaan edistyksellinen toiminto saattaa iän myötä muuttua painolastiksi jos systeemiä ei uudisteta. 90/94-mallit ovat modernista ulkonäöstä huolimatta on juurikin nostolaitteensa osalta melko vanhanaikaisia ja kun on uudemmilla koneilla ajanut niin ensimmäinen fiilis on että "miksi mulla on kärrystä kippi ylhäällä vaikka nostovarret vain nostin ylös". Yleinen ratkaisuhan tuo oli aikoinaan mutta ehkä hiukan vanhanaikainen 80-luvulla ja nyt se korostuu kun näitä käytettyjä taavetteja ostaa sellaiset henkilöt jotka ovat nuoruudessaan saattaneet ajaa jo näitä uudempia traktoreita.
MJK1390- Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 35
Vs: Case 1394 / 1985
erkki kirjoitti:Nostovipu pitää olla ihan taakse jousipainetta vasten painettuna ennen kuin valitsinta liikuttaa. Se on aika yleistä, että valitsinta on käännetty väkisin ja sen seurauksena muovihaarukka on rikkoutunut tai siitä on sokkatappi katkennut. 1394:ssa ei muistaakseni ole TCU asentoa ollenkaan, joten valitsimella on kaksi asentoa: asennonsäätö (tavallinen asento) keskellä ja vetovastussäätö (kyntöasento) vasemmalla. Haarukan korjausta varten pitää purkaa aika tavalla, mutta jos traktorille ei kynnetä, niin keinuvivun voi koettaa lukita asennonsäädölle niin, että tekee pellistä sopiva haarukan keinuvivulle ja kiinnittää se ruuvilla laakeripesän peltikanteen. Valitsinta saat käännettyä kun vedät kierretangon ulos niin pitkälle kun se tulee.
Säädöissä pitää olla kaksi asiaa kohdallaan: se nostovivun alapäässä oleva mutteri pitää olla oikein säädettynä ja nostoakselin oikeassa päässä nokkalevy pitää myös olla säädöissään. Niiden säätö on vaikeaa jos moottori ei ole käynnissä, joten kun tankki on irti, täytyy polttoaine ottaa ulkopuolisesta kanisterista ja laittaa paluupolttoainetta varten myös jokin purnukka tankkien yhdysputken alle.
Helpoiten pääset alkuun kun käynnistät moottorin ja vedät nostovivun taakse, siis nostolaitteen ylös, kohtaan jossa vipua vastaan alkaa tuntua jousipaine. Tällöin nostolaite pitää olla ylhäällä, mutta vetokoukun nostotangot pitää olla hiukan löysällä. Siten varmistuu, ettei kärrynvedossa kärryn aisa ole hydrauliikan varassa. Samalla hetkellä nostoakselin päässä olevassa nokkalevyssä oleva pieni laakso on seuraajarullan kohdassa. Jos nokkalevyn säätö on tehtaan jäljiltä, löytyy säätötangon mutterille oikea säätö helposti. Jos tehtaan muita säätöjä kuin tuota säätötankoa on muutettu tai esim. koko nokkalevy vaihdettu, menee säätäminen hiukan mutkaisemmaksi koska nostovivulta tuleva pystysuora tanko pitää säätää myös siten, että nostovipu liikkuu kaarella niin, että se on samassa tahdissa sen kierretangon kanssa.
Kiitos paljon hyvistä asiallista neuvoista!
Nostolaitteen sain ohjeillasi toimimaan. Ajattelin samalla vaihtaa vaihteistoöljyt ja suodattimet. Kysyisin millainen öljy on oikea Hydra Shift vaihteistoon. Vielä yksi ongelma, voimanoton hammaspyörät ovat kärsineet. Pystyykö hammaspyöriä vaihtamaan luukusta josta ulosottoakseli tulee ulos?
case 1394 /1985- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 / 1985
VOAn rattaita ei lie juurikaan pysty vaihtamaan VOA-koneistokoteloa irroittamatta.
Lootaan voi hakea CASE-liikkeestä Castrollin, tai ihan valmistajan omaa öljyä, joka sinne sopii.
Lootaan voi hakea CASE-liikkeestä Castrollin, tai ihan valmistajan omaa öljyä, joka sinne sopii.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Case 1394 / 1985
Kytkimeltä tulevan voiman ulosoton pääakselin päässä on lyhyt akselinpätkä joka siirtää voiman hammasrattaiden kautta ulosotolle. Kyseisestä akselista hampaat ovat kuluneet pahemmin kuin vastin hammasrattaista. Voiko tämän akselin tuote numero (K 202433 ) vaihtaa päätylaipan kautta?
Tätä akselia ei ole Suomessa saatavissa ilmoitti merkkiliike! Jos akselin voi irrottaa luukun kautta niin voisin sen viedä koneistamolle.
Kiitoksia tiedoista etukäteen!
Tätä akselia ei ole Suomessa saatavissa ilmoitti merkkiliike! Jos akselin voi irrottaa luukun kautta niin voisin sen viedä koneistamolle.
Kiitoksia tiedoista etukäteen!
case 1394 /1985- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Case 1394 / 1985
Voimanoton ylä- ja/tai ala-akselin vaihto edellyttä voimanottoyksikön irrottamista taka-akselista. Takaluukun kauttan voidaan ainosataan säätää laakerivälys. Katso seuraavaa linkkiä https://www.mycnhistore.com/eu/en/caseih/tractors/agricultural/euaa01agr089under100hp/case-diesel-tractor/power-train/power-take-off-multi-speed-not-north-america/cn/85F7FB71-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6/FDCA6496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6 Voimanoton hampaat saadaan pilattua siirtämällä VO:n vaihdevipu pakottamalla, vaikka voimanotto ei ole pysähtynyt. Voimaotto pysähtyy vasta jonkun ajan kuluttua sen jälkeen kun kytkin on irrotettu käsikytkimen avulla. Jalkapoljin vaikuttaa tässä konemallissa vain vaihteiston kytkimeen. Katkennut kytkinkahvan kaapeli tai virheellinen säätö saa aikaan saman tilanteen. VO:n hampaiden kuluminen on siis seurausta väärästä käytöstä ta huollon puutteesta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Case 1394 / 1985
Juu, noita rattaita ei saa koneen voimilla juurikaan rikottua, vaan vauriot on 99% varmuudella muusta syystä johtuvia.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2954
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Similar topics
» Case 1394 / 1985
» Case 1394 / 1985
» Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
» Case 580G vm. 1985 öljyputki
» Case 580G vm 1985 kannen jälkikiristys
» Case 1394 / 1985
» Case 1394, vm.1985 H-S ei toimi
» Case 580G vm. 1985 öljyputki
» Case 580G vm 1985 kannen jälkikiristys
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa