David Brown 1210 - Noloja kysymyksiä
2 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 1210 - Noloja kysymyksiä
Mitkä on näiden kahden valintakytkimen käyttövaikutukset?
https://i.servimg.com/u/f88/20/57/30/51/mitzi_10.jpg
https://i.servimg.com/u/f88/20/57/30/51/mitzi_11.jpg
https://i.servimg.com/u/f88/20/57/30/51/mitzi_10.jpg
https://i.servimg.com/u/f88/20/57/30/51/mitzi_11.jpg
Bronson-76- David Brown : David Brown 1210 / 1976
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Hattula
Vs: David Brown 1210 - Noloja kysymyksiä
Kolmeasentoinen vipu on hydrauliikkatoiminnon valinta. Ennen tuon vivun kääntämistä pitää nostolaitteen käyttövipu painaa täysin taakse jousipainetta vasten. Jos vipua kääntää raakalla voimalla, katkeaa sen akselin alapäässä olevasta siirtohaarukasta aisa.
Vipu keskiasennossa on normaali asennonsäätö. Käyttövipu edessä nostolaite laskeutuu alas, vipu takana varret nousevat ylös ja kun vipu on jossain noiden välillä, on myös varret jossain ala- ja yläasennon välillä.
Vipu käännettynä kuskin penkkiä kohden on vetovastussäätö, eli kyntöasento. Vipu takana nostolaite nousee ylös ja edessä se laskeutuu ihan alas, mutta sillä välillä kyntöaura painuu maahan sitä syvemmälle mitä enemmän vipua siirtää eteenpäin. Tuossa asennossa nosto saa ohjauksen työntövarren korvakkeeseen liittyvästä vaijerista. Kun kyntää kovuudeltaan vaihtelevaa maata, syntyy kovassa kohdassa hiukan matalampaa vakoa kuin pehmeämmässä kohdassa ellei hiukan säädä vipua työn aikana.
Vipu käännettynä lokasuojan suuntaan on käytössä ulkopuolisen hydrauliikan ja hydraulinen painonsiirron asento. Kun painaa vivun ihan taakse jousipainetta vasten, varret nousevat. Kun päästää vipua eteenpäin jousipaineen verran, muutaman sentin, varret pysyvät paikoillaan ja kun työntää vipua eteenpäin, nostolaite laskeutuu sitä nopeammin mitä kauemmas eteen vipua työntää. Kun tehdään kuormainhommia, tämä on sikäli käyttökelpoinen toiminto, että nostolaitteen asento ei vaikuta mitenkään siihen missä kohtaa käyttövivun kaarta kuormain alkaa nostaa tai laskea. Tuo laskunopeuden säätyminen käyttövivusta on hyvä olemassa kun pitää nostella tarkasti, esim. trukkilavoja kärrin kyytiin. Kun vipua työntää eteenpäin runsaan puolivälin kohdalta, alkaa nostolaitteeseen tulla painonsiirtopainetta. Sitä voi tarvita jos esim. kyntää liukkaalla savikolla kannatuspyörällisellä auralla. Vipua voi työntää eteenpäin niin pitkälle, että auran kannatuspyörän kosketus maanpintaa vasten pienenee lähes nollaan. Silloin auran paino on kokonaan vetävillä pyörillä, mikä parantaa pitoa tuntuvasti. Ison lumilingon kanssa voi käyttää samaa temppua.
Toisessa kuvassa on pudotusventtiili. Sen normaali asento on ala-asennossa neljänneskierros kierrettynä, jolloin se lukittuu alas. Kun kippaa kippikärryä, varsinkin kylmillä öljyillä, kippi laskeutuu tyhjänä hitaasti. Lasku nopeutuu kun kääntää pudotusventtiilin nappulaa varttikierroksen ja vetää venttiilin yläasentoon. Samoin käy nostolaitteelle kun siellä ei ole kuormaa lainkaan tai vain vähän.
Oli ihan hyvä idea kysyä tuota asiaa. Noitten vipujen kanssa on tehty paljon tyhmyyksiä kun ei ole otettu etukäteen selvää miten niitä käytetään.
Vipu keskiasennossa on normaali asennonsäätö. Käyttövipu edessä nostolaite laskeutuu alas, vipu takana varret nousevat ylös ja kun vipu on jossain noiden välillä, on myös varret jossain ala- ja yläasennon välillä.
Vipu käännettynä kuskin penkkiä kohden on vetovastussäätö, eli kyntöasento. Vipu takana nostolaite nousee ylös ja edessä se laskeutuu ihan alas, mutta sillä välillä kyntöaura painuu maahan sitä syvemmälle mitä enemmän vipua siirtää eteenpäin. Tuossa asennossa nosto saa ohjauksen työntövarren korvakkeeseen liittyvästä vaijerista. Kun kyntää kovuudeltaan vaihtelevaa maata, syntyy kovassa kohdassa hiukan matalampaa vakoa kuin pehmeämmässä kohdassa ellei hiukan säädä vipua työn aikana.
Vipu käännettynä lokasuojan suuntaan on käytössä ulkopuolisen hydrauliikan ja hydraulinen painonsiirron asento. Kun painaa vivun ihan taakse jousipainetta vasten, varret nousevat. Kun päästää vipua eteenpäin jousipaineen verran, muutaman sentin, varret pysyvät paikoillaan ja kun työntää vipua eteenpäin, nostolaite laskeutuu sitä nopeammin mitä kauemmas eteen vipua työntää. Kun tehdään kuormainhommia, tämä on sikäli käyttökelpoinen toiminto, että nostolaitteen asento ei vaikuta mitenkään siihen missä kohtaa käyttövivun kaarta kuormain alkaa nostaa tai laskea. Tuo laskunopeuden säätyminen käyttövivusta on hyvä olemassa kun pitää nostella tarkasti, esim. trukkilavoja kärrin kyytiin. Kun vipua työntää eteenpäin runsaan puolivälin kohdalta, alkaa nostolaitteeseen tulla painonsiirtopainetta. Sitä voi tarvita jos esim. kyntää liukkaalla savikolla kannatuspyörällisellä auralla. Vipua voi työntää eteenpäin niin pitkälle, että auran kannatuspyörän kosketus maanpintaa vasten pienenee lähes nollaan. Silloin auran paino on kokonaan vetävillä pyörillä, mikä parantaa pitoa tuntuvasti. Ison lumilingon kanssa voi käyttää samaa temppua.
Toisessa kuvassa on pudotusventtiili. Sen normaali asento on ala-asennossa neljänneskierros kierrettynä, jolloin se lukittuu alas. Kun kippaa kippikärryä, varsinkin kylmillä öljyillä, kippi laskeutuu tyhjänä hitaasti. Lasku nopeutuu kun kääntää pudotusventtiilin nappulaa varttikierroksen ja vetää venttiilin yläasentoon. Samoin käy nostolaitteelle kun siellä ei ole kuormaa lainkaan tai vain vähän.
Oli ihan hyvä idea kysyä tuota asiaa. Noitten vipujen kanssa on tehty paljon tyhmyyksiä kun ei ole otettu etukäteen selvää miten niitä käytetään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: David Brown 1210 - Noloja kysymyksiä
Suuret kiitokset erittäin kattavista neuvoista.
Käyttöohjekirjaa kun en ole vielä löytänyt, näin uutena Taavetti-miehenä, joudun vaivaamaan ehkä jatkossakin kiperillä kysymyksillä.
Käyttöohjekirjaa kun en ole vielä löytänyt, näin uutena Taavetti-miehenä, joudun vaivaamaan ehkä jatkossakin kiperillä kysymyksillä.
Bronson-76- David Brown : David Brown 1210 / 1976
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Hattula
Similar topics
» david 1210 -kysymyksiä
» David Brown Cropmaster Diesel (ei siis 25D) kysymyksiä
» David Brown 1210
» David Brown 1210 ja kaapelikauha tukkikuormaajaan
» David Brown 1210 jarrut
» David Brown Cropmaster Diesel (ei siis 25D) kysymyksiä
» David Brown 1210
» David Brown 1210 ja kaapelikauha tukkikuormaajaan
» David Brown 1210 jarrut
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa