david 1210 -kysymyksiä
5 posters
Sivu 1 / 1
david 1210 -kysymyksiä
Terve!
Kävin pelastamassa perhepiirin mökiltä 1210:n, vuosimalli on jotakin 77 - 79.
3500 tuntia ja kaikki taulussa. Seissyt sen viimeiset 15 vuotta.
Kone toimii, ei edes savuttanut kun iskin tulille.
Kytkin on tosin yhtä puuta. Eli pitänee uusia kytkimen sylinterin kumit, neste näyttää häviävän kun pumppaa ja palaa sitten takaisin. Meni siinä ohessa vaihdekeppikin poikki, tosin tuli vähän pelleiltyä
Sitten asiaan; vaihdelaatikon öljyt. Eli sieltä löytyy se lasisilmä, mistä öljyä voi tarkistaa. Näyttää kuivalta. Mistä sitä lisätään ja kuinka paljon on tilavuus? Ja mitä öljyä? Lisäysproppu lienee siinä ulosoton kohdilla?
Kävin pelastamassa perhepiirin mökiltä 1210:n, vuosimalli on jotakin 77 - 79.
3500 tuntia ja kaikki taulussa. Seissyt sen viimeiset 15 vuotta.
Kone toimii, ei edes savuttanut kun iskin tulille.
Kytkin on tosin yhtä puuta. Eli pitänee uusia kytkimen sylinterin kumit, neste näyttää häviävän kun pumppaa ja palaa sitten takaisin. Meni siinä ohessa vaihdekeppikin poikki, tosin tuli vähän pelleiltyä
Sitten asiaan; vaihdelaatikon öljyt. Eli sieltä löytyy se lasisilmä, mistä öljyä voi tarkistaa. Näyttää kuivalta. Mistä sitä lisätään ja kuinka paljon on tilavuus? Ja mitä öljyä? Lisäysproppu lienee siinä ulosoton kohdilla?
jusa82- Viestien lukumäärä : 6
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Suosittelen kyllä öljyjen vaihtamista, varsinkin jos on säilytetty ulkona/katoksessa.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Koneessa on uudet öljyt, suodattimet jne. Polttoainelinjan suodattimet ovat myös uusia.
Kysyisin edelleen, mistä voimansiirtoon lisätään öljyä.
Kysyisin edelleen, mistä voimansiirtoon lisätään öljyä.
jusa82- Viestien lukumäärä : 6
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Se taitaa olla korkealla Sekura- hytillä varustettu jos polkimet on kerran hydrauliset?? Jos en ihan väärin muista niin ulosottovaihteen kyljessä tosiaankin taitaa olla mutkaputken päässä täyttöproppu. Siinä on lootan koko takapää samaa öljyallasta, joten kun vaan saat jostakin öljyn sisään kaadettua niin sinne se tasaantuu. En muista ulkoa määriä, mutta tilavuus taitaa olla 40 litran tietämillä. Tarttee kotona vilkaista ohjekirjasta.
Pitkän paikallaanolon seurauksena kytkinlevyt voi olla liimaantuneena vauhtipyörään ja asetelmaan. Irrotukseen käytetään monenlaisia kikkoja, helpoimmillaan se riittää kun käyttää koneen koneen kunnolla lämpimäksi ja sitten esim. starttihinauksella kytkinpoljin pohjassa kokeilee nykäistä sitä. Vahde päällä sitä ei muistaakseni saa startattua muulla kuin hyppyjohdolla. Pahimmillaan niitä ei saa irtoamaan ilman katkaisuhoitoa.
Jos ja kun vaihtelet tiivisteitä niin varmista että sitten tulee tiivistemateriaalit ja uudet nesteet keskenään sopivaa tyyppiä.
Pitkän paikallaanolon seurauksena kytkinlevyt voi olla liimaantuneena vauhtipyörään ja asetelmaan. Irrotukseen käytetään monenlaisia kikkoja, helpoimmillaan se riittää kun käyttää koneen koneen kunnolla lämpimäksi ja sitten esim. starttihinauksella kytkinpoljin pohjassa kokeilee nykäistä sitä. Vahde päällä sitä ei muistaakseni saa startattua muulla kuin hyppyjohdolla. Pahimmillaan niitä ei saa irtoamaan ilman katkaisuhoitoa.
Jos ja kun vaihtelet tiivisteitä niin varmista että sitten tulee tiivistemateriaalit ja uudet nesteet keskenään sopivaa tyyppiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Moro.
Juu, sekuran hytti. Riippuvat polkimet.
Käyttöohjekirjanenkin on. Oli vain aitassa ja ovessa tuommoinen 1800-luvun lukko niin en jaksanut tiirikoida / mennä seinästä sisään, kun on viljahuoneen puolella, tuplalaudoitus näet. Ja lukko on toimiva niin ei viitsi rikkoa. Ja avaimet toisella puolella Suomea veljen kesämökillä että ei pystynyt niitä lähettämäänkään. Tosin aikakin oli rajallinen kaivella traktoria tuolta kuusen persiistä. On säilytetty HYVIN peiteltynä puolikatoksessa (edestä avoin).
Kyllä se vaihde päällä lähtee käyntiin, kytkin pohjassa. Saa siten siirrettyä tuolta rekkaterminaalista sen. Kun näet kytkin on jumissa, uuden akun voimin jaksaa kone lähteä liikkeelle helposti.
Vaihde silmässä se ei edes pyöritä konetta, jos ei ole kytkin pohjassa, eli polkimessa on jokin katkaisija. Ja ne sähköjohdot jotka voidaan ohittaa, menee siellä vaihteiston päällä.
Kiitoksia vinkeistä tähän asti. Vielä kun tietäisi mitä öljyä tuonne kuuluu laittaa, käykö 10-30 vai jokin muu. Ihan vain siirtomatkaa varten, talvella sitten irroitan kytkinlevyn asetelmasta.
On noita vehkeitä tullut ropailtua, keväällä tein kytkinrempan johonkin 50-luvun loppupään nuffieldiin, mulla on semmoinen lumikoneena. Ja sitten harrastelen vanhoja henkilöautomersuja. Muutama niitä onkin jo museokilvissä.
Taavetti on muutenkin osiltaan täydellinen, kylkipellitkin ovat mukana. Toinen etulamppu on musta, toinen valkoinen. Ja se hytin yläkulman muoviritilä puuttuu toiselta puolelta.
Mutta palaamme.
Juu, sekuran hytti. Riippuvat polkimet.
Käyttöohjekirjanenkin on. Oli vain aitassa ja ovessa tuommoinen 1800-luvun lukko niin en jaksanut tiirikoida / mennä seinästä sisään, kun on viljahuoneen puolella, tuplalaudoitus näet. Ja lukko on toimiva niin ei viitsi rikkoa. Ja avaimet toisella puolella Suomea veljen kesämökillä että ei pystynyt niitä lähettämäänkään. Tosin aikakin oli rajallinen kaivella traktoria tuolta kuusen persiistä. On säilytetty HYVIN peiteltynä puolikatoksessa (edestä avoin).
Kyllä se vaihde päällä lähtee käyntiin, kytkin pohjassa. Saa siten siirrettyä tuolta rekkaterminaalista sen. Kun näet kytkin on jumissa, uuden akun voimin jaksaa kone lähteä liikkeelle helposti.
Vaihde silmässä se ei edes pyöritä konetta, jos ei ole kytkin pohjassa, eli polkimessa on jokin katkaisija. Ja ne sähköjohdot jotka voidaan ohittaa, menee siellä vaihteiston päällä.
Kiitoksia vinkeistä tähän asti. Vielä kun tietäisi mitä öljyä tuonne kuuluu laittaa, käykö 10-30 vai jokin muu. Ihan vain siirtomatkaa varten, talvella sitten irroitan kytkinlevyn asetelmasta.
On noita vehkeitä tullut ropailtua, keväällä tein kytkinrempan johonkin 50-luvun loppupään nuffieldiin, mulla on semmoinen lumikoneena. Ja sitten harrastelen vanhoja henkilöautomersuja. Muutama niitä onkin jo museokilvissä.
Taavetti on muutenkin osiltaan täydellinen, kylkipellitkin ovat mukana. Toinen etulamppu on musta, toinen valkoinen. Ja se hytin yläkulman muoviritilä puuttuu toiselta puolelta.
Mutta palaamme.
jusa82- Viestien lukumäärä : 6
Vs: david 1210 -kysymyksiä
10W30:ä niissä yleensä käytetään tai jotain ns. universaalia. Vähennyspyörästöissä on paksumpi tavara, toiset laittaa W140 ja jotkut toiset tavallista 80W90:ä sen noin 2,5 litraa puolelleen. Tuskin se öljy niin vähissä on ettei hiukan siirrellä uskalla, kyllä siellä sen verran loiskuaa ettei ihan kuivana käy.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Vaihteistoöljy 42 Litraa, 10w-30 GL4
Pyöränvälitykset 2,3L 90ppiä, eli käytännös 80w90 vaihteistoöljy, ei tarvitse olla GL-luokituksia, suorat hammasrattaat kun siellä on
Pyöränvälitykset 2,3L 90ppiä, eli käytännös 80w90 vaihteistoöljy, ei tarvitse olla GL-luokituksia, suorat hammasrattaat kun siellä on
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Selvä pyy.
Kiitoksia. Pitääpä laitella kuvia tänne tuosta "projektista" tässä syksyn mittaan.
Juu, ei se vaihteisto täysin kuiva ole, se on selvä. Kipataan tuommoista yleistavaraa sinne.
Lisäys sitten varmaan siitä ulosoton putkesta, jossa tuo proppu on.
Kiitoksia. Pitääpä laitella kuvia tänne tuosta "projektista" tässä syksyn mittaan.
Juu, ei se vaihteisto täysin kuiva ole, se on selvä. Kipataan tuommoista yleistavaraa sinne.
Lisäys sitten varmaan siitä ulosoton putkesta, jossa tuo proppu on.
jusa82- Viestien lukumäärä : 6
Vs: david 1210 -kysymyksiä
jusa82 kirjoitti:Selvä pyy.
Kiitoksia. Pitääpä laitella kuvia tänne tuosta "projektista" tässä syksyn mittaan.
Juu, ei se vaihteisto täysin kuiva ole, se on selvä. Kipataan tuommoista yleistavaraa sinne.
Lisäys sitten varmaan siitä ulosoton putkesta, jossa tuo proppu on.
Pitäs olla vaihteisto/hydrauliöljyn lisäys nippa siinä ulosoton päällä mutkaputkessa. Neliskanttinen avain tarvitaan sen avaamiseen. Sama avain myös sinne pyöränvälityksiin. Joku jo muistutti, että sinne kytkinpuolelle sitten oikeaa ÖLJYÄ ei jarrunestettä...
Eikö irtoa kytkin kun ajelee kytkin pohjassa ja jarruttelee? Liikkuuko kytkimen käyttövipu poljinta painaessa? (kopin alla, "kuskin puolella" )
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Kytkin on yhtä puuta. Huomenna nilkutan koneen kotiin terminaalista, sitten ollaan viisaampia. Jarrut kun ovat myös hengettömät.
Nestepinnat kummassakin purkissa on OK. No, tutkitaan, tutkitaan
Nestepinnat kummassakin purkissa on OK. No, tutkitaan, tutkitaan
jusa82- Viestien lukumäärä : 6
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Laitahan joku kuva tänne koneesta, ihanpa tuo kiinnostaa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Joo LHM öljy sekä jarrupurkkiin että kytkimeen
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: david 1210 -kysymyksiä
Terve.
Nyt on kone kotona.
Vähän yli 10 litraa meni öljyä tuonne vaihteistopuolelle. Nyt on siinä silmän puolivälissä.
Loppuviikosta pitää siirtää kone sisätilaan ja ottaa sitten vähän kuvia.
Semmoinen homma, että jarrut ovat myös hengettömät, eli niillä ei tuota kytkintä pysty irroittamaan. Nestepinnat kummassakin säiliössä ok, vihreiden täplien kohdalla.
Käytön vähyyttä kaikki tyyni, ei muuta.
Nyt on kone kotona.
Vähän yli 10 litraa meni öljyä tuonne vaihteistopuolelle. Nyt on siinä silmän puolivälissä.
Loppuviikosta pitää siirtää kone sisätilaan ja ottaa sitten vähän kuvia.
Semmoinen homma, että jarrut ovat myös hengettömät, eli niillä ei tuota kytkintä pysty irroittamaan. Nestepinnat kummassakin säiliössä ok, vihreiden täplien kohdalla.
Käytön vähyyttä kaikki tyyni, ei muuta.
jusa82- Viestien lukumäärä : 6
Similar topics
» David Brown 1210 - Noloja kysymyksiä
» 1210 Asiaa
» David Brown Cropmaster Diesel (ei siis 25D) kysymyksiä
» David Brown 1210
» 1210 David Brown vm. 1979 etukuormaaja
» 1210 Asiaa
» David Brown Cropmaster Diesel (ei siis 25D) kysymyksiä
» David Brown 1210
» 1210 David Brown vm. 1979 etukuormaaja
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa