996 4-veto
+6
TIKO
kujanjuh
taavettimies
Ulvila
erkki
Gary Grand
10 posters
Sivu 1 / 3
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
996 4-veto
Kaipaisin hiukkasen sivistämistä tuon otsikon mallin suhteen.
Eli DB 996 4WD. Noita on selvästi ollut olemassa uudesta saakka, mutta minkäänlaista varaosakirjan kuvaa, tms. en ole löytänyt 4-vetomallista.
Itseä kiinnostaisi onko mahdollista muuttaa takaveto nelikoksi millään järkevällä panostuksella, eli käykö yleisempien mallien voimansiirron osat "heittämällä", vai pitääkö rakentaa kaikki laatikolta akselille tyhjästä. Vai onko jo laatikossa eliminoitu tällainen jälkiasennusmahdollisuus(eri kuoret 2wd-4wd-malleissa?)
Mikä saa ihmisen kyselemään näin epätoivoisia? Sain isänperintönä takaveto -77 996:n ja en siitä välttämättä haluaisi luopua/ostaa nelikkoa, mutta nelikkoa kaipaisin kuitenkin ja muuta traktoria ei omistuksessani ole.
Galleriassa olikin muutama mielenkiintoinen kuva näistä.
Eli DB 996 4WD. Noita on selvästi ollut olemassa uudesta saakka, mutta minkäänlaista varaosakirjan kuvaa, tms. en ole löytänyt 4-vetomallista.
Itseä kiinnostaisi onko mahdollista muuttaa takaveto nelikoksi millään järkevällä panostuksella, eli käykö yleisempien mallien voimansiirron osat "heittämällä", vai pitääkö rakentaa kaikki laatikolta akselille tyhjästä. Vai onko jo laatikossa eliminoitu tällainen jälkiasennusmahdollisuus(eri kuoret 2wd-4wd-malleissa?)
Mikä saa ihmisen kyselemään näin epätoivoisia? Sain isänperintönä takaveto -77 996:n ja en siitä välttämättä haluaisi luopua/ostaa nelikkoa, mutta nelikkoa kaipaisin kuitenkin ja muuta traktoria ei omistuksessani ole.
Galleriassa olikin muutama mielenkiintoinen kuva näistä.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
Nelivedon jälkiasennus on aikamoinen homma. Nelikossa on mahan alla vaihdelaatikkoon aukko, johon pultataan pudotuslaatikko kiinni.
Jos vaihdelaatikon kotelon haluaa vaihtaa niin traktori pitää katkaista kahdesta kohtaa. Onko aikomus asentaa etukuormain vai mistä etuvedon tarve ilmestyi?
Jos vaihdelaatikon kotelon haluaa vaihtaa niin traktori pitää katkaista kahdesta kohtaa. Onko aikomus asentaa etukuormain vai mistä etuvedon tarve ilmestyi?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 996 4-veto
Eli myös laatikko poikkeaa 2wd ja 4wd-malleissa? Tämäpä ratkaisee jo asian. ->Ei kannata ruveta hommaan.erkki kirjoitti:Nelivedon jälkiasennus on aikamoinen homma. Nelikossa on mahan alla vaihdelaatikkoon aukko, johon pultataan pudotuslaatikko kiinni.
Jos vaihdelaatikon kotelon haluaa vaihtaa niin traktori pitää katkaista kahdesta kohtaa. Onko aikomus asentaa etukuormain vai mistä etuvedon tarve ilmestyi?
Mikäli nelivetotraktorinn teko olisi vain etuvetotarpeiden(ulosotto,etukardaani) lisäys ja akselin vaihto, niin työ ei olisi mikään suuri: Tuonhan tekisi viikonlopussa mukavasti poikien kanssa. Yksinään päivässä...
Etukuormainta ei vielä ole, senkin joutuisi jossain vaiheessa hommaamaan. Tarve nelivedolle on omissa käyttötottumuksissa. Olen 2-vedolla ajanut vuoden -83 jälkeen vain armeija-aikana 702:lla(enkä sielläkään lumen aikaan..) ja joskus tieliikenteessä autolla. Tuntui jotensakin avuttomalta tuo takavetopeli, vaikkei lunta ollut kuin vajaa metri pihamaalla No, ketjuillahan siitä olisi varmaan selvinnyt vaivattomasti, mutta kun nekin olivat mokomat jossain tuon metrisen hangen alla.
Varmaan ruvettava etsimään nelikkoa etukuormaajalla, niin saa keskittyä olemassaolevan ylläpitoon... Uuden luominen kun saattaa merkkiä tuntemattomalle olla kallista ja aikaavievää.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
olis kaksi vaihtoehtoa tarjolla voitaas vaihtaa taavetteja eli tuolla gallerian kuvista löytyvä 996 4wd tai sitten olis tuos pihas orottamas kone remonttia 1390 4wd se sun traktorin moottori on sama kuin tuon niistä vois risteyttää.tällääsiä tuli mielehe.
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: 996 4-veto
Ootkos Ulvila myymässä tuota 996 taavetia. Jos näin on, niin pistä vaikka yv:nä lisätietoja ja hintapyyntiä koneestasi. Tässä vois olla kiinostunut ostaja
Vieraili- Vierailija
996 4WD
Samat sanat. Ja tietysti tuo 1390:kin voisi kiinnostaa, jos hinta on kohdallaan. Ja kunto. Ja muukin lisätieto kiinnostaa. Molemmista.
Tuo minun 996 ei ole mikään kansikuvasiisti peli, vaan näyttää ikäiseltään, käytetyltä, likaiselta ja kuluneelta. Tekniikaltaan kuitenkin tuntuu hyvältä.
->Vaatii pesua ja huoltoa. Tämä puoli tullee kuntoon kevään mittaan, kunhan ehdin ajelemaan sen kotiin.
Tuo minun 996 ei ole mikään kansikuvasiisti peli, vaan näyttää ikäiseltään, käytetyltä, likaiselta ja kuluneelta. Tekniikaltaan kuitenkin tuntuu hyvältä.
->Vaatii pesua ja huoltoa. Tämä puoli tullee kuntoon kevään mittaan, kunhan ehdin ajelemaan sen kotiin.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
Kyllä taavetti on kova lumessa kulkija takavetonakin ainakin maavaransa puolesta. Ketjuilla menee varmasti.Gary Grand kirjoitti: Tuntui jotensakin avuttomalta tuo takavetopeli, vaikkei lunta ollut kuin vajaa metri pihamaalla No, ketjuillahan siitä olisi varmaan selvinnyt vaivattomasti, mutta kun nekin olivat mokomat jossain tuon metrisen hangen alla.
Tuohon nelivedon laittoon menisi herkästi traktorin hinta...
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 996 4-veto
Tuo Juhan 1390 olis käsistään kätevälle passeli hintakin kohillaan
Itsekin kävin katsomassa
Mutta tuli 1490 kuin puun takaa ostettavaksi jäi sitte juhan kone ostamatta
Siinähän olis Garylle sopiva nosta omastas moottori tuon 1390 keulalle sitte olis 4wd
Itsekin kävin katsomassa
Mutta tuli 1490 kuin puun takaa ostettavaksi jäi sitte juhan kone ostamatta
Siinähän olis Garylle sopiva nosta omastas moottori tuon 1390 keulalle sitte olis 4wd
Vieraili- Vierailija
Vs: 996 4-veto
Kokemuksen syvällä rintaäänellä totean, että 996 menee takapotkunakin lumessa aika kivasti. Ilman ketjuja kiskoi perälevyä, vaikka koko talvena ei oltu aurattu, lunta siis riitti. Eikä se lumi ollut mitään vastasatanutta höttöä, vaan jo painunutta ja raskasta. Siinä on paitsi iso maavara niin myös painava hytti vetävien pyörien päällä pitoa parantamassa.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
kulku
En epäile yhtään, etteikö ole hyvä menemään lumessa ja syvässä takavetoiseksi, mutta kun on tuo fiksaatio nelivetoihin olemassa niin mikään muu ei taida kelvata... Voin kyllä kuvitella ettei tuon kanssa samaan tilanteeseen joutuisi, kuin Belaruksella aikoinaan: Pakkasi mokoma syvän nuoskalumen vetokoukun alle jäiseksi tapiksi ja ketjulliset takapyörät tyhjän päälle. Etupää tietysti peilijään päällä ja yli pyöränkorkuisessa hangessa...kujanjuh kirjoitti:Kokemuksen syvällä rintaäänellä totean, että 996 menee takapotkunakin lumessa aika kivasti. Ilman ketjuja kiskoi perälevyä, vaikka koko talvena ei oltu aurattu, lunta siis riitti. Eikä se lumi ollut mitään vastasatanutta höttöä, vaan jo painunutta ja raskasta. Siinä on paitsi iso maavara niin myös painava hytti vetävien pyörien päällä pitoa parantamassa.
Eikä jäänyt tuona keväänä yhteen kertaan.
Tähän saakka olen kuitenkin nelikolla tullut huonommista paikoista pois kuin 2-pyörävedolla, niin pyrin niitä suosimaan jatkossakin.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
Nostellaanpas vanhaa aihetta..
Nyt on kuitenkin edessä tuo aloitusviestissä kerrottu 2wd->4wd muunnos. Osat saan pääosin, ellei jopa kaikki, sopivasti ja laatikon kotelon pohjan reikä on vain koneistushomma, ei rakettitiedettä.
Kysymys: Käykö perävälitys 1490:stä 996:n?
Perävälityksen kun joutuu vaihtaman pudotuslaatikon kytkentähammastuksen puutteen takia nelivetomalliin.
Tuskin kuitenkaan ovat takavetoisiin noita pidemmällä poorituksella olevia akseleita laittaneet, kun varaosakirja ne erittelee
Jos ei käy, niin sitten on välitys vielä jostain hankittava. Muista osista ollaan jo myyjän kanssa päästy yhteisymmärrykseen
Ja se puuttuva etukuormain... Tulee.
Nyt on kuitenkin edessä tuo aloitusviestissä kerrottu 2wd->4wd muunnos. Osat saan pääosin, ellei jopa kaikki, sopivasti ja laatikon kotelon pohjan reikä on vain koneistushomma, ei rakettitiedettä.
Kysymys: Käykö perävälitys 1490:stä 996:n?
Perävälityksen kun joutuu vaihtaman pudotuslaatikon kytkentähammastuksen puutteen takia nelivetomalliin.
Tuskin kuitenkaan ovat takavetoisiin noita pidemmällä poorituksella olevia akseleita laittaneet, kun varaosakirja ne erittelee
Jos ei käy, niin sitten on välitys vielä jostain hankittava. Muista osista ollaan jo myyjän kanssa päästy yhteisymmärrykseen
Ja se puuttuva etukuormain... Tulee.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
Ei käy,mutta voit jatkattaa siitä entisestä Lehtolan koneella jos ei kohtuella löydy osia,1390 mallista se sopii.
Vieraili- Vierailija
Vs: 996 4-veto
Oho!V-M kirjoitti:Ei käy,mutta voit jatkattaa siitä entisestä Lehtolan koneella jos ei kohtuella löydy osia,1390 mallista se sopii.
Senkö saa kestämään jatkettunakin? Onko tämä kokeiltu? Jos näin on, niin onpahan ainakin yksi tapa jo selvillä homman hoitamiseksi. Hyvää tietoa tuli taas, kiitos!
Vielä kun ei ole päässyt osia hypistelemään, niin ei tiedä noiden mitoituksesta.. Näyttää varaosakuvissa vaan ohuenlaiselta se akselinpää Vaikka eipä siellä vielä hirveästi momenttia liiku, kun välitys on pääasiassa perässä ja navoissa.
Sattuu kuitenkin mukavasti nuo välitykset olemaan samat 996 vs 1490 4wd:ssä, niin ei tarvitse(pääse) niitä muuttamaan. Pysyypähän homman kustannukset kurissa.
Mahtaako Taaveissa muuten ollakaan eri perävälityksiä, vai onko välityserot tehty aina noissa ronkissa?
Vielä pitää tuumailla eturengaskoko kohdalleen, kun takana omassa on hyvä 13.6/12-38 rengastus ja eturenkaat menee hankintaan..
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
Joo,voi sen jatkaa,Hannu on tehny niitä paljon,mm. valmettiin,ovat hommanneet tanskan valmetin vanhoja varaosavarastoja suomeen ja ne on ollu takapotkujen murikoita jotka on hyllyssä pysyny,ne hitsaa siihen päähän erikoispuikolla mokista pätkän ja se koneistetaan sitten poorille ja kierteytetään,lämpökäsittelyä ei tehä,se muuttus se murikka-aksila kuulemma pillaan,nuo on kestäny hyvin vaikka yli 10 v sitte on ekat tehneet.
Välitystä on kahta,mutta eikös se ollu niin että 1490 ja 1494 mallissa kumminki akseli on paksumpi kun esim. 1390,ja 1690 mallin 8/41 on sitten samanpaksusella akselilla kun 1490.
1210 taisi olla samalla perällä kans kun 1490.
Itellä on täydellinen perä/murikka-akseli irrallaan 1490 malliin.
Pittää siinä olla jämynä kun tekkee sen reijän siihen pohjaan että sattuu oikiaan kohti ,siis syvvyyssuunnassa,että ei kovin jäis puotusloota väännätyksiin,onnistuuhan se kyllä ammattilaisilla,mutta saattas saaha romulasta valmiinki rungon kohtuuella,voi ne kyllä olla outokumpuunhi väätetty viimestä myöten.
Välitystä on kahta,mutta eikös se ollu niin että 1490 ja 1494 mallissa kumminki akseli on paksumpi kun esim. 1390,ja 1690 mallin 8/41 on sitten samanpaksusella akselilla kun 1490.
1210 taisi olla samalla perällä kans kun 1490.
Itellä on täydellinen perä/murikka-akseli irrallaan 1490 malliin.
Pittää siinä olla jämynä kun tekkee sen reijän siihen pohjaan että sattuu oikiaan kohti ,siis syvvyyssuunnassa,että ei kovin jäis puotusloota väännätyksiin,onnistuuhan se kyllä ammattilaisilla,mutta saattas saaha romulasta valmiinki rungon kohtuuella,voi ne kyllä olla outokumpuunhi väätetty viimestä myöten.
Vieraili- Vierailija
Vs: 996 4-veto
Joo oo olishan Ulvilalla vieläkin valmis 1390 4wd konetta vailla ei tarvis pähkäillä
Vaihtaas koneen vaan siihen
Vaihtaas koneen vaan siihen
Vieraili- Vierailija
Vs: 996 4-veto
Ei ollut Ulvila keväällä kysellessäni halukas luopumaan siitä, niin olen jättänyt asian sikseen.. Olisin kyllä ollut 1390:stä varsin kiinnostunut, kun olis "koriltaan" uudempaa mallia.jyrki kirjoitti:Joo oo olishan Ulvilalla vieläkin valmis 1390 4wd konetta vailla ei tarvis pähkäillä
Vaihtaas koneen vaan siihen
Tämä projekti on nyt sitten enemmän työvoittoinen.. Eli rahaa palaa melko kohtuullisesti.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Rautaa pihassa
Homma nyykähti eteenpäin viikonloppuna, kun sain tallilaiselta haettua etuvedon osat.
Hyväkuntoiset 12.4-24 renkaat, Carraron akseli, kardaani ja pudotuslaatikko. Osat on siis 1490:stä ja saattaa vaatia hieman ajatustyötä soveltaa esim. pudotuslaatikko tuohon 996:n Noh! Siitähän ei kukaan laskuta ja pysyypähän aivot vireessä
Varaosanumeroiden valossa nuo pudotuslaatikot poikkeaa lähes joka osaltaan, eli jonkinlaista hupia varmasti on tiedossa
Tuota Carraron akselia näkyy olleen käytössä myös pitkittäisohjaussylinterisissä koneissa, 1490/1690-käyttöohjekirjan kuvasta päättelin. Kun tuosta omasta pitkittäinen ohjaus jo löytyy, niin mielellään käyttäisin sitä myös jatkossa. Akselin mukana kun ei poikittaista sylinteriä tullut, niin tulis hintoihinsa tehdä sellainen. Nyt pitää mittailla ja tehdä sopiva kääntövarsi tuohon maljan päälle, jos ei sopivaan hintaan satu purkamoilta löytymään. Sittenpä voisikin jo vaihtaa akselin traktorin alle, niin pääsisi sitä siirtelemään tarpeen mukaan "isopyöräisenä"
Projektin järkevyyttä ei pidä kyseenalaistaa tuijottamalla työn määrää: Homma on puhtaasti harrastuspohjalla ja mielen virkistyksenä tehtävää. Saattaapa siitä myöhemmin jotain käytännöllisiäkin puolia löytyä, kun Taavetti alkaa vetää joka nurkasta. Tulee pätevä ykkös-, tai kakkostraktori taloon, riippuen siitä missä vaiheessa sukupolvenvaihdosta aletaan vääntämään vaimon kotitilan osalta.
Joitain hommia joutuisin joka tapauksessa tekemään, niin laitteen katkaisu ei niiden lisäksi enää suuria ponnistuksia vaadi.
Ainakin toisen ronkan joudun purkamaan ja tiivistämään vuotojen takia ja vaihteensiirtäjiin perehtymään, kun keppi on niin hervottoman oloinen. Samalla voi tutkailla kaikki mahdolliset kulumat ja alkavat viat takapäästä ja laatikosta. Hytin lattian(parempi) eristäminen on pyörinyt mielessä myös. Hiljaisempi koppi ei tee koskaan pahaa.
Koneistushommat pystyn akselimuutoksia lukuunottamatta(saattavat nämäkin onnistua) ulkoistamaan pätevälle koneistamossa työskentelevälle kaverille, joka on muutaman palveluksen pystyssä... -> Hinta pysynee jatkossakin lompakolle ystävällisenä
Hyväkuntoiset 12.4-24 renkaat, Carraron akseli, kardaani ja pudotuslaatikko. Osat on siis 1490:stä ja saattaa vaatia hieman ajatustyötä soveltaa esim. pudotuslaatikko tuohon 996:n Noh! Siitähän ei kukaan laskuta ja pysyypähän aivot vireessä
Varaosanumeroiden valossa nuo pudotuslaatikot poikkeaa lähes joka osaltaan, eli jonkinlaista hupia varmasti on tiedossa
Tuota Carraron akselia näkyy olleen käytössä myös pitkittäisohjaussylinterisissä koneissa, 1490/1690-käyttöohjekirjan kuvasta päättelin. Kun tuosta omasta pitkittäinen ohjaus jo löytyy, niin mielellään käyttäisin sitä myös jatkossa. Akselin mukana kun ei poikittaista sylinteriä tullut, niin tulis hintoihinsa tehdä sellainen. Nyt pitää mittailla ja tehdä sopiva kääntövarsi tuohon maljan päälle, jos ei sopivaan hintaan satu purkamoilta löytymään. Sittenpä voisikin jo vaihtaa akselin traktorin alle, niin pääsisi sitä siirtelemään tarpeen mukaan "isopyöräisenä"
Projektin järkevyyttä ei pidä kyseenalaistaa tuijottamalla työn määrää: Homma on puhtaasti harrastuspohjalla ja mielen virkistyksenä tehtävää. Saattaapa siitä myöhemmin jotain käytännöllisiäkin puolia löytyä, kun Taavetti alkaa vetää joka nurkasta. Tulee pätevä ykkös-, tai kakkostraktori taloon, riippuen siitä missä vaiheessa sukupolvenvaihdosta aletaan vääntämään vaimon kotitilan osalta.
Joitain hommia joutuisin joka tapauksessa tekemään, niin laitteen katkaisu ei niiden lisäksi enää suuria ponnistuksia vaadi.
Ainakin toisen ronkan joudun purkamaan ja tiivistämään vuotojen takia ja vaihteensiirtäjiin perehtymään, kun keppi on niin hervottoman oloinen. Samalla voi tutkailla kaikki mahdolliset kulumat ja alkavat viat takapäästä ja laatikosta. Hytin lattian(parempi) eristäminen on pyörinyt mielessä myös. Hiljaisempi koppi ei tee koskaan pahaa.
Koneistushommat pystyn akselimuutoksia lukuunottamatta(saattavat nämäkin onnistua) ulkoistamaan pätevälle koneistamossa työskentelevälle kaverille, joka on muutaman palveluksen pystyssä... -> Hinta pysynee jatkossakin lompakolle ystävällisenä
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
Gary Grand kirjoitti:Homma nyykähti eteenpäin viikonloppuna, kun sain tallilaiselta haettua etuvedon osat.
Hyväkuntoiset 12.4-24 renkaat, Carraron akseli, kardaani ja pudotuslaatikko. Osat on siis 1490:stä ja saattaa vaatia hieman ajatustyötä soveltaa esim. pudotuslaatikko tuohon 996:n Noh! Siitähän ei kukaan laskuta ja pysyypähän aivot vireessä
Varaosanumeroiden valossa nuo pudotuslaatikot poikkeaa lähes joka osaltaan, eli jonkinlaista hupia varmasti on tiedossa
Tuota Carraron akselia näkyy olleen käytössä myös pitkittäisohjaussylinterisissä koneissa, 1490/1690-käyttöohjekirjan kuvasta päättelin. Kun tuosta omasta pitkittäinen ohjaus jo löytyy, niin mielellään käyttäisin sitä myös jatkossa. Akselin mukana kun ei poikittaista sylinteriä tullut, niin tulis hintoihinsa tehdä sellainen. Nyt pitää mittailla ja tehdä sopiva kääntövarsi tuohon maljan päälle, jos ei sopivaan hintaan satu purkamoilta löytymään.
Tuotanoin, noita osia löytyy kyllä, ohjaussylinteriäkin uskon löytyvän poikittaisia. ne pitkittäiset joissain malleissa on takavetoisen sylintereitä. Ei sovi nelikon rengas kääntymään jos sylkky pitkittäin. Ymmärtääkseni lain mukaan ei saa hitsailla mitään ohjauslaitteen osia. Valmiitakin löytyy. Kannattaiskohan vielä tuumata asiaa muidenkin kamojen suhteen, että löytyisi kätsympi ratkaisu.
Viimeinen muokkaaja, hespex pvm Ke Helmi 09 2011, 22:13, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : korjasin lainauksen.)
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 996 4-veto
Näkyy varaosakirjan mukaan olevan 996 Carraron akselilla käytetty samaa pitkittäissylinteriä ohjauksessa, kuin takavedon kanssa. Eli mahtuu toimimaan.TIKO kirjoitti:
Tuotanoin, noita osia löytyy kyllä, ohjaussylinteriäkin uskon löytyvän poikittaisia. ne pitkittäiset joissain malleissa on takavetoisen sylintereitä. Ei sovi nelikon rengas kääntymään jos sylkky pitkittäin. Ymmärtääkseni lain mukaan ei saa hitsailla mitään ohjauslaitteen osia. Valmiitakin löytyy. Kannattaiskohan vielä tuumata asiaa muidenkin kamojen suhteen, että löytyisi kätsympi ratkaisu.
Ohjauslaitteiden osia ei ole tarkoitus hitsailla, vaan tehdä umpiraudasta koneistamalla alkuperäistä valettua lujempi. Eihän se tuokaan ole sallittua kun ei ole minkään "tehtaan" tekemiä osia, mutta tuleepahan varmasti hyvä. Helpoin tapa on tietysti löytää alkuperäinen osa. Saattavat vaan olla hakusassa.
Vai tarkoititko tuolla viestisi alkuosalla, että sinulta löytyy?
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
Gary Grand kirjoitti:Näkyy varaosakirjan mukaan olevan 996 Carraron akselilla käytetty samaa pitkittäissylinteriä ohjauksessa, kuin takavedon kanssa. Eli mahtuu toimimaan.TIKO kirjoitti:
Tuotanoin, noita osia löytyy kyllä, ohjaussylinteriäkin uskon löytyvän poikittaisia. ne pitkittäiset joissain malleissa on takavetoisen sylintereitä. Ei sovi nelikon rengas kääntymään jos sylkky pitkittäin. Ymmärtääkseni lain mukaan ei saa hitsailla mitään ohjauslaitteen osia. Valmiitakin löytyy. Kannattaiskohan vielä tuumata asiaa muidenkin kamojen suhteen, että löytyisi kätsympi ratkaisu.
Ohjauslaitteiden osia ei ole tarkoitus hitsailla, vaan tehdä umpiraudasta koneistamalla alkuperäistä valettua lujempi. Eihän se tuokaan ole sallittua kun ei ole minkään "tehtaan" tekemiä osia, mutta tuleepahan varmasti hyvä. Helpoin tapa on tietysti löytää alkuperäinen osa. Saattavat vaan olla hakusassa.
Vai tarkoititko tuolla viestisi alkuosalla, että sinulta löytyy?
Tarkoitinkin, että hajottamoilta luulisi löytyvän, oletustahan se vain. Onkin sivistyksessäni musta-aukko, en tiennytkään/hoksannut että 996 nelikossa tuollainen ohjaussylinteri. Kiitosta vain!
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 996 4-veto
Kiitos sinullekin, oikealla asialla olet! Apu kelpaa aina
En ole vielä niin tarkasti osien saatavuutta kartoittanut purkaamoilta, kun noita on valmiiksi joltinenkin kasa tallissa, mutta kyselykierrosta olen aloittamassa. Eiköhän noita jotakin kuitenkin löydy..
Noita varaosakuvia/numeroita on tullut selailtua nyt jonkin verran, niin on jonkinlainen tieto mitä lähteä kyselemään. Osien käytännön sopivuus saattaa olla usein parempi, kuin varaosanumeroiden perusteella luulisi. Tämän olen havainnut japanilaisten ja amerikkalaisten kanssa, on sitten kyse moottoripyöristä tai autoista, englantilaisten kanssa voi olla toisin...
En ole vielä niin tarkasti osien saatavuutta kartoittanut purkaamoilta, kun noita on valmiiksi joltinenkin kasa tallissa, mutta kyselykierrosta olen aloittamassa. Eiköhän noita jotakin kuitenkin löydy..
Noita varaosakuvia/numeroita on tullut selailtua nyt jonkin verran, niin on jonkinlainen tieto mitä lähteä kyselemään. Osien käytännön sopivuus saattaa olla usein parempi, kuin varaosanumeroiden perusteella luulisi. Tämän olen havainnut japanilaisten ja amerikkalaisten kanssa, on sitten kyse moottoripyöristä tai autoista, englantilaisten kanssa voi olla toisin...
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
4-VETOA TAKATUUPPARIIN
Tuli talvilomalla heitettyä Taaviin nelikon akseli alle; aamukahvin jälkeen nappsin alkuperäisen pois ja ennen päiväkahvia olikin jo vaihdettua osaa alla. 1490:n etukehto menee mukavasti 996:n runkoon kiinni, vain kaksi reikää tarvitsi kehtoon porata. Runkopalkkien korkeus paksuussuunnassa heittää 50mm, mutta reikäjaot on lähes yhtenevät.
Viime päivinä on tullut purettua sitten Carraron etunapoja, kun niissä oli melkoista klappia pyörän laakeroinneissa. Ensimmäinen homma oli taiteilla romuraudoista kasaan sille akselimutterille käypäinen hylsy, joka luonnistuikin ihan mukavasti: Kasa metallinpaloja ja Chevyn kardaanin pätkä(sattuu olemaan sopivaa 3":n putkea). Isolla mutterilla sai piirrotettua kuuden loven paikat riittävällä tarkkuudella ja ei kun hitsaamaan n. sentti x sentti raudanpaloja putkeen tehtyihin hahloihin.
Työkalu lunasti kaikki odotukset ja molemmat napamutterit aukenivat näppärästi. Sisältähän sitten löytyi tuoretta vaseliinia, eli stefat oli jossain vaiheessa laskeneet öljyt ulos ja ne oli korvattu sillä... Laakerit sinänsä olivat ihan normaalissa roskiskunnossa, mutta napojen kanssa joutuu poikkeamaan sorvarin luona. Kuva sisemmän laakerin pesästä:
Pesä on halki ainakin viidestä kohtaa. Laakeri siis tulee tuon ylimpänä olevan onnettoman ohuen kauluksen sisään ja niinkuin kuvasta voi havaita, on ulkokooli liukunut siellä melko valtoimenaan. Väljä, mikä väljä... Tilanne on sama myös toisella puolella. Piirtelin tuohon korjausholkin ja eiköhän työmaan romulavalta löydy sopiva akselinpätkä nuorrutusterästä. No, kaikki ne on yleensä kyllä hiiletystavaraa, mutta hyvää ainesta kuitenkin.. Kunhan sopiva hetki sattuu kaverille, niin saa pyöräyttää osat ja navat.
Hiukan enemmän päänvaivaa aiheuttaa olkatapin reikien kuluma akseliputkessa. Ne joutuu kairaamaan jollakin konstilla ylikokoisiksi ja vahtamaan olkatapit parempiin. Uudet tapit pitänee nekin tehdä alkuperäistä paremmasta tavarasta, kun ylikokoisiin joutuu kuitenkin menemään.
Vasemmalla puolella on edessä ristikoiden vaihtotalkoita, mutta uudet taitaa olla jo valmiiksi hyllyssä, mitojen perusteella on sama ristikko kuin em. Chevyssä... Oikean puoleinen vetoakseli onkin sitten surullisempi tapaus ja vaatii osto-osia, tai yhtä luovaa hitsin käyttöä kuin edellisellä asentajalla. Ristikot on hitsattu kiinni vetoakseleihin ja siihen nivelpalaan...
Tarina jatkuu.
Viime päivinä on tullut purettua sitten Carraron etunapoja, kun niissä oli melkoista klappia pyörän laakeroinneissa. Ensimmäinen homma oli taiteilla romuraudoista kasaan sille akselimutterille käypäinen hylsy, joka luonnistuikin ihan mukavasti: Kasa metallinpaloja ja Chevyn kardaanin pätkä(sattuu olemaan sopivaa 3":n putkea). Isolla mutterilla sai piirrotettua kuuden loven paikat riittävällä tarkkuudella ja ei kun hitsaamaan n. sentti x sentti raudanpaloja putkeen tehtyihin hahloihin.
Työkalu lunasti kaikki odotukset ja molemmat napamutterit aukenivat näppärästi. Sisältähän sitten löytyi tuoretta vaseliinia, eli stefat oli jossain vaiheessa laskeneet öljyt ulos ja ne oli korvattu sillä... Laakerit sinänsä olivat ihan normaalissa roskiskunnossa, mutta napojen kanssa joutuu poikkeamaan sorvarin luona. Kuva sisemmän laakerin pesästä:
Pesä on halki ainakin viidestä kohtaa. Laakeri siis tulee tuon ylimpänä olevan onnettoman ohuen kauluksen sisään ja niinkuin kuvasta voi havaita, on ulkokooli liukunut siellä melko valtoimenaan. Väljä, mikä väljä... Tilanne on sama myös toisella puolella. Piirtelin tuohon korjausholkin ja eiköhän työmaan romulavalta löydy sopiva akselinpätkä nuorrutusterästä. No, kaikki ne on yleensä kyllä hiiletystavaraa, mutta hyvää ainesta kuitenkin.. Kunhan sopiva hetki sattuu kaverille, niin saa pyöräyttää osat ja navat.
Hiukan enemmän päänvaivaa aiheuttaa olkatapin reikien kuluma akseliputkessa. Ne joutuu kairaamaan jollakin konstilla ylikokoisiksi ja vahtamaan olkatapit parempiin. Uudet tapit pitänee nekin tehdä alkuperäistä paremmasta tavarasta, kun ylikokoisiin joutuu kuitenkin menemään.
Vasemmalla puolella on edessä ristikoiden vaihtotalkoita, mutta uudet taitaa olla jo valmiiksi hyllyssä, mitojen perusteella on sama ristikko kuin em. Chevyssä... Oikean puoleinen vetoakseli onkin sitten surullisempi tapaus ja vaatii osto-osia, tai yhtä luovaa hitsin käyttöä kuin edellisellä asentajalla. Ristikot on hitsattu kiinni vetoakseleihin ja siihen nivelpalaan...
Tarina jatkuu.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Purkuhommia
Aloittelin tuossa illansuussa kopin irrottelun, että saa laatikon esiin traktorin sisältä. Alapuoliset kiinnitykset alkaa olemaan jo jarruputkia lukuunottamatta hoidossa, mutta mitäs kaikkea tuosta ratin tienolta joutuukaan palastelemaan että nosto käy mahdollisimman kivuttomasti? Pitää lukea pojille iltasaduksi Taavetin varaosakirjaa, niin saattaa jo sillä kyllä avautua homma.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 996 4-veto
Pakko kysyä, mut minkä ihmeen takia sulla on koppi puolillaa lunta??
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Sivu 1 / 3 • 1, 2, 3
Sivu 1 / 3
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa