Öljyn laatu nostolaitteissa
+3
erkki
käyttäjä
japi
7 posters
Sivu 1 / 1
Öljyn laatu nostolaitteissa
Kuinkas moneen asiaan voi hieman huonolaatunen (harmaa) öljy vaikuttaa nostolaitteissa?Voiko heikentää nostotehoa tai saada taakan vajoamaan itsekseen alas vaik kone käynnissä??Omassa raksassa nostolaitteet alkaneet laskemaan taakkaa vähän sen jälkeen kun kävi se hassi et nostolaite jumittui ylös.Lieneekö sillä vaikutusta vai kesän lämpösillä ilmoilla,en tiedä.Talvella takalana pysyi hyvin ylhäällä..Öljyt kuitenkin vaihdan tuota pikaa,on päässeet vähän harmaantumaan.Mikähän öljy sinne kannattais laittaa??
japi- David Brown : 30D,900 ja 950 sekasikiö...
DBTCF:n jäsen nro : 16
Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : Kotka
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
japi kirjoitti:Kuinkas moneen asiaan voi hieman huonolaatunen (harmaa) öljy vaikuttaa nostolaitteissa?Voiko heikentää nostotehoa tai saada taakan vajoamaan itsekseen alas vaik kone käynnissä??Omassa raksassa nostolaitteet alkaneet laskemaan taakkaa vähän sen jälkeen kun kävi se hassi et nostolaite jumittui ylös.Lieneekö sillä vaikutusta vai kesän lämpösillä ilmoilla,en tiedä.Talvella takalana pysyi hyvin ylhäällä..Öljyt kuitenkin vaihdan tuota pikaa,on päässeet vähän harmaantumaan.Mikähän öljy sinne kannattais laittaa??
Ittellä harmaat öljyt aiheutti sen että nostolaite ei nostanut talvipakkasella.
Öljylaatu riippuu vähän siitä että mihin kamppeeseen sitä öljyä laitetaan.
Omaan 880:aan menee samaa kuin koneeseen Stou 10w-30
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
Harmaa öljy voitelee huonommin kuin puhdas öljy. Se kuluttaa pumppua ja on todennäköisesti haitallinen myös kaikille vaihdelaatikon sisukaluille, siellä on korroosio-ongelma väijymässä koko ajan kun öljy on oikein vetistä.
Nostoon se vaikuttaa tosiaankin sen verran, että talvella imusiivilä tukkeutuu vesihileestä ja pumppu voi alkaa kavitoimaan.
Alkuperäisen ohjekirjan mukaan siellä kuuluisi olla 80W90 vaihteistoöljy, mutta taitaapa nykyään melkein kaikki käyttää 10W30 universaaleja tai 20W30 tai 15W40, mitä kulloinkin halvalla sattuu saamaan.
Alas ryömivän nostolaitteen eka tarkastuskohde on männän tiiviste. Vanhoissa peleissä oli kuulemma metalliset männänrenkaat, mutta sitä en osaa sanoa milloin tiivistesysteemiksi vaihtui 0-rengas niinkuin selectassa tapaa olla.
Kun vaihdat öljyt niin huuhtele vanhat pois pariin kertaan vaikka polttoöljyllä ja muista avata miolemmat proput pohjasta että vanha moska tulee mahdollismman tarkkaan pois. Vaihdelaatikon pohja on sen verran sokkeloinen, että sinne tahtoo jäädä vanhaa hermaata, joka värjää uudenkin öljyn melkein saman tien. Polttoöljyt sisällä sillä uskaltaa ajella tyhjiltään, niin polttoöljy kirnuaa laatikkoa sitten vähän joka seinältä.
Mihinkään äestyshommiin ei tietenkään niin laihalla voiteluaineella ole asiaa.
Nostoon se vaikuttaa tosiaankin sen verran, että talvella imusiivilä tukkeutuu vesihileestä ja pumppu voi alkaa kavitoimaan.
Alkuperäisen ohjekirjan mukaan siellä kuuluisi olla 80W90 vaihteistoöljy, mutta taitaapa nykyään melkein kaikki käyttää 10W30 universaaleja tai 20W30 tai 15W40, mitä kulloinkin halvalla sattuu saamaan.
Alas ryömivän nostolaitteen eka tarkastuskohde on männän tiiviste. Vanhoissa peleissä oli kuulemma metalliset männänrenkaat, mutta sitä en osaa sanoa milloin tiivistesysteemiksi vaihtui 0-rengas niinkuin selectassa tapaa olla.
Kun vaihdat öljyt niin huuhtele vanhat pois pariin kertaan vaikka polttoöljyllä ja muista avata miolemmat proput pohjasta että vanha moska tulee mahdollismman tarkkaan pois. Vaihdelaatikon pohja on sen verran sokkeloinen, että sinne tahtoo jäädä vanhaa hermaata, joka värjää uudenkin öljyn melkein saman tien. Polttoöljyt sisällä sillä uskaltaa ajella tyhjiltään, niin polttoöljy kirnuaa laatikkoa sitten vähän joka seinältä.
Mihinkään äestyshommiin ei tietenkään niin laihalla voiteluaineella ole asiaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
erkki kirjoitti:Harmaa öljy voitelee huonommin kuin puhdas öljy. Se kuluttaa pumppua ja on todennäköisesti haitallinen myös kaikille vaihdelaatikon sisukaluille, siellä on korroosio-ongelma väijymässä koko ajan kun öljy on oikein vetistä.
Nostoon se vaikuttaa tosiaankin sen verran, että talvella imusiivilä tukkeutuu vesihileestä ja pumppu voi alkaa kavitoimaan.
Alkuperäisen ohjekirjan mukaan siellä kuuluisi olla 80W90 vaihteistoöljy, mutta taitaapa nykyään melkein kaikki käyttää 10W30 universaaleja tai 20W30 tai 15W40, mitä kulloinkin halvalla sattuu saamaan.
Alas ryömivän nostolaitteen eka tarkastuskohde on männän tiiviste. Vanhoissa peleissä oli kuulemma metalliset männänrenkaat, mutta sitä en osaa sanoa milloin tiivistesysteemiksi vaihtui 0-rengas niinkuin selectassa tapaa olla.
Kun vaihdat öljyt niin huuhtele vanhat pois pariin kertaan vaikka polttoöljyllä ja muista avata miolemmat proput pohjasta että vanha moska tulee mahdollismman tarkkaan pois. Vaihdelaatikon pohja on sen verran sokkeloinen, että sinne tahtoo jäädä vanhaa hermaata, joka värjää uudenkin öljyn melkein saman tien. Polttoöljyt sisällä sillä uskaltaa ajella tyhjiltään, niin polttoöljy kirnuaa laatikkoa sitten vähän joka seinältä.
Mihinkään äestyshommiin ei tietenkään niin laihalla voiteluaineella ole asiaa.
Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa
JMV- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 193
Ikä : 32
Paikkakunta : Pöytyä
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
Selectan kirja antaa muuten vaihteiston öljysuositukseksi 10W-30, tai 80. Sitten DB:n oma öljy on David Brown moniasteöljy 10W-30.
Sitten on erikseen määritelty raskas käyttö, ja siellä on sitten se 80W-90 öljy, luokitus GL 5. Ja tässä sarakkeessa ei ole ollenkaan DB:n omaa öljymerkkiä ollenkaan.
Eli ei se ns. halpa öljykään nyt mitään väärää ole ohjekirjankaan puolesta.
Sitten on erikseen määritelty raskas käyttö, ja siellä on sitten se 80W-90 öljy, luokitus GL 5. Ja tässä sarakkeessa ei ole ollenkaan DB:n omaa öljymerkkiä ollenkaan.
Eli ei se ns. halpa öljykään nyt mitään väärää ole ohjekirjankaan puolesta.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
Kun ostin tuon 990 selectan, ajattelin että minkähänlaisia ongelmia tulee tuon hydrauliikan kanssa talvella, koska tästä koneesta ei öljyjä oltu vaihdettu vuosikausiin.JMV kirjoitti:
Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa
No vaihdoin suodattimen ja yleisöljyt laatikkoon, ja kappas traktorihan toimi aivan moitteettomasti koko talven, parhaimmillaan oli 20 astetta pakkasta missä minä käytin taavettia.
Eli ei se nyt aivan mahdoton käytettävä ole
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
Jyryytin kirjoitti:Kun ostin tuon 990 selectan, ajattelin että minkähänlaisia ongelmia tulee tuon hydrauliikan kanssa talvella, koska tästä koneesta ei öljyjä oltu vaihdettu vuosikausiin.JMV kirjoitti:
Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa
No vaihdoin suodattimen ja yleisöljyt laatikkoon, ja kappas traktorihan toimi aivan moitteettomasti koko talven, parhaimmillaan oli 20 astetta pakkasta missä minä käytin taavettia.
Eli ei se nyt aivan mahdoton käytettävä ole
Niin, no sanotaan niin, että omassa taavetissa ei ole 30 vuoteen vaihdettu hydrauli öljyjä eikä suodattimia. (990 selecta) ja hyvin toimi. Nyt kun sen ostin, vaihtelin samantien. Ihan pikkusen oli harmaata, muuten öljy oli sellaista tummunutta vaan, eli vettä ei ollut juurikaan seassa. (ei ole ollut talvikäytössä) Nostolaite toiminut moitteetta. Mutta tarpeen oli öljynvaihto, sitä ei voi kiistää. Tarkka kone ei kyllä öljystä ole. Ja ihan 10W-30 öljyt sisään kaadoin.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
Meillä ei ole koskaan ilmennyt nostolaiteongelmia. Toki hytittömiä on ollut aika vähän ja koneet on katon alla kun niitä ei käytetä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
Nämä on taas näitä esson-paarin asiantutijoiden kommentteja. Toki jos kopitonta konetta säilytetään ulkona ja vaihdekeppien suojakumit heikossa kunnossa niin kyllä sinne sitten vettä pääsee.JMV kirjoitti:Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa
Selectojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia nostolaitteen suhteen.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Öljyn laatu nostolaitteissa
taavetti mies kirjoitti:Nämä on taas näitä esson-paarin asiantutijoiden kommentteja. Toki jos kopitonta konetta säilytetään ulkona ja vaihdekeppien suojakumit heikossa kunnossa niin kyllä sinne sitten vettä pääsee.JMV kirjoitti:Kuulin yhdeltä taavetti mieheltä että taaveteissa on hyvin tarkka toi nostolaite, kun oli joutunut yhden talven aikana vaihtamaan 3 kertaa
Selectojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia nostolaitteen suhteen.
veikkaan että tietää, kun sillä ollut koko ikänsä taavetti ja korjaaja ammatiltaan
JMV- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 193
Ikä : 32
Paikkakunta : Pöytyä
Similar topics
» öljyn laatu
» tarvikepuhaltimien laatu?
» löpöä öljyn seassa
» David Brown 950 öljyn tilavuudet
» DB 885 öljyn tihkuminen?
» tarvikepuhaltimien laatu?
» löpöä öljyn seassa
» David Brown 950 öljyn tilavuudet
» DB 885 öljyn tihkuminen?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa