öljyn laatu
+6
Riku
Goodtractor
erkki
Jyryytin
OlleK
outsider
10 posters
Sivu 1 / 1
öljyn laatu
Paljon on foorumilla kirjoitettu noista öljyistä mikä käy mihinkin.
Nuo universalit STOU öljyt tuli muotiin vissiin 70-luvulla ja niitä taavettiinkin suositellaan joka paikkaan.
Aika moni joka todella paljon on ajanut ja ajaa edelleenkin taaveteilla ei laita universalia ainakaan moottoriin.
Arvelu on että aika moni "kanki-ongelma" johtuu nimenomaan universal öljystä kun konetta todella ahdistetaan.
Itse en ole universalia taavetin moottoreihin laittanut sitten 70-luvun.
Minkäslaisia kokemuksia foorumin kättäjillä on aiheesta
Nuo universalit STOU öljyt tuli muotiin vissiin 70-luvulla ja niitä taavettiinkin suositellaan joka paikkaan.
Aika moni joka todella paljon on ajanut ja ajaa edelleenkin taaveteilla ei laita universalia ainakaan moottoriin.
Arvelu on että aika moni "kanki-ongelma" johtuu nimenomaan universal öljystä kun konetta todella ahdistetaan.
Itse en ole universalia taavetin moottoreihin laittanut sitten 70-luvun.
Minkäslaisia kokemuksia foorumin kättäjillä on aiheesta
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: öljyn laatu
Kaikki STOU öljyt täyttävät David Brown tehtaan asettamia luokitusvaatimuksia. Jos joku on sitä mieltä, että STOU ei sovellu johonkin kohtaan, saa hän vapaasti olla sitä mieltä. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä pätee myös tässä asiassa. Ahdistamalla moottoria viimeiseen pisaraan saadaan aikaan mitä erilaisia vaurioita ja ongelmia. Traktorissa on vaihteisto ja kuorman suuruutta voidaan pienentää, jolloin saadaan moottori pyörimään järkevillä kierrosluvuilla kuormituksen alaisena. Jatkuva vedättäminen kaasu pohjassa maksimi vääntömomentin kierrosluvulla on vahingollista kaikille moottoreille ja voimansiirroille, riippumatta käytetystä öljystä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: öljyn laatu
Itse kiinnitin huomiota sellaiseen asiaan tuon yleisöljyn kohdalla, kun sitä oli moottorissa että moottoriöljy on pitkänaikaa "kirkasta" kun öljytikusta katsoo pintaa. Eli se öljy ei kerää ilmeisesti läheskään niin ärhäkkäästi tuhkaa, nokea yms. itseensä kuin oikea dieselmoottori öljy. Minne se töhkä sitten jää, on ???
Eli kun laittaa normaalit dieselmoottori öljyn moottoriin, niin öljy muuttuu melko nopeasti tummaksi ja silloinhan sen öljyn on täytynyt kerätä itseensä sitä likaa moottorista mitä siellä syntyy käynnin aikana.
Naapurin mies käytteli pitkään Massikasssaan yleisöljyjä, ja kehui aina kuinka pysyy moottoriöljyt puhtaina pitkiä aikoja. Kun sitten vaihtoi oikean moottoriöljyn moottoriin, niin ei ole enään puhunut mitään öljyjen puhtaina pysymisestä..
Olen myös itse jättänyt tästä syystä käyttämättä yleisöljyä moottorissa.
Eli kun laittaa normaalit dieselmoottori öljyn moottoriin, niin öljy muuttuu melko nopeasti tummaksi ja silloinhan sen öljyn on täytynyt kerätä itseensä sitä likaa moottorista mitä siellä syntyy käynnin aikana.
Naapurin mies käytteli pitkään Massikasssaan yleisöljyjä, ja kehui aina kuinka pysyy moottoriöljyt puhtaina pitkiä aikoja. Kun sitten vaihtoi oikean moottoriöljyn moottoriin, niin ei ole enään puhunut mitään öljyjen puhtaina pysymisestä..
Olen myös itse jättänyt tästä syystä käyttämättä yleisöljyä moottorissa.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: öljyn laatu
Öljyt menee mustaksi kun polttoaineen hiilivedyistä jää osa hiilestä palamatta. Siitä jää siis nokea, joka on pääosasssa myös silloin kun moottoria käsketään kovasti. Ilmamäärä on liian pieni syötettyyn polttoainemäärään nähden ja kun happea ei riitä partnereiksi kaikille hiilatomeille, niin hiiltä pukkaa ulos pakoputkesta mustana savuna. Dieselmoottori saavuttaa maksimaalisen tehonsa noin 30%:n ylisyötöllä, jolloin mustaa savua tulee torven täydeltä ja moottorin polttoainetalous huononee jyrkästi. Mikä sitten vaikuttaa sihen, että mustuuko öljy vai ei? Lautamiesjärjellä ajatellen on niin, että männänrenkaiden ohi kampikammioon tulvinut savukaasu mustuttaa öljyn kuin öljyn. Grafiitti, eli noki on myös erittäin hyvä voiteluaine, joten musta öljy on periaatteessa parempaa tavaraa kuin uusi ja kirkas öljy. Öljyn lisäaineet ovat hapettumisenestoaineita ja pintapaineen kestoa lisääviä aineita, entiseen aikaan kai enimmäkseen sinkkiyhdisteitä. Jos öljy pääsee hapettumaan, sen viskositeetti kasvaa. On riittävästi esimerkkejä autoista, joihin ei ole vaihdettu öljyjä ajallaan ja sitten kun öljyt on viimein vaihdettu, sitä kuluu ihan simona. Polttoaineessa on myös hyvin pieniä määriä rikkiä, josta sopivissa olosuhteissa muodostuu rikkihappoa tai rikkipahoketta. Öljyssä pitää olla siis myös happoja neutraloivaa vaikutusta. Vedensitomiskyvystä on ollut juttu aiakasemminkin ja se on nykyää pääsääntö, että sekä moottoiöljyt että vaihteistoöljyt sisältävät emulgantteja, jolloin vesi sekoittuu öljyyn. Hydrauliikassa taas emulgoitumattomuus on ehdoton vaatimus, mutta hydrauliöljyn votelukyky saa olla varsin vaatimaton. Oikea hydrauliöljy ei kelpaa muualle kuin hydrauliikkaan, siitä ei ole edes teräketjuöljyksi. Miten se nyt menikään? Sveitsin armeijan linnkuveitsellä voi tehdä melkein mitä tahansa, mutta todella hyvä se ei ole missään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: öljyn laatu
Tämänikäluokan moottoriin mitä DB on käy universaali vallan mainiosti ja hyviä kokemuksia on,moottorin rakenteesta johtuvia enemmänki nuo aloituksessa mainitut vaivat.
Ei ole nokea venttiilikopan alla vaikka universaalit on uudesta ollu ja tunteja keskimääräistä enemmän ajettu,toki öljyt vaihdetaan säännöllisesti.
Sitten näissä nykysukupolven moottoreissa asia on toinen ja valmistajan ohjeiden mukaan niissäkin paras toimia ja jo viskositeettivaatimukset erit kun universaaleissa,kuten kaikki muutkin ominaisuudet.
Ei ole nokea venttiilikopan alla vaikka universaalit on uudesta ollu ja tunteja keskimääräistä enemmän ajettu,toki öljyt vaihdetaan säännöllisesti.
Sitten näissä nykysukupolven moottoreissa asia on toinen ja valmistajan ohjeiden mukaan niissäkin paras toimia ja jo viskositeettivaatimukset erit kun universaaleissa,kuten kaikki muutkin ominaisuudet.
Goodtractor- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 32
Vs: öljyn laatu
Vaihdoin noin kaksi vuotta sitten traktoreissa öljymerkkiä. Olin käyttänyt ennemmin Castrol turboluokan moottoriöljyä 10 - 30 W. Paikallinen tarvikeliike kertoi Castrollin vaihtaneet maatalouskone öljyt universal öljyiksi. En oikein luottanut universal öljyihin ja vaihdoin merkin Shellin vastaavaan, eikä vielä koneet rikkoutuneet. Koneisiin tunnit tulevat pääasiassa kesällä peltotöissä sekä hieman talvetta puiden siirrossa ja lumityöissä. Öljyt vaihdan koneisiin noin vuoden välein jolloin niillä ajettu noin sata tuntia / kone.
Tietenkin hieman varastossa Castrol CDR moottoriöljyä isännän silmäterään DB 880 johon kylläkin tunteja tulee vain noin 30 h/vuosi.
Mikä mielestänne oikea viskositeetti peltokäytössä turbokoneen öljylle?
Tietenkin hieman varastossa Castrol CDR moottoriöljyä isännän silmäterään DB 880 johon kylläkin tunteja tulee vain noin 30 h/vuosi.
Mikä mielestänne oikea viskositeetti peltokäytössä turbokoneen öljylle?
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: öljyn laatu
Kaikkiin maataloudessa käytettäviin moottoreihin on meidän ilmastossa SAE 10W-30 sopiva viskositeetti. Sillä ei ole merkitystä onko moottori ahdettu vai ei.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: öljyn laatu
Traktoreissa SAE 10W-30 mitä olen käyttänyt monta vuotta ilman mitään ongelmaa. Puimurissa SAE 15W-40 olen käyttänyt.
pets- Viestien lukumäärä : 172
Paikkakunta : Hämeenlinnan vieressä
Vs: öljyn laatu
Kyllä mä aiemmin joka paikkaan kaasin tuota universaalia, mutta nyttemmin laitan vain vaihelootaan tuota universaalia. Moottoreissa moottoriöljyt.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: öljyn laatu
itte ostin Taaviin 15/40 kun pelkästään kesäkäyttöä ja vähän, ja väljä pannu niin ei tuu kaikki heti ulos.
On sitä käytetty Natikassa aikoinaan Mobilin 20/20 talvella ja hyvin sekin pelas kun lämmitti käyntiin.
Autoissa olen sen tehny että sekä öljy merkkiä/laatua en vaihda jollei valmistus lopu,sama ois pitäny olla raksoissa jo alusta asti,mitäs sitä hyvää vaihtamaan muuhunkaan...
Luulen että näihin vanhoihin käy öljy kun öljy kunhan vaan liukasta on,leikkautumiset ja rikkoontumiset taitaa johtua muista tekijöistä,ehkä likasesta ja vähäisestä öljystä enempi?
On sitä käytetty Natikassa aikoinaan Mobilin 20/20 talvella ja hyvin sekin pelas kun lämmitti käyntiin.
Autoissa olen sen tehny että sekä öljy merkkiä/laatua en vaihda jollei valmistus lopu,sama ois pitäny olla raksoissa jo alusta asti,mitäs sitä hyvää vaihtamaan muuhunkaan...
Luulen että näihin vanhoihin käy öljy kun öljy kunhan vaan liukasta on,leikkautumiset ja rikkoontumiset taitaa johtua muista tekijöistä,ehkä likasesta ja vähäisestä öljystä enempi?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: öljyn laatu
Moottorin, varsinkin vanhan, hyvinvoinnin kannalta yhtä tärkeää ellei tärkeämpääkin kuin öljyn vaihto on suodattimen vaihtaminen. Suodatin hoitaa virkaansa kunnes tulee täyteen moskaa ja alkaa päästämään öljyn ohi. Vanhaa toimivaa moottoria ei kannata särkeä jättämällä suodatin vaihtamatta.
Ja kirjoitetaan vielä kerran. Purkin kyljessä lukee mihin käyttöön öljy on tarkoitettu. Kannattaa lukea luokitukset ja uskoa niihin. Miksi siis ehdoin tahdoin pitäisi panna esimerkiksi hydrauliöljyä taavetin laatikkoon kun se on tarkoitettu toimivan vaihteistoöljyllä eli siis purkista pitää löytyä esimerkiksi teksti API GL4. Minulla on laatikossa yleisöljy ja koneessa dieselöljy kun nyt sattuu olemaan muitakin dieseleitä, jonkinmoista rationalisointia.
Ja kirjoitetaan vielä kerran. Purkin kyljessä lukee mihin käyttöön öljy on tarkoitettu. Kannattaa lukea luokitukset ja uskoa niihin. Miksi siis ehdoin tahdoin pitäisi panna esimerkiksi hydrauliöljyä taavetin laatikkoon kun se on tarkoitettu toimivan vaihteistoöljyllä eli siis purkista pitää löytyä esimerkiksi teksti API GL4. Minulla on laatikossa yleisöljy ja koneessa dieselöljy kun nyt sattuu olemaan muitakin dieseleitä, jonkinmoista rationalisointia.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: öljyn laatu
Tuoista emulgoituisesta on ollut puhetta aikaisemminkin. Sen mukana tulee vastaan nämä pakkaskautena esiintyvät imusihdin tukkeentumiset. Jos vesi ei sekoitu öljyyn, se jää lootan pohjalle ja sen voi lirauttaa ulos loka-marraskuussa kun hiukan raottaa proppua.
Nykyiset vaihteitoöljyt ja STOU -öljyt on kaikki emulgoivaa sorttia, joten kondenssivesi sekoittuu niihin ja muodostaa hileitä kun ollaan pakkasen puolella. Jos vettä on runsaasti, niin hydrauliikan imusiiivilä tukkeutuu. Sekä Nesteellä että Teboililla on sellainen vaihteisto/hydraulikkaöljytyyppi toimitusohjelmassa, joka ei emulgoidu. Tällä ominaosuudella on merkitystä kun traktorilla ajetaan vähän ja kun se talvehtii ulkoilman lämpötilassa.
Nykyiset vaihteitoöljyt ja STOU -öljyt on kaikki emulgoivaa sorttia, joten kondenssivesi sekoittuu niihin ja muodostaa hileitä kun ollaan pakkasen puolella. Jos vettä on runsaasti, niin hydrauliikan imusiiivilä tukkeutuu. Sekä Nesteellä että Teboililla on sellainen vaihteisto/hydraulikkaöljytyyppi toimitusohjelmassa, joka ei emulgoidu. Tällä ominaosuudella on merkitystä kun traktorilla ajetaan vähän ja kun se talvehtii ulkoilman lämpötilassa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: öljyn laatu
Öljynsuodattimet vaihdan aina kun johonkin öljyjäkin vaihtelen sehän onkin selvä.
Meillä on aina ollu Taavetissa muissa paikoissa hypoidiöljy kuten kirjoissakin luki, moottorissa ja ilmanputsarissa sitten moottoriöljy.
Toki varmaan pelaa sillä STOU.llakin siihen en puutu koska en ole käyttäny,siksi onkin hyvä näitä lukea että tiedän minäkin enempi vaikka kalustoa on vähän ja samoin ajoakin,mutta ei se kysyvä kuiteskaan eksy!
Onneksi on tietäjiä
Meillä on aina ollu Taavetissa muissa paikoissa hypoidiöljy kuten kirjoissakin luki, moottorissa ja ilmanputsarissa sitten moottoriöljy.
Toki varmaan pelaa sillä STOU.llakin siihen en puutu koska en ole käyttäny,siksi onkin hyvä näitä lukea että tiedän minäkin enempi vaikka kalustoa on vähän ja samoin ajoakin,mutta ei se kysyvä kuiteskaan eksy!
Onneksi on tietäjiä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Öljyn laatu nostolaitteissa
» tarvikepuhaltimien laatu?
» löpöä öljyn seassa
» David Brown 950 öljyn tilavuudet
» DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
» tarvikepuhaltimien laatu?
» löpöä öljyn seassa
» David Brown 950 öljyn tilavuudet
» DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa