DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
+2
outsider
S_a_m_i
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
David Brown 950 Implematic -50
Tarvitsisin apua öljyn täyttömäärissä ja laaduissa kun vaihtaisin traktoriin kaikki öljyt "vuosihuollon" yhteydessä.
Mitäpä pitäisi minnekin laittaa ja kuinka paljon?
Latasin täältä jonkun kotisivuilta muutamia vuosia sitten korjausoppaita ja käyttöohjekirjoja yms. mutta en muista enää mihin tallensin ne. Niistä kävi muistaakseni ilmi mitä öljyä mihinkin ja paljonko piti laittaa. Jos jollakin on näitä 950:sen dokumentteja jemmassa niin ottaisin niitä mielelläni vastaan. Laitelkaa vaikka yksityisviestiä, jos joku haluaisi niitä lähettää tai tietäisi linkin mistä ladata.
Pystyykö joku listaamaan täyttömäärät ja voimassa olevat öljylaadut? Ajoa kertyy pääsääntöisesti vain talviajossa ja sitäkin varmaan 10km vuodessa kaikkinensa metsätyöolosuhteissa, jos sillä on merkitystä öljylaatuja mietittäessä. Kiitos jo etukäteen avusta!
Tarvitsisin apua öljyn täyttömäärissä ja laaduissa kun vaihtaisin traktoriin kaikki öljyt "vuosihuollon" yhteydessä.
Mitäpä pitäisi minnekin laittaa ja kuinka paljon?
Latasin täältä jonkun kotisivuilta muutamia vuosia sitten korjausoppaita ja käyttöohjekirjoja yms. mutta en muista enää mihin tallensin ne. Niistä kävi muistaakseni ilmi mitä öljyä mihinkin ja paljonko piti laittaa. Jos jollakin on näitä 950:sen dokumentteja jemmassa niin ottaisin niitä mielelläni vastaan. Laitelkaa vaikka yksityisviestiä, jos joku haluaisi niitä lähettää tai tietäisi linkin mistä ladata.
Pystyykö joku listaamaan täyttömäärät ja voimassa olevat öljylaadut? Ajoa kertyy pääsääntöisesti vain talviajossa ja sitäkin varmaan 10km vuodessa kaikkinensa metsätyöolosuhteissa, jos sillä on merkitystä öljylaatuja mietittäessä. Kiitos jo etukäteen avusta!
S_a_m_i- David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
moottoriin menee 7,5 litraa SAE10 talvella ja SAE20 kesällä
Vaihteisto 20,5 litraa SAE80 talvella ja SAE 90 kesällä
Näin sanoo vanha ohjekirja.
Nykypäivänä varmaan 10W-30 moottoriin ja SAE 80W-90 vaihteistoon.
Valkoisiin taaveihin tuli suositukseksi sama 10W-30 STOU oljy joka paikkaan
Vaihteisto 20,5 litraa SAE80 talvella ja SAE 90 kesällä
Näin sanoo vanha ohjekirja.
Nykypäivänä varmaan 10W-30 moottoriin ja SAE 80W-90 vaihteistoon.
Valkoisiin taaveihin tuli suositukseksi sama 10W-30 STOU oljy joka paikkaan
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
Tuo 10W-30 yleisöljy toimii implenkin vaihdelaatikossa ihan hyvin. Portaaleissa saattaa olla paikallaan käyttää vaihteistoöljyä, mutta jos traktori on pääasiassa pihakoneena eikä sillä tehdä maanmuokkaushommia niin sinnekin passaa sama öljy. Harvoin vanhaa traktoria enää ajetaan mustan savun saattamana täysiä päiviä, jolloin öljyllekin on enemmän vaatimuksia.
Sellainen homma kuitenkin kanattaa tehdä vanhalle traktorille joskus, että käyttää öljypohjaa irti ja pesee sinne kertyneet möhnät pois. Siellä nimittäin saattaa olla melkoinen kasa jotain mustaa ja kankeaa jos viime vuosina öljynvaihtoja on tehty kovin harvakseltaan.
Sellainen homma kuitenkin kanattaa tehdä vanhalle traktorille joskus, että käyttää öljypohjaa irti ja pesee sinne kertyneet möhnät pois. Siellä nimittäin saattaa olla melkoinen kasa jotain mustaa ja kankeaa jos viime vuosina öljynvaihtoja on tehty kovin harvakseltaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
Mitenkäs sitten valkosten Taavien kanssa muuttuiko niissä jotenkin sitten lootat/perät jos kerta käy 10/30 öljyt? niin ja mitä tuo STOU pitää sisällään?
Meidän punasessa Taavissa on ollu sitä 80/90 kaikessa muussa paitti tietty moottorissa ja ilmanputsarissa,sitä ainakin kirjat käskee,tämä ollu semmonen erikoinen juttu mitä aina miettiny,kyllä tuosta joku on vastaillukkin,täytyy katsella mitä entisissä jutuissa oli...
Tietty öljytkin ON muuttunu 60 vuodessa ja paljon,sempä vuoksi nyt onkin vaikea sanoa mitä tulee jos vanhaa laatua ei enää ole tarjolla...
Meidän punasessa Taavissa on ollu sitä 80/90 kaikessa muussa paitti tietty moottorissa ja ilmanputsarissa,sitä ainakin kirjat käskee,tämä ollu semmonen erikoinen juttu mitä aina miettiny,kyllä tuosta joku on vastaillukkin,täytyy katsella mitä entisissä jutuissa oli...
Tietty öljytkin ON muuttunu 60 vuodessa ja paljon,sempä vuoksi nyt onkin vaikea sanoa mitä tulee jos vanhaa laatua ei enää ole tarjolla...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
Ainakin 990 implen ja selectan lootat ova samoilla kuvilla tehtyjä, joten ei siellä taida olla mitään eroa. 10W30 yleisöljyjen seostus passaa sekä vaihteistoon. Vanhoina aikoina öljyt oli yksiasteisia, moottoriin talvella 10W, kesällä 20 W, kuumilla keleillä 30 W ja ilmeisesti lisäaineistus myös vain moottorikäyttöön. 10W 30 yleisöljy on vain hiukan notkeampaa kuin 80W90 vaihteistoöljy, joten itte en epäröisi käyttää sitä vanhemmissakin Taaveissa. STOU on lyhennys Super Tractor Oil Universal tjms. eli yleisöljy joka paikkaan. Märkäjarruihin taitaa olla lisäksi oma merkintänsä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
Ensimmäiset yleisöljyt olivat TOU (Tractor Oil Universal), eikä niissä ollut lisäaineistusta märkiä levyjarruja tai kitkalukkoja varten. Myöhemmin tuli markkinoille STOU (Super Tractor Oil Universal) ja niissä öljyissä oli ja on lisäainesistus märkiä levyjarruja ja kitkalukkoja varten.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
Tästä on tosiaankin ollut juttua joskus aikaisemmin. SAE luokitus kertoo vain öljyn viskositeetin. Moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE lukemat määritellään eri tavoilla. Siksi moottoriöljyn 10W-30 juoksevuus on melkein sama kuin vaihteistoölyn 80W-90 niinkuin Erkki sanoo. Öljyn sopivuus eri käyttötarkoituksiin löytyy purkin kyljestä "pienellä präntillä" painetusta tekstistä. Huvikseni kävin katsomassa mitä tallissa olevan (Champion) STOU FARM 10W-30 kannun kyljessä sanottiin. Siellä oli API CG-4 (keskiraskaat dieselmoottorit) ja GL-4 (tavalliset vaihteistot), ACEA E3 (keskiraskaat dieselit) ja lisäksi Fordin, MF:n, Allisonin ja Jontikan omat hyväksynnät. Noilla merkinnöillä tuo öljy olisi turvallista ja sopivan liukasta taavettiin vaikka joka paikkaan.
Vanhassa traktorissa oikeastaan ainut ongelma on ettei käytä liian "hyvää" öljyä. Esimerkiksi GL 5 luokitettu hypoidivälityksiin tarkoitettua öljyä ei kannata laittaa taavetin laatikkoon. Se saattaa vaikuttaa esimerkiksi synkronoinnin toimintaan (missä sellainen on) tai syövyttää joitakin värimetalleja.
Mutta autopuolella on tilanne tänä päivänä paljon monimutkaisempi. On katalysaattoreita ja nokiloukkuja, DSGtä, automaattilaatikkoa ja haldex kytkimiä. Kaikkiin näihin on omanlaisensa voiteluaine ja kaiken lisäksi öljynvaihtoväli saatattaa olla uskomattoman pitkä tai auto itse päättää vaihdosta. Esimerkiksi VAG konsernin hiukkasloukkudieselin vaihtelevanpitkän huoltovälin öljyksi käy vain VW 504.00/507.00 luokituksen täyttävä öljy, joka siis löytyy purkin takaa pienellä präntillä jos on löytyäkseen.
Vanhassa traktorissa oikeastaan ainut ongelma on ettei käytä liian "hyvää" öljyä. Esimerkiksi GL 5 luokitettu hypoidivälityksiin tarkoitettua öljyä ei kannata laittaa taavetin laatikkoon. Se saattaa vaikuttaa esimerkiksi synkronoinnin toimintaan (missä sellainen on) tai syövyttää joitakin värimetalleja.
Mutta autopuolella on tilanne tänä päivänä paljon monimutkaisempi. On katalysaattoreita ja nokiloukkuja, DSGtä, automaattilaatikkoa ja haldex kytkimiä. Kaikkiin näihin on omanlaisensa voiteluaine ja kaiken lisäksi öljynvaihtoväli saatattaa olla uskomattoman pitkä tai auto itse päättää vaihdosta. Esimerkiksi VAG konsernin hiukkasloukkudieselin vaihtelevanpitkän huoltovälin öljyksi käy vain VW 504.00/507.00 luokituksen täyttävä öljy, joka siis löytyy purkin takaa pienellä präntillä jos on löytyäkseen.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?
Kiitos jälleen tiedosta,onneksi ei ole uusia autoja niin ei tarvi taistella niiden litkujenkaan kanssa heh,jatuota GL5 opin välttämään kun en sattumalta tienny mitä oli aikoinaan lootiin kaadellu ja pelkäsin JO pahinta,onneksi taitaa olla vika yhdessä autossa vaan kytkimessä kun ei irrota??
Samaa öljyä pyrin käyttämään niissä paikoissa missä sitä aina on ollu,jos jotain ei enää saa niin sitten pitää katsella uusilaatu.
Tuo olikin tärkeää että käyttää sitten vanhoissa Taaveissa kumpaa vain niin ei ainakaan mitään hajoa,no eipä siellä paljon osiakaan ole kun ei ole synkronoitu ja kai tuokin ois jo aikoinaa hajonnu kun oli huonolla hoidolla,nyt sitten jo ikäkin painaa...
Jälleen on hyvä että asiasta keskustellaan niin pysyypi mielessä!
Samaa öljyä pyrin käyttämään niissä paikoissa missä sitä aina on ollu,jos jotain ei enää saa niin sitten pitää katsella uusilaatu.
Tuo olikin tärkeää että käyttää sitten vanhoissa Taaveissa kumpaa vain niin ei ainakaan mitään hajoa,no eipä siellä paljon osiakaan ole kun ei ole synkronoitu ja kai tuokin ois jo aikoinaa hajonnu kun oli huonolla hoidolla,nyt sitten jo ikäkin painaa...
Jälleen on hyvä että asiasta keskustellaan niin pysyypi mielessä!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» DB 885 öljyn tihkuminen?
» öljyn laatu
» Öljyn laatu nostolaitteissa
» Dieseliä öljyn seassa
» löpöä öljyn seassa
» öljyn laatu
» Öljyn laatu nostolaitteissa
» Dieseliä öljyn seassa
» löpöä öljyn seassa
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa