Männänrenkaat uusiksi
+3
otsoni
ikilika
naapuri
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Männänrenkaat uusiksi
Elikä jonkun mielestä varmastikin turha homma, mutta.... Tullut mieleen, että ottas kannen ja oljypohjan auki ja männät irti. Sylinterien hoonaus ja samoilla laakereilla uudelleen kasaan. Männänrenkaat uusiksi. Venttiilit tietysti samalla hoitoon.
Laakereitahan ei voi vaihtaa kampiakselin kauloja hiomatta. Elikä ajattelin pikkurahalla öljynkulutusta jaq savutusta säännellä. Olisko tämä ekoteko?
Laakereitahan ei voi vaihtaa kampiakselin kauloja hiomatta. Elikä ajattelin pikkurahalla öljynkulutusta jaq savutusta säännellä. Olisko tämä ekoteko?
naapuri- Viestien lukumäärä : 17
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Jos suoritat puristusmittauksen suuttimien reijästä eka ja vertaat tehtaan arvoihin? Tietäsit ettet rupee turhaan työhön, jos vaikka vika ois muualla? Viisaammat kertoo enempi
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Ainahan pikkuhuolto asiaa on Kammenliuskatkin voi kaiketi vaihtaa mikäli kaulat on mitoissaan. Mittaaminen voi olla hankalaa kampi kiinni. Mikäli koneessa on turbo, niin vuotavan turbon huolto saattaa jo savutuksen poistaa.(en kuulu edellä mainittuihin viisaisiin)
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Kyllä ajattelinkin ohivirtauksia mittailla. Mutu tuntuma kuitenkin on, että kulumaa löytyy. Kyseessähän on tämä -64 mallinen 990 "Turboa siinä ei ole muuta kuin peruskorjattu starttimoottori"
Pari vanhaa Valmettia olen näin avannut. Silloin autoissa oli vielä mustat rekisterikilvet Elikä onko tämänkaltainen "tähystysleikkaus" enää nykyaikaa??
Pari vanhaa Valmettia olen näin avannut. Silloin autoissa oli vielä mustat rekisterikilvet Elikä onko tämänkaltainen "tähystysleikkaus" enää nykyaikaa??
naapuri- Viestien lukumäärä : 17
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Eipä tässä nyt itsekkään viisaiden kerhoon kuulu mutta kommentoin kuitenkin.
Kansityöt, etenkin venttiilien huolto on paikallaa näissä vanhuksissa.
Puristukset kannattaa mitata, onko suuria eroja pyttyjen välillä. Jossei kone ihmeemmin savuttele sinistä lämpinä ja tehot on tallella eikä oireile muutenkaan niin onkohan turhaa työtä? Paljon koneessa on ajotunteja? Sanoit että syö öljyä, minkälaisia määriä?
Neloskoneisiin ei ainakaan pysty vaihtamaan laakeriliuskoja alakautta..?
Itse jatkaisin ajelua jossei mikään ole pahemmin pielessä, ainut olisi ehkä tuo venttiilien/kannen tarkastus. Taikka sitten tekisi kerralla hyvän putkitus/poraus, kampiakselin hionta ja uudet laakerit. Tuohon 1490 tuli juuri viimeeksi mainittun kaltainen täys remontti tässä muutama vuosi takaperin.
Tuo täys koneremppa on aika tyyris johonkin pihakoneeseen työkoneet sitten erikseen.
Kansityöt, etenkin venttiilien huolto on paikallaa näissä vanhuksissa.
Puristukset kannattaa mitata, onko suuria eroja pyttyjen välillä. Jossei kone ihmeemmin savuttele sinistä lämpinä ja tehot on tallella eikä oireile muutenkaan niin onkohan turhaa työtä? Paljon koneessa on ajotunteja? Sanoit että syö öljyä, minkälaisia määriä?
Neloskoneisiin ei ainakaan pysty vaihtamaan laakeriliuskoja alakautta..?
Itse jatkaisin ajelua jossei mikään ole pahemmin pielessä, ainut olisi ehkä tuo venttiilien/kannen tarkastus. Taikka sitten tekisi kerralla hyvän putkitus/poraus, kampiakselin hionta ja uudet laakerit. Tuohon 1490 tuli juuri viimeeksi mainittun kaltainen täys remontti tässä muutama vuosi takaperin.
Tuo täys koneremppa on aika tyyris johonkin pihakoneeseen työkoneet sitten erikseen.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Niin no tuon kansityön kannattavuuden kannalla olen ittekkin.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Männänrengassatsi ei ihmeitä maksa, joten huokea remppa tuo on. Tivii moottoria ihan kummasti. Sehän näissä rengastusjutuissa on aina riskipaikka, että pyttyjen yläpään pykälä saattaa katkoa uutukaiset renkaat. Hoonilla pykälän poishinkkaaminen on aikamoinen homma, mutta on kai siihen olemassa muitakin keinoja? Yksi kikka on se, että uutukaisiin ylärenkaisiin tekee pienenpienen viisteen yläreunaan, mutta en osaa neuvoa paljonko ja millä.
Uudet liuskat voi kyllä laittaa vanhoillekin kauloille vaikka ne ei olisi niin viimesen päälle. Liukulaakeri on aika armollinen pikku virheille.
Uudet liuskat voi kyllä laittaa vanhoillekin kauloille vaikka ne ei olisi niin viimesen päälle. Liukulaakeri on aika armollinen pikku virheille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Minulla on 1690:iin just tuollainen homma menossa.
Ajattelin laittaa venttiilit kuntoon,kun oli expertti tiedossa.Ei tosin mitään vikaa kansissa ollut.
Samalla meinaan vaihtaa männänrenkaat ja kenties hiukka hoonatakin.
Turbo ja polttoainepumppu uusiks.
Meinaan että likkuu puhtaasti yli 50:n vauhdeissa kuorman kanssa.
Valmetteja ja jontikoita en ajatellut jäädä odottelemaan.
Ajattelin laittaa venttiilit kuntoon,kun oli expertti tiedossa.Ei tosin mitään vikaa kansissa ollut.
Samalla meinaan vaihtaa männänrenkaat ja kenties hiukka hoonatakin.
Turbo ja polttoainepumppu uusiks.
Meinaan että likkuu puhtaasti yli 50:n vauhdeissa kuorman kanssa.
Valmetteja ja jontikoita en ajatellut jäädä odottelemaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Alkuperäiseen kysymykseen tarttuen laajennan hiukan aihetta. Minulla on työnalla DB 990 vuosi taitaa olla 69. Moottori oli männistään ryytynyt jumiin.(ei kuitenkaan leikannut). Moottori on kuivaputkikone sylinterit tuntuvat/näyttävät jokseenkin röpelöiseltä. Mahtaisiko sylintereistä saada vielä hoonaamalla pihakonekelpoiset ja onistuuko moinen työ kotikonstein. Lohko on rungossa kiinni. kampiakselin kunnostamiseen sopii kanssa antaa neuvoja. Niin onkos moiseen koneeseen saatavilla uusia putkia...
noh olkoon- Viestien lukumäärä : 8
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Puristuspainemittari / diesel. Olis tarvetta muulloinkin. Mistä ja minkälaisia (hinta/laatusuhteessa) Mistä kannattaa lähtee kyseleen.
naapuri- Viestien lukumäärä : 17
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Biltema. Välttää varmasti hinta/laatusuhteeltaan. Tuotenumero 151394. Aika paljon liitoskappaleita ym tarvittavaa mukana.naapuri kirjoitti:Puristuspainemittari / diesel. Olis tarvetta muulloinkin. Mistä ja minkälaisia (hinta/laatusuhteessa) Mistä kannattaa lähtee kyseleen.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Kyllä niistä riittävän hyvät pihakoneeseen tulee,omassa 880:ssä oli vuosien ulkonaseisomisen ja veden sylinteriin pääsyn takia isoja röpelöitä putkissa.Hiomapaperilla porakoneen kanssa ja lopuksi hoonikivillä pinta sileäksi,eihän niitä pois saanut,mutta ompahan hyvät öljytaskut.noh olkoon kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen tarttuen laajennan hiukan aihetta. Minulla on työnalla DB 990 vuosi taitaa olla 69. Moottori oli männistään ryytynyt jumiin.(ei kuitenkaan leikannut). Moottori on kuivaputkikone sylinterit tuntuvat/näyttävät jokseenkin röpelöiseltä. Mahtaisiko sylintereistä saada vielä hoonaamalla pihakonekelpoiset ja onistuuko moinen työ kotikonstein. Lohko on rungossa kiinni. kampiakselin kunnostamiseen sopii kanssa antaa neuvoja. Niin onkos moiseen koneeseen saatavilla uusia putkia...
.Yksi sylinteriputki on jopa halki muutaman sentin matkalta,mutta hyvin käy eikä öljyäkään vie mahdottomasti,käyntiinlähtö on vähän huonoa,mutta siihenhän löytyy konsteja.. Niin ja vielä muutama vuosi sitten ajelin tällä koneella 3tonnin lantakuormia pellolle 25 km päähän.
uuras- David Brown : DB996, DB880, Maxxum5130
Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Muurame
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Ota siitä 990:stä lohko irti,porauta ylikokoon.
Uudet ylikoon männät.Kampiakseli tarvittaessa koneistukseen ja uudet alikoonlaakerit.
Noin siitä tulis hyvä.
Pelaahan se toki huonommassakin kunnossa.
Uudet ylikoon männät.Kampiakseli tarvittaessa koneistukseen ja uudet alikoonlaakerit.
Noin siitä tulis hyvä.
Pelaahan se toki huonommassakin kunnossa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Taitaa maksaa meloisesti porautus ja uudetputket+männät?. Kyllä jos kotikonstein hoonaamalla työ onnistuu niin taidan kokeilla. Toisaalta onhan siinä hommansa uudestaan alkaa remontin korjaukseen jos työ menee hukkaan. Onko välttämätöntä kampiakselin kaulojen kiilloittaminen ennen uusia laakeriliuskoja? Kannen kyllä meinasin käyttää koneistamolla ilman enempiä mutinoita... Hooneista vielä mahtaakohan laaduissa olla eroja, onko pallohooni vaiko sellainen litteäkivnen hooni?
noh olkoon- Viestien lukumäärä : 8
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Lohkon poraus maksaa noin 150 euroa.Putkia se ei tarvi.
Uudet ylikoon männät renkaineen noin 100 euroa kipale.
Yhteeensä noin 550-600 euron remontti.
Jos laakeriliuskat on kunnossa ei nitä tarvi uusia.
Uudet kk-laakerit maksaa alle 40 ja runkolaakerit saman verran.
Elikkä noin 700 eron budjetti yhteensä kaikki em.
Uudet ylikoon männät renkaineen noin 100 euroa kipale.
Yhteeensä noin 550-600 euron remontti.
Jos laakeriliuskat on kunnossa ei nitä tarvi uusia.
Uudet kk-laakerit maksaa alle 40 ja runkolaakerit saman verran.
Elikkä noin 700 eron budjetti yhteensä kaikki em.
Vieraili- Vierailija
Vs: Männänrenkaat uusiksi
No joo kyllähän tuohon hintaan kannattaa laittaa kerralla kuntoon.Minun koneessani oli se ongelma että on ekan vuosimallin 3-pyttyinen 880,siinä on eri poraus kuin myöhemmissä versioissa, niin ei ollut mäntiä saatavilla.Sen takia tein sitten sen mitä tehtävissä oli.Kansi tosiaan kannattaa kunnostuttaa,omassakin selvisi ihan venttiilien hionnalla ja seetien kunnostuksella.Case1594 kirjoitti:Lohkon poraus maksaa noin 150 euroa.Putkia se ei tarvi.
Uudet ylikoon männät renkaineen noin 100 euroa kipale.
Yhteeensä noin 550-600 euron remontti.
Jos laakeriliuskat on kunnossa ei nitä tarvi uusia.
Uudet kk-laakerit maksaa alle 40 ja runkolaakerit saman verran.
Elikkä noin 700 eron budjetti yhteensä kaikki em.
uuras- David Brown : DB996, DB880, Maxxum5130
Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Muurame
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Eikö porausenjälkeen tosiaan tarvitse putkittaa? Onhan siellä nyttenkin se ohut putki. Kyllä jos 700-800e kyllä houkuttelee..
noh olkoon- Viestien lukumäärä : 8
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Noin yleiseti ottaen ainakin kuivia putkia voi porata ylikokoon. Kyseisen mallin porausvarasta ei ole tietoa.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Ei pitäis olla putkitustarvetta.
Viime kesänä porautin 1412:n lohkon ,020" ylikoolle. Ja 1594:n lohkon ,040" ylikoolle.
Kyllä 990 kuivaputkikone pitäis hyvin ,020" porauksen sallia.
Moottoriremontti ei tosiaankaan ole mikään hirmu kallis,siksi kannatta mielestäni tehdä kunnolla.
Kuten aiemmin on kirjoiteltu,niin kiertokangen alapää kannattaa myös tarkistaa,ettei ole soikea.Näin ainakin jos laittaa uudet laakerit ja hioo kammen alikoolle.
Viime kesänä porautin 1412:n lohkon ,020" ylikoolle. Ja 1594:n lohkon ,040" ylikoolle.
Kyllä 990 kuivaputkikone pitäis hyvin ,020" porauksen sallia.
Moottoriremontti ei tosiaankaan ole mikään hirmu kallis,siksi kannatta mielestäni tehdä kunnolla.
Kuten aiemmin on kirjoiteltu,niin kiertokangen alapää kannattaa myös tarkistaa,ettei ole soikea.Näin ainakin jos laittaa uudet laakerit ja hioo kammen alikoolle.
Vieraili- Vierailija
Vs: Männänrenkaat uusiksi
.Minun koneessani oli se ongelma että on ekan vuosimallin 3-pyttyinen 880,siinä on eri poraus kuin myöhemmissä versioissa, niin ei ollut mäntiä saatavilla.Sen takia tein sitten sen mitä tehtävissä oli.Kansi tosiaan kannattaa kunnostuttaa,omassakin selvisi ihan venttiilien hionnalla ja seetien kunnostuksella.[/quote]
Pihlajaniemi kertoi että nämä kolmoskoneet on tehty siten että putket poistetaan ja sylinterit porataan suoraan ryhmään 100mm reijälle ja asennetaan uudemmanmalliset männät.
Vieraili- Vierailija
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Kiitoksia kovasti neuvoista. Taidan sitten alkaa etsiä luotettavaa koneistajaa. Kyllä varmasti kannattaa sylinterit porauttaa jos sieltä työstövaroja löytyy.
noh olkoon- Viestien lukumäärä : 8
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Joo,kannattaa se laittaa kunnolla kuntoon,näihin saa vielä tätänykyä osia niin kohtuuhintaan moottoriin että ei kauheita maksa tuollainen porausremontti.
Vie kampiakseli myös tarkistukseen ja kiillotukseen ja tarvittaessa alikokoon hiontaan ja samalla kertaa olen myös tarkistuttanu runkolaakerilinjan ja kiertokankien alapäät ja uudet helat yläpäihin.
Kansi myös kunnostukseen.
Sitten suihkunkäret uusiksi ja oikeaan säätöön.
Kun teet sen noin ,siitä riittää raktoria jälkipolvillekki.
Vie kampiakseli myös tarkistukseen ja kiillotukseen ja tarvittaessa alikokoon hiontaan ja samalla kertaa olen myös tarkistuttanu runkolaakerilinjan ja kiertokankien alapäät ja uudet helat yläpäihin.
Kansi myös kunnostukseen.
Sitten suihkunkäret uusiksi ja oikeaan säätöön.
Kun teet sen noin ,siitä riittää raktoria jälkipolvillekki.
Vieraili- Vierailija
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Juu,niin se vähän tekee,mutta minulla ainaki harmittaa asentaa kulahtaneihin sylintereihin uusia mäntiä ja renkaita,tuntuu jotenki että niin pikku homma olis kumminki tehä hyvä kun vielä vähän purkais lisää ja porais lokin...on siinä toki puuhaa,itellä on nyt sellaisen remontin jälkeen taavetti tuolla kasattuna ja rungoksi purettuna,lauantaina sain maalin päälle,seuraavaksi hytin hiekkapuhallusta ruostekohdista ja sen maalaus ja kunnostus,pitääpä käydä kuva ottamassa muistin aikana.
Vieraili- Vierailija
Vs: Männänrenkaat uusiksi
Siinä se iso ero onkin remontin ja pikkuremontin välillä.
Pihakoneeseen saattaa tulla 100- 200 tuntia vuodessa, joten se täyden remontin jälkeen on iskussa seuraavat 50 vuotta, mutta rengastamallakin jonkinmoinen helposti yli 10 vuotta. Pikkuremonttia varten ei tarvi päästää kuin kansi ja öljypohja pois. Isoa remonttia varten kone on purettava aika tavalla alkutekijöihinsä.
Jos kampiakselin takapään vastakierretiivistys vuotaa niin kyllä silloin täytyy konetta käyttää irti, mutta muuten pikkuremontissakin on puoltavia näkökohtia. Ittellä ainakin 1200 tuli hyvä pelkällä venttiilirempalla ja rengastuksella muutamia vuosia sitten.
Pihakoneeseen saattaa tulla 100- 200 tuntia vuodessa, joten se täyden remontin jälkeen on iskussa seuraavat 50 vuotta, mutta rengastamallakin jonkinmoinen helposti yli 10 vuotta. Pikkuremonttia varten ei tarvi päästää kuin kansi ja öljypohja pois. Isoa remonttia varten kone on purettava aika tavalla alkutekijöihinsä.
Jos kampiakselin takapään vastakierretiivistys vuotaa niin kyllä silloin täytyy konetta käyttää irti, mutta muuten pikkuremontissakin on puoltavia näkökohtia. Ittellä ainakin 1200 tuli hyvä pelkällä venttiilirempalla ja rengastuksella muutamia vuosia sitten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 950 männänrenkaat
» nostosylinterin männänrenkaat
» uutta kehiin
» 880 kolmos implen männänrenkaat
» Käyttöentisöinti DB-880 implematic
» nostosylinterin männänrenkaat
» uutta kehiin
» 880 kolmos implen männänrenkaat
» Käyttöentisöinti DB-880 implematic
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa