Etuakseli hajosi db990 -66
3 posters
Sivu 1 / 1
Etuakseli hajosi db990 -66
Hei!
Tämmöisellä selectamaticilla pukkasin lunta, niin nyrjähti etupyörät alle.
Ratkesi siitä, mistä akselin keskipalkki kiinnittyy pitkittäiseen niveleen. Näkyi olleen jo vanhoja ratkeamia, mutta nyt petti lopullisesti ja
vääntyi aika reilusti taaksepäin. Siinähän on tietenkin etukuormaaja, ja sillä se on lujille joutunut.
Kysymys kuuluukin: minkälainen homma on vaihtaa etuakseli, tarviiko öljypohja tms. irroittaa, jotta saa akselin keskeltä sen pitkittäisen niveltapin irti?
Sattuisko jollain löytymään sopuhintaan korvaavaa etuakselia tai ainakin keskipalkkia? Ja mielummin jos olisi teollisuusmallin akseli, niin kestäisi paremmin tuossa keulalla. Nuo purkaamot pyytää vaan neljäsosaa raktorin hinnasta tuosta etuakselista.
Sitten olen ko. työjuhtaan haaveillut jo jonkin aikaa hydraulista ohjausta. Minulta löytyisi jo orbitrooli ja sylinteri jostain sinisestä sukulaisesta.
puuttuu vaan pumppu. Siinähän olisi paikka jakopäässä pumpulle (hammaspyörävetoiselle),mutta olen aistinut että noita pumppuja olisi aika hankala saada kun niitä rattaitakin on kahdella hammasjaolla ja minulla taitaa olla se harvinaisempi (olikohan se nyt harvempihampainen).Mutta jos jostain löytyisi ko pumppu niin olisin kiitollinen. Tietysti joku varmaan pystyisi tekemään hammasrattaan kun vain tietäisi mitat..
Mielenkiinnolla odotan rakentavia kommentteja näihin pikku pulmiin!
Tämmöisellä selectamaticilla pukkasin lunta, niin nyrjähti etupyörät alle.
Ratkesi siitä, mistä akselin keskipalkki kiinnittyy pitkittäiseen niveleen. Näkyi olleen jo vanhoja ratkeamia, mutta nyt petti lopullisesti ja
vääntyi aika reilusti taaksepäin. Siinähän on tietenkin etukuormaaja, ja sillä se on lujille joutunut.
Kysymys kuuluukin: minkälainen homma on vaihtaa etuakseli, tarviiko öljypohja tms. irroittaa, jotta saa akselin keskeltä sen pitkittäisen niveltapin irti?
Sattuisko jollain löytymään sopuhintaan korvaavaa etuakselia tai ainakin keskipalkkia? Ja mielummin jos olisi teollisuusmallin akseli, niin kestäisi paremmin tuossa keulalla. Nuo purkaamot pyytää vaan neljäsosaa raktorin hinnasta tuosta etuakselista.
Sitten olen ko. työjuhtaan haaveillut jo jonkin aikaa hydraulista ohjausta. Minulta löytyisi jo orbitrooli ja sylinteri jostain sinisestä sukulaisesta.
puuttuu vaan pumppu. Siinähän olisi paikka jakopäässä pumpulle (hammaspyörävetoiselle),mutta olen aistinut että noita pumppuja olisi aika hankala saada kun niitä rattaitakin on kahdella hammasjaolla ja minulla taitaa olla se harvinaisempi (olikohan se nyt harvempihampainen).Mutta jos jostain löytyisi ko pumppu niin olisin kiitollinen. Tietysti joku varmaan pystyisi tekemään hammasrattaan kun vain tietäisi mitat..
Mielenkiinnolla odotan rakentavia kommentteja näihin pikku pulmiin!
arttu- Viestien lukumäärä : 6
Vs: Etuakseli hajosi db990 -66
Etukehto irrotetaan moottorista ja tappi vedetään taaksepäin,eikös se niin ollu pikkumalleissa,se kehto on sieltä aivan nurkistaki kiinni,mutta kun putsaat moskat pois,näkyy siellä pultit.
Ei itellä oikein täydellistä HD akselia ole,osia kylläkin,taitas kaksikin keskiosaa olla,mutta se 1200 mallin keskiosa ei ollu aivan riima,oli hitsattu niitä levitysosan pantoja.
Molemmissa akseleissa oli alapään laakerit mäskinä,niihin pitäs koneistaa helat ja laittaa uudet laakerit niin sitten kyllä.
Muuten noita HD mallin neulalaakereita kääntöön,stefoja sinne ja pyöränlaakereitaki olis uusia vielä jemmassa,tekemällä noista sais kyllä sittenki akselin.
Vie jonnekki korjaamolle että tekevät jämymmin tuetun keskitapin vaan siihen entiseen.
Paras laittaa hihnavetosena se pumppu siihen,pulttaa vaan lisäpyörä kylkeen ja laita siihen.
Jonkun kanssa oli puhetta että voortin sarja mitä myy nuo ikh ja varmilaite kävis pienin muutosin taavettiin,oliko Ulvila joka mainitsi asiasta.
Saattas se yksi etukehto ja akselin keskiosa olla 990 mallinki jossain.
Ei itellä oikein täydellistä HD akselia ole,osia kylläkin,taitas kaksikin keskiosaa olla,mutta se 1200 mallin keskiosa ei ollu aivan riima,oli hitsattu niitä levitysosan pantoja.
Molemmissa akseleissa oli alapään laakerit mäskinä,niihin pitäs koneistaa helat ja laittaa uudet laakerit niin sitten kyllä.
Muuten noita HD mallin neulalaakereita kääntöön,stefoja sinne ja pyöränlaakereitaki olis uusia vielä jemmassa,tekemällä noista sais kyllä sittenki akselin.
Vie jonnekki korjaamolle että tekevät jämymmin tuetun keskitapin vaan siihen entiseen.
Paras laittaa hihnavetosena se pumppu siihen,pulttaa vaan lisäpyörä kylkeen ja laita siihen.
Jonkun kanssa oli puhetta että voortin sarja mitä myy nuo ikh ja varmilaite kävis pienin muutosin taavettiin,oliko Ulvila joka mainitsi asiasta.
Saattas se yksi etukehto ja akselin keskiosa olla 990 mallinki jossain.
Vieraili- Vierailija
Etuakseli
Eikös tuo mun 996:n akseli siihen passaisi?
https://www.taavetti-talli.net/t1010-m-996-taavetin-etuakseli#10556
Jäi minulta pois nelikon akselin tieltä... Eikä minusta ole kovin kalliskaan? Renkaille minulla jo ottaja olisikin, jos koko paketti kalliilta tuntuu.
https://www.taavetti-talli.net/t1010-m-996-taavetin-etuakseli#10556
Jäi minulta pois nelikon akselin tieltä... Eikä minusta ole kovin kalliskaan? Renkaille minulla jo ottaja olisikin, jos koko paketti kalliilta tuntuu.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: Etuakseli hajosi db990 -66
Harvahampaiselle jakopäälle passaavat ohjaustehostimen pumput alkaa kuulemma olla yhtä harvinaisia kuin hampaat kanalla.
Jos ei kiinnosta asentaa remmivetoa eikä vaihtaa koko jakopäätä hienohampaiselle teräspyörästölle niin eipä siinä jää juuri muuta konstia kuin jyrsittää sopiva pyörä tehostimen pumpulle.
Taaviin on ollut lisävarusteena saatavana vahvistettu etuakseli, joka on paksua umpijöötiä ja raideleveyden säätö on osien läpi menevillä pulteilla. Hyvällä zägällä sellaisen löytää vielä purkamolta. Tuon putkiakselin korjaaminen onnistuu hitsaamalla, siihen voi helposti
laittaa enempi vahvikkeita kuin alkuperäisessä. Hiukan lekomista se tietenkin tarvitsee että keskiholkin saa asettumaan alkuperäiseen asemaan.
Samaten kun hitsailee niin on olemassa riski että keskiholkki vetää kaarelle tai soikeaksi jolloin takaisinasennus voi tuottaa vaikeuksia.
Jos ei kiinnosta asentaa remmivetoa eikä vaihtaa koko jakopäätä hienohampaiselle teräspyörästölle niin eipä siinä jää juuri muuta konstia kuin jyrsittää sopiva pyörä tehostimen pumpulle.
Taaviin on ollut lisävarusteena saatavana vahvistettu etuakseli, joka on paksua umpijöötiä ja raideleveyden säätö on osien läpi menevillä pulteilla. Hyvällä zägällä sellaisen löytää vielä purkamolta. Tuon putkiakselin korjaaminen onnistuu hitsaamalla, siihen voi helposti
laittaa enempi vahvikkeita kuin alkuperäisessä. Hiukan lekomista se tietenkin tarvitsee että keskiholkin saa asettumaan alkuperäiseen asemaan.
Samaten kun hitsailee niin on olemassa riski että keskiholkki vetää kaarelle tai soikeaksi jolloin takaisinasennus voi tuottaa vaikeuksia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: Etuakseli hajosi db990 -66
Nakkilassa on nettikoneessa myynnissä id 834956 kasa Taavitavaraa, näkyy olevan muutama etuakselikin seassa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Similar topics
» DB900 kytkin hajosi?
» DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
» 1390 Etuakseli
» 1594 etuakseli
» DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
» DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
» 1390 Etuakseli
» 1594 etuakseli
» DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa