1490 Vaihde ongelma?
+3
taavettimies
erkki
Lassi86
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1490 Vaihde ongelma?
Tuli tuossa hommattua -82 1490 4x4 taavetti. Muuten äkkiseltään tuntuisi kaikki toimivan hyvin mutta 3.vaihteen kytkentä tuottaa ongelmia.
Eli jos on alueista 1 tai 3 päällä niin kolmos vaihteen saa paremmin päälle mutta nelonen tai kakkonen päällä isoin vaihde ei tahdo mennä päälle kuin joskus harvoin.
Vaihde ei edes rutise kun keppiä työntää. On siis kuin vaihdetta ei silloin olisikaan.
Aukaisin tuon vaihdekepin kopankin ja kurkkasin laatikkoon siitä, mutta en sieltä mitään kummempaa huomannut.
Voiko esim. vaihteen haarukka olla taipunut? Miksi alue vaikuttaa asiaan (vai onko vaan sattumaa että silloin "tuntuu" menevän paremmin päälle)?
Olisiko apuja mistä lähteä vikaa paikallistamaan?
Eli jos on alueista 1 tai 3 päällä niin kolmos vaihteen saa paremmin päälle mutta nelonen tai kakkonen päällä isoin vaihde ei tahdo mennä päälle kuin joskus harvoin.
Vaihde ei edes rutise kun keppiä työntää. On siis kuin vaihdetta ei silloin olisikaan.
Aukaisin tuon vaihdekepin kopankin ja kurkkasin laatikkoon siitä, mutta en sieltä mitään kummempaa huomannut.
Voiko esim. vaihteen haarukka olla taipunut? Miksi alue vaikuttaa asiaan (vai onko vaan sattumaa että silloin "tuntuu" menevän paremmin päälle)?
Olisiko apuja mistä lähteä vikaa paikallistamaan?
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Selostuksesta päätellen se on HS eli Hydra-Shift. Eikös sen kanssa ole peukalosääntö, että aluevaihdetta 1-2-3-R vaihdetaan ainoastaan pikavaihteen ollessa ykkösellä? HS pumppu pyörii vaihteiston tahtiin, eli pysähdyksistä pitäisi aina lähteä pikavaihteen ykkösestä ylöspäin vaihtaen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Ei vaan se on siis synkro vaihteistolla eli vaihdekepin kakkonen ja kolmonen synkronoituja vaihteita.
Alue, ykkönen ja pakki pitää kytkeä paikallaan ja kakkos ja kolmos vaihteen välillä pitäisi pystyä vaihtamaan ajaessa.
Alue, ykkönen ja pakki pitää kytkeä paikallaan ja kakkos ja kolmos vaihteen välillä pitäisi pystyä vaihtamaan ajaessa.
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Löytyisikö vika synkroista?? Tämmönen arvaus Tai olisiko vaihteensiirtäjä niin kulunut ettei mene kunnolla päälle. Luulisin että alueet vaikuttaa asiaan lähinnä rattaiden pyörimis nopeuden osalta.
Ps. Meneehän se ykkönenkin vauhdissa kun on oikeat konstit.
Ps. Meneehän se ykkönenkin vauhdissa kun on oikeat konstit.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Pitäisihän se periaatteessa sitten saada sisään kun nopeus ja moottorin kierrosluku täsmää yhteen..? Tai kun moottori ja traktori pysähdyksissä..?
Kyllä se tuntuisi olevan pääasiassa sen 4.alueen ongelma, mikä tietysti viittaisi siihen että pyörintä nopeudet vain on niin suuret siinä vaiheessa huonolle synkrolle.
Onko noiden synkrojen vaihto iso projekti? Lähinnä saako vaihdettua peräpää irroittamalla vai onko koko traktori katkaistava laatikon ja moottorin välistä?
Kyllä se tuntuisi olevan pääasiassa sen 4.alueen ongelma, mikä tietysti viittaisi siihen että pyörintä nopeudet vain on niin suuret siinä vaiheessa huonolle synkrolle.
Onko noiden synkrojen vaihto iso projekti? Lähinnä saako vaihdettua peräpää irroittamalla vai onko koko traktori katkaistava laatikon ja moottorin välistä?
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Välikaasua vaan kun pienempää laittaa sisään. Vähän opettelua vaatii mutta kannattaa sekin opetella jossei ennestään osaa, ei nämä mopetit jaksa "vitosella" (h2 11.vaihde) viedä kaikkia kuormia mäen päälle.Lassi86 kirjoitti:Pitäisihän se periaatteessa sitten saada sisään kun nopeus ja moottorin kierrosluku täsmää yhteen..? Tai kun moottori ja traktori pysähdyksissä..?
Jos niikseen menee että pitää laatikkoon kurkkia niin:Lassi86 kirjoitti:Onko noiden synkrojen vaihto iso projekti? Lähinnä saako vaihdettua peräpää irroittamalla vai onko koko traktori katkaistava laatikon ja moottorin välistä?
Koppi pois, kone katki kytkimen kohdalta, vaihteiston kansi pois ja peräkotelolta pultit irti ja aski nousee pöydälle käden käänteessä. Sitä en lähde arvioimaan onko tarvetta moiselle hommalle
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Onko mikä vuosimalli kyseessä,jos 81 malli niin siirtohaarukka on kaksiosainen ja se kanittaa monesti vinnoon kytkettäessä ja vaikeuttaa vaihtamista.
Kyllähän siinä sykrossa voi olla sanomista,toinen juttu voi olla että ala-akselissa on päittäisvälys ja kun on isompi alue päällä niin murikka-akseli liikkuu erilailla eteenpäin kun pienemmillä väännöillä ja kolmonen ei kytkeydy kunnollaa.
Synkropakat on monesti löysänny niittauksista myös ,sinun koneessa voi olla se homma myös syyllisenä.
Ite jätän hytin takasillan päälle ja otan ulosottovaihteen ja vo kytkinakselin ulosne isot pultit perän poskilaakereista myös,sitten takasillan etupuolelta liitoksesta pultit irti ym. pientä kytköstä pitää purkaa pois ja lykkään koko keula/vaihteistoyhistelmän alta pois jonka jälkeen vasta aukaisen vaihteiston kannen ja otan lootan pois.
Osat varmaan menee romuttamolta keruuseen,maksavat maltaita uusina ja ei taida enää olla paljon saatavissakaa.
Noita messinkisiä siirtäjiä saattaa vielä saada uutenaki.
Puuhaa ja osien metsästelyä siinä on jonkinverran edessä,mutta kyllä sen kuntoon saa.
Niin,82 mallihan sinulla onkin,siinähän on jo uudempi vaihteensiirtäjä ja Carraron ae 2 etuakseli.
Kyllähän siinä sykrossa voi olla sanomista,toinen juttu voi olla että ala-akselissa on päittäisvälys ja kun on isompi alue päällä niin murikka-akseli liikkuu erilailla eteenpäin kun pienemmillä väännöillä ja kolmonen ei kytkeydy kunnollaa.
Synkropakat on monesti löysänny niittauksista myös ,sinun koneessa voi olla se homma myös syyllisenä.
Ite jätän hytin takasillan päälle ja otan ulosottovaihteen ja vo kytkinakselin ulosne isot pultit perän poskilaakereista myös,sitten takasillan etupuolelta liitoksesta pultit irti ym. pientä kytköstä pitää purkaa pois ja lykkään koko keula/vaihteistoyhistelmän alta pois jonka jälkeen vasta aukaisen vaihteiston kannen ja otan lootan pois.
Osat varmaan menee romuttamolta keruuseen,maksavat maltaita uusina ja ei taida enää olla paljon saatavissakaa.
Noita messinkisiä siirtäjiä saattaa vielä saada uutenaki.
Puuhaa ja osien metsästelyä siinä on jonkinverran edessä,mutta kyllä sen kuntoon saa.
Niin,82 mallihan sinulla onkin,siinähän on jo uudempi vaihteensiirtäjä ja Carraron ae 2 etuakseli.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Oikeastaan ainut mitä voit tehdä ilman suurempia purkuja tutkiaksesi asiaa,vaihteiston alla on nelivedon pudotuslaatikko,kun pudottaa öljyt ja sen laatikon pois,näkee ala-akselin sieltä,sitten toinen takarengas ylös ja vaihde päälle ja rynkytystä edestakaisin,toinen seuraa aukosta onko välystä.
Korjausta tuolta ei voi muuta suorittaa kun lukita tuon akselin jos se mutteri on pyöriny irti.
Sen vaihteiston alla on pestävä hydrauliikan imusihti,otappa se potta sieltä pois,siellä näkyy romut jos jotain on hiljattain irronnu.
Korjausta tuolta ei voi muuta suorittaa kun lukita tuon akselin jos se mutteri on pyöriny irti.
Sen vaihteiston alla on pestävä hydrauliikan imusihti,otappa se potta sieltä pois,siellä näkyy romut jos jotain on hiljattain irronnu.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Ilmeisesti se on -81 mallia koska on vielä David Brownin etuakselilla. Käyttöönotto vaan on -82 puolella.
Pitää käyttää toi nelivedon loota irti ja katsoa mitä se on syönyt. Eiköhän sen jälkeen taas olla astetta viisaampia.
Pystyykö tuolle siirtohaarukalle tekemään mitään helposti jos se kanittaa?
Pitää käyttää toi nelivedon loota irti ja katsoa mitä se on syönyt. Eiköhän sen jälkeen taas olla astetta viisaampia.
Pystyykö tuolle siirtohaarukalle tekemään mitään helposti jos se kanittaa?
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Ei pysty,se homma vaatii vaihteiston täydellisen purkamisen.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Kertookos se mitään kun kolmonen menee päälle hyvin kun vaihtaa ykköseltä suoraan kolmoselle ja silloin on kakkoselle vaihto vaikea.
Kun kakkonen menee hyvin päälle on kolmoselle meno vaikea.
Kun kakkonen menee hyvin päälle on kolmoselle meno vaikea.
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Synkropakka purkaunu tai ala-akselin päittäisvälys liiallinen todennäköinen vika.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Kyl siel laatikos varmasti on kipeetä.
2v sit kaverin 1410n laatikko rempattiin ja siel oli sellaset pienet rautalankasokat pettäny et mitättömän kokoiset kilpukat sykrosta päässy karkuun.
Sit, saman kesän se oli uudestaan auki, kun hydr.liittimet vuoti öljyy. Ja lanauskeikalta tullessaan pinjonin leikkas laakeri kii, toosas oli joku 15L öljyy jäljellä....
2v sit kaverin 1410n laatikko rempattiin ja siel oli sellaset pienet rautalankasokat pettäny et mitättömän kokoiset kilpukat sykrosta päässy karkuun.
Sit, saman kesän se oli uudestaan auki, kun hydr.liittimet vuoti öljyy. Ja lanauskeikalta tullessaan pinjonin leikkas laakeri kii, toosas oli joku 15L öljyy jäljellä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Pitää puottaa toi pudotus laatikko siitä pois ni näkee mitä se on syöny. Jos sieltä löytyy jotain isompaa esim. jotain metalli hiluja tai muuta yhtä kivaa, ni sit kyllä menee purku hommiks jossain vaiheessa. Jos sitä joskus tässä ois vaan sen verran aikaa että sellasia ehtii tekemään.
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Hytti veks, poikki kytkimestä, lootan kansi auki, jne... laatikon saa nostettua erikseen pöydälle, ei ole sama kuin ulkokuoret...
Eikös se näin mene...
Eikös se näin mene...
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Ja tuo paikkakunta.... mist sitä tietää kuin lähel joku harrastaja on, mut paikkakuntaa ei nimimerkis mainita...
Mun mielest se pitäis olla pakollinen, apua voi löytyä hyvinkin läheltä asuinpaikkaa
Mun mielest se pitäis olla pakollinen, apua voi löytyä hyvinkin läheltä asuinpaikkaa
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Meillä oli kanssa lähteny 1690:ssä synkropakan lukkorengas kävelemään.jusape kirjoitti:
2v sit kaverin 1410n laatikko rempattiin ja siel oli sellaset pienet rautalankasokat pettäny et mitättömän kokoiset kilpukat sykrosta päässy karkuun.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Mikäs kikka ton pudotusvaihteiston irroituksessa on ku se ei taka laidalta tipahda alas? Olen siis avannut ne kaksi isoa pulttia ja takaa mutterit ja kardaani irti, etureuna tippuu alas mutta takana joku kanittaa. Pitääkö jotain vapauttaa jostain tai vaihteisto olla jossain tietyssä asennossa ennen kun loota tippuu alas?
Onko sieltä purettava yläkautta niin auki että saa sen akselin holkin irti mistä voima tulee laatikkoon? Oiko reittiä?
Niin ja mitä öljyä kannataa lootaan laittaa?
Onko sieltä purettava yläkautta niin auki että saa sen akselin holkin irti mistä voima tulee laatikkoon? Oiko reittiä?
Niin ja mitä öljyä kannataa lootaan laittaa?
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Joo,nelivedon kytkentävipua vaan eri asentoon ja heiluttelua niin tulla muljahtaa ulos,olisko se holokki lähteny mukaan ala-akselilta ja ei siksi tule.
Yleisöljy käy taavetin lootaan,10w 30,esim. harvella,ite olen muuttanu mobiliin takasi nyykkärin myötä.
Yleisöljy käy taavetin lootaan,10w 30,esim. harvella,ite olen muuttanu mobiliin takasi nyykkärin myötä.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Pitikös se nyt varttikierros kiertää koko klömppiä et se putoaa oikeesta kohdasta alas.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
täytyykö ne pinnapultit sieltä takaa sit kiertää eka pois, että sitä saa käännettyä johonkin?
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Näköjään kun tavasin tuota ohjekirjaa niin 94-sarjassa lähtee vaan sitä nelikon vipua heiluttelemalla se loota alas. Ja tässä mallissa käskee purkamaan hytin ja tankit pois ja sitten yläkautta keppien reijästä joku pultti auki siitä mistä voima menee sinne pudotuslaatikkoon.
Pitääkö paikkansa ja pystyykö oikaisemaan jostain.
Oikea taka kulma siitä laatikosta ei tipu alaspäin muualta tippuu noin sentin kun vähän kampeaa.
Pitääkö paikkansa ja pystyykö oikaisemaan jostain.
Oikea taka kulma siitä laatikosta ei tipu alaspäin muualta tippuu noin sentin kun vähän kampeaa.
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Niinkö on,en jaksa muistaa mikä siinä olis ollu,onko niin että sen holkin läpi on pultti ala-akselilla mistä voima menee pudotuslootalle,minulla oli omastani aikanaan lootaki kokonaan irti mutta kansiki myös joten päältä sen sai irti helposti,ei ole jääny mieleen mitään erikoista.
,Hetkinen Korjasinhan talvellaki yhden 996 nelikon vaihteiston ,hytti oli päällä ja takasillan edestä vedin rungon poikki ja pukkasin alta pois,sitten kansi auki ja nykäsin laatikon taaksepäin,onkohan siinä mikä pultti?ei oikein raksuta,keppien reijästä tuntuu vähän ihmeelle ala-akselille käsiksi pääsy.
Pistä poikki ja ota loota pöydälle,veikkaan että tarvit sinne synkropakan,voi joutua uusimaan myös 2 ja 3 pyörän,sivuakselin ja 2-3 siirtäjän ja 1/r selektorin,noilla se yleensä korjautuu.
,Hetkinen Korjasinhan talvellaki yhden 996 nelikon vaihteiston ,hytti oli päällä ja takasillan edestä vedin rungon poikki ja pukkasin alta pois,sitten kansi auki ja nykäsin laatikon taaksepäin,onkohan siinä mikä pultti?ei oikein raksuta,keppien reijästä tuntuu vähän ihmeelle ala-akselille käsiksi pääsy.
Pistä poikki ja ota loota pöydälle,veikkaan että tarvit sinne synkropakan,voi joutua uusimaan myös 2 ja 3 pyörän,sivuakselin ja 2-3 siirtäjän ja 1/r selektorin,noilla se yleensä korjautuu.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/69/20110801001.jpg/
Löyty sieltä jotain. onkohan toi rasvan näkönen ihan vaseliinia? mistä tonne sitä on päässy?
https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/850/20110801003.jpg/
Mitähän tuolla lootassa on käyny? Ei varmaan kuulu olla tollasta halkeemaa tossa?
Ei se nelivedon loota sieltä tunnu helpolla tippuvan, mutta sen alakopan alla ei ainakaan pahemmin hiluja näyttäis olevan.
Oisin vaan halunnu kurkata oisko sieltä jotain nähny.
Lassi86- Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Hämeenlinna
Vs: 1490 Vaihde ongelma?
Joo ei tarvi nelivedon lootaa purkaa,siitä on koko vaihteisto halki,se on perästä levinny koko laitos ja sitten syntyy päittäisvälystä kun ala-akseli antaa periksi,purkuun menee,nuo oli ollu kysyttyjä osia aikanaan,setäni kertoili,itellä ei ole halennu,kovassa vedossa laatikko pyrkii leviämään ja se halkaisee tuollain sen.
Käsitöitähän siinä on,mutta purkupojilla oli osia nyt kumminki noihin vaihteistoihin,uusia sinne ei montaa palikkaa enää saa ja nekin mitä saa maksaa tähtitieteellisiä summia,kyllä sen kuntoon saat.
Nostolaiteakselin vaseliinia varmaan.
Käsitöitähän siinä on,mutta purkupojilla oli osia nyt kumminki noihin vaihteistoihin,uusia sinne ei montaa palikkaa enää saa ja nekin mitä saa maksaa tähtitieteellisiä summia,kyllä sen kuntoon saat.
Nostolaiteakselin vaseliinia varmaan.
Vieraili- Vierailija
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 1490 vaihde kytkin
» DB 1490 1-vaihde jäi sisään
» DB 1490 HS ongelma
» 1490:n turbo, ongelma?
» 1490 hydrauli ongelma .
» DB 1490 1-vaihde jäi sisään
» DB 1490 HS ongelma
» 1490:n turbo, ongelma?
» 1490 hydrauli ongelma .
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa