cav räjäytys kuva
+3
jusape
ikilika
tapsa.jalonen
7 posters
Sivu 1 / 1
cav räjäytys kuva
tietäisikö joku löytyykö sellaista mistään olisi kiva tutkia toiminta
tapsa.jalonen- Viestien lukumäärä : 22
Vs: cav räjäytys kuva
http://www.saunalahti.fi/hanes66/dpa_manual_pump.zip ovatten ladattavia kuvia. Ja muuten aukeevaa sorttia: http://members.multimania.co.uk/lr109/technic/dpamanual.html En tiiä oliko näistä apua, mutta on nyt jotakin kuvia
Viimeinen muokkaaja, ikilika pvm Ti Loka 04 2011, 20:03, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Etusormi pannahinen jätti sanan poijes :D)
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: cav räjäytys kuva
Tuon jakajamallin sielunelämä / toíminta ei välttämäti kuvista täysin aukene yhtä hyvin kuin rivipumpun
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: cav räjäytys kuva
Jakajapumpusta on hyvä selostus Autotekniikan käsikirjassa. Karkeasti se menee näin:
Pumpun sisällä pyörii roottori, joka on hiukan kuin virranjakajan pyörijä. Siinä on poraus, joka on vuorotellen kunkin sylinterin suutinputken lähtökanavan kohdalla ja sovite on niin tiivis, että kun pyörijän porauksesta tulee polttoaine -paineisku, se menee suutinkanavaan eikä vuoda paineita ohi pyörijän ja pesän väliin. Tämä on se paikka, joka on arka vedelle. Jos rakoseen menee vesi niin pyörijä leikkaa kiinni ja akseli katkeaa.
Akselin sisällä, lähempänä pumpun etupäätä, on poikittain reikä, eli korkeapainesylinteri. Siihen on tungettu männät akselin molemmilta puolilta ja mäntien päissä on rullat. Rullien kohdassa kehällä on kiinteät nokat vastakkaisilla puolilla. Kun roottori pyörii niin nokan kohdalle tullessaan rullat kiipeää nokille ja painaa korkeapainemännät sisään. Silloin mäntien välissä oleva polttoaine menee akselissa olevaa porausta pitkin jakajaan ja sitä kautta suutinputkeen. Kun rullat on menneet ohi nokista, avautuu jakajassa kanava imupuolelle, jota kautta uusi polttoaine tulee korkeapainesylinteriin välipainepumpun avustamana. Välipainepumppu on roottoriakselin päässä oleva ristisiipinen pumppu, joka nostaa paineen pumppukotelon sisällä muutamaan bariin. Se siis löytyy suunnilleen sieltä mistä pumppuun tulee imuputki suodattimilta.
Systeemin tärkein säädin on korkeapainesylinterin imupuolella oleva annosteluventtiili, joka säädettäessä kiertyy porauksessaan ja pihistelee korkeapainesylinteriin imun aikana menevää polttoaineen määrää. Nimenomaan tuohon annosteluventtiilin vipuun liittyy jousi, jonka toinen pää on pumppuun sisäärakennetun keskipakosäätimen vivussa. Samaten sammutinvipu toimii niin, että se vetää annosteluventtiilin kiinni.
CAV:ssa on vielä automaattinen ennakonsäädin, joka on rakennettu niin, että korkeapainemäntiä käyttävät nokat on koneistettu irtonaiseen renkaaseen, jota voidaan kiertää pumpun kuoren sisällä. Rengasta kääntää pumpun alapinnassa oleva pieni jousipalautteinen mäntä-sylinteri- yhdistelmä, jota liikuttaa toiseen suuntaan pumpun välipaine ja toiseen suuntaan palauttaa jousipaine.
Pumpun maksimisyöttöä rajoittaa nokkarenkaan sivuun ruuveilla kiinnitetty peltinen rengas, jossa on kiilamaiset leikkaukset, jotka rajoittavat korkeapainemäntien liikettä ulospäin, siis imun aikana. Kun peltirengasta kiertää pitkänomaisissa reijissään, saa mäntien iskun pituutta muutettua ja samalla maksimisyötön määrää muutettua.
Huh, kun oli pitkä ja monimutkainen tarina.
Pumpun sisällä pyörii roottori, joka on hiukan kuin virranjakajan pyörijä. Siinä on poraus, joka on vuorotellen kunkin sylinterin suutinputken lähtökanavan kohdalla ja sovite on niin tiivis, että kun pyörijän porauksesta tulee polttoaine -paineisku, se menee suutinkanavaan eikä vuoda paineita ohi pyörijän ja pesän väliin. Tämä on se paikka, joka on arka vedelle. Jos rakoseen menee vesi niin pyörijä leikkaa kiinni ja akseli katkeaa.
Akselin sisällä, lähempänä pumpun etupäätä, on poikittain reikä, eli korkeapainesylinteri. Siihen on tungettu männät akselin molemmilta puolilta ja mäntien päissä on rullat. Rullien kohdassa kehällä on kiinteät nokat vastakkaisilla puolilla. Kun roottori pyörii niin nokan kohdalle tullessaan rullat kiipeää nokille ja painaa korkeapainemännät sisään. Silloin mäntien välissä oleva polttoaine menee akselissa olevaa porausta pitkin jakajaan ja sitä kautta suutinputkeen. Kun rullat on menneet ohi nokista, avautuu jakajassa kanava imupuolelle, jota kautta uusi polttoaine tulee korkeapainesylinteriin välipainepumpun avustamana. Välipainepumppu on roottoriakselin päässä oleva ristisiipinen pumppu, joka nostaa paineen pumppukotelon sisällä muutamaan bariin. Se siis löytyy suunnilleen sieltä mistä pumppuun tulee imuputki suodattimilta.
Systeemin tärkein säädin on korkeapainesylinterin imupuolella oleva annosteluventtiili, joka säädettäessä kiertyy porauksessaan ja pihistelee korkeapainesylinteriin imun aikana menevää polttoaineen määrää. Nimenomaan tuohon annosteluventtiilin vipuun liittyy jousi, jonka toinen pää on pumppuun sisäärakennetun keskipakosäätimen vivussa. Samaten sammutinvipu toimii niin, että se vetää annosteluventtiilin kiinni.
CAV:ssa on vielä automaattinen ennakonsäädin, joka on rakennettu niin, että korkeapainemäntiä käyttävät nokat on koneistettu irtonaiseen renkaaseen, jota voidaan kiertää pumpun kuoren sisällä. Rengasta kääntää pumpun alapinnassa oleva pieni jousipalautteinen mäntä-sylinteri- yhdistelmä, jota liikuttaa toiseen suuntaan pumpun välipaine ja toiseen suuntaan palauttaa jousipaine.
Pumpun maksimisyöttöä rajoittaa nokkarenkaan sivuun ruuveilla kiinnitetty peltinen rengas, jossa on kiilamaiset leikkaukset, jotka rajoittavat korkeapainemäntien liikettä ulospäin, siis imun aikana. Kun peltirengasta kiertää pitkänomaisissa reijissään, saa mäntien iskun pituutta muutettua ja samalla maksimisyötön määrää muutettua.
Huh, kun oli pitkä ja monimutkainen tarina.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ke Loka 05 2011, 13:30, muokattu 3 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: cav räjäytys kuva
Jes, hyvin selostettu Erkki. Ja jos tämä ei riitä, niin linkin takaa löytyy 21 sivua Lontoon taksareille alkuaan tehtyä korjaus ja säätömanuaalia, tietysti heidän omalla murteellaan. Tämä ei ole minun kopioima, satuinpahan vaan kerran löytämään, ja nämä heput on kopioineet sinne muutakin hauskaa kamaa.
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/CAV%20DPA%20Pump%20Rebuild%20Manual.pdf
matti
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/CAV%20DPA%20Pump%20Rebuild%20Manual.pdf
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
räjäytys kuva
Kiitos! Erkki oli tosi hyvin selostettu jopa minä ymmärsin. Ja kiitti myös linkki vinkistä
tapsa.jalonen- Viestien lukumäärä : 22
jep kiitosta
oikein se oli ittekin olen tuolta dieselkirjoista tuon lukenu ja noinhan se meni,ei se kovin erikoista ole mutta tarpeeksi hienomekaniikkanen laite se kuiteskin on ettei jokaisen syytä ole sitä sorkkia eikä varsinkaan mitään säätää.
Se taas kuka taitaa nuo jutut ja on tehny varmaan käykin sitten aivan loogisesti koko homma,tietysti kaiken pitää olla kunnossa, sama se on muissakin laitteissa säädöillä ei enää rikkoontumisia paikata!
Saati sitten nykyään kun ei enää manuaalivermeillä pärjätä edes säädöissä?
Se taas kuka taitaa nuo jutut ja on tehny varmaan käykin sitten aivan loogisesti koko homma,tietysti kaiken pitää olla kunnossa, sama se on muissakin laitteissa säädöillä ei enää rikkoontumisia paikata!
Saati sitten nykyään kun ei enää manuaalivermeillä pärjätä edes säädöissä?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: cav räjäytys kuva
https://www.taavetti-talli.net/t1075-tiedostojamattkau kirjoitti:Jes, hyvin selostettu Erkki. Ja jos tämä ei riitä, niin linkin takaa löytyy 21 sivua Lontoon taksareille alkuaan tehtyä korjaus ja säätömanuaalia, tietysti heidän omalla murteellaan. Tämä ei ole minun kopioima, satuinpahan vaan kerran löytämään, ja nämä heput on kopioineet sinne muutakin hauskaa kamaa.
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/CAV%20DPA%20Pump%20Rebuild%20Manual.pdf
matti
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Similar topics
» räjäytys kuvia kaipaava!!
» 990-suutin
» DB 880 selectamatic nostolaite
» 990 selesmatic polttoainetankki
» Kuinka liitetään kuva nimimerkkiin?
» 990-suutin
» DB 880 selectamatic nostolaite
» 990 selesmatic polttoainetankki
» Kuinka liitetään kuva nimimerkkiin?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa