Taavetin öljynpaineesta
+2
outsider
erkki
6 posters
Sivu 1 / 1
Taavetin öljynpaineesta
DB 990 selectamatic -72 kyseessä.
Traktorin öljynpainevalo sammuu vasta kun kierroksia lisää "jonkun verran". Kierroslukumittari ei toimi joten "jonkun verran" on tarkin määritelmä jonka pystyn antamaan. Tätä tapahtuu kuitenkin vain kun moottori on lämmin. Kylmänä kierrokset saa laskea aivan alas ennenkuin valo vilkkuu, samoilla kierroksilla punottaa myös latauksen merkkivalo.
Samoin sammutettaessa, vihreä öljynpaineen varoitusvalo syttyy aikoja ennen kuin punainen latausvalo tai keltainen hydrauliikan suodattimen varoitusvalo.
Öljynsuodatin on vaihdettu, uusi öljykello on vain muutaman päivän vanha ja moottoriöljyä on mittatikun ylärajaan asti.
Onko vika kuluneissa laakeriliuskoissa, kiertokangen alapäässä ja kampiakselin laakeroinnissa? Vai onko muita vaihtoehtoja. Kannattaako traktorilla ajella, kun pitää kierrokset tarpeeksi korkealla ettei öljynpaine valo vilku. Olisi puunvinssaushommat pahasti kesken, keväämmällä olisi paremmin aikaa remontoida.
Vielä yksi juttu. Tein traktoriin viime kesänä moottoriremonttia, irrotin mm. männät. Lunttasin silloin (oliko juuri tältä foorumilta) että kiertokangen pultit tulee kiristää kuuteen kiloon. Tuo tuntui vähältä, mutta kuuten kiloon ne jätin. Tähän liittyen, ja ihan mutuna, voisiko joku kiertokangen pultti olla löystynyt, ja sitä kautta päästää öljynpainetta pois. Mielestäni kiertokangen laakeriliuskat oli lähes kulumattomat viime kesänä kun niitä katsoin. Kampiakselin laakeriliuskoja en tutkinut.
Traktorin öljynpainevalo sammuu vasta kun kierroksia lisää "jonkun verran". Kierroslukumittari ei toimi joten "jonkun verran" on tarkin määritelmä jonka pystyn antamaan. Tätä tapahtuu kuitenkin vain kun moottori on lämmin. Kylmänä kierrokset saa laskea aivan alas ennenkuin valo vilkkuu, samoilla kierroksilla punottaa myös latauksen merkkivalo.
Samoin sammutettaessa, vihreä öljynpaineen varoitusvalo syttyy aikoja ennen kuin punainen latausvalo tai keltainen hydrauliikan suodattimen varoitusvalo.
Öljynsuodatin on vaihdettu, uusi öljykello on vain muutaman päivän vanha ja moottoriöljyä on mittatikun ylärajaan asti.
Onko vika kuluneissa laakeriliuskoissa, kiertokangen alapäässä ja kampiakselin laakeroinnissa? Vai onko muita vaihtoehtoja. Kannattaako traktorilla ajella, kun pitää kierrokset tarpeeksi korkealla ettei öljynpaine valo vilku. Olisi puunvinssaushommat pahasti kesken, keväämmällä olisi paremmin aikaa remontoida.
Vielä yksi juttu. Tein traktoriin viime kesänä moottoriremonttia, irrotin mm. männät. Lunttasin silloin (oliko juuri tältä foorumilta) että kiertokangen pultit tulee kiristää kuuteen kiloon. Tuo tuntui vähältä, mutta kuuten kiloon ne jätin. Tähän liittyen, ja ihan mutuna, voisiko joku kiertokangen pultti olla löystynyt, ja sitä kautta päästää öljynpainetta pois. Mielestäni kiertokangen laakeriliuskat oli lähes kulumattomat viime kesänä kun niitä katsoin. Kampiakselin laakeriliuskoja en tutkinut.
Selecta- Vierailija
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Öljynpaine ehkä kannattaisi mitata painemittarilla ennen johtopäätösten tekoa, mutta jos se oli samanlainen vanhalla ja uudella öljykellolla niin kai siellä paineet on matalalla. Ehkä kannattaa käyttää öljypohja auki. Kiertokangen pulttien löysyyteen en usko vähääkään, jos sellainen löystyy niin kanki tulee lohkon kyljestä läpi pikapikaa, mutta jos se rauhoittaa mieltä, niin pianhan se on kokeiltu että ovat tiukalla. Öljypumpun ylipaineventtiili voi sensijaan olla sellainen paikka, joka saa karan väliin sellaisen roskan, että paineet alkaa vuotamaan sieltä. Se pitää vaan kiertää kiinnityspultti auki ja laskea kierrokset, että tulee sopivaan säätöön kiinni laittaessa. Kara ulos ja paikat puhtaaksi. Sellainen legenda on olemassa, että jos on tehnyt paljon sellaisia hommia, joissa keula on välillä kiivennyt korkealle ylös, niin se edesauttaa roskan saamista ylipaineventtiiliin.
Toinen paikka on venttiilikopan alla. Kuulemma tunnetaan tapauksia, että sieltä on keinuvipuakselin pidätinruuvi löystynyt ja paineet alkaa paeta keinuvipuakselin porauksen kautta. Tästä en ole 100% varma että oliko se Taavi vai joku muu merkki. Saattaa samaa olla useammassakin merkissä.
Toinen paikka on venttiilikopan alla. Kuulemma tunnetaan tapauksia, että sieltä on keinuvipuakselin pidätinruuvi löystynyt ja paineet alkaa paeta keinuvipuakselin porauksen kautta. Tästä en ole 100% varma että oliko se Taavi vai joku muu merkki. Saattaa samaa olla useammassakin merkissä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Selvä juttu, pitääkin ensin tarkistaa ylipaineventtiili ja tuo venttiilikoppajuttu.
Kiitos nopeasta vastauksesta !
Kiitos nopeasta vastauksesta !
Selecta- Vierailija
Vs: Taavetin öljynpaineesta
6,9 kp on muistaaksenii kk-pulttien kiristysmomentti.Mutta jos olet 6 kiloon kiristänyt niin ei tarvinne huolehtia.
Pysyvät kyllä kiinni.
Öljypumpunhan voi vaihtaa alakautta,jos paineet on huonot.
Pysyvät kyllä kiinni.
Öljypumpunhan voi vaihtaa alakautta,jos paineet on huonot.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Minä muistelen kans, jotta tuolla Dunkelin sivuilla aikanaan joku ihmetteli kukkopoika-akselin yhdenpukin tyhjää kierrereikää oikein kuvien kans. Oiskos ollu joku vanhempi taavi, imple tai kaksviitonen.
Se öljynpainemittari kaikkineensakin olisi hieno peli. Ostin jo kerran semmosen omaan taavettiin, melkein asensinkin kiinni, mutta sitten tuli kilpurissa akuutimpi tarve.
Minulla palaa käynnistäessä suht pitkään, oskos 10 s, mutta ei kuulu kolinoita eikä mitään muutakaan sivuääntä eikä sammuttuaan vilku vaikka kuinka kierrokset päästäisi alas. Pitää vaan odottaa sen sammumista ennenkuin lähtee töihin.
matti
Se öljynpainemittari kaikkineensakin olisi hieno peli. Ostin jo kerran semmosen omaan taavettiin, melkein asensinkin kiinni, mutta sitten tuli kilpurissa akuutimpi tarve.
Minulla palaa käynnistäessä suht pitkään, oskos 10 s, mutta ei kuulu kolinoita eikä mitään muutakaan sivuääntä eikä sammuttuaan vilku vaikka kuinka kierrokset päästäisi alas. Pitää vaan odottaa sen sammumista ennenkuin lähtee töihin.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Mulla teki juur samoin 10w-30 öljyillä. Ja kun vaihdoin tilalle 5w-40 öljyt niin paineet kohoaa pakkasellakin huomattavasti nopeemmin ja valo sammuu muutaman sekunnin starttauksellakin. En tietenkään suosittele vanhaan koneeseen noita öljyjä, voipi tapahtua mitä vaan...mattkau kirjoitti:
Minulla palaa käynnistäessä suht pitkään, oskos 10 s, mutta ei kuulu kolinoita eikä mitään muutakaan sivuääntä eikä sammuttuaan vilku vaikka kuinka kierrokset päästäisi alas. Pitää vaan odottaa sen sammumista ennenkuin lähtee töihin.
matti
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Ei oikein stemmaa
Öljynpaineongelma koneen lämmettyä ja paineen nopea putoaminen konetta sammuttaessa viittaavat pumpun huonoon tehoon tai vuotoon jossakin. Ohuempi öljy vain pahentaisi tilannetta. Öljynpaine kannattaa mitata, vaikka tulos taitaa olla että matala se on.
PERAX- Vierailija
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Taaveissa ei tapaa löystyä laakerointi niin paljoa että öljynpaineet menisi tuolla tavalla huonoksi. Neloskoneiden öljypumputkin tapaa pelittää sen mitä moottori muutoinkin, joten kyllä vika mielestäni pitäisi löytyä öljykellosta tai vuodosta järjestelmässä. Omalle kohdalle on kerran osunut tuo ylipaineventtiilin roska. Silloin valo syttyi tyhjäkäynnillä ja sammui kierroksilla. En muista että onko moottoriöljyjärjestelmässä putkituksia imu- tai painepuolella? Säröllä oleva putkikin voi vuotaa aika tavalla jos niin on käynyt.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Paljonko on paljon
Jos vika on työläs löytää tai korjata, herää kysymys voiko tuollaisen tilanteen kanssa elää. Pienessä polttomoottorissahan riittää, että laakereille tulee öljyä. Niissähän ei esim. höyryturpiinien tapaan muodostu kantavaa öljykalvoa akselin ja laakerin väliin.
Öljynpaineen varoitusvalohan on siltä varalta, että öljynpaine jostakin syystä äkkiä romahtaa, tai se ei nouse ollenkaan. Jos siis paine on anturin heräämisen rajoilla, voiko Taavetilla ajaa huoletta, vai onko syytä epäillä riittämätöntä voitelua.
Öljynpaineen varoitusvalohan on siltä varalta, että öljynpaine jostakin syystä äkkiä romahtaa, tai se ei nouse ollenkaan. Jos siis paine on anturin heräämisen rajoilla, voiko Taavetilla ajaa huoletta, vai onko syytä epäillä riittämätöntä voitelua.
PERAX- Vierailija
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Liukulaakerin voitelu menee juuri noin. Pintojen välissä uiva öljykalvo pitää pinnat irti toisistaan, pääasia että siellä on öljyä tai rasvaa.
Juuri noissa halvoissa B&S -moottoreissa ei ole mitään öljypumppua, siellä ne vaan liikkuu osat liukulaakereissa.
Paineöljyjärjestelmän tarkoitus ei taida kuitenkaan olla pelkästään voitelu. Laakerissa syntyy kitkalämpöä, joka pitää johtaa pois tavalla tai toisella ja öljy on siihen tarkoitukseen oivallinen keino. Edellä mainittu ruohonleikkurin moottori ei esimerkiksi tahdo kestää kierrosten nostoa. Jos haluaa ripeyttä leikkuuseen niin kierrosten noston jälkeen on vain ajan kysymys kuin kiertokangen pää tulee ulos katsomaan, että kuka niitä säätimen jousia jatkuvasti kiristää.
Jos olette katsellut takavuosina ostos-tv:tä niin siinä esiteltiin erästä moottoriöljyn lisäainetta, joka lisäsi voitelutehoa dramaattisesti. Aine kaadettiin öljyn sekaan ja moottori käynnistettiin. Pian sen jälkeen auto ajettiin nosturille ja siitä laskettiin moottoriöljyt ulos ja poistettiin moottorin öljypohja kokonaan. Moottori pantiin käyntiin ja kaasuteltiin minuutti -pari eikä laakerit leikanneet kiinni. Lisäaineen teho oli niin hämmästyttävä, että vaikka moottoriin suihkutettiin alakautta kylmää vettä puutarhaletkulla niin moottori vaan ei leikannut kiinni. Hurjasti meni vettä kun kaasuteltiin eikä mitään ongelmaa! Sitä katsellessa tuli mieleen että jos koe olisi tehty ilman vesiletkutusta niin miten olisi mahtanut käydä?
Jos tämä kaikki nyt mitenkään liittyy öljynpainekysymykseen niin en usko että moottori leikkaa kiinni huonon voitelun takia, mutta miten sitten on, liikkuuko siellä riittävästi öljyä ettei laakerit kuumene. Öljykello taitaa katkaista sähköt jossain puolen kilon paikkeilla, joka ei ole kuin murto-osa normaaliöljynpaineesta. Olen kyllä ittekkin ajellut joskus huonpaineisilla koneilla paljonkin eikä ne siitä sen kummemmin hajonneet, mutta ei sitä silti viitsi toiselle suositella.
Juuri noissa halvoissa B&S -moottoreissa ei ole mitään öljypumppua, siellä ne vaan liikkuu osat liukulaakereissa.
Paineöljyjärjestelmän tarkoitus ei taida kuitenkaan olla pelkästään voitelu. Laakerissa syntyy kitkalämpöä, joka pitää johtaa pois tavalla tai toisella ja öljy on siihen tarkoitukseen oivallinen keino. Edellä mainittu ruohonleikkurin moottori ei esimerkiksi tahdo kestää kierrosten nostoa. Jos haluaa ripeyttä leikkuuseen niin kierrosten noston jälkeen on vain ajan kysymys kuin kiertokangen pää tulee ulos katsomaan, että kuka niitä säätimen jousia jatkuvasti kiristää.
Jos olette katsellut takavuosina ostos-tv:tä niin siinä esiteltiin erästä moottoriöljyn lisäainetta, joka lisäsi voitelutehoa dramaattisesti. Aine kaadettiin öljyn sekaan ja moottori käynnistettiin. Pian sen jälkeen auto ajettiin nosturille ja siitä laskettiin moottoriöljyt ulos ja poistettiin moottorin öljypohja kokonaan. Moottori pantiin käyntiin ja kaasuteltiin minuutti -pari eikä laakerit leikanneet kiinni. Lisäaineen teho oli niin hämmästyttävä, että vaikka moottoriin suihkutettiin alakautta kylmää vettä puutarhaletkulla niin moottori vaan ei leikannut kiinni. Hurjasti meni vettä kun kaasuteltiin eikä mitään ongelmaa! Sitä katsellessa tuli mieleen että jos koe olisi tehty ilman vesiletkutusta niin miten olisi mahtanut käydä?
Jos tämä kaikki nyt mitenkään liittyy öljynpainekysymykseen niin en usko että moottori leikkaa kiinni huonon voitelun takia, mutta miten sitten on, liikkuuko siellä riittävästi öljyä ettei laakerit kuumene. Öljykello taitaa katkaista sähköt jossain puolen kilon paikkeilla, joka ei ole kuin murto-osa normaaliöljynpaineesta. Olen kyllä ittekkin ajellut joskus huonpaineisilla koneilla paljonkin eikä ne siitä sen kummemmin hajonneet, mutta ei sitä silti viitsi toiselle suositella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Laakerilämmöisä
Eiköhän moottorissa öljy roisku sen verran että laakerin jäähdytys hoituu. Ei se puoli mäntähöyrykoneissakaan tiettävästi ongelma ollut. Luulenpa että montakin vanhaa moottoria kulkee öljynpaineet anturin rajaa hipen, mutta kun valo ei syty, näyttää kaikki olevan kunnossa.
PERAX- Vierailija
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Öljynpaineen pitäis olla 3-3,5bar luokkaa. Mulla on mittari ja sitä se näyttää.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Taavetin öljynpaineesta
ikilika kirjoitti:Mulla teki juur samoin 10w-30 öljyillä. Ja kun vaihdoin tilalle 5w-40 öljyt niin paineet kohoaa pakkasellakin huomattavasti nopeemmin ja valo sammuu muutaman sekunnin starttauksellakin. En tietenkään suosittele vanhaan koneeseen noita öljyjä, voipi tapahtua mitä vaan...mattkau kirjoitti:
Minulla palaa käynnistäessä suht pitkään, oskos 10 s, mutta ei kuulu kolinoita eikä mitään muutakaan sivuääntä eikä sammuttuaan vilku vaikka kuinka kierrokset päästäisi alas. Pitää vaan odottaa sen sammumista ennenkuin lähtee töihin.
matti
Mitäpä haittaa notkeammista öljyistä on vanhassa koneessa? Eikö ne olis talvikäytössä paremmat?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Ei varmaankaan muuta haittaa kuin liika pesevyys, voipi "30v" aikana kertyneet piet lähtee liikkeelle ja tukkia öljykanavia. Kannattaa venttiilikoppaa irtikäyttäessä kattella että kuinka pikinen kone on sisältä. Itellä oli puhdas, ei pikeä tms kökköjä yhtään. Siksi arvasin nuo öljyt laittaa. Jos öljyjä on vaihdeltu ahkerasti niin sisäinen puhtaus voi olla yllätys, peseehän nuo delvac:it ym perusöljytkin jossain määrin.
Viimeinen muokkaaja, ikilika pvm Ma Maalis 05 2012, 19:08, muokattu 1 kertaa
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Taavetin öljynpaineesta
No tänään se Taavetti vasta kummansa kuvasi! Parani omia aikojaan!
Lähdin aamulla sillä metsähommiin, ja samalla ajattelin vielä testailla öljynpainetta. Seitsemisen tuntia sitä käytin juontovinssin edessä eikä öljynpainevalo kenkkuillut enää yhtään vaikka kierrokset laski minimiin. Sammutettaessa valo jopa syttyi parin sekunnin viiveellä, ihan kuin pitääkin.
Ihme juttu. Olisiko siellä ylipaineventtiilissä ollut roska joka sitten itsestään irtosi, mene ja tiedä.
Mittarista sen verran että tässäkin oli aiemmin itse asentamani öljynpainemittari. Se kuitenkin hieman takerteli enkä enää loppupeleissä luottanut siihen. Siksi laitoin uuden öljykellon. Mittarin vielä paikallaan ollessa se näytti kylmälle moottorille hieman päälle kolmen lukemia, ja moottorin lämmetessä viisari valui alle yhden. Tosin rystysellä koputtelu mittarin lasiin sai sen hieman heilahtelemaan, suuntaan jos toiseenkin.
Lähdin aamulla sillä metsähommiin, ja samalla ajattelin vielä testailla öljynpainetta. Seitsemisen tuntia sitä käytin juontovinssin edessä eikä öljynpainevalo kenkkuillut enää yhtään vaikka kierrokset laski minimiin. Sammutettaessa valo jopa syttyi parin sekunnin viiveellä, ihan kuin pitääkin.
Ihme juttu. Olisiko siellä ylipaineventtiilissä ollut roska joka sitten itsestään irtosi, mene ja tiedä.
Mittarista sen verran että tässäkin oli aiemmin itse asentamani öljynpainemittari. Se kuitenkin hieman takerteli enkä enää loppupeleissä luottanut siihen. Siksi laitoin uuden öljykellon. Mittarin vielä paikallaan ollessa se näytti kylmälle moottorille hieman päälle kolmen lukemia, ja moottorin lämmetessä viisari valui alle yhden. Tosin rystysellä koputtelu mittarin lasiin sai sen hieman heilahtelemaan, suuntaan jos toiseenkin.
Selecta- Vierailija
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Se ylipaineventtiili rajoittaa öljynpainetta. Ja se käytännössä tarkoittaa sitä, että suuremilla kierroksilla se avautuu enemmän. Ja näin myös tyhjäkäynnillä öljynpaine pysyy vakaana. Esimerkiks minun selectassa se on kierroksista riippumatta 3-3,5bar. Ainoastaan öljyn lämpötila vaikuttaa. (kylmä ja jäykkä öljy nostaa painetta kunnes lämpeää)
Tyhjäkäynnin 1bar on liian alhainen.
Tyhjäkäynnin 1bar on liian alhainen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Itsestään parantuminen kuulostaa kovasti siltä, että paineenrajoitusventtiilissä ollut roska on irronnut ja venttiili sulkeutuu kunnolla taas.
Aika sen näyttää tuleeko oire takaisin. Tyhjäkäynnillä laakerikuormat ja lämpeneminen ovat pienimmillään, silloin varmasti riittää vähempikin paine. Kiertokangen laakereiden kuormat kasvaa kierrosluvun toiseen potenssiin, joten tyhjäkäynnin 800 r/min kun nostaa 1600:aan niin paineet on nelinkertaiset ja 2400 r/min yhdeksänkertaiset.
Aika sen näyttää tuleeko oire takaisin. Tyhjäkäynnillä laakerikuormat ja lämpeneminen ovat pienimmillään, silloin varmasti riittää vähempikin paine. Kiertokangen laakereiden kuormat kasvaa kierrosluvun toiseen potenssiin, joten tyhjäkäynnin 800 r/min kun nostaa 1600:aan niin paineet on nelinkertaiset ja 2400 r/min yhdeksänkertaiset.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
öljyt
Juu en kyl minäkään laittais vanhaan dieseliin notkeita synteettisiä öljyjä jollei ole moottoriremppaa tehty.
Eipä ollu sillon kun nää taavit on tehty semmosia öljyjä ja saattaapi olla jo kuluneeseen koneeseen liian lirua!
Aivan oikein on myös tuo pesevä ominaisuus juttu,jos on jo valmiiksi suttunen moottori ja sinne kaadetaan nykyinen pesevä öljy onkin siellä kierrossa sitten aika mönjää ja öljy pitäisi taas vaihtaa hetkien päästä!
Eikös sitä enenvanhaan laitettu just STP.tä ym öljyn sekaan että kestää sisällä kun alkaa harva olla ja pysyy laakeripinnoilla paremmin,miinuspuolena saattoi olla se että olikin pakkasessa sitten TOSI tahmee kone heh
Itte vaan huomannu että ompas öljyllä ja öljyllä eroa,pallasessa vaan se jäykempi tavara vaatii isompaa veivaamista että käynnistyy ja ilman lämpöä voipi jäädä yrittämiseksi?
Eipä ollu sillon kun nää taavit on tehty semmosia öljyjä ja saattaapi olla jo kuluneeseen koneeseen liian lirua!
Aivan oikein on myös tuo pesevä ominaisuus juttu,jos on jo valmiiksi suttunen moottori ja sinne kaadetaan nykyinen pesevä öljy onkin siellä kierrossa sitten aika mönjää ja öljy pitäisi taas vaihtaa hetkien päästä!
Eikös sitä enenvanhaan laitettu just STP.tä ym öljyn sekaan että kestää sisällä kun alkaa harva olla ja pysyy laakeripinnoilla paremmin,miinuspuolena saattoi olla se että olikin pakkasessa sitten TOSI tahmee kone heh
Itte vaan huomannu että ompas öljyllä ja öljyllä eroa,pallasessa vaan se jäykempi tavara vaatii isompaa veivaamista että käynnistyy ja ilman lämpöä voipi jäädä yrittämiseksi?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Taavetin öljynpaineesta
Runsas viikko on Taavetilla ollut jokapäiväistä käyttöä eikä öljynpaineessa ole ilmennyt mitään ongelmaa. Olen aina pitänyt DB:tä hyvänä traktorina ja tämä episodi vain vahvistaa käsitystäni. Itsekorjautuva kone
Selecta- Vierailija
näin on
noinhan se on meilläkin on jo kohta 40 vuotta valot taulussa vilkutellu ja pelleilly omiaan empä ole huomiota kiinnittäny,sama oli mun piha Austinissa aikoinaan auto kun ei käyny niin öljynpaineen valo EI palanu vaik oli virrat päällä,no kun auton pisti käyntiin paloi se valo,vaihdoin anturan ei vaikutusta joten meinasin et olkoon sitten ja Oliskohan se sama väljä rakkine kuiteskin kestäny pihaajossakin sen 12vuotta eikä siinäkään paineet hävinny,tietty jos paineet katoo niin alkaa moottorivaurio kyllä!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Taavetin kone
» Taavetin nostolaiteongelma
» Taavetin metsäominaisuudet
» Taavetin päivä
» Taavetin pottukone
» Taavetin nostolaiteongelma
» Taavetin metsäominaisuudet
» Taavetin päivä
» Taavetin pottukone
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa