Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Taavetin öljynpaineesta

+2
outsider
erkki
6 posters

Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Taavetin öljynpaineesta

Viesti  Selecta Su Maalis 04 2012, 14:39

DB 990 selectamatic -72 kyseessä.

Traktorin öljynpainevalo sammuu vasta kun kierroksia lisää "jonkun verran". Kierroslukumittari ei toimi joten "jonkun verran" on tarkin määritelmä jonka pystyn antamaan. Tätä tapahtuu kuitenkin vain kun moottori on lämmin. Kylmänä kierrokset saa laskea aivan alas ennenkuin valo vilkkuu, samoilla kierroksilla punottaa myös latauksen merkkivalo.

Samoin sammutettaessa, vihreä öljynpaineen varoitusvalo syttyy aikoja ennen kuin punainen latausvalo tai keltainen hydrauliikan suodattimen varoitusvalo.

Öljynsuodatin on vaihdettu, uusi öljykello on vain muutaman päivän vanha ja moottoriöljyä on mittatikun ylärajaan asti.

Onko vika kuluneissa laakeriliuskoissa, kiertokangen alapäässä ja kampiakselin laakeroinnissa? Vai onko muita vaihtoehtoja. Kannattaako traktorilla ajella, kun pitää kierrokset tarpeeksi korkealla ettei öljynpaine valo vilku. Olisi puunvinssaushommat pahasti kesken, keväämmällä olisi paremmin aikaa remontoida.

Vielä yksi juttu. Tein traktoriin viime kesänä moottoriremonttia, irrotin mm. männät. Lunttasin silloin (oliko juuri tältä foorumilta) että kiertokangen pultit tulee kiristää kuuteen kiloon. Tuo tuntui vähältä, mutta kuuten kiloon ne jätin. Tähän liittyen, ja ihan mutuna, voisiko joku kiertokangen pultti olla löystynyt, ja sitä kautta päästää öljynpainetta pois. Mielestäni kiertokangen laakeriliuskat oli lähes kulumattomat viime kesänä kun niitä katsoin. Kampiakselin laakeriliuskoja en tutkinut.




Selecta
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  erkki Su Maalis 04 2012, 15:17

Öljynpaine ehkä kannattaisi mitata painemittarilla ennen johtopäätösten tekoa, mutta jos se oli samanlainen vanhalla ja uudella öljykellolla niin kai siellä paineet on matalalla. Ehkä kannattaa käyttää öljypohja auki. Kiertokangen pulttien löysyyteen en usko vähääkään, jos sellainen löystyy niin kanki tulee lohkon kyljestä läpi pikapikaa, mutta jos se rauhoittaa mieltä, niin pianhan se on kokeiltu että ovat tiukalla. Öljypumpun ylipaineventtiili voi sensijaan olla sellainen paikka, joka saa karan väliin sellaisen roskan, että paineet alkaa vuotamaan sieltä. Se pitää vaan kiertää kiinnityspultti auki ja laskea kierrokset, että tulee sopivaan säätöön kiinni laittaessa. Kara ulos ja paikat puhtaaksi. Sellainen legenda on olemassa, että jos on tehnyt paljon sellaisia hommia, joissa keula on välillä kiivennyt korkealle ylös, niin se edesauttaa roskan saamista ylipaineventtiiliin.

Toinen paikka on venttiilikopan alla. Kuulemma tunnetaan tapauksia, että sieltä on keinuvipuakselin pidätinruuvi löystynyt ja paineet alkaa paeta keinuvipuakselin porauksen kautta. Tästä en ole 100% varma että oliko se Taavi vai joku muu merkki. Saattaa samaa olla useammassakin merkissä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  Selecta Su Maalis 04 2012, 16:47

Selvä juttu, pitääkin ensin tarkistaa ylipaineventtiili ja tuo venttiilikoppajuttu.

Kiitos nopeasta vastauksesta !

Selecta
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  outsider Su Maalis 04 2012, 19:11

6,9 kp on muistaaksenii kk-pulttien kiristysmomentti.Mutta jos olet 6 kiloon kiristänyt niin ei tarvinne huolehtia.
Pysyvät kyllä kiinni.

Öljypumpunhan voi vaihtaa alakautta,jos paineet on huonot.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  mattkau Su Maalis 04 2012, 21:36

Minä muistelen kans, jotta tuolla Dunkelin sivuilla aikanaan joku ihmetteli kukkopoika-akselin yhdenpukin tyhjää kierrereikää oikein kuvien kans. Oiskos ollu joku vanhempi taavi, imple tai kaksviitonen.

Se öljynpainemittari kaikkineensakin olisi hieno peli. Ostin jo kerran semmosen omaan taavettiin, melkein asensinkin kiinni, mutta sitten tuli kilpurissa akuutimpi tarve.

Minulla palaa käynnistäessä suht pitkään, oskos 10 s, mutta ei kuulu kolinoita eikä mitään muutakaan sivuääntä eikä sammuttuaan vilku vaikka kuinka kierrokset päästäisi alas. Pitää vaan odottaa sen sammumista ennenkuin lähtee töihin.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  ikilika Su Maalis 04 2012, 22:04

mattkau kirjoitti:

Minulla palaa käynnistäessä suht pitkään, oskos 10 s, mutta ei kuulu kolinoita eikä mitään muutakaan sivuääntä eikä sammuttuaan vilku vaikka kuinka kierrokset päästäisi alas. Pitää vaan odottaa sen sammumista ennenkuin lähtee töihin.

matti
Mulla teki juur samoin 10w-30 öljyillä. Ja kun vaihdoin tilalle 5w-40 öljyt niin paineet kohoaa pakkasellakin huomattavasti nopeemmin ja valo sammuu muutaman sekunnin starttauksellakin. En tietenkään suosittele vanhaan koneeseen noita öljyjä, voipi tapahtua mitä vaan...
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Ei oikein stemmaa

Viesti  PERAX Ma Maalis 05 2012, 08:40

Öljynpaineongelma koneen lämmettyä ja paineen nopea putoaminen konetta sammuttaessa viittaavat pumpun huonoon tehoon tai vuotoon jossakin. Ohuempi öljy vain pahentaisi tilannetta. Öljynpaine kannattaa mitata, vaikka tulos taitaa olla että matala se on.

PERAX
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  erkki Ma Maalis 05 2012, 09:55

Taaveissa ei tapaa löystyä laakerointi niin paljoa että öljynpaineet menisi tuolla tavalla huonoksi. Neloskoneiden öljypumputkin tapaa pelittää sen mitä moottori muutoinkin, joten kyllä vika mielestäni pitäisi löytyä öljykellosta tai vuodosta järjestelmässä. Omalle kohdalle on kerran osunut tuo ylipaineventtiilin roska. Silloin valo syttyi tyhjäkäynnillä ja sammui kierroksilla. En muista että onko moottoriöljyjärjestelmässä putkituksia imu- tai painepuolella? Säröllä oleva putkikin voi vuotaa aika tavalla jos niin on käynyt.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Paljonko on paljon

Viesti  PERAX Ma Maalis 05 2012, 10:47

Jos vika on työläs löytää tai korjata, herää kysymys voiko tuollaisen tilanteen kanssa elää. Pienessä polttomoottorissahan riittää, että laakereille tulee öljyä. Niissähän ei esim. höyryturpiinien tapaan muodostu kantavaa öljykalvoa akselin ja laakerin väliin.

Öljynpaineen varoitusvalohan on siltä varalta, että öljynpaine jostakin syystä äkkiä romahtaa, tai se ei nouse ollenkaan. Jos siis paine on anturin heräämisen rajoilla, voiko Taavetilla ajaa huoletta, vai onko syytä epäillä riittämätöntä voitelua.

PERAX
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  erkki Ma Maalis 05 2012, 12:23

Liukulaakerin voitelu menee juuri noin. Pintojen välissä uiva öljykalvo pitää pinnat irti toisistaan, pääasia että siellä on öljyä tai rasvaa.
Juuri noissa halvoissa B&S -moottoreissa ei ole mitään öljypumppua, siellä ne vaan liikkuu osat liukulaakereissa.
Paineöljyjärjestelmän tarkoitus ei taida kuitenkaan olla pelkästään voitelu. Laakerissa syntyy kitkalämpöä, joka pitää johtaa pois tavalla tai toisella ja öljy on siihen tarkoitukseen oivallinen keino. Edellä mainittu ruohonleikkurin moottori ei esimerkiksi tahdo kestää kierrosten nostoa. Jos haluaa ripeyttä leikkuuseen niin kierrosten noston jälkeen on vain ajan kysymys kuin kiertokangen pää tulee ulos katsomaan, että kuka niitä säätimen jousia jatkuvasti kiristää.

Jos olette katsellut takavuosina ostos-tv:tä niin siinä esiteltiin erästä moottoriöljyn lisäainetta, joka lisäsi voitelutehoa dramaattisesti. Aine kaadettiin öljyn sekaan ja moottori käynnistettiin. Pian sen jälkeen auto ajettiin nosturille ja siitä laskettiin moottoriöljyt ulos ja poistettiin moottorin öljypohja kokonaan. Moottori pantiin käyntiin ja kaasuteltiin minuutti -pari eikä laakerit leikanneet kiinni. Lisäaineen teho oli niin hämmästyttävä, että vaikka moottoriin suihkutettiin alakautta kylmää vettä puutarhaletkulla niin moottori vaan ei leikannut kiinni. Hurjasti meni vettä kun kaasuteltiin eikä mitään ongelmaa! Sitä katsellessa tuli mieleen että jos koe olisi tehty ilman vesiletkutusta niin miten olisi mahtanut käydä?

Jos tämä kaikki nyt mitenkään liittyy öljynpainekysymykseen niin en usko että moottori leikkaa kiinni huonon voitelun takia, mutta miten sitten on, liikkuuko siellä riittävästi öljyä ettei laakerit kuumene. Öljykello taitaa katkaista sähköt jossain puolen kilon paikkeilla, joka ei ole kuin murto-osa normaaliöljynpaineesta. Olen kyllä ittekkin ajellut joskus huonpaineisilla koneilla paljonkin eikä ne siitä sen kummemmin hajonneet, mutta ei sitä silti viitsi toiselle suositella.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Laakerilämmöisä

Viesti  PERAX Ma Maalis 05 2012, 13:48

Eiköhän moottorissa öljy roisku sen verran että laakerin jäähdytys hoituu. Ei se puoli mäntähöyrykoneissakaan tiettävästi ongelma ollut. Luulenpa että montakin vanhaa moottoria kulkee öljynpaineet anturin rajaa hipen, mutta kun valo ei syty, näyttää kaikki olevan kunnossa.

PERAX
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  Paulig Ma Maalis 05 2012, 18:43

Öljynpaineen pitäis olla 3-3,5bar luokkaa. Mulla on mittari ja sitä se näyttää.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  Paulig Ma Maalis 05 2012, 19:02

ikilika kirjoitti:
mattkau kirjoitti:

Minulla palaa käynnistäessä suht pitkään, oskos 10 s, mutta ei kuulu kolinoita eikä mitään muutakaan sivuääntä eikä sammuttuaan vilku vaikka kuinka kierrokset päästäisi alas. Pitää vaan odottaa sen sammumista ennenkuin lähtee töihin.

matti
Mulla teki juur samoin 10w-30 öljyillä. Ja kun vaihdoin tilalle 5w-40 öljyt niin paineet kohoaa pakkasellakin huomattavasti nopeemmin ja valo sammuu muutaman sekunnin starttauksellakin. En tietenkään suosittele vanhaan koneeseen noita öljyjä, voipi tapahtua mitä vaan...

Mitäpä haittaa notkeammista öljyistä on vanhassa koneessa? Eikö ne olis talvikäytössä paremmat?
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  ikilika Ma Maalis 05 2012, 19:06

Ei varmaankaan muuta haittaa kuin liika pesevyys, voipi "30v" aikana kertyneet piet lähtee liikkeelle ja tukkia öljykanavia. Kannattaa venttiilikoppaa irtikäyttäessä kattella että kuinka pikinen kone on sisältä. Itellä oli puhdas, ei pikeä tms kökköjä yhtään. Siksi arvasin nuo öljyt laittaa. Jos öljyjä on vaihdeltu ahkerasti niin sisäinen puhtaus voi olla yllätys, peseehän nuo delvac:it ym perusöljytkin jossain määrin.


Viimeinen muokkaaja, ikilika pvm Ma Maalis 05 2012, 19:08, muokattu 1 kertaa
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  Selecta Ma Maalis 05 2012, 19:07

No tänään se Taavetti vasta kummansa kuvasi! Parani omia aikojaan!

Lähdin aamulla sillä metsähommiin, ja samalla ajattelin vielä testailla öljynpainetta. Seitsemisen tuntia sitä käytin juontovinssin edessä eikä öljynpainevalo kenkkuillut enää yhtään vaikka kierrokset laski minimiin. Sammutettaessa valo jopa syttyi parin sekunnin viiveellä, ihan kuin pitääkin.

Ihme juttu. Olisiko siellä ylipaineventtiilissä ollut roska joka sitten itsestään irtosi, mene ja tiedä.

Mittarista sen verran että tässäkin oli aiemmin itse asentamani öljynpainemittari. Se kuitenkin hieman takerteli enkä enää loppupeleissä luottanut siihen. Siksi laitoin uuden öljykellon. Mittarin vielä paikallaan ollessa se näytti kylmälle moottorille hieman päälle kolmen lukemia, ja moottorin lämmetessä viisari valui alle yhden. Tosin rystysellä koputtelu mittarin lasiin sai sen hieman heilahtelemaan, suuntaan jos toiseenkin.




Selecta
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  Paulig Ma Maalis 05 2012, 20:40

Se ylipaineventtiili rajoittaa öljynpainetta. Ja se käytännössä tarkoittaa sitä, että suuremilla kierroksilla se avautuu enemmän. Ja näin myös tyhjäkäynnillä öljynpaine pysyy vakaana. Esimerkiks minun selectassa se on kierroksista riippumatta 3-3,5bar. Ainoastaan öljyn lämpötila vaikuttaa. (kylmä ja jäykkä öljy nostaa painetta kunnes lämpeää)

Tyhjäkäynnin 1bar on liian alhainen.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  erkki Ti Maalis 06 2012, 07:53

Itsestään parantuminen kuulostaa kovasti siltä, että paineenrajoitusventtiilissä ollut roska on irronnut ja venttiili sulkeutuu kunnolla taas.
Aika sen näyttää tuleeko oire takaisin. Tyhjäkäynnillä laakerikuormat ja lämpeneminen ovat pienimmillään, silloin varmasti riittää vähempikin paine. Kiertokangen laakereiden kuormat kasvaa kierrosluvun toiseen potenssiin, joten tyhjäkäynnin 800 r/min kun nostaa 1600:aan niin paineet on nelinkertaiset ja 2400 r/min yhdeksänkertaiset.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty öljyt

Viesti  Tessu Ma Maalis 12 2012, 01:28

Juu en kyl minäkään laittais vanhaan dieseliin notkeita synteettisiä öljyjä jollei ole moottoriremppaa tehty.
Eipä ollu sillon kun nää taavit on tehty semmosia öljyjä ja saattaapi olla jo kuluneeseen koneeseen liian lirua!
Aivan oikein on myös tuo pesevä ominaisuus juttu,jos on jo valmiiksi suttunen moottori ja sinne kaadetaan nykyinen pesevä öljy onkin siellä kierrossa sitten aika mönjää ja öljy pitäisi taas vaihtaa hetkien päästä!
Eikös sitä enenvanhaan laitettu just STP.tä ym öljyn sekaan että kestää sisällä kun alkaa harva olla ja pysyy laakeripinnoilla paremmin,miinuspuolena saattoi olla se että olikin pakkasessa sitten TOSI tahmee kone heh
Itte vaan huomannu että ompas öljyllä ja öljyllä eroa,pallasessa vaan se jäykempi tavara vaatii isompaa veivaamista että käynnistyy ja ilman lämpöä voipi jäädä yrittämiseksi?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty Vs: Taavetin öljynpaineesta

Viesti  Selecta Ke Maalis 14 2012, 16:49

Runsas viikko on Taavetilla ollut jokapäiväistä käyttöä eikä öljynpaineessa ole ilmennyt mitään ongelmaa. Olen aina pitänyt DB:tä hyvänä traktorina ja tämä episodi vain vahvistaa käsitystäni. Itsekorjautuva kone Very Happy

Selecta
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin öljynpaineesta Empty näin on

Viesti  Tessu Ke Maalis 14 2012, 21:55

noinhan se on meilläkin on jo kohta 40 vuotta valot taulussa vilkutellu ja pelleilly omiaan empä ole huomiota kiinnittäny,sama oli mun piha Austinissa aikoinaan auto kun ei käyny niin öljynpaineen valo EI palanu vaik oli virrat päällä,no kun auton pisti käyntiin paloi se valo,vaihdoin anturan ei vaikutusta joten meinasin et olkoon sitten ja Oliskohan se sama väljä rakkine kuiteskin kestäny pihaajossakin sen 12vuotta eikä siinäkään paineet hävinny,tietty jos paineet katoo niin alkaa moottorivaurio kyllä!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa