DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
+8
jusape
tolahden
outsider
hannutt
OlleK
erkki
exso
habanero
12 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Sain nyt pelittämään tuon nostolaitteen taavissa ja hommasin tuossa työkoneita, eli tollainen mekaaninen takakuormain ja perälevy. Mistä löytyisi keskimmäinen nostovarsi ylös kun perälevyn käyttöön tarviis, onko se jotenkin iskunvaimentaja tyylinen systeemi, kun ei tietoa näistä traktorivehkeistä. kuormainta testasin ja eihän se jaksanut kun tyhjänä nostaa, mitä osais tuolle nostolaitteelle tehdä?
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Ilmeisesti tarkoitat keskimmäisellä nostovarrella työntövartta joka tulee vetovarsien yläpuolelle keskelle konetta.Isojoen konehallilta löytyy,mittaa pituus ja tappien koot.Taavetissa 19 mm ja työkoneessa 25 mm yleeensä.Mites öljyt ja suodatin tuolla nostolaite puolella,koska vaihdettu ja onko riittävästi.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Keskimmäistä osaa kutsutaan työntövarreksi. Tarvikkeena niitä saa vaikkapa IKH:lta, mutta osta sitten sopivan pituinen. Pituutta voi zuugailla vaikka niin, että kun nostolaite on alhaalla niin aseta keppi pystysuoraan vetovarsien silmälaakerien linjalle ja mittaa kepistä vaakasuora etäisyys työntövarren korvakkeeseen. Sen lyhyemmäksi työntövartta ei juuri koskaan tarvitse säätää. Siinähän on jengat kuin vanttiruuvissa, että pituutta saa lisää ruuvaamalla.
Kun nostolaite yrittää kaikkensa niin kuuluuko takaa ylipaineventtiilin ulina? Ääni on vähän kuin veteraaniauton rääkän räminä?
Tuleeko puhtia lisää kun tallaa kaasun pohjaan? Jos sitä venttiilin urinaa ei saa kuulumaan niin pumppu taitaa olla harva.
Kun nostolaite yrittää kaikkensa niin kuuluuko takaa ylipaineventtiilin ulina? Ääni on vähän kuin veteraaniauton rääkän räminä?
Tuleeko puhtia lisää kun tallaa kaasun pohjaan? Jos sitä venttiilin urinaa ei saa kuulumaan niin pumppu taitaa olla harva.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
kiitoksia.Öljyt juuri vaihdettu,ostin kyllä ikh lta tarvikepaperisuodattimen siihen penkin viereen, ei varmaan ihan alkuperäiskokoinen. mielestäni jotain urinaa kyllä kuuluu ja kierroksia pitää olla jo kun perälevyä nostaa. tuonhan pitäisi 1500kg nostaa uutena. oisko se pumppu sitten väljä.
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Tukkeutumassa oleva nostoventtiili vie voimat, mutta sen olet tainnut jo putsata hyvin. Sitten ei jäljelle jää oikein muita mahdollisuuksia kuin vuotava liitos tai harva pumppu. Jollakin on kuulemma ollut joskus ylipaineventtiilissä jokin hämminki. Noiden tarkistamiseksi täytyy ottaa ulosottovaihde pois että saa paikat näkyviin. Olikohan niin, että pumpulta lähtevän putken 0-rengasliitos saattaa ajan myötä alkaa hölväämään öljyä niin paljon että tehot häipyy. Sen kunnon saa tarkistettua kun käyttää pumppua irti. Ylipaineventtiilin voinnin näkee kun vilkaisee sinne sisään. Dowty-pumpuissa on vaihdettava tiivistesarja, joka ei maksa paljon. Plesseystä en tiedä. Pihjalaniemen Antero saa testattua pumpun jos lähetät sen käymään Ylistaroon. Nostolaitteen ollessa kunnossa se nostaa tyhjäkäynnillä kaiken mitä sen kokoiseen traktoriin on järkevää kiinnittää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
ferguson likes this post
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
eli miten tuo paketti purkaantuu . onko kuvia missään
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Ulosottovaihde on kiinni noin 10 pultilla taka-akselikotelossa. Siitä pitää ensin irrottaa ympäriltä ylimääräinen tavara ja työntövarren korvakkeesta vetovastustunnustelijan vaijeri, öljyt pois laatikosta ja pultit auki. Laatikko jää paikalleen parin ohjaustapin varaan ja siitä se lähtee taaksepäin kun sitä hiukan suostuttelee. Laatikko painaa sen verran, ettei sitä yksinään kyllä huvita kannatella sylissä. Kannattaa suunnitella jotain vaunua alle tai roikottaa sitä moottorinostimella ylhäältä. Takaa löytyy pumppu jossa on ylipaineventtiili ruuveilla päällä kiinni.
Ei sen purkamisessa ole mitään ihmeellistä.
Ei sen purkamisessa ole mitään ihmeellistä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Hyvä ohje Erkki, unohdit kuitenkin yhden asian. Voimanottokotelon alla on alipainetunnistin (öljykellon näköinen mötikkä johon menee yksi johto). Tunnistin on kiinni pronssiliittimessä joka menee pumpun imukanavaan. Tämä pronssiliitin täytyy irrottaa (kiinni kahdella pultilla altapäin) ennen kun voimanoton kotelo irrotetaan. Pronssinen tappi katkeaa muuten, jonka jälkeen pumppu imee ilmaa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Habaneron Taavissa on vielä sivuvirtasuodatin ellei siihen ole jälkikäteen asennettu noita vermeitä uudemmasta mallista. Painetunnistin on niissä joissa on kolme merkkivaloa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Eli tässäkö mallissa ei pitäisi mitään antureita olla purettaessa. Vetämälläkö perähökötys tulee ulos. Mitä mieltä ootte kannattaako lähettää pumppu tarkastukseen, lämpimänä tehot heikentyy entisestään. Kannattasko harkita ja käykö tähän hydraulipumppu.fi pumppu 239e. jos vuosiksi traktoria aikois. Malli 990 selectamatic vm-66 ja penkin vieressä pieni suodatin, onko se just ohivirtaus.
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Jos takasillan päällä on pieni purkki, niin se on ohivirtaussuodatin ja tälläisissä koneíssa ei ole mitään antureita voimanoton alla. Pumpun voi huoletta itse purkaa ja ottaa roottorit ulos. Tämän jälkeen poistetaan alemman roottorin tekemät purseet pumpun pesän alaosassa varovasti esimerkiksi puukolla kaapimalla. Kun purseet ovat poissa voit asettaa teräsviivaimen pumpun pesän alareunaa vasten ja mitata kuinka suuren kolon roottori on kuluttaneet pesään. Jos syvennys on yli puoli millimetriä on pumppu auttamattomasti loppu ja ainoa ratkaisu on pumpun vaihto. Jos kolo on matalampi, voit hommata uuden tiivistesarjan ja koota pumppu uusilla tiivisteillä. Tiivisteiden vaihto on ainoa toimenpide jota (purseiden poistamisen lisäksi) tehdä hammasrataspumpulle. Laakeriholkkien vaihto, jota jotkut ovat kokeilleet) tekee pumpusta käyttökelvottoman koska roottorit nousevat ylös ja jättävät raon pumpun rungon alaosan ja alemman roottoin väliin. Pumppu ei tällöin tuota öljyä juuri ollenkaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Juu, siitä vaan vedät ulosottovaihteen ulos että pääset tutkimaan paikkoja. Jos pumpulta lähtevän putken yhteessä on ehyen tuntuinen 0-rengas ja ylipaineventtiilissä ei ole silminnähden mitään vikaa niin kyllä huonon paineen syy löytyy pumpusta. Nuo edellä mainitut mahdolliset vuotopaikat nimittäin myöskin lisäävät vuotoa kun öljy lämpenee, samalla tavalla kuin kulahtanut pumppu.
Jos uusi pumppu on noin sopivan hintainen niin vanhaa ei kannata paljoa lähetellä minnekään testattavaksi. Toisaalta, jos pumppu on tihitettävissä tiivistesarjan vaihdolla niin se kannattaa kyllä tehdä. Uusilla tiivisteillä se pelittää taas tuhansia tunteja eikä remontti maksa kuin ensimmäisiä kymppejä.
Jos uusi pumppu on noin sopivan hintainen niin vanhaa ei kannata paljoa lähetellä minnekään testattavaksi. Toisaalta, jos pumppu on tihitettävissä tiivistesarjan vaihdolla niin se kannattaa kyllä tehdä. Uusilla tiivisteillä se pelittää taas tuhansia tunteja eikä remontti maksa kuin ensimmäisiä kymppejä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
kiitoksiA. Herää kiinnostus. mistä ihmeestä erkki kaiken tietonsa on kerännyt, kokemusta vai työ tä?????
habanero- Viestien lukumäärä : 14
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Mä olen aina tikkana paikalla kun ABC:n baarissa puhutaan Taaveteista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Tulee työkseen ajeltua ympäri maata ja käytyä ABC:llä, mutta kyllä siellä pihalla näkee isoja valmetteja vast. Saattaahan olla että sisällä puhutaan haikeena Taaveteista
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Kyllä Erkki on kotiläksytkin tehnyt,ei abc jutuilla tuollaista tietomäärää kerry.
Olkaamme iloisia että meillä on moinen tietolähde joukossamme.
Olkaamme iloisia että meillä on moinen tietolähde joukossamme.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Sopivasti keskustelu aktiivisena niin pitää asiantuntijoilta kysyä neuvoa, kun ei meinaa nostolaite asettua toimimaan aloittelijan hyppysissä.
Talvella siirtelin pienellä takakauhalla sorakasaa, mutta homma tyssäsi siihen että vanha perstunut hydrauliletku paukahti rikki. Nostolaite ja hydrauliikan ulosotto toimi jo silloin vähän sattumanvaraisesti, mutta pistin sen silloin huonojen öljyjen piikkiin kun semmosta maitokahvia katkenneesta letkusta lenti. Nostolaitteet jäi välillä ylös ja joskus alas, ja traktoria piti käyttää välillä sammuksissa rauhottumassa että taas lähti laitteet toimimaan. Traktori oli koko märän syksyn ollut ulkoseisonnassa ja muutenkin vähän käytöllä ainakin pari vuotta ennen kuin sen ostin.
No nyt on öyjyt vaihdettu, mutta edelleenkään nostolaitteet ei meinaa pelittää oikein. Linkin takaa pitäisi löytyä kuva jonka kautta yritän selventää toimintaa.
Kuskin oikealla puolella olevan valintakytkimen olessa 2-asennossa ja nostolaitteen säädinkahvan ollessa ihan takana nostolaite nousee ylöspäin. Sitten kun säädinkahvaa työntää eteenpäin nostolaite "vapautuu" laskemaan ihan, ihan hiljaa alaspäin. Käsillä sen saa painettua helposti alas. Takakauhan kanssa alaspäin lasku on tosi töksähtävä ja nopea heti kun säätökahvaa työntää ääritaka-asennosta eteenpäin. Pehmeämmän alaspäin liikkeen saa aikaiseksi valintakytkimen kolmosasennossa. Mutta tuota en kyllä en talvella käyttänyt. Tuossa keskiasennossa (2) nostolaite toimi normaalisti talvella; eli eteen työnnettynä nostolaite laski ja taakse käännettynä nousi.
Farmikauhan nostosylinteri toimii kans jännästi viiveellä kun nostolaitteen sormiruuvi kuskin vasemmalta puolelta on kierretty kiinni ja ulosoton ruuvi puolestaan auki. Taas kun valintakytkin oikealta puolelta on 2-asennossa ensin hetkeen ei tapahdu mitään ja sitten parin sekunnin päästä sylinteri lähtee pukkaamaan kauhaa ylös.
Ylös- ja alasliikkeet siis löytyy, mutta kaikki ei nyt ole kunnossa. Traktorialoittelija tarvitsisi rautalangasta väännettyä apua mikä nostolaitteessa on vikana tai kuinka sitä pitäisi oikeasti käyttää.
Talvella siirtelin pienellä takakauhalla sorakasaa, mutta homma tyssäsi siihen että vanha perstunut hydrauliletku paukahti rikki. Nostolaite ja hydrauliikan ulosotto toimi jo silloin vähän sattumanvaraisesti, mutta pistin sen silloin huonojen öljyjen piikkiin kun semmosta maitokahvia katkenneesta letkusta lenti. Nostolaitteet jäi välillä ylös ja joskus alas, ja traktoria piti käyttää välillä sammuksissa rauhottumassa että taas lähti laitteet toimimaan. Traktori oli koko märän syksyn ollut ulkoseisonnassa ja muutenkin vähän käytöllä ainakin pari vuotta ennen kuin sen ostin.
No nyt on öyjyt vaihdettu, mutta edelleenkään nostolaitteet ei meinaa pelittää oikein. Linkin takaa pitäisi löytyä kuva jonka kautta yritän selventää toimintaa.
Kuskin oikealla puolella olevan valintakytkimen olessa 2-asennossa ja nostolaitteen säädinkahvan ollessa ihan takana nostolaite nousee ylöspäin. Sitten kun säädinkahvaa työntää eteenpäin nostolaite "vapautuu" laskemaan ihan, ihan hiljaa alaspäin. Käsillä sen saa painettua helposti alas. Takakauhan kanssa alaspäin lasku on tosi töksähtävä ja nopea heti kun säätökahvaa työntää ääritaka-asennosta eteenpäin. Pehmeämmän alaspäin liikkeen saa aikaiseksi valintakytkimen kolmosasennossa. Mutta tuota en kyllä en talvella käyttänyt. Tuossa keskiasennossa (2) nostolaite toimi normaalisti talvella; eli eteen työnnettynä nostolaite laski ja taakse käännettynä nousi.
Farmikauhan nostosylinteri toimii kans jännästi viiveellä kun nostolaitteen sormiruuvi kuskin vasemmalta puolelta on kierretty kiinni ja ulosoton ruuvi puolestaan auki. Taas kun valintakytkin oikealta puolelta on 2-asennossa ensin hetkeen ei tapahdu mitään ja sitten parin sekunnin päästä sylinteri lähtee pukkaamaan kauhaa ylös.
Ylös- ja alasliikkeet siis löytyy, mutta kaikki ei nyt ole kunnossa. Traktorialoittelija tarvitsisi rautalangasta väännettyä apua mikä nostolaitteessa on vikana tai kuinka sitä pitäisi oikeasti käyttää.
tolahden- Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Niin mallitiedoistakin varmasti on apua: -67 990 selectamatic livedrive 12
tolahden- Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Koneeseen en kommentoi, kun viisaampiakin tähän tapaukseen löytyy.
Mutta kadehdin noita kuvia, ja sitä niiden muokkausta, ittekkin jos täl saaplarin vehkeellä osaisi saman tehdä.....
Koneiden kanssa pärjään kyllä verstaalla melkosen pitkään neuvoja kyselemättäkin.......
Mutta kadehdin noita kuvia, ja sitä niiden muokkausta, ittekkin jos täl saaplarin vehkeellä osaisi saman tehdä.....
Koneiden kanssa pärjään kyllä verstaalla melkosen pitkään neuvoja kyselemättäkin.......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Tämä hydraulipuoli on niemenomaan Erkin laudatur-aluetta.Katsoppa sivustolta Erkin aiempia ohjeita ,löytyy kyllä esim info-sivuilta.
Sen verran voin sanoa että aloita nostolaitevivun takan olevan salmiakkiluukun avaamisella ,sieltä löytyy selectamatic-lohko.
Nostolaiteakselin oikeassa päässä takapuolella on peltinen luukku ,taitaa olla neljällä pultilla kiinni.Avaa se ensiksi ja tutkaile onko siellä kaikki ok. Esim nostolaiteakselin päässä kahdella ruuvilla kiinni oleva asennonsäätölevy ja siihen nojaava luistisysteemi voi paljon ajetuissa koneissa vaatia huoltoa.
Antaa olla koneen sammuksissa ja nostelee käsin nostolaitetta ylös niin näkee onko luistisysteemi kunnossa.
Vaihdelaatikon alla on peltiluukun alla suodatin ,oletko tarkistanut että on ehjä eikä tukossa??
Niin jos nostolaite laskee raskaan koneen kanssa liika nopeasti niin oikean kantapään takana on pyöritettävä laskunopeuden säätöventtiili.Jos kääntää myötäpäivään kiini saakka niin laskee hitaasti ja vastapäivään auki asti niin laskee nopeasti.
Toki taavetin nostolaite kylmillä öljyillä varsinkin talvella laskee hitaasti.
Sen verran voin sanoa että aloita nostolaitevivun takan olevan salmiakkiluukun avaamisella ,sieltä löytyy selectamatic-lohko.
Nostolaiteakselin oikeassa päässä takapuolella on peltinen luukku ,taitaa olla neljällä pultilla kiinni.Avaa se ensiksi ja tutkaile onko siellä kaikki ok. Esim nostolaiteakselin päässä kahdella ruuvilla kiinni oleva asennonsäätölevy ja siihen nojaava luistisysteemi voi paljon ajetuissa koneissa vaatia huoltoa.
Antaa olla koneen sammuksissa ja nostelee käsin nostolaitetta ylös niin näkee onko luistisysteemi kunnossa.
Vaihdelaatikon alla on peltiluukun alla suodatin ,oletko tarkistanut että on ehjä eikä tukossa??
Niin jos nostolaite laskee raskaan koneen kanssa liika nopeasti niin oikean kantapään takana on pyöritettävä laskunopeuden säätöventtiili.Jos kääntää myötäpäivään kiini saakka niin laskee hitaasti ja vastapäivään auki asti niin laskee nopeasti.
Toki taavetin nostolaite kylmillä öljyillä varsinkin talvella laskee hitaasti.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Käyttöohjekirjasta voisi olla iloa ihan ensialkuun, mutta koetan selittää lyhyesti:
Pikkuvipu, eli valitsin oikealla on kolmeasentoinen. Kun sitä kääntää niin nostolaitevipu pitää olla taakse jousipainetta vasten painettuna. Valitsin oikealla on painonsiirto eli TCU asento. Silloin nostolaite nostaa kun vipu on ihan taakse painettuna, pitää kun vivun päästää jousipaineesta ja laskeutuu kun vipua työntää eteenpäin, runsaasti kaaren puoliväliin saakka. Kun siitä työntää eteenpäin, alkaa nostolaitteeseen tulla painosiirtopainetta, jolla saa siirrettyä painoa traktorin takapyörille esim. kyntäessä tukipyörällisellä auralla tai esim lumilinkoa käyttäessä. Paine kasvaa mitä kauemmas eteen vivun työntää. Maksimissaan nostoa on ehkä kolmestaa kiloa ja varret myötäilevät maanpinnan epätasaisuuksia, ne siis eivät jää mihinkään asetettuun asentoon.
Vipu keskellä on asennonsäätö. Silloin nostoakselin oikeassa päässä oleva nokkalevy tunnistelee nostolaitteen asentoa ja varret liikkuvat sen mukaan missä asennossa nostovipu on. Asennonsäätöä käytetään eniten ja sen kanssa voi käyttää myös ulkopuolisia sylintereitä kun tietää mitä tekee. Ihan ensin kuitenkin suosittelisin vaihtamaan vasemmalla olevan hanasysteemin vipukäyttöiseen kolmitieventtiiliin, joka on paljon kätevämpi. Ulkopuolisen sylinterin kanssa noita hanoja joutuu ruuvaamaan liian ahkerasti. Ulkopuoliseen sylinteriin saa tulemaan paineöljyn asennonsäätöasennossa siten, että kun linja sylinteriin on auki niin liikauttaa nostovipua hiukan taaksepäin, sentti riittää. Vastaavasti ulkopuolinen sylinteri laskeutuu kun vipua siirtää sitten pari senttiä eteenpäin. Nostosylinterin linja pitää silloin olla kiinni. Nostolaitteelle on tyypillistä, että varsinkin kylmillä öljyillä tyhjät varret laskeutuu hitaasti. Jos varret laskeutuvat kuorman kanssa liian nopeasti niin laskua saa hidastettua laskeutumisnopeuden säätöruuvilla, joka on oikean kantapään takana oleva sormipyörä. Sitä kiinnipäin pyörittämällä lasku hidastuu.
Vipu vasemmalla on vetovastusssäätö, eli kyntöasento, jolloin hydrauliikka ottaa ohjauskäskyjä työntövarren korvakkeesen kiinnitetyn vaijerin välityksellä. Notovipu takana työlaite nousee ylös ja nostovipu edessä se laskeutuu. Välillä olevat asennot määräytyvät sen mukaan miten nostolaitteeseen kiinnitetty työkone painaa työntövarren korvakkeeseen. Esim. kyntöhommissa aura tunkeutuu maahan sitä syvemmälle mitä kauemmas eteen vipua työntää. Matalaa kynnöstä saa aikaan pitämällä vipua melko takana.
Jos on tarvetta käyttää kaksitoimisia sylintereitä, niin sitä varten on istuimen oikealla puolella olevan kaksinapaisen liitoskappaleen tilalle saatavana tehdastekoisia kaksitoimiventtiilejä ja on niitä rakennettu siihen paljon ihan tavallisista suuntaventtiileistäkin, ei ole kovinkaan moniputkainen homma.
Jos nostolaitteeseen ilmestyy sellainen oire, että välillä nostaa ja välillä ei, niin siinä takertelee ohjausventtiili. Avaa pikku luukku nostolaitevivun takaa ja katso luukun alle takaviistoon. Siellä näkyy ohjausventtiilin karan päässä tuplapmutterit. Kun nostovipu on edessä, mutterit nousee pinnasta ylös runsaan millin ja nostolaite laskee. Kun nostolaite pitää, niin mutterit on puolisen milliä irti alustastaan ja kun vipu on takana niin mutterit pitää olla tanakasti lohkoa vasten ja nostolaite nostaa. Likainen venttiili saattaa alkaa takertelemaan niin ettei venttiilin jousi jaksa vetää karaa kunnolla alas kun nostovipu on takana. Sitä voi auttaa vaikka ruuvimensselin kärjellä työntämällä, edestakaisin nitkuttamalla se lutviutuu ja uusien öljyjen kanssa sen pitäisi lopettaa takertelu muutenkin. Oikein likaisissa olosuhteissa tuplamutterien allaolevan prikan alle on saattanut kertyä ruosteen sekaista moskaa joka estää venttiiliä laskeutumasta ihan alas. Katso tuo ensin jos oire uusiutuu.
Lykka till
Pikkuvipu, eli valitsin oikealla on kolmeasentoinen. Kun sitä kääntää niin nostolaitevipu pitää olla taakse jousipainetta vasten painettuna. Valitsin oikealla on painonsiirto eli TCU asento. Silloin nostolaite nostaa kun vipu on ihan taakse painettuna, pitää kun vivun päästää jousipaineesta ja laskeutuu kun vipua työntää eteenpäin, runsaasti kaaren puoliväliin saakka. Kun siitä työntää eteenpäin, alkaa nostolaitteeseen tulla painosiirtopainetta, jolla saa siirrettyä painoa traktorin takapyörille esim. kyntäessä tukipyörällisellä auralla tai esim lumilinkoa käyttäessä. Paine kasvaa mitä kauemmas eteen vivun työntää. Maksimissaan nostoa on ehkä kolmestaa kiloa ja varret myötäilevät maanpinnan epätasaisuuksia, ne siis eivät jää mihinkään asetettuun asentoon.
Vipu keskellä on asennonsäätö. Silloin nostoakselin oikeassa päässä oleva nokkalevy tunnistelee nostolaitteen asentoa ja varret liikkuvat sen mukaan missä asennossa nostovipu on. Asennonsäätöä käytetään eniten ja sen kanssa voi käyttää myös ulkopuolisia sylintereitä kun tietää mitä tekee. Ihan ensin kuitenkin suosittelisin vaihtamaan vasemmalla olevan hanasysteemin vipukäyttöiseen kolmitieventtiiliin, joka on paljon kätevämpi. Ulkopuolisen sylinterin kanssa noita hanoja joutuu ruuvaamaan liian ahkerasti. Ulkopuoliseen sylinteriin saa tulemaan paineöljyn asennonsäätöasennossa siten, että kun linja sylinteriin on auki niin liikauttaa nostovipua hiukan taaksepäin, sentti riittää. Vastaavasti ulkopuolinen sylinteri laskeutuu kun vipua siirtää sitten pari senttiä eteenpäin. Nostosylinterin linja pitää silloin olla kiinni. Nostolaitteelle on tyypillistä, että varsinkin kylmillä öljyillä tyhjät varret laskeutuu hitaasti. Jos varret laskeutuvat kuorman kanssa liian nopeasti niin laskua saa hidastettua laskeutumisnopeuden säätöruuvilla, joka on oikean kantapään takana oleva sormipyörä. Sitä kiinnipäin pyörittämällä lasku hidastuu.
Vipu vasemmalla on vetovastusssäätö, eli kyntöasento, jolloin hydrauliikka ottaa ohjauskäskyjä työntövarren korvakkeesen kiinnitetyn vaijerin välityksellä. Notovipu takana työlaite nousee ylös ja nostovipu edessä se laskeutuu. Välillä olevat asennot määräytyvät sen mukaan miten nostolaitteeseen kiinnitetty työkone painaa työntövarren korvakkeeseen. Esim. kyntöhommissa aura tunkeutuu maahan sitä syvemmälle mitä kauemmas eteen vipua työntää. Matalaa kynnöstä saa aikaan pitämällä vipua melko takana.
Jos on tarvetta käyttää kaksitoimisia sylintereitä, niin sitä varten on istuimen oikealla puolella olevan kaksinapaisen liitoskappaleen tilalle saatavana tehdastekoisia kaksitoimiventtiilejä ja on niitä rakennettu siihen paljon ihan tavallisista suuntaventtiileistäkin, ei ole kovinkaan moniputkainen homma.
Jos nostolaitteeseen ilmestyy sellainen oire, että välillä nostaa ja välillä ei, niin siinä takertelee ohjausventtiili. Avaa pikku luukku nostolaitevivun takaa ja katso luukun alle takaviistoon. Siellä näkyy ohjausventtiilin karan päässä tuplapmutterit. Kun nostovipu on edessä, mutterit nousee pinnasta ylös runsaan millin ja nostolaite laskee. Kun nostolaite pitää, niin mutterit on puolisen milliä irti alustastaan ja kun vipu on takana niin mutterit pitää olla tanakasti lohkoa vasten ja nostolaite nostaa. Likainen venttiili saattaa alkaa takertelemaan niin ettei venttiilin jousi jaksa vetää karaa kunnolla alas kun nostovipu on takana. Sitä voi auttaa vaikka ruuvimensselin kärjellä työntämällä, edestakaisin nitkuttamalla se lutviutuu ja uusien öljyjen kanssa sen pitäisi lopettaa takertelu muutenkin. Oikein likaisissa olosuhteissa tuplamutterien allaolevan prikan alle on saattanut kertyä ruosteen sekaista moskaa joka estää venttiiliä laskeutumasta ihan alas. Katso tuo ensin jos oire uusiutuu.
Lykka till
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Jajos kerran öljyt on vaihdettu niin siellä on voinut lähteä kaiken maailman shitit liikkeeelle ja ne pistää takertelemaan. Naftahuuhtelu öljyjen vaihdon yhteydessä olis auttanut.
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Kuvan perusteella käyttövipu on jotenkin rustattu joskus ja siinä ei taida sitten olla kaaren takapäässä jousikuormitettua "valinta" -asentoakaan. Jos hakaneulajousi on poikki tai pois paikaltaan niin takana jatkuvasti makaava vipu pitää pumpun koko ajan paineellisena ja kuluttaa sitä tarpeettomasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Kiitoksia neuvoista, on kyllä mahtavaa että keskustelu näillä palstoilla on niin aktiivista! Nyt on selectamatic ohjeita ja tänne kirjoitettuja vastauksia haalittu kasaan ja pitää sopivassa välissä käydä kattomassa mihin asti näillä päästään. Käyttövipu ei tosiaan oo aivan alkuperäissä kuosissa, vaan hitsauksia sen juuresta löytyy. Tarkasti nuo näkee, jos tietää!
tolahden- Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB990 selectamatic ja nostolaitetehot
Onko noita vipukäyttöisiä kolmitieventtiileitä helposti saamaksissa ja mihin hintaan?
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB990 selectamatic nostolaitteen vipu
» DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN
» DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
» david brown 990 selectamatic v.1970 Nostolaite ongelma
» DB990 vilkut
» DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN
» DB990 Selectan hydrauliikkavuodot
» david brown 990 selectamatic v.1970 Nostolaite ongelma
» DB990 vilkut
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa