Scania vabis vinkkejä
+2
ttah
ikilika
6 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Scania vabis vinkkejä
Ostin tuollaisen vanhan bussista tehdyn asuntoauton, nyt sitä on tullut rempattua ja sisustaa on uusittu. Kysymys olis laatikkoöljyistä, arvaako sinne lorottaa ihan perus 10w-30 yleisöljyä gl4? Auto on -68 mallinen ja kilsoja on takana karvan päälle 3miljoonaa. Kone on rempattu jokunen vuosi sitten ja on tikissään. Loota ja peräkin ovat hiljaiset. Öljyt tyhjensin lootasta tänään ja huomenna olis tarkotus hakea öljyä. Perään varmaankin hd:tä. Toinen kysymys laturista, millanen projekti on hiilien vaihto tämmösen laturiin?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Scania vabis
Onnesi olkoon olet tehnyt oikean ostoksen pistä 80/90w sisälle riippumatta mikä laatikko siinä on onko se 5 vai 10 vaihteinen planeetta laatikko ittellä ollu useita scanian kuorma-autoja ajossa ensimmäinen oli 110LB vm-72 eikä sen laatikko näyttänyt ilon päivää pakki oli taka oikealla mikä piti kahdellakädellä runnoa päälle ja aina se rusahti johtuen jäykistä öljyistä kun ryhmäpyörä pyöri mukana eikä siinä auttanut kun pistää pakki jonkun muun vaihteen kautta että ei rutissut kokeiltiin myös notkeampia öljyjä sitten rupesi pakkikin menemään rutisematta muttei 2 ja 7 .Nykyisissä autoissa 113 ja 142 vastaavaa vikaa 80/90w öljyllä rutisee pakki eikä 2/7 mene kylmänä ollenkaan on kuulema ominaisuus jos kaipaat scania tietoa ota yhteyttä.
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
Ei kun tässä on normaali 5-pykäläinen loota, normaali liikkeellelähtö tapahtuu kakkosella joka on peruskaavion ykkösen paikalla. Se pikkuykkönen löytyy vasemmalta alhaalta eikä ole synkronoitu niinkuin muut pykälät. Pakki on takana oikealla.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Scania vabis
Pistä laatikkoon vaan normaali 80/90w öljy perässä saa olla vaikka jäykempääkin laatikkoon menee 11-12l ja perään 12l riippuen vähän tyypistä
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
Lorottelin donax td 5w-30 gl4 lootaöljyt laatikkoon, sehän vastaa 80w laatikkoöljyä ja täyttää taatusti ne speksit mitä tuon ajan laatikko vaatii.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Scania vabis
Eihän 60luvulla vissiin ollutkaan muuta kun vaseliinia ja ohennettua vaseliinia mikä tahansa nykyöljy ajaa asiansa siinä missä vanhatkin.Löysin kerran vanhan peräöljy tynnyrin missä luki 140w kaadoin sitä atlaksen napaplaneettaan eipä ole vuotanut vaikka vähän harva onkin eikä käytössä mitään huomannu
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
Ei se ihan noin kyllä mene,jos pitää olla hypoidiöljyä jossain perässä tai lootassa ohjeiden mukaan ja sinne laitellaan sitä sun tätä niin voipi tulla ongelmiakin?
Ei ehkä synkronoinnit pelaa tai muuten vaan tulee murusia, ja sattaapi olla että nykyöljyt syökin vanhan lootan/perän tiivisteitä.
Itse kyllä haluan olla aina varma mitä laitan jonnekkin koska kukaan ei mulle maksa sen osion korjausta mikä rikki menee,kiva olisi kyllä tietää miten nää öljyhommat nykysin menee? on meinaan montaa erijuttua kuullu lähivuosina,just siks en uskalla laitella vääriä öljyjä minnekkään kun EN tiedä?
Ei ehkä synkronoinnit pelaa tai muuten vaan tulee murusia, ja sattaapi olla että nykyöljyt syökin vanhan lootan/perän tiivisteitä.
Itse kyllä haluan olla aina varma mitä laitan jonnekkin koska kukaan ei mulle maksa sen osion korjausta mikä rikki menee,kiva olisi kyllä tietää miten nää öljyhommat nykysin menee? on meinaan montaa erijuttua kuullu lähivuosina,just siks en uskalla laitella vääriä öljyjä minnekkään kun EN tiedä?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Scania vabis vinkkejä
Joo perään ilmanmuuta hypoidiöljy, esim mobil hd tai vastaava. Lueskelin tuossa netin ihmeellisestä maailmasta että vabiksen laatikkoon käy myös moottoriöljy tai hypoidiöljy, tai lisäaineeton laatikkoöljy gl1 tai gl2 mutta näitähän ei vissiin enää edes ole. Ei turhan granttu loota öljyille, kunhan jotain niljakasta on rattaitten välissä
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Scania vabis vinkkejä
Hienohomma,olihan tääl kyl juttuu et mikä öljy käy mihinkin Taavettiin minnekkin paikkaan sekin on hyvä et juttuu tulee.
Kun ei tosiaan uskalla laittaa itte mitä sattuu,ei oo omat vermeetkään kun on perikunta,sit ei naurata kun alkaa veli sättimään että minä sen rikoin ja toistakaan konetta ei sit tuu taloon enää!
Kun ei tosiaan uskalla laittaa itte mitä sattuu,ei oo omat vermeetkään kun on perikunta,sit ei naurata kun alkaa veli sättimään että minä sen rikoin ja toistakaan konetta ei sit tuu taloon enää!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Scania vabis vinkkejä
Onkos tässä tasavirtalaturi? Ajattelin vaan kun tuo latausvalo hehkuu tyhjäkäynnillä ja pikkasen kun nostaa kierroksia se sammuu ja lataus alkaa n.26v jännitteellä. Ampeerimittari olis kova sana...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
scania vabis
On luultavasti koska se muuttui 60/70 luvun taitteessa vaihtovirraksi ainaskin kuorma-auto puolella ittellä oli joskus muinoin -68 ajokki korinen matkailuauto siinä oli sellainen jumalattoman suuri kokoinen tasavirta laturi muistaakseni 130A ja se teki tota samaa eli lähti vasta kierroksilla lataamaan
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
Juu sellanen melkein ämpärin kokonen laturi tuolla on kans. Taitaa olla pituuttakin lähemmäs puol metriä
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Scania vabis vinkkejä
Mitenkäs tuon vekottimen pumpusta ruuvataan hiukan lisää ruokaa? En löytänyt ulkoista säätöruuvia. Aikaistin ennakkoa n.2astetta ja sinisavutus hävis melkein kokonaan ja kierrosherkkyyttä tuli lisää. Voimaa vanhus vaatisi pikkasen enempi niin sujuis ylämäkien nousu mukavammin...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
scania vabis
Se riippuu mikä pumppu siinä on jos normaali pekka pumppu niin siinä edessä koplinkin yläpuolella on peltiluukku muutamalla ruuvilla kiinni sen alla on säätöruuvi perussyötölle ja sen stoppari toimii loppusyötön säätönä mutta jos siinä on vanhempi pumppu niin pistä yv, koska pekka pumpun säätö löytyy helposti netistä niin sen voin tässä neuvoa
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
ööö, se on bosch enempää en tiiä. Mistä erotan?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
scania vabis
kato koneen tyyppikilpi joka löytyy pumpun yläpuolelta siitä saadaan perustieto mistä lähdetään liikkeelle sen lisäksi pumpussa on kilpi joka kertoo pumpun tiedot niillä mennään siis perus scanian pumppu on pekkapumppu joka saa nimensä pumpun tyypistä normaalisti kutosissa on p120 alku mutta luulisin että tossa koneessa on jo toi,Millä moottorilla tämä yksilö on varustettu (d8,ds8,d10,ds10,d11,ds11) tämäkin kertoisi paljon -68 onnikkaa on tehty melkein millä koneella vaan
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
Kone on D11, eikä turboa. Pitää selvittää nummeroiset kun seuraavaks ottaa konekopan auki.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Scania vabis vinkkejä
Mistä löydän kaksi uutta ristiniveltä kardaaniin?? Viimisen pätkän liukuosa oli löysällä ja ilmeisesti sen seurauksena tämän pätkän ravistus on aikojen saatossa kuluttanut molemmat ristinivelet väljiksi...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Scania vabis
Mitoilla turun raskasosa oy tai tampereelta jussinmäki ja sitten vielä on tampereenseudulla joku liike mistä tilasin parivuotta sitten osia osat on scanian pusseissa todella halpoja mutta en muista nimeä. Joko scania tuuppaa mustaa kun nivelet ei kestä?
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
Kuppi 44mm ja halkaisija 126mm, näillä mitoilla löytyi perus autovaraosaliikkeestä 85e/kpl uudet ristikot Eikä oo vielä etitty ruuvia
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Scania vabis
On muuten halvat nivelet normaalisti ne pyörii 2-3satasen välissä ,kyllä siinä peruspumppu on säätö on pakkosyöttö luukun alla neljä pulttia auki ja tankoon pituutta lisää mutta älä turhaan säädä aja ensin jonkunaikaa jotta notkistuu jollei ole jatkuvassa ajossa, omassa scaniassa huomaa heti kun seisoo muutaman viikon ajamatta epämääräistä nuhaisuutta mutta kärryperässä hetken vetää niin rupeaa notkistumaan ja loppuu savutus lienee normaalia eläköityvälle autolle
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
Jep, halvat on ja vieläpä japanilaiset. Likemmäs 2000km on nyt reissailtu ja laiskuus vaan jatkuu
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Scania vabis
Tervetuloa meidän laiskojenkerhoon luulen olevani sen perustajajäsen kun en saa mitään aikaiseksi vai oiskohan se tämä trooppinen ilmasto kun sen tekee
ttah- Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 54
Paikkakunta : kemiö
Vs: Scania vabis vinkkejä
Mitä luulette sellasen kardaanin tasapainolätkän painavan kun 40mm x joku n.150mm? Vaihdoin takimmaisen klappaavan ristinivelen ja huomasin siinä tallin lattialla moukaroidessa että tuon kokonen lätkä on ruostunut irti pistehitseistään ja pudonnut aikojen saatossa. Ajattelin aluvanteen 60g liimapainolla koittaa letkuklemmareilla kiinnittäen josko sais mokoman taas tasapainoon. Meneekö paino edes liki?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» tapahtuma vinkkejä
» Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio
» Hyviä vinkkejä kaipaan
» 90 ja 94 sarjalaisen ostoon liittyviä vinkkejä
» DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
» Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio
» Hyviä vinkkejä kaipaan
» 90 ja 94 sarjalaisen ostoon liittyviä vinkkejä
» DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa